През месец май и юни Миланската Скала отбелязва тържествено 95-годишнината на знаменития италиански режисьор Франко Дзефирели. Юбилеят се ознаменува с поредица от 7 спектакъла на операта “Аида“ от Верди, възстановка на неговата грандиозна продукция от 1963 година.
“Аида“ е обожавано от публиката заглавие - една от най-епичните, любими творби на италианския маестро Джузепе Верди, поставена в Ла Скала за първи път през 1872 г. и многократно играна тук. Режисурата на Франко Дзефирели предизвиква фурор още на премиерата през 1963 г. , а величествените декори и разкошни костюми са дело на Лила де Нобили. Сред изпълнителите на премиерата в Миланската Скала на 22 април 1963 г. наред с имената на Леонтин Прайс, Фиоренца Косото и Карло Бергонци е и това на великия български бас Николай Гяуров в ролята на Рамфис.
Сегашната възстановка е дело на Марко Гандини, който е дългогодишен асистент на Франко Дзефирели и като изтънчен психолог е съхранил визията, естетиката и драматургичните кулминации, заложени в концепцията на Дзефирели. Оригинална идея на Марко Гандини е да заснеме документален филм за италианската телевизия, съпътстващ целия период на репетиции и представления на сегашната възстановка на “Аида“, включващ интересни интервюта с всички интерпретатори. Сегашният изпълнителски състав на операта е звезден. Открояват се имената на Фабио Сартори като Радамес, Виолета Урмана в ролята на Амнерис, Карло Коломбара, Виталий Ковалъов и известната, световно призната българска оперна прима Красимира Стоянова в централната сопранова партия на етиопската принцеса Аида. Това участие е не само пореден триумф за Красимира Стоянова на сцената на Миланската Скала в четвърта поредна роля тук, но изключителен престиж и признание да бъде специално избрана и поканена за участие в тази легендарна, грандиозна, юбилейна оперна продукция на “ Аида“ в чест на Франко Дзефирели. Красимира Стоянова е изпълнител с перфектно чувство за стил, превърнала гласа си в съвършен инструмент, със силно сценично присъствие и изтънченост. Нейната интерпретация на Аида покори взискателната публика на Ла Скала с красотата на тембъра, рядко изразителен глас, наситен с фини нюанси и действително изумителни пианисими, както изтъкна в своята рецензия критикът Симоне Манфредини.
Забележителна е и фигурата на диригента в тази продукция – роденият в Израел, световно известен и изключително популярен в Италия маестро Даниел Орен. След многобройни изяви на пулта на всички големи италиански оперни театри Даниел Орен направи своя много успешен, престижен дебют и в Миланската Скала, дирижирайки “Аида“. Голям музикант, истински вулкан от емоции, маестро Даниел Орен влага много темперамент в процеса на работа с оркестър и солисти. Забележителна е амплитудата, която постига, овладявайки оркестъра и давайки импулси на моменти дори със скокове на диригентския подиум при силна динамика, както и с почти свеждане под диригентския пулт при постигане на нежно, пианисимо звучене на оркестъра.
Серията спектакли на “Аида“ продължават на сцената на Миланската Скала до 3 юни. В звуковия файл световноизвестната българска оперна прима Красимира Стоянова споделя интересни и емоционални размисли за своето престижно участие в тази действително забележителна, паметна оперна продукция в чест на Франко Дзефирели.
Започна юбилейният 25-и международен майсторски клас на оперната дива Райна Кабаиванска, организиран от Нов Български Университет. Той отбеляза рекорден интерес – за участие се записаха 140 млади оперни певци от 30 държави. Ето кои са избраниците на Маестрата, след прослушването на 4-и септември на сцената на Софийската национална опера и балет:..
В 14-ото издание от 32-я летен сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20-21 ч.: - Най-грандиозното музикално събитие на столична сцена през месец август беше фестивалът в две вечери – на 28-и и 29-и август, “Гала в София“, организиран от българската оперна дива Соня Йончева и нейната..
Нов графит от неуловимия уличен художник Банкси се появи отстрани на сградата на Кралския съд в центъра на Лондон, но ще бъде премахнат. Стенописът изобразява съдия с традиционна перука и черна тога, който удря протестиращ, легнал на земята и държащ опръскан с кръв плакат. Въпреки че стенописът не е препратка към конкретна кауза или..
"Надпяване" е класация за народна музика, чиято цел е всеки месец да представя произведения в различни стилове, подредения в няколко категории, състезаващи се в рамките на една календарна година. Форматът обхваща авторски произведения, нова, етно, традиционна музика, която се доближава до вкусовете на аудитория от различни възрасти, с различни..
Творци от България и Сърбия се събраха на двуседмичен пленер в крайградската местност Ксилифор до Велико Търново. Техните скулптурни и живописни творби ще останат да красят парка, който е единствената в страната художествената галерия на открито целогодишно. За 14 години паркът „Ксилифор“ над Велико Търново постепенно се напълни с произведения на..
В Деня на Съединението Божидар Златков и Виктория Мирина представиха новата си песен “Шопска задявка”. Песента е авторска, звученето й е в граовски стил. Любо Динев от Оркестъра за народна музика на БНР е автор на музиката и на аранжимента. Текстът е на Виктория Мирина. В създаването на песента са участлави шестима музиканти от..
Между 8 и 14 септември 2025 г. бул. „Витоша“ и паркът пред НДК ще се изпълнят с книги, читатели и културни събития – предстои 13-то поредно издание на „Алея на книгата “ в София, най-мащабното книжно изложение на открито в страната. София отново ще се превърне в най-голямата открита книжарница. Тринадесетото издание на “Алея на книгата” отваря..
Свидетели сме на една груба злоупотреба с правосъдие , престъпление срещу правосъдието, тъй като на четирима младежи им се вменява действие, което те..
По модернизирания подход към кохезионната политика се дава възможност да бъдат пренасочвани средства по нови програми , примерно за изграждане на..
През октомври ще започне строителството на ново трасе през Кресна, което ще е част от магистралата. В момента вървят последните отчуждителни..