Преди да вдигне завеса за първата си премиера през този сезон Израелската опера покани почитателите си на две изложби, свързани с нейното изкуство.
В галерията за наивистично изкуство бяха подредени творби на най-голямата гръцка художничка, творяща в този стил - София Калогеропулу. Нейната съдба е не по-малко любопитна от картините й. След завършване на право и политология в Атинския университет тя решава, че иска да се занимава с изкуство и записва класа по пеене на Атинската консерватория. След това специализира във Виена. Предричат й блестящо бъдеще. Виенската опера й поверава главната роля в „Травиата“ през сезон 1976-1977г. Затова за всички е шок,че талантливата и много красива солистка решава да напусне не само операта, но и пеенето. София Калогеропулу решава да се пробва в друг вид изкуство- изобразителното. Интересно и неочаквано изглеждат картините й, много от които са посветени на оперни или балетни спектакли. Тя не рисува една сцена или един изпълнител, а сякаш изобразява цялата опера, с всичките й тъжни или весели моменти, едновременно. При това докато гледаш картината, в ушите започва да звучи музика,точно от тази опера. По някакъв начин с бои и форми успява да внуши ритъм и дори мелодика. Жизнените цветове й помагат да пресъздаде цял един свят с хумор и философски послания. Самата тя признава, че на сцената е прекрасно, но нетрайно и тя помага музиката да стигне и до тези, които никога няма да влязат в залата като зрители.
Втората изложба е посветена не на операта въобще, а на спектаклите от минала година и предстоящите в този сезон. С конкурс са били избрани 7млади фотографи и са им посочили заглавията. Повечето от тях не са снимали в самата опера, а своите асоциации за нея. Лично мен ме впечатли интерпретацията на „Цар Салтан“ на Римски-Корсаков на фотограф-художника Павел Волберг. Той е заснел странна царица-лебед, направена от използвани автомобилни гуми и шини. Короната й е боядисан с бронз печат. Тази хубост стои пред разрушен от бомба жилищен дом в Донецка област в Украйна, насред запустяло село. Фотографката Ади Брент не е погледнала зад кулисите на подготвящия се първи спектакъл за този сезон – „Бохеми“ на Пучини. За нея Мими е митичната фигура на Мария Калас, която самотно завършва живота си в Париж. Офир Гилат е избрал операта на Моцарт „Дон Жуан“. За него великият любовник, който не се страхува даже от смъртта, най-добре може да бъде отразен чрез полуразрушена скулптура, зад която се виждат двойка целуващи се младежи. Двоен портрет на палестински арабин е вердиевия „Дон Карлос“ за фотографа. На лявото рамо на неговия „испански принц“ е татуиран портрет на египетската национална певица Ум Калсун, а на другото – Фейруа. Това са двата символа на арабската фолк-музика. Интересна е трактовката на фотографа Михаил Хелбин за операта на Бизе „Кармен“.Според него тя е тореадорът, който всеки миг рискува живота си заради забавлението. Решил е да го покаже с помощта на судански бежанец, от тези, които са се спасили от смърт, но вегетират в района на централната автогара на Тел Авив. Облякъл го е в оперния костюм на тореадор. На снимката личи контраст между костюма и ужасения поглед на бежанеца, което според художника е символ в противоречията в характера на самата Кармен.
Продължават концертите "По Владигеровски", организирани от къщата музей "Панчо Владигеров" в София. С пет нови събития се отбелязва 20-ата годишнина от откриването на постоянната експозиция на културния институт със съвременен поглед към традицията, завещана от българския композитор и пианист. Вторият концерт, "Страници от музикалното наследство:..
В историческата рубрика "Помните ли..." на предаването за класическа музика "Алегро виваче" разказваме за една от звездите на Националния музикален театър "Стефан Македонски" в средата и втората половина на 20. век - сопрана Лиляна Кошлукова. На 1 юни се навършиха две десетилетия, откакто тя напусна този свят. Всеки, който я е гледал в блестящите..
Започнаха тържествата по повод 60 години от създаването на Театър 199 . Кулминация на празника ще бъде поставена с представлението "Последната нощ на Сократ" от Стефан Цанев. Пиесата е поставена за пръв път в театъра през 1986 година. Ходих 4-5 пъти в Гърция, за да проучвам, да усетя атмосферата, разказа пред БНР Стефан Цанев, който е..
В края на месец май българското клавирно дуо "Атмосфери" прелетя до Бразилия, за да изнесе два концерта. Поканата към Александра Дичева и Мила Михова е отправена от на известния бразилски дирегент Клаудио Коен, с когото са работили заедно в Пазарджик. Маестрото ръководи оркестъра към Националния театър "Клаудио Санторо" в столицата Бразилия. С този..
През седмицата при голям интерес Клубът на дейците на културата във Враца представи стихосбирката "И ето ме…" на поетесата Петя Иванова. Срещата премина изключително емоционално, с много усмивки и сълзи, породени от искрената изповед на авторката и обичта на многото почитатели, които се оказа че има във врачанския край. Петя Иванова е родена в..
В предаването "Алегро виваче" ви срещаме с носителите на призове в допитването "Музикант на годината 2024". Галаконцертът се състоя на 12 май 2025 г. в Първо студио на БНР. Събитието беше под патронажа на председателя на Народното събрание на Република България - доц. Наталия Киселова. Галаконцерт "Музикант на годината 2024" - видеозапис..
Смесвайки и представяйки на едно място голяма палитра от музикални жанрове, CULTURAMA 2025 Garden of Sound ще се проведе между 13 и 28 юни. "В този момент имаме нужда да се обърнем към градината, която си представяме като една алегория или легенда за място, надарено с приятна флора, перфектен климат и красив цялостен вид, което грижливо пазим от..
Превратът, пучът в "Метрополитен" срещу проф. Стоян Братоев е причината общинският съветник Ваня Григорова да напусне групата на БСП в..
Учебните програми въобще не са толкова важни, колкото това да има дисциплина и ред в училище , заяви пред БНР учителят Теодосий Теодосиев...
Не смятам, че може да се разберем за историята със Северна Македония. Това заяви пред БНР професор Николай Овчаров и поясни, че той е правил докторска..