Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Флейтистката Елизабет Мьост представя музика, създадена в Австрия

Последният звукозаписен проект на флейтистката Елизабет Мьост е повод да ви срещнем с австрийската изпълнителка. Нейната дискография е доста богата и показва интереса й към различни епохи – от барока и виртоузността на галантния стил, до Нововиенската школа и съвсем нови автори, посветили пиеси специално на нея.

Родена в голямо семейство, Елизабет Мьост тръгва по пътя на своите братя и сестри, които учат в музикално училище. Тя преминава от цигулка на пиано, но намира своя инструмент, когато чува блокфлейта. От 11-годишна учи класическа флейта – първоначално в Линц, а после и във Виена. Специализира при Уилям Бенет в Лондонската кралска академия. Кариерата на Елизабет Мьост е поделена между концертите и преподаването – от 14 години тя води клас по флейта в Консерваторията на Детмолд, Германия. Гостувала е с майсторски класове във Виена и София. Пътува често – свирила е в Северна и Южна Америка, както и в много страни на Европа. Зад гърба си има вече 7 компактдиска, а този, записан през 2016-а, е с репертоар за флейта и китара - пиеси, създадени през XVIII, XIX и XX век. Привлекателното в него е, че срещаме доста непознати за широката аудитория автори.

Какво е накарало Елизабет Мьост да се насочи точно към дуото с китара и как са избрани произведенията, включени в диска й с китариста от Хърватия Ма̀рое Брчич?

„Когато имам концерти в чужбина, винаги ми казват: Вие сте от Австрия? О, Моцарт! И след няколко години наистина ми дойде до гуша от това – има и други интересни композитори, Австрия не е само Моцарт. Затова си направих труда да открия автори, които по някакъв начин са свързани с моята родина – родени, живели или дошли от други страни в Австрия. Първата подобна програма, която съставих, беше за флейта и пиано. Направихме малко турне в Америка с нея, а паралелно с това съставих и концертна програма за флейта и китара, защото свиря с великолепна китаристка и исках да намеря достатъчно австрийски материал за дуото ни. Започнахме да свирим в Австрия и тогава публиката беше тази, която настоя да я запишем, защото е забавна и пълна с енергия. Така се стигна и до този компактдиск, наречен „Акцент Австрия“.

Елизабет Мьост представя и своя партньор в дуото:

„Трябваше да направим записите с една китаристка от Моцартеума в Залцбург, но тя имаше семейни проблеми точно в този период и ми отказа. Три седмици преди началото останах без партньор и зависех изцяло от препоръките на други колеги. Тогава ми казаха за един брилянтен китарист от Хърватия – Марое Брчич, който е професор по китара в Сплит. Определихме си среща и на първата репетиция се получи толкова добро взаимодействие, толкова се забавлявахме, свирейки заедно, че реших да рискувам. Не случайно Марое Брчич си партнира в дуо и със световноизвестния китарист Зоран Дукич – той наистина е изключителен. Това, което ценя най-много, е, че е задълбочен музикант – бих го препоръчала на всички.“

А ето и няколко думи за композиторите, които Елизабет Мьост е избрала за своя проект „Акцент Австрия“:

„Смятам, че Алфред Ул е известен със своето чувство за хумор, макар че е живял сам, в изолация, близо до Виена. Само че в наши дни е почти забравен. Избрала съм неговото "Скерцо", защото е изпълнено с радост и това ми харесва. Цезар Бресген е известен в Австрия, особено в Залцбург, но няма записи – аз записах първа негови пиеси за флейта и пиано преди време, което е учудващо. При Бресген акцентът пада върху връщането към народните песни на неговото поколение – от средата на ХХ век – искал е да се увери, че те няма да бъдат забравени. Следва Ян Труларж, живял между 1928 и 2007 г. Той е дошъл в Австрия от Чехословакия с цялото си семейство – все музиканти. Много обичам да изпълнявам неговата Соната Семпличе. За Мауро Джулиани няма нужда да споменавам – той е най-прочут от всички в диска – винаги са го обичали във Виена. Много харесвам това съчетание в неговата музика на италианския дух и виенския чар. Колкото до Леонардо де Кол – откри го моята колежка китаристка, с която първоначално трябваше да запишем диска. Той е родом от Северна Италия, преместил се е да живее във Виена (съвременник на Моцарт), но не е бил професионален композитор. Бил е секретар, но е намирал време и да пише музика - за хора с въображение, които искат да танцуват“.

