Предколедно настроение, великолепна елха, която заблестя в галерия „Виторио Емануеле“ в Милано под патронажа на Кметсвото и официалния спонсор – Сваровски,разнообразни културни събития и тази година на 7 декември потопиха италианския град в ненадмината празнична атмосфера! По традиция прожекторите от цял свят се насочиха към събитието-символ на Празника на Милано-официалното откриване на сезон 2018/2019 г. в Миланската Скала.
След премиера на “Аида” за началото на сезон 2006/2007г., “Жана д’Арк” за сезон 2015/2016 и “Мадам Бътерфлай” за сезон 2016/2017, музикалният директор на Ла Скала и диригент на премиерата Рикардо Шайи избира за първо заглавие в афиша на Миланския театър през новия сезон и в нова продукция едно от най-брилянтните постижения на младия 33-годишен Джузепе Верди - неговата 9-а опера “Атила”. “С този избор придобива смисъл пътят, по който тръгнахме преди 3 години с “Жана Д’Арк“ и който ще продължи следващата година с “Макбет” коментира маестро Шайи.
Час преди официалното откриване на вечерта изтъкнати гости започнаха да изпълват главното фоайе на Миланската скала: Президентът на Републиката, Министърът на икономиката, кметът на Милано и разбира се любимката на Ла Скала Карла Фраччи, в елегантен бял тоалет. Камерите на телевизия РАИ1 отново отбелязаха постоянно присъствие – традиция, на която дава началото известният италиански театрален импресарио Паоло Грасси на 7 декември 1976 г. за премиерата на операта “Отело” на Верди, с диригент Карлос Клайбер и режисьор Франко Дзефирели.
Точно в 18 часа, при засилени мерки за сигурност и над 1000 представители на органите на реда около Скалата, публиката стана на крака и последваха 6-минутни аплодисменти за президента на Републиката Серджо Матарела. В залата прозвуча химнът на Италия.
С дебют в Ла Скала през 1978 г. с операта “Маснадиери” на Верди и музикален директор на Миланския театър от януари 2017 г., маестро Шайи ни впечатли със своето силно дирижиране на новата продукция на операта. Изключително внимание предизвика изборът на маестрото да включи в трето действие романс на тенора със заглавие “Ох, болка!", специално написан от Дзузепе Верди за премиерата на "Атила" в Ла Скала през 1846 г. По настояване на маестро Шайи, в началото на трето действие са добавени специално за премиерата няколко реплики, включени под формата на шега в партитурата от Джоакино Росини и случайно намерени в документ, съхранен в музея на Миланската Скала.
След дебют на Миланска сцена с “Тамерлан” на Хендел и “Дон Паскуале” на Доницети, режисьорът на операта Давиде Ливермор умело ни пренесе във военна обстановка от 20 век. “Верди е способен да постави акцент върху тъмната страна на неговата епоха и на човека”коментира италианският режисьор. Независимо от напиращото негодувание на различни организации по защита на животните в дните преди премиерата, на сцената преминаха коне. Първоначалната идея на Ливермор за рухването на построения мост не се реализира по решение на самия режисьор след трагедията в Генуа, която разтърси Италия само преди няколко месеца. По време на спектакъла мостът се раздели на две части, а Ливермор сподели пред журналисти: “Исках да избегна евентуално съсредоточаване върху отделни режисьорски провокации, когато вниманието трябва да е изцяло насочено към Верди”. Сценографията бе дело на студиото за дизайн и архитектура Джо Форма, участвало в реализацията на оперите “Отело” във Валенсия, “Норма” в Мадрид, “Фалстаф” в Сао Пауло, както и в изграждането на символа на Световното изложение в Милано през 2015 г. - Дървото на живота. Положителна бе оценката за светлинните ефекти на Антонио Кастро в лиричната драма по време на бурята и изгрева на слънцето от прòлога. След сътрудничество с Ливермор за операта “Дон Жуан”, с която се открива музикалния сезон 2005/2006 г. в театър Карло Феличе в Генуа и последвали съвместни проекти с “Кармен”, “Тоска”, “Севилският бръснар” в операта в Рим и “Тамерлан” в Ла Скала, Джанлука Фаласки се завърна на миланска сцена с великолепнa селекция на костюми! Tъмни цветове и военни униформи - в унисон с природните явления,бяха изборът на носителя на наградата “Абиати” за 2012 г.
