Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Публичните личности не бива да са имунизирани към сатира

Червената линия, от която политическата карикатура се превръща в риск е твърде видима само в диктатури

В-к Аарец настъпил чертата с карикатура на "самовзривавящ се" вътрешен министър

Снимка: ЕПА/БГНЕС


Те са на първа линия в борбата за свободата на словото, но и са първата жертва на терористи или просто на недоволни от тяхното творчество. Става въпрос за карикатуристите. Те знаят, че моливът им е оръжие в ръцете им, но им е ясно, че е и средство за харакири. 
От тази годишнина към съвременните проблеми на карикатуристите започва интервюто на Феня Декало  с  Амнон  Зилвер зам. дир. на Медиатек в Холон, в който влизат и музея на карикатурата и на комикса.
Срещата е в навечерието на откриване на конференция на тема „ Политиката в политическите карикатури и комикси“

Първият въпрос към него е каква е червената чeрта, която израелските карикатуристи не биха престъпили?
Не мисля ,че имат червена черта. Казват, че трябва да се пази личното пространство и вярванията на хората, но когато тези хора са обществено значими личности и техните действия могат да засегнат чувствата на другите хора, е позволено. Например във в. Аарец, бе публикувана карикатура на Амос Виделман, в която министърът на вътрешните работи, който е силно религиозен евреин,  бе изобразен като терорист, защото настоява за закон , според който всички квартални бакалии да бъдат затворени в събота, което е част от неговите религиозни вярвания. На втората карикатура е показано как същият министър се самовзривява. Карикатурата са нарича „трудова злополука“.  Тази рисунка предизвика гняв в обкръжението на министъра. Явно е престъпена  червена черта. Карикатуристите трябва да са много внимателни, защото Израел е конгломерат от етноси, религии и социални прослойки. За да могат да живеят заедно те се шегуват помежду си, но когато карикатурист отвън ги критикува, може да бъде обвинен, че подклажда вража и иска да ги конфронтира. Затова ,може да се каже, че нашите карикатуристи не са толкова крайни като на Шарли Ебдо.
Каква е политиката на политическата карикатура и на комикса?
То е ясно, че политическата карикатура носи политическата и социална критика на обществото. По-завоалирани са нещата с комиксите. Има и откровено политически и злободневни  комикси и при тях нещата са ясни. Но аз говоря за Супермен, за много от съвременните комикси на Западна Европа и Америка, които поне на пръв поглед изглеждат аполитични, а не са. Комиксът изглежда невинен разказ в картинки, но често неговите герои, всъщност са с политически послания.
Супермен е образ ,създаден през Студената война. Свръх героя, подобно на Джеймс Бонд, побеждава всички лоши сили, които обикновено са от Източна Европа. Горе долу от края на 20-ти век е и френският герой Тантан. Това е журналист, който търси приключения по света. Комиксът уж е предназначен за деца, но в него има завоалирани послания ,които влияят на подсъзнанието. Тантан, например, отива в Африка. Той, белият изглежда достолепно сред черните местни хора, които са нарисувани с огромни глупави очи и неестествено дебели устни и всичко, което правят е дебилско. Начина на изобразяване внушава и възпитава определени стереотипи към африканците. Сега Франция е наводнена от африканци и днешните деца не биха повярвали така лесно на подобни внушения, но едно цяло поколение е израсло с тези стереотипи, подчерта в лекцията си израелският изследовател проэ.Мишел Кишка, специалист по комикса във франкофонските държави. Проф. Дани Фирк, който се интересува от  политичността на комикси, се спира на образа на евреина с гърбавия нос в различни комикси и в различни държави. Знае се ,че не всички евреи имат точно такива носове, но това е  стериотип, който преобладава в много от страните извън Израел и този нос е точно стилистичен похват за показване на отрицателния герой още от пръв поглед. Явно какви са внушенията. Но по-интересна е частта от изследването, която се отнася до образите на евреи и араби, в комикси, действието в които се развива в окупираните територии, където враждата между евреи и палестинци е най-силна.
В момента ,когато поставят като образи своите врагове, комикса се превръща в политически. Сега има не малко комикси в цял свят, които представят мюсюлманите като опасни терористи. В момента ,когато се представи съществуващи групи от хора, като положителни или отрицателни, художникът е въвлечен в политиката и комиксът му става откровено политически.
Но има и политика вътре в семейството. Лият Цабери, е художник на комикси за новото място на мъжа в семейството. Той е баща ,който работи от дома си и разказва в комикси  за своите приключения. В неговото положение са много Хай Тех специалисти, мъже със свободни професия, интернет търговци и др. Човекът от семейството, който работи навън е жена му. Като човек, който си е в къщи, на него се пада за мие чинии, да изпраща и посреща децата в училище , да проверява домашни. Разказвайки за частния живот, художникът прокарва своята политика на равноправие в семейството. Или за „социалните революции в кухнята“! Това са образи на жена и на мъж, нерелевантни преди 10-15-20 години. В него жената прави забележки на мъжа си за несъвършено водене на домакинството. Тя отива отвъд равноправието и не иска да види, че мъжът се учи на новата си роля и са му позволени и грешки. При това той не е мъж-домакиня. Той работи и може би, дори изкарва повече от нея. Но работното му място е удома. Комиксът тук е предназначен не да изгражда стереотипи, а да ги руши.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
клубът