Албумът "Акцент Австрия" е записан в партньорство с китариста Марое Брчич и издаден от Gramola. Интервюто с Елизабет Мьост чуйте в звуковия файл.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Богата културна програма за Деня на Свети Патрик

Посолството на Ирландия у нас организира поредица от събития по повод  Деня на Свети Патрик /17-и март/: 11 март, вторник, от  19.30 ч.:  Т радиционна ирландска музика  на живо  в Tom's Place, София ,  ( вход свободен ) 12 март, сряда, от 19.30 ч.:  Открит урок по ирландски танци  в читалище “Природа и наука“, София ( вход..

публикувано на 10.03.25 в 22:49

"Каста дива" - едно предаване, което прави живота по-хубав

В 22-ото издание от 32-я сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: - Интервю със знаменития мексикански тенор Роландо Вийязон по повод предстоящия му рецитал “Белканто“ в партньорство с пианистката Сара Тизман в поредицата “Съкровени гласове“ в зала “България“ на 2-и април -..

обновено на 10.03.25 в 18:11

Спомени за български музиканти, творили преди Освобождението

В рубриката за българското музикално минало "Помните ли..." на предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" почитаме с дълбоко уважение личности от историята, оставили диря с постиженията си във времена, когато не е имало българска професионална школа.  Антон Панов и Никола Мутев са получили образованието си в чужбина. Панов е роден през 1787 г. в..

обновено на 10.03.25 в 14:47

Да израснеш с Владигеров - новият проект на Антонина Бонева и нейните ученици

Пианистката и изявена клавирна педагожка Антонина Бонева за пореден път подготвя съвместна изява със свои възпитаници.  След успеха на компактдиска "Да израснеш с Рахманинов" и концертите, които всички изпълнители представиха преди няколко години из България и в чужбина, сега на дневен ред е аналогичен проект, озаглавен "Да израснеш с Панчо..

публикувано на 10.03.25 в 14:07

"Последният страстен любовник" в афиша на Драматичния театър в Русе

Традиционната комедия на Нийл Саймън "Последният страстен любовник" е най-новото репретоарно попълнение в афиша на Драматичен театър "Сава Огнянов" в Русе. В деня, в който театърът обяви, че ще представи "Последният страстен любовник", свършиха билетите за първите две февруарски дати. И имаше защо. Много смях заради..

публикувано на 09.03.25 в 08:00
Китари на Джими Хендрикс и Ерик Клептън в Metropolitan Museum of Art в Ню Йорк

Рок бандата "Белканто" се събра отново

В Кърджали трима приятели възстановяват хитова музикална банда от 80-те години на миналия век. Някогашните момчета, покорили с китарите си сърцата на стотици почитатели, сега отново се събраха. Репетират всяка вечер, а амбицията им е през май да изнесат първия си концерт след десетки години затишие. Кои са те? Ще разберете от..

публикувано на 09.03.25 в 05:50
Венета Нейнска

Концерти с история - вече и на английски език

Поредицата "Концерти с история" на Венета Нейнска става все по-популярна. Както подсказва заглавието, в нея пианистката предпочита близкия контакт с аудиторията, на която разказва за авторите и пиесите, които изпълнява. През февруари за първи път бяха представени и "Концерти с история" на английски език. Идеята е уникална, но не е изненадваща, предвид..

публикувано на 06.03.25 в 14:50