Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

С отварянето на пазара някои от жп линиите могат да бъдат поети от европейски превозвачи

Като апетитни линии се очертават тези от София до морето, Пловдив - Свиленград към Истанбул и близки отсечки около столицата

Снимка: БГНЕС

С промени в Закона за железопътния транспорт се въвежда европейското законодателство за жп транспорта в националните закони. България либерализира железопътния пазар и още от юни тази година жп превозвачите от страните членки на ЕС ще имат право на достъп до железопътната ни инфраструктура, както и до обслужващите съоръжения за извършване на всички видове железопътни услуги за превоз на пътници и товари. Железопътни превозвачи от страните членки на ЕС ще могат да кандидатстват и за този вид услуги у нас, след като договорът на БДЖ за предоставяне на обществени превози изтече през 2024-та година.

В момента БДЖ "Пътнически превози" не е конкурентоспособен да се състезава с външен частен железопътен пътнически оператор, смята Любомир Иванов - председател на Асоциацията по железопътна сигнализация, автоматика, комуникация и индустрия. В интервю за предаването "Хоризонт до обед" той отбеляза, че ръководството на компанията има пет години, за да съживи дружеството и посочи пътническите линии, за които може да се очаква интерес от нови превозвачи в железопътния транспорт.

"Апетитни линии: това са София - Варна през Горна Оряховица, София – Пловдив - Бургас, след като бъде модернизирана. Пловдив - Свиленград в посока Истанбул. И другите са в рамките на 50-80 километра около София. Това са от Драгоман, от София, от Копривщица, от Своге, от Елин Пелин. Ще се обхване частта на ежедневните пътнически превози, които са работнически." 

Основните промени, породени от въвеждането на европейските директиви, премахват административните пречки пред бизнеса и създават възможността за обслужване на едно гише при издаването на единен сертификат за безопасност, обясни Веселин Василев, който оглавява Изпълнителна агенция „Железопътна администрация“:

"По старата директива се издаваше сертификат от две части - част А, която важи за целия Европейски съюз и част Б,  която издава всяка държава, в зависимост от това дали този превозвач отговаря на изискванията за безопасност в дадената държава. Сега тези два сертификата се обединяват в един и се нарича "единен сертификат за безопасност".

Този сертификат ще се издава, ако е за повече от една държава от Европейската железопътна агенция. Ако е с валидност само за една държава, може да се издава от националния орган за безопасност, уточни Василев.

С промените в закона България отваря пазара си за ЖП превози и така дава достъп на всички превозвачи до цялата жп инфраструктура на Европейския съюз. Как България е защитила националния си интерес според Веселин Василев:

"Всеки, който е лицензиран по европейско законодателство и има сертификат за безопасност по европейското законодателство, може да извършва превози във всичките държави членки. Тук е вторият аспект, който трябва да се има предвид - във всяка държава железопътния транспорт изпълнява социална функция. Тази функция държавата я възлага на даден превозвач, който получава дотации, субсидии за тая дейност, тъй като неговата дейност трябва да бъде компенсирана с различни намаления, безплатни пътувания, а и самия превоз – стойността, също трябва да се дотира, тъй като държавата го задължава да вози по точно определени маршрути във връзка с това, че хората трябва да стигнат от точка А до точка Б, на работа, до дома."

Там, където – във всички държави, има договор за обществени услуги, той неминуемо ще влезе в конфликт или ще се повлияе от отварянето на пазара, поясни още Веселин Василев. Затова новата директива и регламентът дават възможност на всяка държава членка, която има подобен договор за обществена услуга, да наложи определени ограничения за навлизане на пазара, ако се наруши икономическото равновесие.

„Ситуацията, която е в България – договорът за обществени услуги е върху цялата инфраструктура, така че който пожелае да дойде да вози, той неминуемо влиза в хипотезата, че може да наруши икономическото равновесие“, коментира Василев.

Достъпът в подобен случай се ограничава от регулаторен орган след икономически анализ.  

Темата може да проследите в звуковите файлове. 




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Протест срещу насилието над животните пред Съдебната палата в София на 15.11.2025 г.

Нетърпимост или безнаказаност - ситуацията след смъртта на кучето Мая и престъпленията на Габриела и Красимир

Пореден случай на насилие над животно - прегазването на кучето Мая от специализант във ВМА, доведе до обществено недоволство и до протести в София и Варна. Какво означава обществената реакция и как ще бъдат приложени новите разпоредби на Наказателния кодекс, който вече предвижда завишени наказания? Мнения по темата дават  адвокат Мариета..

обновено на 19.11.25 в 14:36

Българите използват по-малко антибиотици, но нараства резистентността на микробите към лекарства

България е успяла да намали употребата на антибиотици в резултат на въвеждането на електронните рецепти, но проблемът с микробите, които са резистентни на лечение, продължава да се увеличава.  Това заяви в интервю за предаването "Преди всички" доцент Иван Иванов от Националната Референтна Лаборатория "Контрол и мониториране на антибиотичната..

обновено на 18.11.25 в 11:27
Кафява мечка

Пак мечета в населени места, как да реагираме?

Около 15 сигнала за поява на мечки в населените места са постъпили в Държавното горско стопанство в Карлово. Последният случай от тези дни е от вилната зона на Карлово, където мечка свободно се е разходила по улиците. Там вече има денонощен патрул от горски служители, които да помогнат мечката да бъде прогонвана към планината.  Денонощни патрули..

публикувано на 18.11.25 в 10:06

Теодора Бакърджиева: Необходимо е осъвременяване на Закона за меценатството

Необходимо е осъвременяване на Закона за меценатството.   Това заяви пред БНР Теодора Бакърджиева - изпълнителен директор на Българския дарителски форум. "Най-малкото по-модерно звучене на използваните термини, дефиниции - такива, които да са синхронизирани и с останалите нормативни документи, които са в сферата на културата и изкуството...

публикувано на 17.11.25 в 12:25
Ангел Кунчев

Доц. Ангел Кунчев за оплакванията от "Кроношпан": Недопустимо е да не се обърне внимание!

Продължава проверката в завода за преработка на дървесина "Кроношпан - България" след над 400 сигнала, подадени от жители на Велико Търново, за неприятни миризми. Очаква се и заключението на МОСВ.  Регионалната екоинспекция във Велико Търново вече глоби завода със 70 хил. лева.  РИОСВ глоби "Кроношпан" със 70 000 лева Кметът на Велико..

публикувано на 17.11.25 в 10:49

Образователна игра помага на децата в света на емоциите

В образователната ни система има голяма нужда от по-интересни и интерактивни инструменти за работа с децата.  Това мнение изказа пред БНР Александра Стоименова от организаторите на кампанията "Сила за новото поколение", която стартира през 2024 г. Продължението ѝ е опит да се вдъхновят учениците да опознаят света на емоциите чрез нова..

публикувано на 17.11.25 в 10:13

Обмен на левове в евро в пощите - срещу документ за самоличност

При превалутирането на българските левове в евро в пощите ще се проверяват документите за самоличност , като ще се прави тяхно копие и ще се извършва проверка за валидността им. Това пояснява пред БНР Александър Кирилов, който отговаря за сигурността в "Български пощи". " Анонимни ползватели на услугата няма да има . Всички наши клиенти..

публикувано на 17.11.25 в 06:55