Българските медии са под натиска на политици и рекламодатели, констатира изследване

| обновено на 05.11.14 в 14:39
Повече от половината български журналисти смятат, че властимащите упражняват влияние върху медии. Политическият натиск и автоцензурата растат, констатира изследване на Фондациите "Репортер" и "Конрад Аденауер". 

Изследването е проведено от януари до септември тази година. Анонимно са анкетирани 100  журналисти, 40 медии и 20 собственици. БНТ, БНР и БТА не са включени, защото по регламент са обществени.

35% от журналистите казват, че собственикът се бърка в работата им, а 20 на сто, че се налагат санкции, ако указанията му не се изпълняват.

Всеки трети журналист се оплаква от натиск от рекламодатели,  всеки четвърти казва, че негови текстове са били спрени от публикация. Собствениците на медии се чувстват поставени под натиск от рекламодатели, констатира изследването. Негови автори са Крум Благов от фондация "Репортер" и Орлин Спасов от Софийския университет. 

Много български журналисти не определят работата си като независима, казват Благов и Спасов.

Според Благов да имаш медия е средство за упражняване на влияние, а не начин да печелиш пари:

Почти всички са на загуби и то с шестцифрени числа. Проблемът е, че тези загуби на медиите ги правят много податливи на влияние.

46 на сто от журналистите признават, че властта им оказва влияние.

Доц. Орлин Спасов заяви: Всеки четвърти журналист заявява, че негови материали са спирани. Ние наричаме това вътрешна цензура. Доста тревожна практика.

И още от изследването: всеки трети вижда засилващ политически натиск, всеки шести смята, че положението се подобрява. Докато журналистите се оплакват все повече от влияние на политици, собствениците на медии се чувстват под натиск преди всичко от рекламодатели. 30 на сто от репортерите и редакторите споделят, че в техните медии някои теми, хора или фирми се отразяват с определена тенденция.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!