В помощ на обучението на българчетата от САЩ и Канада тази година държавата отпуска повече от 1 млн. лв. Средствата се разпределят според броя на децата, които са обхванати в българските учебни заведения.
Училищата са 31 на брой. 27 от тях са на територията на САЩ и 4 в Канада. Обхващат над 1700 ученици, което на фона на големия брой имигранти съвсем не е много. В Чикаго е най-голямата българска общност,наброяваща повече от 200 000 души, но в 9-те български училища са записани около 1 000 деца.
В предградието Елк гроув вилидж се намира т.н. Малко българско училище, което противоположно на името си е с най-много ученици и най-голямото в САЩ и Канада.
С близо 400 деца МБУ стартира новата учебна година и с финансова помощ повече от 72 ,000 лв. ,а след него се нареждат „Джон Атанасов“ в Чикаго, Училището към църквата „Света София“ в предградието Дес плейнс, училище „Хр.Ботев“ в Ню Йорк, училища от Бостън,Вашингтон.
Преди няколко години Асоциацията на българските училища в чужбина успя да издействува финансови средства от Министерството на образованието за подпомагане обучението по български език и литература ,по история и география на България.
Министерството лицензира много от български училища зад граница и въпреки, че учебните занятия са един път седмично дипломите се признават в България идецатана имигрантите, ако сезавърнатмогат да продължат образованието си в родината. Въпрекивсичко остават много нерешени проблеми. Един от най-актуалните е методиката на обучение. Условията са много специфични и въпреки усилията, учениците получават дипломи, но често пътипочти не могат да говорят български.
Вмалко българско училище оттригодини преподавателкитеМаринела Петрова и Жени Вичева разработвати прилагат в практиката си нови помагала за обучение в подготвителните групи и във втори клас. Учебниците, които са направили, почти са готови за печат и вероятно ще бъдат от полза напреподавателите в българските училища зад границанавсякъде по-света. Но такива помагала трябва даимаи за останалите възрастии класове. Може биповече трябвада се заложи и въведе и използуването на новите технологии,да се заменят традиционните форми на обучение с нови. Това със сигурност ще спестипари на държавата, а качествотона обучениенай-вероятно щебъде многопо-добро.