Вечерта на премиерата световни оперни таланти се изкачиха на сцената на Миланската Скала.“Самият аз изминах дълъг път в търсене на най-подходящите гласове на международната музикална сцена” споделя маестро Рикардо Шайи. В ролята на Атила имахме удовоствието да видим най-търсения в този момент бас – Илдар Абдразаков. Роден в артистично семейство, дебютирал на миланска сцена през 2001 г. с операта “Сомнамбула”, руският бас получи заслужените аплодисменти на присъстващите за своето брилянтно представяне и трето участие в откриването на сезона на Ла Скала. “Благодаря на Верди, че е написал такава прекрасна за бас опера!” сподели Абдразаков.Силно сценично присъствие отличи дебюта на Миланска сцена на Сайоа Хернандез, която бе Одабела. Испанският сопран, ученичка на Монсерат Кабайе, след известна първоначална несигурност ни очарова с изключителна вокална техника и артистичност. Вълнуващо бе и изпълнението на баритона Джордж Петеан, който бе в ролята на Ецио. Сила на гласа и ясна дикция отличиха изявата на румънския оперен талант. Поредно вълнуващо участие за обичания от публика и медии италиански тенор Фабио Сартори, когото видяхме в ролята на Форесто. Овациите бяха и за Франческо Питари, в ролята на Улдино и Джанлука Бурато и неговия Леоне.
10-минутните бурни аплодисменти потвърдиха успеха на премиерата! И отново по традиция, 30 метра бюфет очакваше 500 елитни гости за гала вечеря.Маса с цветовете на сцената на Ла Скала и прибори, напомнящи сценографията на “Атила” умело съхраниха атмосферата, в която за малко повече от два часа ни пренесе операта-шедьовър на маестро Верди.
Снежана Петкова и Рафи Жамакорцян записаха нова песен по текст на Алис Жамакорцян и аранжимент на самия Рафи. Песента There Is Still Hope докосва певицата, която публиката познава от група "Трик". Разказана е личната история на обичта между Алис и Рафи Жамакорцян. "Става дума за втори шанс, тъй като съответно в случая музикантът, както той..
В Плевен за 76-и път тази вечер Георги Ангелов, актьор от Драматично-кукления театър „Иван Радоев“, показва Парад на модата.Той е създател и режисьор на спектакъла, в който на днешния Международен ден на детето ще бъдат показани и специални детски колекции. В тазгодишното издание на Парад на модата, който започва в 20 часа в ДКТ „Иван..
Село Шуменци, Силистренско, посрещна шестата Национална среща на колекционерите с международно участие – събитие, което тази година премина не просто като обмяна на експонати, а като дълбок поклон пред духа на традицията и фолклора. Сред акцентите на програмата беше представянето на етнографското изследване, посветено на носията като културен код –..
На 22 май в зала „Моцарт“ на известния виенски Концертхаус се състоя забележителна галавечер на българската култура и музика "Opus 2", посветена на светлия празник 24 май. Престижното събитие с участие на световнопризнати български и австрийски музиканти бе организирано за втора поредна година по инициатива на виртуозната българска..
Историята на храните и напитките като част от развитието на България от Освобождението до 90-те години на XX век разказва изложба на Държавна агенция "Архиви" . Как са се произвеждали и продавали те, каква е била културата на сервиране, кои са били най-посещаваните ресторанти и сладкарници, какви са били любимите храни на популярните..
"Операция Кино София" е специално издание на "София Филм Фест на път" - пътуващият формат на международния кинофестивал "София Филм Фест" с прожекции в населени места в райони в периферията на Столична община с вход свободен. Целта е жителите на тези населени места да имат достъп до публични прожекции на избрани филми, разказа за..
„Вторите части в музиката” е музикално-поетичен спектакъл, с който флейтистът Мартин Павлов и пианистът Иван Керековски обикалят българските сцени. Вече са представяли програмата в Плевен и Добрич, а предстои да се срещнат с публиката на 3 юни в Концертната зала на Враца и на 24 юни в Софийската градска художествена галерия, в рамките на фестивала..
„Аз не съм за еврото в този момент, и съм за провеждане на референдум. В момента това политическо натискане отвън озверява хората.“ Това каза..
" Газа е прегазена. Въпросът е за това как Газа ще изглежда, когато се сложи официално край на войната. Дали Газа ще съществува в някакво състояние на..
"Изключително ми е трудно! Получавала съм заплахи. Това си е вид репресия - да си заключен и самата администрация да те репресира. Администрацията..