Платено интервю

Ивайло Московски: Няма да допуснем забавяне в подготовката на проектите по ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура"

Снимка: БГНЕС

Г-н Московски, до края на 2015 г. трябва да приключи изпълнението на ОП "Транспорт". Предстои и много работа по новата ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура". Ще успеете ли да се справите с тези предизвикателства?

И през тази година усилията ни са насочени в двете направления. Продължаваме изпълнението на проектите по ОП „Транспорт 2007 – 2013” (ОПТ), в т.ч. ускоряваме темпа на разплащане и засилен мониторинг на рисковите проекти до окончателното им завършване. Паралелно с това стартираме и изпълнението на проекти по ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура 2014 – 2020” (ОПТТИ).

Основно предизвикателство за успешното приключване на ОПТ остава преодоляването на натрупаното закъснение при проектите, които идентифицирахме като рискови. Даваме си ясна сметка, че съществува вариант част от дейностите по трите рискови обекта от жп сектора да останат за приключване след края на 2015 г. Това са проектите: „Реконструкция и електрификация на железопътна линия Пловдив – Свиленград по коридори IV и IX, фаза 2, участък Първомай – Свиленград”; „Модернизация на железопътен участък Септември – Пловдив – част от Трансевропейската железопътна мрежа”, и „Рехабилитация на железопътна инфраструктура в участъци от железопътната линия Пловдив – Бургас”. Ако се случи този сценарий, средствата за проектите ще трябва да бъдат осигурени от бюджета на Национална компания „Железопътна инфраструктура” или чрез заем от Европейската инвестиционна банка.

За проектите в пътния сектор – АМ „Марица”, лотове 1 и 2, и АМ „Струма”, лотове 2 и 4, има поети ангажименти от изпълнителите и е създадена организация за навременното им приключване в срока на допустимост на разходите за ОПТ. При изграждането на Западната дъга на Софийския околовръстен път е налице забавяне с избора на изпълнител за лот 2. Поради възникнали неочаквани обстоятелства се предвижда проектът да бъде финансиран по ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура”. Изграждането на обходен път на Габрово в момента е в процес на оценка от Европейската комисия. За него планираме частично финансиране по ОП „Транспорт” до края на настоящата година и довършване с национални средства след 2015 г.

Какъв е напредъкът при рисковите проекти в железопътния транспорт?

Общият физически напредък по проект „Модернизация на железопътния участък Септември – Пловдив, част от Трансевропейската железопътна мрежа”, е 42,8%. За отделните позиции той е различен като най-голям напредък е постигнат по позиция 3, в отсечката Стамболийски – Пловдив, която е реализирана на 57%.

Цялостният напредък по проект „Рехабилитация на железопътната инфраструктура в участъци от железопътната линия Пловдив – Бургас” е 60%. Позиция 1 – жп отсечка Михайлово – Калояновец, е приключена на 100%. Позиция 2 – в участъка Стара Загора – Завой, е завършена на 93%, а позиция 3 – Церковски – Карнобат и Карнобат – Бургас, на 76%.

Реално са извършени и близо 65 на сто от дейностите по проект „Реконструкция и електрификация на железопътната линия Пловдив – Свиленград по коридори IV и IX, фаза 2: участък Първомай – Свиленград”

През март стартираха строителните дейности по реконструкцията на жп гарата в Бургас. Ще може ли проектът да получи пълно финансиране по ОПТ?

Безвъзмездната финансова помощ, осигурена от ОП „Транспорт” за проекта „Рехабилитация на гаров комплекс жп гара Бургас, пътническа”, възлиза на около 7,2 млн. лв. без ДДС и 10% непредвидени разходи, които трябва да бъдат усвоени до края на настоящата година. Още при одобрението му сме преценили, че има риск малък процент от дейностите да не бъдат изцяло завършени през 2015 г. В такъв случай строителните работи ще бъдат финансирани със собствени средства на бенефициента НК „Железопътна инфраструктура”. Очакваме дължимите след 31.12.2015 г. плащания по договора да не са в голям размер и цялото осигурено финансиране от ОПТ да бъде усвоено.

Докъде стигна изграждането на участъците от автомагистралите „Струма” и „Марица”, финансирани по ОП „Транспорт“?

Както знаете, лот 1 на АМ „Струма”, който обхваща трасето от Долна Диканя до Дупница, е изцяло завършен. Участъкът от 13,8 км до пътен възел Дупница-север е във временна експлоатация от юли 2013 г. За оставащите 3 км от август 2013 г. е издаден Акт 15. Те могат да се въведат в експлоатация, след като лот 2 получи Акт 16. Предстои финализиране на документацията за издаване на Акт 16 за целия участък от магистралата след окончателното приключване на отчужденията.

Относно лот 2 Дупница – Благоевград (37 км) физическото изпълнение е 50%. Очакваме той да бъде завършен до края на октомври т.г. Лот 4 Сандански – Кулата (14,7 км) е изпълнен на 56,4% и трябва да бъде готов до 31 юли 2015 г.

Продължава работата и по двата лота на АМ „Марица”. Лот 1 Оризово – Димитровград е готов на 65%, като срокът за неговото завършване е до 30.06.2015 г. Той бе удължен поради настъпилите форсмажорни обстоятелства в резултат на големите количества валежи през 2014 г. Лот 2 Димитровград – Харманли е завършен на 88,7% и очакваме да бъде готов до началото на юни.

През последните месеци броят на инспекциите по обектите, в които и Вие участвате, се увеличи. Какво очаквате да се случи след налагането на такива мерки?

Проектите, съфинансирани от фондовете на Европейския съюз, са важни за развитието на транспортната инфраструктура в Република България. Ето защо качественото изпълнение, спазването на сроковете, недопускане на загуба на средства са приоритет за ОП „Транспорт“ 2007 -2013 г. Съвместната проверка, която заедно с премиера Бойко Борисов направихме на 27 април т.г. в района на жп гара Свиленград, е част от мерките на правителството за засилване на контрола по изпълнението на инфраструктурните проекти, осъществявани с евросредства. Искам да подчертая, че всички проекти са под засилен мониторинг и проверките на място ще бъдат още по-чести до успешното приключване на всеки проект.

Какви превантивни мерки ще вземете, за да не допуснете забавяния при изпълнението на проекти по новата ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура 2014 – 2020”?

Вярвам, че всички си научихме уроците от предходния програмен период и в този няма да допуснем забавяне в подготовката на проектите и старта на изпълнението. Сред превантивните мерки, които прилагаме, са редовните срещи с бенефициентите за отчитане степента на готовност на проектите и стриктното следене на спазването на предварителните графици за изпълнението им. Предвиждаме да осъществяваме и засилен мониторинг на управлението на договорите за строителство и надзор.

Снимка




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!