На връх осемдесетия си рожден ден актрисата Йорданка Кузманова гостува на предаването „Нощен Хоризонт” в поредицата „Магията на театъра”. Тя сподели, че първите й стъпки като актриса са още на 4 години, когато разрязва една голяма покривка, плетена на една кука с години от баба й, и с този воал на главата обикаля като принцеса двора. Но си изпатила сериозно за тази първа актьорска изява. Следва ролята на Луната в едно детско представление на „Червената шапчица” в първо отделение и т. н. Всъщност тя не е решила да става актриса. Просто едно дяволче е имало в нея, което я е довело до голямата сцена.
Първата й роля в професионалния театър е на сцената във Варна в ролята на Боряна от едноименната пиеса на Йовков. Но преди години, т. е. две години преди да се роди Йорданка, майка й, която е учителка, е играла тази роля. И оценката на приятелите и роднините е била, че майка й е изиграла по-добре Боряна. Четири години Йорданка Кузманова играе във Варненския театър и има много роли. В това време тя подготвя моноспектакъла „Яворов-Мина” и след представянето на спектакъла в София е поканена в Народния театър. Там дебютира в ролята на Нина Заречная в пиесата „Чайка” на Чехов. След няколко години Йорданка Кузманова ще изиграе и ролята на голямата актриса Аркадина в същата пиеса, но в Младежкия театър под режисурата на Младен Киселов.
Към 200 са ролите на Йорданка Кузманова в театъра, над 100 са участията й в Телевизионния театър и доста по-малко са ролите й в киното. Но и до днес зрителите помнят сцената с Тодор Колев във филма „Двойникът”, където тя свири на виоленчело. За тази роля се среща с професионален музикант и това, че дълги години е свирила на цигулка, й помага за правилната постановка на ръката върху инструмента и въобще за превъплъщението в образа. Може да се каже, че Йорданка Кузманова е перфекционист в своята работа. Творец с желязна дисциплина, възпитана у нея още от родителите й, а по-късно и от нейния преподавател във ВИТИЗ проф. Желчо Мандаджиев. Той е казвал на студентите си, че в театъра не всеки път ще попадат на добри режисьори и добри автори и затова трябва сами да се справят в този живот. От него Йорданка Кузманова е научила основите за изграждането на един образ. За всяка роля тя има подробно разработена биография. В една колонка описва какво образът казва за себе си, в друга – какво останалите герои казат за него, в трета – тя написва биографията на образа и т. н. и т. н. до пълното извайване на ролята. Актьорът е като психоаналитик за своя герой, споделя актрисата.
И до днес преди всяка премиера, преди всеки спектакъл Йорданка Кузманова няма капчица спокойствие. Не сценично трептене, а направо треперене. Преди представление прави загряване на говорно-гласовия си апарат, препрочита текста, усамотява се и се вълнува неимоверно. Проф. Желчо Мандаджиев я е наричал Джорданка Паниката. Но зрителят вижда на сцената едно великолепно изпълнение и е направо омагьосан от майсторското й изпълнение. И до днес след всяко представление тя си записва критични бележки - какво не се е получило - се опитва на следващото представление да го поправи. За такъв перфекционизъм става дума в актьорската работа на Йорданка Кузманова.
Много са звездните й срещи с големи театрали: прави специализация при Жан-Луи Баро във Франция, среща се с кинорежисьора Сергей Параджанов, Анатолий Ефрос, Георгий Товстоногов... И от всеки се е опитала да „открадне” нещо, което може да е от полза в работа си като актриса. Професията я среща и с Юрий Гагарин, който й дава автограф с посланието: „На бъдещата космическа стюардеса от първия космонавт!”
Йорданка Кузманова се интересува от младото поколение актьори. Радва им се и вярва в тях. Но е особено чувствителна към словото на сцената. Смята, че в последните години то е „кошмарно” и много от казаното на сцената не се чува в салона. Нейното предложение е да има глоби или анкета към зрителите какво са чули и какво не. И да се търси решение на този проблем.
