Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Софтуер "лови" политическите послания, отправени през социалните мрежи

Снимка: архив

Интернет платформа помага да бъде спряна целенасочената политическа реклама по време на избори. Проектът „WhoTargetsMe“ е създаден след референдума във Великобритания през 2016 г., когато Обединеното кралство реши да напусне Европейския съюз. В интервю за „Хоризонт“ създателят на платформата Сам Джефърс обясни, че през социалните мрежи може да бъде получено персонално съобщение с политическа агитация.  

Платформата е създадена, тъй като много хора съжаляват за гласа си в полза на развода между Лондон и Брюксел. Благодарение нея хората могат да изтеглят определен софтуер и той да "лови" политическите послания, които се отправят към тях през социалните мрежи.

„По този начин самите хора могат по много по-прозрачен начин да се информират за политическите послания, а не да бъдат информирани единствено от насочени персонално към тях съобщения във Фейсбук например“, обясни  Сам Джефърс пред Марта Младенова.

- Като казвате „персонално насочени“ имате предвид, че избирателите са предварително проучени и профилирани по подобие на търговската реклама. Правилно ли ви разбирам?

- В Обединеното кралство ние имаме избирателна система, която се фокусира върху много малки региони. Често това означава и тесен кръг от избиратели. Знаете, че в крайна сметка 10 000 или 12 000 гласа могат да имат значение за резултата от вота. Разбирате, че наистина се хвърлят много усилия да се открият малки групи хора и да се фокусират специални съобщения за тях. Именно това е и целта на платформата, която създадохме. Да не допуска тези съобщения. Това е нещо, което е много трудно за разбиране. За традиционната журналистика не е практика да се достига до съвсем малка целева група от хора. Политическата реклама обаче го прави, а нашата цел е да предпазим хората от информация, която е поставена по начин, подходящ именно за тях. При предсрочните избори през 2017 година във Великобритания видяхме много ясно каква е разликата.

- Доколко персоналната политическа реклама има значение от вида на избирателната система?

- Мисля, че при различните избирателни системи, политическите послания се изпращат по различен начин. По-пропорционалните системи обикновено изискват и по-традиционни комуникационни канали или казано по друг начин - приличат повече на традиционните политически кампании, които се провеждаха преди десет години например. Посланията са по-общи, предназначени са за по-широк кръг от хора. Всичко зависи от условията, в които протича кампанията. Спомняте си, когато беше референдумът за разрешаването на абортите в Ирландия. Там хората се тревожеха за определени неща и политическите послания бяха насочени именно към тях. Често казано, тогава ми се струва, че те бяха толкова силни, че изобщо не бяха в духа на изборното законодателство и на страната като цяло. Мисля, че нашият натиск върху Гугъл и Фейсбук имаше резултат, защото в последните седмици преди референдума политическата реклама в социалните мрежи беше силно ограничена.

- Когато говорим за персонални съобщения, можем ли да очакваме, че избирателите се профилират по теми. Например - ако от моите профили в социалните мрежи става ясно, че аз съм изключително загрижена за околната среда например, то при мен ще бъде представена онази част от платформата на политическите партии, която е в областта на екологията и съдържа мерките им за ограничаване на глобалното затопляне.

- Това, което със сигурност сме установили, е, че партиите избират онази част от предизборните си платформи, която е подходяща за определен кръг от избиратели. Едната част от посланията отиват към дадена група потенциални привърженици, които се интересуват от конкретната тема. Другата част от посланията - към избиратели с друг кръг от интереси. Общо взето ситуацията е „тези послания отиват при тези хора, другите послания - при другите“. Всичко това обаче отива още една стъпка напред - при всеки избирател пристига като лично съобщение. Разбира се, в различните държави и при различните кръгове избиратели този процес може да е още по-усложнен или да се прецени, че няма необходимост от толкова много усилия. Да не забравяме, че и в различните държави изборното законодателство не е еднакво, така че кампаниите се съобразяват и с него. И отново ще подчертая - всичко зависи от това колко си голям, какъв ресурс може да вложиш в проучване на избирателите и какъв изборен резултат ти е необходим.

- Как изглеждаше тази ситуация по време на кампанията за референдума за Брекзит?

Ние, както много други хора, бяхме изключително разтревожени, че е била използвана много информация и това е станало с пари, които не са декларирани надлежно. Опасявахме се, че са изпращани послания, които съдържат неверни твърдения. Именно затова започнахме да търсим решение на този проблем. Особено сега, когато в Обединеното кралство може да имаме нов референдум или нови избори, ние се надяваме да имаме много по-честна кампания и хората да разбират много по-добре за какво в действителност става дума.

- Неверни твърдения и фалшиви новини - така ли ще изглеждат вече предизборните кампании?

