Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Публичните личности не бива да са имунизирани към сатира

Червената линия, от която политическата карикатура се превръща в риск е твърде видима само в диктатури

В-к Аарец настъпил чертата с карикатура на "самовзривавящ се" вътрешен министър

Снимка: ЕПА/БГНЕС


Те са на първа линия в борбата за свободата на словото, но и са първата жертва на терористи или просто на недоволни от тяхното творчество. Става въпрос за карикатуристите. Те знаят, че моливът им е оръжие в ръцете им, но им е ясно, че е и средство за харакири. 
От тази годишнина към съвременните проблеми на карикатуристите започва интервюто на Феня Декало  с  Амнон  Зилвер зам. дир. на Медиатек в Холон, в който влизат и музея на карикатурата и на комикса.
Срещата е в навечерието на откриване на конференция на тема „ Политиката в политическите карикатури и комикси“

Първият въпрос към него е каква е червената чeрта, която израелските карикатуристи не биха престъпили?
Не мисля ,че имат червена черта. Казват, че трябва да се пази личното пространство и вярванията на хората, но когато тези хора са обществено значими личности и техните действия могат да засегнат чувствата на другите хора, е позволено. Например във в. Аарец, бе публикувана карикатура на Амос Виделман, в която министърът на вътрешните работи, който е силно религиозен евреин,  бе изобразен като терорист, защото настоява за закон , според който всички квартални бакалии да бъдат затворени в събота, което е част от неговите религиозни вярвания. На втората карикатура е показано как същият министър се самовзривява. Карикатурата са нарича „трудова злополука“.  Тази рисунка предизвика гняв в обкръжението на министъра. Явно е престъпена  червена черта. Карикатуристите трябва да са много внимателни, защото Израел е конгломерат от етноси, религии и социални прослойки. За да могат да живеят заедно те се шегуват помежду си, но когато карикатурист отвън ги критикува, може да бъде обвинен, че подклажда вража и иска да ги конфронтира. Затова ,може да се каже, че нашите карикатуристи не са толкова крайни като на Шарли Ебдо.
Каква е политиката на политическата карикатура и на комикса?
То е ясно, че политическата карикатура носи политическата и социална критика на обществото. По-завоалирани са нещата с комиксите. Има и откровено политически и злободневни  комикси и при тях нещата са ясни. Но аз говоря за Супермен, за много от съвременните комикси на Западна Европа и Америка, които поне на пръв поглед изглеждат аполитични, а не са. Комиксът изглежда невинен разказ в картинки, но често неговите герои, всъщност са с политически послания.
Супермен е образ ,създаден през Студената война. Свръх героя, подобно на Джеймс Бонд, побеждава всички лоши сили, които обикновено са от Източна Европа. Горе долу от края на 20-ти век е и френският герой Тантан. Това е журналист, който търси приключения по света. Комиксът уж е предназначен за деца, но в него има завоалирани послания ,които влияят на подсъзнанието. Тантан, например, отива в Африка. Той, белият изглежда достолепно сред черните местни хора, които са нарисувани с огромни глупави очи и неестествено дебели устни и всичко, което правят е дебилско. Начина на изобразяване внушава и възпитава определени стереотипи към африканците. Сега Франция е наводнена от африканци и днешните деца не биха повярвали така лесно на подобни внушения, но едно цяло поколение е израсло с тези стереотипи, подчерта в лекцията си израелският изследовател проэ.Мишел Кишка, специалист по комикса във франкофонските държави. Проф. Дани Фирк, който се интересува от  политичността на комикси, се спира на образа на евреина с гърбавия нос в различни комикси и в различни държави. Знае се ,че не всички евреи имат точно такива носове, но това е  стериотип, който преобладава в много от страните извън Израел и този нос е точно стилистичен похват за показване на отрицателния герой още от пръв поглед. Явно какви са внушенията. Но по-интересна е частта от изследването, която се отнася до образите на евреи и араби, в комикси, действието в които се развива в окупираните територии, където враждата между евреи и палестинци е най-силна.
В момента ,когато поставят като образи своите врагове, комикса се превръща в политически. Сега има не малко комикси в цял свят, които представят мюсюлманите като опасни терористи. В момента ,когато се представи съществуващи групи от хора, като положителни или отрицателни, художникът е въвлечен в политиката и комиксът му става откровено политически.
Но има и политика вътре в семейството. Лият Цабери, е художник на комикси за новото място на мъжа в семейството. Той е баща ,който работи от дома си и разказва в комикси  за своите приключения. В неговото положение са много Хай Тех специалисти, мъже със свободни професия, интернет търговци и др. Човекът от семейството, който работи навън е жена му. Като човек, който си е в къщи, на него се пада за мие чинии, да изпраща и посреща децата в училище , да проверява домашни. Разказвайки за частния живот, художникът прокарва своята политика на равноправие в семейството. Или за „социалните революции в кухнята“! Това са образи на жена и на мъж, нерелевантни преди 10-15-20 години. В него жената прави забележки на мъжа си за несъвършено водене на домакинството. Тя отива отвъд равноправието и не иска да види, че мъжът се учи на новата си роля и са му позволени и грешки. При това той не е мъж-домакиня. Той работи и може би, дори изкарва повече от нея. Но работното му място е удома. Комиксът тук е предназначен не да изгражда стереотипи, а да ги руши.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Седми Новогодишен концерт във Виена за диригента Рикардо Мути