Преди години Йорданка Кузманова издаде книгата „Реалността, в която...” със свои стихове, посветени на театъра. Днес тази книга не може да бъде открита, но може би след време ще успее да я преиздаде и да добави новите стихове.
Семейството заема специално място в живота на актрисата. Днес нейният син и внуците й живеят в чужбина. Йорданка Кузманова смята, че ако се създаде една партия на майките, чийто деца са извън България, е възможно те да се обединят и да оправят България. Това сподели Йорданка Кузманова на връх осемдесетия си рожден ден. Актрисата, която е на сцената от 60 години и продължава да играе. Дано и занапред по-често да се докосваме до нейните магически, изпипани до съвършенство, образи.
Срещаме ви с младата цигуларка Яна Местдаг. Тя е от българо-белгийски произход. Майка й е българка, а баща й белгиец. И двамата са музиканти в Симфоничния оркестър на Антверпен. От малка Яна започва да свири на цигулка. Явявала се е на различни конкурси, печелила е награди, включително и в България. Преди дни завърши средното си образование и..
Днес, в 16 часа, ще бъде открита изложбата "Глад 2.0". С нея Националният военноисторически музей отбелязва своята 109-годишнина . Изложбата може да бъде видяна в следващите 3 месеца. " Това е едно пространство за изживяване, едно пространство за рефлексия, място, в което посетителите да дойдат и да съпоставят факти от нашето минало и..
Световен джаз в София от 3-ти до 6-и юли. A to JazZ – най-големият фестивал за градска култура , се завръща за 14-и път с музика, свобода на изразяване, споделени емоции и пълно потапяне в пъстротата на по-високото изкуство. Програмата събира някои от най-добрите международни джаз, соул, фънк, ар-ен-би и етно изпълнители - вокалисти,..
Сега, когато над Израел се сипят иранските балистични ракети, всяко събиране на повече от 30 човка е нежелателно, за да се минимизират жертвите от паднала ракета, но в навечерието на войната с Иран завърши в Тел Авив - Яфо 27-мия фестивал "ДокAвив". На нашата кореспондентка в Израел Искра Декало й се струваше, че всичко е върха на..
Допреди около половин век в Израел е било немислимо да се изпълняват произведения на Вагнар и Рихард Щраус. Докато отдавна преминалия в отвъдното Вагнер не може да бъде обвиняван, че пред камерите на смъртта във фашистките концлагери е изпълнявана негова музика, Рихард Щраус е бил почти две години председател на Музикалната камара на Райха, назначен..
Летният афиш на Миланската Скала въодушеви любителите на оперното изкуство със “Зигфрид” на Рихард Вагнер. Завесата на Ла Скала тържествено се вдигна за третата част от цикъла “Пръстенът на нибелунга” на германския композитор с апел: “ПРЕКРАТЕТЕ ВОЙНАТА”, последван от известната фраза от операта “Симон Боканегра” на Верди: “E vo gridando pace, e vo..
С тържествени фанфари и с премиерата на операта “Танхойзер“ на 26-и юни беше открит Вагнеровият летен фестивал в Софийската опера . За поредна година форумът събира в България вагнерианци от цял свят – почитатели и музикални критици. Престижът на националния ни оперен театър в този репертоар вече е изграден, а очакванията към всяка нова продукция..
Лятото става все по-горещо и нуждата от почивка все по-голяма. Излючително неприятно е, ако се случи така, тя да бъде "развалена" от някоя лятна..
Вносител или износител на електроенергия е България няма никакво значение. Това дали сме износител не трябва да е панацея, защото сме общ пазар и..
На 26 и 27 юли в Силистра ще се проведе третото издание на събитието „Пикник с кауза“. Организаторите от сдружение „Бъдеще за Силистра“ обещават..