Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Венелин Терзиев: Обучаваме кадри за строителството, те отиват в чужбина

Иван Бойков: Не може 80% от строителството да минава през обществени поръчки

Столичната улица "Граф Игнатиев" стана емблематичен пример за спорно изпълнение на строителни дейности.
Снимка: БГНЕС

Защо строителните ни работници масово търсят работа зад граница? Къде се корени проблемът с липсата на подготвени кадри? Предаването "Хоризонт до обед" бе представена позиция на ген. Радослав Пешлеевски, който преди време оглавяваше Строителни войски, за това как може да се преодолее недостигът на кадри в строителството и държавата да има ресурс за аварийно-възстановителни дейности. Темата коментират и експерти. 

Има достатъчно образователни учреждения у нас, които могат да образоват и образоват хора, желаещи да изпълняват строителни дейности и да вземат занаят и професия. Така смята Венелин Терзиев, един от основателите на Строителната камара. Според него проблемът се корени в заложения през последните 20 години в сектора на строителството модел. „Браншът е монополизиран, което пречи на много неща, включително на това хората, които се образоват, получават някакво образование, да остават в България и да работят.“

Повече фирми трябва да печелят обекти и държавата трябва да регулира процеса

"Част от по-малките и средни фирми са под крилото на някои от по-големите фирми. Оттам нататък обаче в бранша би следвало повече фирми да печелят обекти, а не една група от десетина-петнайсет фирми да печелят почти всичко. И тук е мястото на държавата, да регулира този процес, като например раздробява търговете на по-малки лотове“, посочи Терзиев. Той заяви, че обявяваните високи прогнозни стойности за търговете изхвърлят малките и средни фирми от състезанието. Как това рефлектира върху бранша:

„Ами ето как – ние ще обучаваме хора, включително и в момента се обучават. Имахме сериозни строители – като работници, като инженерен потенциал. Повечето от тия хора вече работят в чужбина.“

„Нещата са много дълбоки. Държавата е редно да се вземе в ръце и да разгледа проблемите не само в строителния бранш, защото такъв проблем имат и редица други браншове“,  категоричен е Венелин Терзиев.

"Обикновено големите фирми работят със 100 до 150 малки и средни фирми на една магистрала. Но тук е друг въпросът. Като се наеме малката фирма и средната, да работи на магистралата, какъв договор сключва. Имаше много лоша практика, че сключва договор за доставка, за услуги, а не за строителство. И по този начин един път рискува да не си получи парите, и втори път рискува да няма опит, да не придобие опит, да не се развива като фирма“, обясни Иван Бойков, бивш изпълнителен директор на Строителната камара.

Не може 80% от строителството да минава през обществени поръчки

Има известна монополизация, но тя идва от обществените поръчки, изтъкна Бойков. „Не може 80% и повече от строителството да минава през обществени поръчки. Това дебалансира системата, тъй като малките и средни фирми обикновено работят по малки поръчки и там развиват и специализират своята дейност. Но този баланс се връща обратно и на големите фирми. Вижте какво става по „Граф Игнатиев“. Няма кой да реди плочки, няма кой да сложи паветата, няма кой да извърши фините работи. Тези хора са в чужбина. Там им плащат много повече и те строят за други държави.“

При разпределението на обществените поръчки става така, че рискът често се прехвърля върху подизпълнителите. Освен това има и цикличност и в края на програмните периоди просто няма работа, отбеляза още Иван Бойков. „Преди две години беше така. Освобождаваха си доста  хора и тези хора си търсят работа. Пазарът в Европа е изключително конюнктурен и има нужда от строителни работници.“

„Не само браншът е монополизиран, но и обществената организация е монополизирана. Тя не се разви. Не направи така, че да защитава малките и средните си членове“, допълни Венелин Терзиев, който оценява този модел като рисков и за държавата, и за икономиката като цяло.

