Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Проф. Божидар Манов: Киното се занимава с човекознание

Един разговор за пластиката на нощта като невидима поезия и как изглеждат в картина стиховете на Ботев

Проф. Божидар Манов
Снимка: Кармен Манукян

„Когато доброто изкуство успее да се оплоди от талантлива идея, не са нужни много обяснения.“ Това каза кинокритикът проф. Божидар Манов, който гостува на предаването „Нощен хоризонт“. По думите му в киното има желязно правило – добрият сценарий е предпоставка за успешен филм, защото е като основите на бъдеща сграда.
 

Киното като част от планетата на изкуствата се занимава с човекознание, посочи проф. Манов. „Както и да е облечено в сюжети, жанрове, визии, фантазми и въображение, все пак то се приземява в реалиите на едно индивидуално човешко художествено мислене. Затова голямата магия на доброто кино е да примирява свободата на въображението с параметрите на човешкото битие.“

Понякога, оставайки до късно нощем, се заслушва в „Нощен хоризонт“ - така се натъкнал на фразата „Добра нощ“ – обичаен поздрав към събеседниците в този отрязък от денонощието, който "си има своята красота, своя чар". 

"Ситуира слушателя в едно определено време, един отрязък, когато обикновено обичайните, всекидневни усилия, страсти, напрежения, конфликти, радости са утихнали, угаснали, някъде са се уталожили в спомена за деня и настъпва едно чаровно усамотение в красотата на нощта.“

Божидар Манов описа и "пасторалната красота на топлата лятна селска нощ", каквато човек може да преживее както на живо, така и през големия екран:

„Тогава някак си нощта е гъста и тези звуци, които могат да са първо от нощните щурци – тогава цялото поле живее в един друг ритъм, неуморните трудолюбиви нощни щурци огласят пространството, а в тази красота от звуци се преплита мрежата от светулки, които кръстосват хаотично някак си, но създават особено усещане за тази плътна нощ  - светлите следи от светулките, и придават обем на нощта. И тогава, когато някъде далече, отвъд междата, зад синора, се чуе на далечни кучета лаят, както пишеше Петър Караангов, или случайни звуци от изтрополяла късна каруца от конекрадци някакви, или други нетипични за нощта звуци – това е едно друго усещане за пластиката на нощта като невидима поезия.“

Някъде в тъмнината на безкрайната нощ се пораждат магиите, приказното начало, загадките на притчата, смята кинокритикът и преподавател по кинознание.

„Потъването в собствената душа и едно особено усещане за откъсване от земното притегляне – гравитацията престава да работи. Тогава духът се отделя от тялото и може да полети със светулките към небосвода, да се стрелне към безшумната луна или внезапно да се сгромоляса в също тъй тихото и безбрежно поле. Това е много особено усещане. Случвало се е понякога да го изживея лично, а понякога да го видя на екрана в киното.“  

Усещането за триизмерното пространство на невидимата нощ е много скъпо, много ценно, отделянето на съзнанието от прагматиката на делника, сподели още Божидар Манов.

„Като че ли с падането на нощта някаква завеса ни отделя от всекидневието, освобождава ни от неговите лепкави, досадни ангажименти и ни освобождава да бъдем поне до разсъмването, до първата светлина на хоризонта, свободни, независими и подчинени единствено на въображението.“

Във филма "Възвишение" има великолепно заснет 30-40 секунден епизод от оператора Антон Бакарски, в който се "чуват" визуализирани гениалните стихове на Ботев, отбеляза още кинокритикът. "Настане вечер, месец изгрее/звезди обсипят свода небесен/гора зашуми, вятър повее/Балканът пее хайдушка песен. Това е върхът на визионерството - да опредметиш в изображение това, което Ботев е казал в гениалните си стихове. /.../ Последната строфа: Балканът пее хайдушка песен - това никой не може да го заснеме, то е извън триизмерието на време-пространството. И ето че във филма "Възвишение" Тони Бакарски го направи с картина. Значи магията понякога се случва и става наяве." 

