Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Стефан Цанев: Театърът е последното изкуство, което ще загине

Броят на продаваните билети не е критерий за високо качество на постановките, предупреди известният писател и драматург

stefan_canev
Снимка: БГНЕС

Театърът е моята държава, аз там се чувствам много добре, каза драматургът, писател и общественик Стефан Цанев в интервю за предаването “Неделя 150“. Писателят гостува по повод номинирането му за цялостен принос към българския театър с наградата “Икар“.

Цанев ще приеме наградата - “Когато имам причина, сериозна, аз се отказвам. Отказът от такова внимание означава обида. А аз не искам да обиждам никого от театралното съсловие. Аз бях щастлив да прекарам живота си в театъра, от 62-ра година досега съм в театъра“.

И допълни още, че не би се занимавал с театър, ако мисли, че не може да запали искра у зрителя. “Иначе не бих се занимавал. То е на приливи и отливи.  Ту мислиш, че си се запалил, ту се отчайваш, че няма никакъв смисъл. Сега съм в период, че вярвам, защото виждам“.

Аз като съм в театър, не гледам сцената толкова, аз гледам залата и следя реакциите на хората, очите им, какви пламъчета се появяват, как занемяват като слушат, как се вълнуват. Много е странно да гледаш откъм сцената залата. Тя е по-интересна сцена, отколкото това, което се разиграва.

Така че, надявам се, хората се вълнуват, върнаха се към театъра. Това е живо изкуство, това не е телевизия. Там контактът е очи в очи с актьорите на сцената и там няма грешка. Ако актьорът се проваля, ако спектакълът (се проваля) – има едно старо правило – до деветата минута, ако ти не хванеш зрителя, то по-добре спускай завесата. Той е загубен“.

Когато се появи киното, когато се появи после телевизията, предричаха, че театърът ще загине, че това е краят му, обаче той не загива, посочи още Цанев. Мисля, че театърът ще бъде последното изкуство, което ще загине.

И ако има двама души, ако останат на планетата, със сигурност единият ще разиграва нещо пред другия.

Той коментира и отношението си към “пълните зали“ и дали те не са на цена, която един артист не бива да плаща:

“Това е опасно явление, много опасно явление. Тук,  разбира се, и в театралната реформа има нещо, което подвежда към това, че всеки успех на всеки театър се оценява по броя на продадените билети, т.е., по парите, които е получил и театрите започнаха да се стремят непременно да правят спектакли, които ще водят зрители“.

Обикновено вкусът на нашата публика, за съжаление средният вкус е нисък и когато се появи представление с ниски страсти и някакви евтини смешки, зрителите се подвеждат, че това е истинското изкуство и е много лесно да ги вкараш в залата и да им доразвалиш вкуса. Това ние го наричаме в театъра чалга-театър.

Ние подценяваме нашата публика, като се страхуваме, че тя няма да възприеме високо изкуство. Защото да стои една актриса час и половина на кресло и да говори, без да има ефекти, и да държи внимание – това се дължи на играта на актрисата, на режисьора и на словото, което те слушат. Значи публиката може!, коментира драматургът за постановката си “Цигуларката на Бога“. 

Цялото интервю можете да чуете в звуковия файл.



БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Йерусалимско биенале: изкуството в ролята на провокация

„Да излезеш от кожата си“ е названието на тазгодишното биенале на Съюза на йерусалимските художници. Почти всички творби, подготвени специално за форума, бяха отхвърлени от кураторката Тали Бен-Нун , което се превърна в неочаквана провокация и вдъхновение за нови търсения. Идеята на изложбата е да насочи вниманието не към завършената творба,..

публикувано на 16.11.25 в 05:00
Трио

Трио "Бронте" представя дебютния си компактдиск

В рубриката "Нов компактдиск" на предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" имаме удоволствието да направим българската радиопремиера на дебютния албум на Трио "Бронте".  Ансамбълът, избрал за име фамилията на три талантливи и смели писателки от първата половина на XIX век - сестрите Шарлот (1816–1855), Емили (1818–1848) и Ан (1820–1849) Бронте - е..

публикувано на 14.11.25 в 18:58
Стефка Евстатиева

В памет на оперната прима Стефка Евстатиева

Силен отзвук предизвика скръбната вест, че на 9 ноември, след кратко боледуване, в софийска болница е починала певицата Стефка Евстатиева – една от най-уважаваните личности в оперния свят.  След повече от три десетилетия в САЩ, неотдавна тя се завърна в Родината - с неотменната усмивка, земна и щедра, каквато всички ще я запомним.  Съкрушени..

обновено на 14.11.25 в 18:24
Проф. Асен Диамандиев (1915-2009)

Спомен за проф. Асен Диамандиев

Проф. Асен Диамандиев е личност, направила много за музикалното образование в своя роден град Пловдив, но и за цяла България.  Композитор, диригент, педагог, той е автор на ценна образователна литература, най-вече по солфеж, с която се обучават поколения музиканти. Огромна е заслугата му за създаването на Висшия музикално-педагогически институт в..

публикувано на 14.11.25 в 18:02

Български композитор и бродуейски режисьор разкриват "Тайната на музиката"

Отваря се нова страница в музикалния театър у нас! - така организаторите от  Fest Team определят новия проект на творческия екип, който стои зад мюзикъла  „Тайната на музиката“  с музика на Любомир Денев-син по либрето на Александър Чобанов и текстове от Михаела Филева. Певицата ще бъде и една от звездите на сцената, заедно с  Владимир Зомбори,..

публикувано на 14.11.25 в 13:53
КласикАрт и Емануил Иванов

КласикАрт и Емануил Иванов за първи път заедно - с премиери

В събота, 8 ноември, в зала „България“ се роди едно музикантско партньорство. За първи път заедно на сцена застанаха музикантите от ансамбъла „КласикАрт“ към Софийската филхармония и много изявеният млад пианист Емануил Иванов, който ни радва с успехите си у нас и по световните сцени, и с изключително интензивното си развитие. За първата си..

публикувано на 13.11.25 в 18:13
Фани Вовони

Инструментална музика от времето на Галилей ще звучи в София

„Модерни инвенции - инструментална музика от времето на Галилей“ е наречен концертът, който ще привлече почитателите на фестивала „Изкуството на барока“ на 12 ноември в Аулата на Софийския университет "Св. Климент Охридски" от 19:30 ч. Гостите, поканени от артистичния директор Зефира Вълова, този път са от Гърция, което прави събитието особено..

публикувано на 12.11.25 в 15:54