Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Димитър Димитров: Пакетът за мобилност буквално обрича българските превозвачи

Страните в ЕС постигнаха компромис за международните превози

Снимка: Радио ВИДИН

Страните от Европейския съюз постигнаха компромис за реформата в международните пътни превози след 14-часови преговори в Брюксел, предаде БТА. Текстът предвижда седмичната почивка на водачите да бъде извън шофьорската кабина. Те трябва да се връщат в страната, където са базирани фирмите им, най-малко веднъж на четири седмици, освен в някои особени случаи.

Превозвачите ще трябва да правят и минимум пет дни пауза между две серии каботажни превози в друга страна, за да се избегне тази практика в чужбина да стане почти постоянна, се казва в споразумението. Статутът на командирован работник ще трябва да се прилага системно и при този вид превози.

Срещу споразумението се обявиха осем европейски държави, сред които и България. Преговорите между европейските министри на транспорта бяха белязани от разногласия между два блока страни, обвиняващи се съответно в социален дъмпинг и в прикрит протекционизъм, посочва АФП.

"Споразумението цели да установи по-справедливи правила за водачите и транспортните компании и да засили ефективността на националните контролни власти", каза австрийският министър Норберт Хофер, който бе председател на срещата.

Компромисът, който бе приет въпреки съпротивата на няколко страни (Полша, Унгария, България, Хърватия, Малта, Ирландия, Латвия и Литва), ще служи за основа за преговори с Европейския парламент преди приемането на нова европейска нормативна уредба.

Текстът, приет от мнозинството от страните в ЕС, е "голям напредък за хармонизиране на социалните права на заетите в сектора", каза френската министърка Елизабет Борн.

Нейните колеги от Полша и Унгария заклеймиха споразумението като "непропорционално", "дискриминационно" и "протекционистично". Според тях то ще навреди на конкурентоспособността в сектора.

Страни като Франция и Германия, разтревожени от конкуренцията на фирми в държави членки, където пътните разходи са по-ниски, успяха да издействат прилагане в международните превози на статута на командирован работник (на когото се заплаща според условията на страната, в която пътува).

За предаването "Преди всички" по "Хоризонт" изпълнителният директор на Камарата на автомобилните превозвачи в България Димитър Димитров обясни, че споразумението не е удовлетворило нито едно от исканията на българските превозвачи:

"Един от основните принципи на Европа е свободното движение на хора, а ние задължаваме определени водачи, които са хора и граждани на ЕС, през определен период от време да бъдат на определено място. Какво значи "у дома"? Когато една българска транспортна фирма наеме водач, тя трябва да го прибира в България, без значение дали водачът е български гражданин или не. Ако българска фирма има база в друга европейска държава, не може той да стои там, трябва да го прибера в България. Ако немска фирма наеме български транспортни работник, тя трябва да го прибира в Германия. Как се постига социалният ефект, когато на този човек семейството е в България".

Българското предложение е било водачите да декларират къде искат да почиват. Според Димитров:

"Излизането на протести в България е абсолютно ненужно в случая. Срещаме подкрепата на нашето министерство, имаме комуникация. Може би трябва да се активираме в Европейския парламент, да вземаме участие на повече срещи и да изказваме своето мнение пред хората, които ще гласуват, не само пред българските евродепутати. Този пакет за мобилност буквално обрича превозвачите. /.../ В България има регистрирани над 65 000 тежкотоварни автомобила за международни превози - в пъти повече, отколкото българската икономика има нужда. Ако трябва да ги връщаме на всеки четири седмици, те ще бъдат връщани с товари и ще излизат с товари, дори това да означава навлата да е под себестойност, с цел да се намалят някакви разходи по прибирането и изкарването на водача, което ще убие всички фирми, които работят от и за България - предимно по-малките фирми. Отделно, ставаме неконкурентоспособни на западните държави, дори и на една Полша, защото едно е да прибираме водача до Полша, друго е до България - разходите са съвсем различни".


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Димитър Главчев

Главчев за Шенген: Няма да допусна лъжица катран в това достижение

Служебният премиер Димитър Главчев посети Дунав мост при Русе, за да провери лично как е организирано преминаването през буферните паркинги преди моста. В момента на контролния пункт няма опашки, но е възможно да се образуват заради подновения преди два дни ремонт на съоръжението. Димитър Главчев посочи, че пълноправното ни приемане в Шенген..

публикувано на 10.01.25 в 12:26
Ракетната система ХАЙМАРС

Украйна ще получи допълнителна военна помощ за два милиарда долара

Украинският президент Володимир Зеленски заяви, че западните съюзници на Киев са се ангажирали с допълнителна военна подкрепа за Украйна на стойност два милиарда долара в хода на разговорите в Германия във формата "Рамщайн". Общо 34 държави са изразили готовност за подкрепа в различни направления - противовъздушната отбрана, информационните..

публикувано на 10.01.25 в 12:23

Пеевски: Ако има избори, ще се появи нова партия

За пореден път председателят на ДПС - Ново начало Делян Пеевски призова в кулоарите на Народното събрание да се сформира бързо редовно правителство: "Наблюдавам какво се случва в парламента. Айде да го раждат това нечистоплътно нещо, което правят всичките, накачулили са се всякакви възможни насекоми, да го правят, защото България стои без..

публикувано на 10.01.25 в 12:05
Костадин Костадинов

Гръцки медии отразяват изявление на Костадин Костадинов

Гръцки медии отразяват изявлението на лидера на "Възраждане" Костадин Костадинов, в което той призовава за "обединение на България и Македония в една обща държава", както и официалната реакция на Скопие. В публикациите в "Нафтемборики", "Либерал","Индикатор" се подчертава, че Костадин Костадинов подкрепя позицията на Тръмп за Канада и по..

публикувано на 10.01.25 в 12:03

КНСБ очаква огромни щети в бюджетите на НЗОК и НОИ

От 1 януари 2025 г. има нова минимална работна заплата в размер на 1077 лв. за всички работещи, включително в държавната администрация, категорични са експертите в КТ "Подкрепа". Новата минимална заплата обаче автоматично не е станала минимален осигурителен доход, с изключение на случаите, в които има изрична разпоредба в Кодекса за социално..

публикувано на 10.01.25 в 11:51

ПП-ДБ на протест пред Софийската градска прокуратура

Симпатизанти на "Продължаваме промяната - Демократична България" се събраха пред Софийската градска прокуратурата, където бе призован да се яви съпредседателят на ПП Кирил Петков, за да му бъде повдигнато обвинение. Обвинението е във връзка с ареста на бившия премиер Бойко Борисов, пиара на ГЕРБ Севдалина Арнаудова и бившия финансов министър..

публикувано на 10.01.25 в 11:27

"Демократична България": Нямаме покана за подновяване на преговорите за кабинет

От "Демократична България" заявиха, че нямат покана за подновяване на преговорите за съставяне на правителство и отказаха да коментират публикациите, че ГЕРБ са се договорили за управленско мнозинство с ИТН и БСП. Атанас Атанасов от ДСБ беше категоричен, че коалицията би се върнала на масата на преговорите само при предложено от ГЕРБ име на..

публикувано на 10.01.25 в 11:23