"На хорото в Брюксел" - с България в сърцето

В рубриката "Родина зад граница", разказваме за едно място в Брюксел , което като магнит привлича нашите сънародници, живеещи в белгийската столица. Това е клубът "На хорото в Брюксел" , който обединява хора от различни възрасти и с различни професии. Много от тях са българи, но има и представители на различни националности . Създател и..

публикувано на 18.03.25 в 14:29

Български художник от Канада с първа изложба в Чикаго

В галерия "Багрена" в Чикаго български емигрант от Канада за първи път представя свои картини и книги. Петър Георгиев Рей е нарекъл изложбата си "Видимата страна на енигмата". Петър Георгиев Рей има досега близо 60 самостоятелни и общи изложби в България, Франция, Канада, САЩ. Гостувал е в различни американски  галерии, но за първи път..

публикувано на 18.03.25 в 09:53

Оркестърът за народна музика на БНР с пролетно турне

Оркестърът за народна музика на Българското национално радио, под диригентството на маестро Димитър Христов, стартира своето вълнуващо пролетно турне през месец март! След повече от десетилетие, този емблематичен състав от виртуозни музиканти ще зарадва меломаните в шест града на Северна България: 21 март – Добрич , Младежки център,..

публикувано на 17.03.25 в 14:46
Бохдан Слама

Бохдан Слама: Целият ми живот носи отпечатъка на съветската окупация през 1968 г.

Целият ми живот носи отпечатъка на съветската окупация през 1968 г. Това разказа пред БНР чешкият режисьор Бохдан Слама.  Чехословакия 1968-а – как отразявахме събитията у нас? Единствената военна операция на Варшавския договор е през август 1968 година. Тогава войниците на пакта нахлуват в Чехословакия и потушават брутално реформаторското..

публикувано на 17.03.25 в 12:50
Ивелина Чолакова

Ивелина Чолакова с благотворителна изложба - "Гордост без предразсъдъци"

Ивелина Чолакова ни кани на една от вълнуващите си изложби , като този път е решила да покаже красотата на женската сила. Но през много интересен контекст.  Новата ѝ изложба се казва " Гордост без предразсъдъци", което, може би вече се досещате, означава, че на изложбата ще се усети неповторимата атмосфера от романите на Джейн Остин ...

публикувано на 17.03.25 в 09:04

"Хоро да е, в Лондон да е" за 5-а поредна година

Българският фолклорен клуб „Мераклии“ в Лондон проведе в събота вечер за пета поредна година инициативата „Хоро да е, в Лондон да е“. Театър „Милфийлд“ в Северен Лондон отново се оказа тесен за любителите на българския фолклор и традиции. Освен лондонските Фолклорен ансамбъл „България“ и Танцов клуб „Пагане“, отново имаше много гости от..

публикувано на 16.03.25 в 13:36

"Къщата на залязващото слънце": Изложба изследва градската среда отвъд реалното

Къщата на залязващото слънце Това е заглавието на новата изложба на визуалният артист Станислав Беловски. Официалното й откриване в столичната галерия Доза е предвидено за 18 март - вторник.  Беловски над 20 работи от последната година и половина, както в характерните за художника големи формати и серии, така и в..

публикувано на 16.03.25 в 07:00