Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Флейтистката Елизабет Мьост представя музика, създадена в Австрия

Последният звукозаписен проект на флейтистката Елизабет Мьост е повод да ви срещнем с австрийската изпълнителка. Нейната дискография е доста богата и показва интереса й към различни епохи – от барока и виртоузността на галантния стил, до Нововиенската школа и съвсем нови автори, посветили пиеси специално на нея.

Родена в голямо семейство, Елизабет Мьост тръгва по пътя на своите братя и сестри, които учат в музикално училище. Тя преминава от цигулка на пиано, но намира своя инструмент, когато чува блокфлейта. От 11-годишна учи класическа флейта – първоначално в Линц, а после и във Виена. Специализира при Уилям Бенет в Лондонската кралска академия. Кариерата на Елизабет Мьост е поделена между концертите и преподаването – от 14 години тя води клас по флейта в Консерваторията на Детмолд, Германия. Гостувала е с майсторски класове във Виена и София. Пътува често – свирила е в Северна и Южна Америка, както и в много страни на Европа. Зад гърба си има вече 7 компактдиска, а този, записан през 2016-а, е с репертоар за флейта и китара - пиеси, създадени през XVIII, XIX и XX век. Привлекателното в него е, че срещаме доста непознати за широката аудитория автори.

Какво е накарало Елизабет Мьост да се насочи точно към дуото с китара и как са избрани произведенията, включени в диска й с китариста от Хърватия Ма̀рое Брчич?

„Когато имам концерти в чужбина, винаги ми казват: Вие сте от Австрия? О, Моцарт! И след няколко години наистина ми дойде до гуша от това – има и други интересни композитори, Австрия не е само Моцарт. Затова си направих труда да открия автори, които по някакъв начин са свързани с моята родина – родени, живели или дошли от други страни в Австрия. Първата подобна програма, която съставих, беше за флейта и пиано. Направихме малко турне в Америка с нея, а паралелно с това съставих и концертна програма за флейта и китара, защото свиря с великолепна китаристка и исках да намеря достатъчно австрийски материал за дуото ни. Започнахме да свирим в Австрия и тогава публиката беше тази, която настоя да я запишем, защото е забавна и пълна с енергия. Така се стигна и до този компактдиск, наречен „Акцент Австрия“.

Елизабет Мьост представя и своя партньор в дуото:

„Трябваше да направим записите с една китаристка от Моцартеума в Залцбург, но тя имаше семейни проблеми точно в този период и ми отказа. Три седмици преди началото останах без партньор и зависех изцяло от препоръките на други колеги. Тогава ми казаха за един брилянтен китарист от Хърватия – Марое Брчич, който е професор по китара в Сплит. Определихме си среща и на първата репетиция се получи толкова добро взаимодействие, толкова се забавлявахме, свирейки заедно, че реших да рискувам. Не случайно Марое Брчич си партнира в дуо и със световноизвестния китарист Зоран Дукич – той наистина е изключителен. Това, което ценя най-много, е, че е задълбочен музикант – бих го препоръчала на всички.“

А ето и няколко думи за композиторите, които Елизабет Мьост е избрала за своя проект „Акцент Австрия“:

„Смятам, че Алфред Ул е известен със своето чувство за хумор, макар че е живял сам, в изолация, близо до Виена. Само че в наши дни е почти забравен. Избрала съм неговото "Скерцо", защото е изпълнено с радост и това ми харесва. Цезар Бресген е известен в Австрия, особено в Залцбург, но няма записи – аз записах първа негови пиеси за флейта и пиано преди време, което е учудващо. При Бресген акцентът пада върху връщането към народните песни на неговото поколение – от средата на ХХ век – искал е да се увери, че те няма да бъдат забравени. Следва Ян Труларж, живял между 1928 и 2007 г. Той е дошъл в Австрия от Чехословакия с цялото си семейство – все музиканти. Много обичам да изпълнявам неговата Соната Семпличе. За Мауро Джулиани няма нужда да споменавам – той е най-прочут от всички в диска – винаги са го обичали във Виена. Много харесвам това съчетание в неговата музика на италианския дух и виенския чар. Колкото до Леонардо де Кол – откри го моята колежка китаристка, с която първоначално трябваше да запишем диска. Той е родом от Северна Италия, преместил се е да живее във Виена (съвременник на Моцарт), но не е бил професионален композитор. Бил е секретар, но е намирал време и да пише музика - за хора с въображение, които искат да танцуват“.