- Не във всички случаи бих нарекъл „фалшиви новини“ най-голямото предизвикателство, което стои пред нас. Традиционните политически партии харчат стотици пъти повече пари, отколкото някакви анонимни хора, които може да разпространят някаква информация с неизвестен източник. По-големият проблем с фалшивите новини е, че хората напълно изгубиха доверие. Непрекъснато се чудят дали нещо не е разпространено, защото е в интерес на друга държава, платено е с пари от чужбина и какво ли още не. И всичко това се случва в момент, когато очевидно институциите не са си на мястото, изборното законодателство не е достатъчно добро. Накрая може да се стигне до ситуация, в която хората просто няма да гласуват, защото изобщо не вярват, че крайният резултат от вота ще е такъв, какъвто посочат избирателите. Те се страхуват, че вотът им ще бъде подменен.

- Доколко хората изобщо разбират процесите и правят информиран избор. Спомням си, че в деня, след като стана ясен резултатът от референдума, чак тогава много хора потърсиха в Гугъл какво е това Европейски съюз.

- Отново ще кажа, че в една идеална кампания, хората трябваше да се поинтересуват и да потърсят в Гугъл преди това. Аз не съм коментатор на политическите процеси и не мога да взема отношение по Брекзит, но истината е, че за последните две години и половина във Великобритания станаха ясни много неща, бяха зададени много въпроси и честно казано - има още много неща, за които хората ще търсят информация в интернет.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Володимир Зеленски

Зеленски: Следващите преговори с Русия са насрочени за сряда

Украинският президент Володимир Зеленски заяви, че следващият кръг от преговори с руски представители ще се проведе в сряда, 23 юли, в Турция, предаде Ройтерс. "Днес обсъдих със секретаря на Съвета за национална сигурност и отбрана и бивш министър на отбраната Рустем Умеров подготовката на размяната на военнопленници и друга среща в Турция с..

публикувано на 21.07.25 в 21:28

Нидерландия ще допринесе "значително" за закупуването на системи "Пейтриът" за Украйна

Нидерландският министър на отбраната Рубен Брекелманс обяви в понеделник, че страната му ще има "значителен принос" за закупуването от ЕС на американски системи за противовъздушна отбрана "Пейтриът" от Съединените щати, които да бъдат предоставени на Украйна, съобщава De Telegraaf. В изказване пред пресата след видеосреща на министрите на..

публикувано на 21.07.25 в 21:10

Локализиран е пожарът, причинен от самозапалил се автомобил на АМ "Тракия"

Площ от 300 декара е обхванал пожарът в землището на сливенското село Скобелево, който тръгна от самозапалил се автомобил при километър 268 на автомагистрала "Тракия". Изгорели са и 30 декара овощни насаждения, както и изоставени стопански постройки.   Пожарът вече е локализиран и е под наблюдение. Комисар Димитър Кикьов, началник на..

публикувано на 21.07.25 в 20:28

НЗОК, ДАНС и още две агенции проверяват шест болници в София

Здравната каса, ДАНС и още две агенции проверяват шест болници в София за извършените и отчетените от тях дейности, съобщиха от НЗОК. Сред лечебните заведения са две държавни, две частни, както и ведомствените МВР болница и Военномедицинската академия. Проверките са комплексни и се извършват с участието на инспектори от държавната..

публикувано на 21.07.25 в 19:57

Европейската интеграция е единственият път към мир и просперитет на Западните Балкани

Европейската интеграция е единственият път към мир и просперитет в региона на Западните Балкани. Това е била общата позиция по време на срещи на външния министър Георг Георгиев в Лондон със специалния пратеник на Великобритания за Западните Балкани Карън Пиърс и с членове на Групата за приятелство с България в британския парламент.  България..

публикувано на 21.07.25 в 19:51

Движението по АМ "Тракия" в района на Пазарджик е възстановено и в двете посоки

Движението по АМ "Тракия" в района на Пазарджик е възстановено и в двете посоки, след като по-рано днес беше блокирано заради голям пожар. Заради пожар АМ "Тракия" е затворена и в двете посоки между Церово и Калугерово Трафикът се извършва нормално, каза говорителят на пазарджишката полиция Мирослав Стоянов: "Движението се осъществява..

публикувано на 21.07.25 в 19:43

34 нарушения за шофиране в аварийната лента регистрираха ТОЛ-камерите през уикенда

34 нарушения за шофиране в   лентата за принудително спиране са  регистрирали камерите на Националното ТОЛ управление за почивните събота и неделя. Две трети от тях са в област Благоевград, на автомагистрала "Струма". Всички нарушители ще бъдат санкционирани след обработка на данните в МВР.  Над 1300 камери, монтирани на 295 рамки, вече..

публикувано на 21.07.25 в 19:20