На 1 януари 2025 г. Виенската филхармония ще отправи своя традиционен музикален поздрав към целия свят в рамките на 85-ия Новогодишен концерт, който се провежда във великолепната Златна зала на Музикферайн. Милиони зрители от 93 държави ще проследят чрез своите местни телевизионни канали за 67-ми път това грандиозно музикално събитие, излъчвано..

публикувано на 30.12.24 в 19:27

Александра-Йоана Александрова – българска звезда на европейския мюзикъл

Младата мюзикълна актриса Александра-Йоана Александрова е израснала в Германия, живее в Австрия и се изявява в немскоезичните театри в няколко европейски държави. През месец октомври на церемония в Берлин тя беше удостоена с Наградата на Германския музикален театър за 2024 г. в категорията “Най-добра актриса в главна роля“ за изпълнението си в..

публикувано на 30.12.24 в 18:54

Керана е гласът на Елфаба в българския саундтрак на кинохита “Злосторница“

Американският музикален фентъзи филм на режисьора Джон Чу “Wicked“ /“Злосторница“/ е първата част от филмова адаптация в две части на едноименния бродуейски мюзикъл на Стивън Шуорц. Мюзикълът е свободна адаптация на романа на Грегъри Магуайър от 1995 г. “Wicked: The Life and Times of the Wicked Witch of the West“, който пък е базиран на..

публикувано на 30.12.24 в 17:19
Jonas Kaufmann Йонас Кауфман 610

Опера в киното: Отело с Йонас Кауфман

През месец декември във втория сезон на поредицата “Опера в киното“ имахме възможността да гледаме “Отело“ от Верди – запис от 2023 г. във Виенската държавна опера, със знаменития германски тенор Йонас Кауфман в заглавната роля. Може би си спомняте, през 2017 г. Йонас Кауфман беше провъзгласен за най-великия Отело на своето поколение, след..

публикувано на 30.12.24 в 12:37

Германското трио „ClockClock“ изпраща 2024 с дебютен албум и много успешни концерти

Германското трио „ClockClock“ беше сред 15-те номинирани за наградата ММЕА 2024 и за първи път ги гледах на живо през януари в нидерландския град Грьонинген, където беше и церемонията по награждаването на петимата носители на тази европейска награда за насърчаване на млади европейски таланти. Няколко месеца по- късно съдбата ме срещна с тримата..

публикувано на 30.12.24 в 12:13

Батшева празнува 30-годишнина

Батшева – най-разпознаваемата по света израелска балетна трупа, навърши 30 години. Отбелязва го с реновиран вариант на спектакъла “Анафаза“, игран пред близо 300 000 зрители в Европа, Азия и Америка и получил наградата на Израел за високи постижения в културата, науката и спорта. Сдържано и с достойнство хореографът Охад Нахарин представя..

публикувано на 30.12.24 в 11:47

Седми том на "Известия от националния исторически музей" разказва за Дора Габе

Има една много интересна поредица за живота на наши големи писатели и поети: "Известия от националния исторически музей", където, в седми том, се разказва за Дора Габе. Всъщност поредицата представлява проучвания и статии от съвременни литературоведи, свързани с неизвестни факти в историята на българската литература за наши творци. Авторката..

публикувано на 29.12.24 в 05:31