Албумът "Акцент Австрия" е записан в партньорство с китариста Марое Брчич и издаден от Gramola. Интервюто с Елизабет Мьост чуйте в звуковия файл.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Светлин Русев и Вероника Тодорова вдъхновиха нова творба на Минко Ламбов

Ново българско музикално произведение ще види бял свят на 29 януари във Военния клуб. Композиторът Минко Ламбов ще бъде и диригент в концерта на Симфониета "София", а в програмата са включени още пиеси от Кирил Ламбов, Ренцо Руджери и др. Новото произведение на Минко Ламбов е Концерт за цигулка, акордеон и оркестър. То е част от поредицата..

публикувано на 29.01.25 в 14:38
Кадър от филма „Човекът, който не можеше повече да мълчи

Катя Тричкова: Най-важно е историята на "Човекът, който не можеше повече да мълчи" да стигне до хората

"Номинацията за "Оскар" е нещо страхотно, ние въобще не сме го очаквали и дори изглежда малко нереално. Това е огромно признание за филма, дава му още по-голяма видимост. Най-важно е тази история да стигне до хората".  Това каза пред БНР  Катя Тричкова  - продуцент на "Човекът, който не можеше повече да мълчи" от българска страна...

публикувано на 28.01.25 в 18:08

"Дон Жуан от Сохо" - новата постановка в театър НАТФИЗ

Планета се върти, времената се сменят, а пред човека стоят едни и същи морални дилеми за пътя, по който да поеме . Изборът винаги е много личен , но общоприетите ценности, морални принципи и модели на възпитание и образование оказват своето влияние и учат на уважение, принципност, следване на правила, етика в отношенията.  Разбира се..

публикувано на 28.01.25 в 17:29
Акира Саката

Японското приключение на "Аларма пънк джаз"

Японският саксофонист и кларинетист Акира Саката гостува в София преди 80-ия си рожден ден.  "Акира Саката е ренесансова личност – поет, писател, актьор, по професия морски биолог . Този човек има страшна енергия, сякаш е на 55. Той е толкова слънчев, забавен човек! Той е като младеж ", разказа в предаването "Хоризонт до обед" Цветан Цветанов..

публикувано на 28.01.25 в 10:28
Виктория Бешлийска

Виктория Бешлийска: Радиото създава усещане за реалния ритъм на времето

"Едни от най-ранните ми детски спомени са свързани с радиото. То беше един неизменен фон на моето детство“ . Това сподели българската писателка Виктория Бешлийска в предаването "Понеделник вечер" , посветено на 90 години БНР. Цвети Радева е носителят на голямата награда на БНР "Сирак Скитник" До седемгодишна възраст създателката на..

публикувано на 27.01.25 в 21:50

В София врати ще отвори къщата - музей на Райна Княгиня

Къщата, в която е живяла Райна Княгиня в София вече е готова да бъде музей. Това стана ясно още през 2023 година. Тогава кмет на София беше Йорданка Фандъкова, която следеше строителните работи на сградата.  „Възстановяваме къщата, в която е живяла Райна Княгиня, заедно със запазените автентични предмети. Тя се намира на ул. „Софроний Врачански“..

публикувано на 26.01.25 в 06:42
Славян Йоргакиев

Несъкрушимата сила на бащината любов в романа на Славян Йоргакиев

Един баща като всички други преживява ужасна драма в романа на бележития белетрист Славян Йоргакиев "Моето дете - моята съдба". Детето му е отвлечено за миг, докато той продава картини. Гледа го той, тъй като майката ги е изоставила. момиченцето е на 4 годинки, много красиво и любимката на баща си. И таткото, главен герой на романа, започва да я..

публикувано на 26.01.25 в 06:07