Вече повече от 15 години Терзиев настоява за изработване на правила за уреждане на разплащането между главните изпълнители на обекти и подизпълнителите. „Лошото е, че в тези взаимоотношения няма морал. Там има колкото повече, толкова повече. Единственият гарант, който можеше да бъде за тези взаимоотношения, беше Камарата. За съжаление обаче вече много години Камарата не успя да създаде такива правила и да ги наложи като закон. Не като част от Етичен кодекс, който няма никаква сила, а като закон.“ 

Двете мнения чуйте в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

5 години от официалното излизане на Обединеното кралство от ЕС

 Днес се навършват 5 години от официалното излизане на Обединеното кралство от ЕС.  От Даунинг стрийт заявиха, че британският министър-председател не планира да отбележи годишнината, съобщи „Дейли телеграф“.  Брекзит се случи в 23:00 часа на 31 януари 2020 година. Киър Стармър подкрепяше втори референдум за Брекзит, докато беше министър в сянка на..

публикувано на 31.01.25 в 03:37

Недостигът на вода заплашва банановите насаждения в Кипър

Кипър е изправен пред риска да загуби банановите си насаждения заради критичния недостиг на вода, алармираха над 250 производители. Фермерите в страната ще получат наполовина по-малко вода за напояване.  Асоциацията на производителите на банани ще изпрати декларация до правителството с искане за помощ заради сушата и отпускане на необходимите им..

публикувано на 31.01.25 в 01:51

Рязко увеличаване на кражбите от магазини във Великобритания

В Обединеното кралство кражбите от магазините са „извън контрол“, а крадците стават все по-нагли и по-агресивни, защото не се страхуват от никакви последици за дейтвията си, съобщи Би Би Си.  През 12-те месеца до септември миналата година случаите на кражби в Обединеното кралство са се увеличили с 3,7 милиона до 20,4 милиона и са стрували на търговците..

публикувано на 31.01.25 в 01:47

Шестима пострадали при взрив във фабрика в испанския град Мурсия

Шестима души пострадаха при взрив във фабрика за експлозиви в района на Мурсия. Петима от тях са били откарани в болница, а на шести е оказана помощ на място от медицинските екипи. Експлозията е станала във фабрика, собственост на германска компания, която произвежда боеприпаси.  Двама мъже на 30 и 42 години са в най-тежко състояние с множество..

публикувано на 31.01.25 в 01:41
Петко Йорданов

80 творби на известни наши художници на изложба в Ямбол

Първата за годината изложба беше открита в ямболската художествена галерия „Жорж Папазов“.  В една от най- големите галерии в страната до края на февруари посетителите могат да  разгледат над 80 творби на известни наши художници, работили в през последните 120 години.    Творбите в експозицията са станали част от фонда на галерията  в периода 2020-2024..

публикувано на 31.01.25 в 00:51
Нарисувани от съдебен художник скици на обвинените в шпионаж във Великобритания български граждани. От ляво надясно : Катрин Иванова, Ваня Габерова, Орлин Русев, Иван Стоянов и Бисер Джамбазов, 26 септември 2023 година.

Процесът срещу българите, обвинени в шпионаж във Великобритания, продължава

Козметичката Вана Габерова, която е част от българската клетка, шпионирала в полза на Русия, заяви днес в Централния наказателен съд в Лондон, че не е знаела нищо за дейността на "чаровния" й приятел Бисер Джамбазов, докато са пътували заедно в Австрия и Испания. Давайки показания в рамките на вървящия процес срещу българските шпиони,..

публикувано на 30.01.25 в 22:03
Президентът на САЩ Доналд Тръмп говори в Белия дом за трагичния инцидент в небето над Вашингтон, 30 януари 2025 г.

Тръмп потвърди, че няма оцелели при авиокатастрофата във Вашингтон

Президентът на САЩ Доналд Тръмп потвърди, че няма оцелели при сблъсъка на пътнически самолет и военен хеликоптер над Вашингтон вчера, предаде Ройтерс. Президентът даде пресконференция след авиокатастрофата, при кояо.то самолет на "Америкън еърлайнс" (American Airlines) се сблъска с хеликоптер "Блек хок" (Black Hawk) на американската армия и се разби в..

публикувано на 30.01.25 в 20:54