Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Определят се изпълнителите на жп проекти за над 1,2 млрд. лева

Снимка: Севдалин Палаузов

Национална компания „Железопътна инфраструктура“ определи Консорциум „Комса - Тракция“ за изпълнител по обществена поръчка за развитие на жп възел София в участъка София-Волуяк. Консорциумът се състои от регистрираната в Испания „Комса“ и полската „Тракция“.

Предложената цена за изпълнение е близо 190 млн. лева без ДДС. На второ място е класирана гръцката „Терна“. По проекта предстои изграждане на нов трети коловоз между жп гара Волуяк и централна жп гара София, както и модернизация на съществуващото коловозно развитие на двете гари. Предстои още изграждане на нова жп гара Обеля, която ще осъществява още една интермодална връзка със софийското метро. Проектът се финансира по Механизмът за свързана Европа.

През следващата седмица предстои да бъдат обявени изпълнителите по най-голямата инфраструктурна поръчка на стойност 1,2 милиарда лева за модернизацията на жп линията Елин Пелин - Костенец, който се финансира по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ (ОПТТИ)2014 - 2020.

Допуснатите от комисията до отваряне на ценовите оферти са девет кандидат-изпълнители от общо 19. Участъкът е с обща дължина 51 км, разделен на 3 обособени позиции, като за най-сложната и най-скъпата отсечка инвеститорският интерес е най голям.

За реконструирането на участъка от Елин Пелин - междугарие след гара Вакарел допуснатите кандидати са четири. Това са: турски консорциум, в който участват фирмите "Дженгиз" и "Дуйгу". Участва българското подразделение на гръцкото акционерно дружество „ТЕРНА“, участва и консорциум от две португалски фирми и „ГЛАВБОЛГАРСТРОЙ“, а четвъртият допуснат кандидат е консорциум между най-голямата китайска държавна фирма която се занимава с инфраструктурни проекти "ЧАЙНА КОМЮНИКЕЙШЪН КЪНСТРАКШЪН КЪМПАНИ" и ТРЕЙС ГРУП ХОЛД. Цените, които те са посочили за изпълнението на проекта са между близо 499 и 590 милиона лева. Точните параметри са качени на страницата на Национална компания "Железопътна инфраструктура".

За втората отсечка от междугарието след гара Вакарел до междугарие след гара Ихтиман допуснатите до отваряне на ценови предложения са двама кандидати – „САЛЧЕФ – ГИГАСТРОЙ“ консорциум от италиански фирми и българската „ГИГАСТРОЙ“, както и българско полския консорциум „ТРАКЦИЯ ПРКи С.А“. Те дават цени от малко над 120 и 126 милиона лева

За третата отсечка от междугарие след гара Ихтиман до нова гара Костенец - оферта дават консорциум „ЩРАБАГ ДЖИ ПИ РЕЙЛ 2017“. В него влизат 3 клона на „ЩТРАБАГ“ България, които се занимават с различни инфраструктурни дейности и „ДЖИ ПИ ГРУП“ . Следващото обединение е между турската COMSA и българската „ГЕОСТРОЙ“. Както стана известно COMSA бяха ангажирани с изграждането на новото летище на Истанбул. Кандидат също е и консорциум „БУЛРЕЙЛ 2018“, в който влизат отново най-голямата китайска държавна фирма ангажирана с инфраструктурни проекти и софийското подразделение на „ТРЕЙС“. Цените са между 284 и 415 милиона лева.

Класирането на участниците се очаква в началото на следващата седмица и за него се взима предвид комплексната оценка, където 60 % е тежестта на цената и 40 % на техническите параметри на офертата. При оценката на техническата част допълнителни точки се дават за метода на строителство, сроковете за изпълнение на най-наложителните обекти, продължителността на прекъсването на влаковото движение по време на строителството. Друг критерий е до каква степен изкопаните земни маси и инертни материали от участъка ще бъдат вложени в обекта.

Изпълнението на проекта ще допринесе за развитието на коридор Ориент/Източно - Средиземноморски, преминаващ през България, част от който е железопътната линия София - Елин Пелин - Костенец - Септември - Пловдив. Модернизацията на жп линията Елин Пелин - Костенец е най-скъпият и най сложен участък и такива строителни дейности като сложност по жп мрежата не са извършвани у нас поне от 1950 година, посочват експерти в бранша. В рамките на проекта ще бъдат изградени над 20 км тунели и 23 моста и виадукти, с обща дължина около 3 км. От датата на обявяване на спечелилите кандидати за съответната отсечка започва да тече 14 дневен срок за обжалване, пояснява Галина Василева – Директорна дирекция  в Министерството на транспорта. Срокът за изпълнение е декември 2023 г., като финансирането е по този програмен период от оперативната програма.