Проф. Божидар Манов е роден в София на 12 декември 1947 година. Той е кинокритик, журналист и преподавател. Завършил е специалността „Електроника“ и е работил 8 години като инженер. След това завършва кинознание в НАТФИЗ. Работил е като редактор, главен редактор и директор на Филмова студия „Време“. В НАТФИЗ е преподавал основни курсове „Филмова критика“, „История и теория на документалното кино“, „Теория на екранното изображение“. Бил е декан на Факултет “Екранни изкуства“ и  вицепрезидент на Международната федерация на филмовите критици. Член на Европейската филмова академия.

Цялото интервю слушайте в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Момчил Карамитев

Момчил Карамитев за патриарх Неофит, за киното, чудесата и творческия процес

"Това, което ме впечатли при всички разговори беше, че тези хора благоговееха към личността на патриарх Неофит и казаха, че това е била неговата изключителна сила, че той е бил много благ , някои са го упреквали, че е бил прекалено благ, че това не било добре за ръководител на Българската църква.  "Казват, че като ръководител той не е..

публикувано на 17.09.24 в 09:24
 Проф. Даниела Дженева

Проф. Даниела Дженева - 50 години ансамбъл "Тракия" с етика, морал и любов

С концерти и специално подготвена изложба ансамбъл "Тракия" отбеляза своята 50 годишнина . Гости на спектакъла на Античния театър в Пловдив са и част от хората, които с талант и сърце са допринесли през годините трупата да има водещата си роля на новатор в музикалните и танцовите форми във фолклорното изкуство. Другият концерт на древната..

публикувано на 15.09.24 в 09:10

Изпълнение на български композитор в предварителната селекция за "Грами"

Изпълнение от нов албум на български композитор, познат със създаването на творби за емблематични български естрадни артисти от 80-те, бе допуснато до съревнованието за наградите "Грами". Димитър Ковачев е сред емблематичните композитори в България през 80-те години. Мнозина го свързват с песента "Тишина", първоначално изпълнена от Васил..

публикувано на 12.09.24 в 10:25
Д-р Калин Поповски

Д-р Калин Поповски: В медицината не всичко е заплати. Моралът трябва да бъде на първо ниво

Д-р Калин Поповски е един от най-известните акушер-гинеколози в Плевен.  Завежда Клиниката по акушерство и гинекология към Университетската болница "Д-р Георги Странски". Д-р Поповски е потомствен лекар, в неговите ръце през над 30-годишната му практика са изплакали за първи път при раждането хиляди деца от цялата страна. "В медицината не..

публикувано на 08.09.24 в 06:57

Художникът Стойко Гъгъмов увековечава известни личности на морски скали и училищни фасади

Художникът Стойко Гъгъмов оставя ярка следа след себе си с портретите на известни личности, които рисува на морските скали, на фасадите на обществени сгради и училища. Гугутка вече има Стена на родолюбието и двама почетни граждани Нарича изкуството си "скално - концептуално", което му е на сърце. "Аз го открих когато бях в Тенерифе. Там също..

обновено на 01.09.24 в 06:38

Митко Александров вдъхновява хората, с които се среща

Митко Александров е вдъхновение за всеки, който се срещне с него. Придвижва се с помощта на инвалидна количка, но това не му пречи да работи и да пътува. Митко знае шест езика и помага на всички с каквото може. Занимава се с фотография, има няколко изложби. От 20 години е програмист. Обиколил е една четвърт от света. Любимото му място е 6 А..

публикувано на 30.08.24 в 12:10

Кристиян Стефанов е един от най-добрите членове на клуб "Дебати" в Плевен

Кристиян Стефанов е студент в СУ „Св. Климент Охридски“. През годините е един от най-добрите членове на плевенския клуб „Дебати“ към Центъра за работа с деца.   Тази година е главен съдия на Националното състезание  "Pleven Open 2024", което се провежда на 24 и 25 август в Плевен.  „Дебатите са вид състезателен спорт, което е..

публикувано на 25.08.24 в 07:52