Изпълнението на проекта закъснява с повече от година поради обжалването на процедурата и времето за съгласуване на подробните устройствени планове. През миналата година правителството предприе мерки за ускоряване на тръжните процедури по обществените поръчки, като целта беше да се елиминира недобросъвестното обжалване предвидимост по заложените срокове в документациите.

Галина Василева съобщи предстоящите процедури до края на годината. За около 30-ина пътни надлеза по направлението от Пловдив до Бургас ще има няколко процедури, всяка от които ще обединява по няколко надлеза. Ще има и няколко за 5 гарови комплекси по същото направление.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

От "Общност Мостове" искат повече лекари да могат да изписват ентерални храни

Състоянието малнутриция или недохранване при пълнолетните хора у нас се разпознава най-често когато човек загуби тегло за кратко време и това застрашава живота му. Проблемът засяга хиляди българи, като онкоболни, пациенти с инсулт, с хранителни разстройства или неврологични заболявания, обясни д-р Антоанета Тончева от сдружение "Общност Мостове",..

публикувано на 16.11.25 в 15:51

Около 3000 са незаконните сметища в страната

Замърсените терени в следствие от незаконно изхвърлени строителни и битови отпадъци в страната са около 3000. Най-много сметища има на територията на София, Плевен и София, съобщи за "Хоризонт" зам.-министърът на околната среда и водите Виктор Атанасов. " Обществото трябва да бъде изключително нетолерантно към замърсителите, да подава..

публикувано на 16.11.25 в 14:54

Нова транспортна схема във Велико Търново

Новата транспортна схема на Велико Търново предвижда въвеждането на две автобусни линии, които да свържат северните и южните квартали, така че гражданите да не се налага да сменят автобуси през централната градска част. На общественото обсъждане стана ясно, че с новата организация на движението в общината няма да остане населено място, което да не е..

публикувано на 16.11.25 в 14:44

Кипър удължи с година субсидирането на тока за най-уязвимите си граждани

В Кипър с още една година се удължава субсидирането на електроенергията за уязвимите групи от населението. Решението намалява крайните сметки за ток на най-нуждаeщите се, като по този начин повишава разполагаемия им доход, обяви правителството. Енергийните субсидии ще продължат да действат до края на 2026 г., след като срокът им изтичаше през..

публикувано на 16.11.25 в 14:37

Патриарх Даниил отслужи литургия в храма "Св. Георги" в дупнишкото с. Самораново

Патриарх Даниил благослови дупнишкото село Самораново, където бяха изградени параклис и нов учебен център "Св. Иван Рилски" с неделно училище. В селото имаше литийно шествие до новия комплекс.  Повече от 2 часа продължи литургията, оглавена от Негово светейшество, в местния храм "Свети Георги", на която дойдоха много хора. "Идването на Негово..

публикувано на 16.11.25 в 14:34

Газпром изготвя подробни проекти за "Силата на Сибир 2"

Руският енергиен гигант "Газпром" продължава с плановете си за нов газопровод до Китай, изготвяйки скъпи подробни проекти, което е знак, че Москва вярва, че дълго отлаганият проект се завръща в релси, пише "Файненшъл таймс". : "Силата на Сибир 2", който ще пренася 50 милиарда кубически метра газ годишно, е единствената реална надежда на Русия да..

публикувано на 16.11.25 в 14:11
Възстановката, която пресъздаде битката при Сливница по време на Сръбско-българската война през 1885 г. на Учебния полигон

Военноисторическа възстановка пресъздаде битката при Сливница от Сръбско-българската война-1885 г.

Възстановка на битката при Сливница по време на Сръбско-българската война през 1885 г. се състоя на учебния полигон "Сливница". С военно-историческа възстановка ще бъде отбелязана 140-годишнината от победата при Сливница от 1885 г. Организатори са Национално дружество "Традиция" с подкрепата на Министерството на отбраната. Тя е едно от..

публикувано на 16.11.25 в 14:07