Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Неизвестните герои сред нас в кампанията "ЕС: По-защитени заедно"

Игнат Арсенов прави потребителската защита по-достъпна и разбираема

Директорът на Европейския потребителски център смята за важно хората да са запознати с правата си

| обновено на 18.03.19 в 14:55
Игнат Арсенов
Снимка: Личен архив

Игнат Арсенов е директор на Европейския потребителски център от 2010 година. Той е магистър по право от СУ „Св. Климент Охридски“. Занимава се със защита на потребителите повече от 17 години - първо като специалист в правния отдел на Комисия за защита на потребителите, после като адвокат, специализиращ в потребителското право. Работата му включва участие в европейски проекти и изнасяне на презентации с акцент помощ и съвети на потребителите, алтернативно разрешаване на потребителски спорове, европейски трансгранични съдебни процедури - европейска заповед за плащане и европейска процедура за искове с нисък материален интерес. Игнат Арсенов е един от героите на кампанията "По-защитени заедно" на Европейския съюз.
   

В офиса му са натрупани купчини брошури, разясняващи правата - ако сте в самолет и полетът ви закъснее или пък ви загубят багажа, ако наемате автомобил или какво да направите, ако се окажете излъгани при онлайн резервация.

Още като студент Игнат Арсенов започва работа в Комисията за защита на потребителите. „Това е едно ново законодателство за България. Още не бяхме влезли в Европейския съюз. Тепърва въвеждахме неща, които в България никога не ги е имало, а в други държави те фигурират от 60-те, от 70-те години на миналия век“, пояснява Арсенов.  

Центърът, свързан със защитата на потребителските права, съществува от 2008 година. Услугите му са безплатни, защото се финансира от Европейската комисия и от бюджета. Игнат Арсенов пояснява, че той и колегите му се занимават само с казуси физическо лице – търговец, с трансграничен характер.

Вариантите засегнато лице да се обърне за помощ към Центъра са много - по електронен път, по пощата, на място. Най-често чрез методите на медиацията успяват да разрешат случая. „Успяваме в над 50% от случаите да постигнем споразумение в полза на потребителите, даже има години, в които достигаме до над 70% успеваемост. За всички останали случаи ние търсим алтернативно решение“, изтъква директорът на Европейския потребителски център.

Игнат Арсенов уточнява, че не могат да представляват потребителите пред съда, но им предоставят информация как могат да продължат да си търсят правата.

Понякога се ядосва, че още в началото си личи измамата, която потребителите не са забелязали. „Потребителят си купува нещо от интернет от сайт, който впоследствие изчезва, не можем да го намерим, въпреки че сайтът е бил .bg или .uk. Всъщност това е китайски или друг търговец, не е ясно кой е точно търговецът, въпреки че има посочен адрес на сайта. И в този случай няма как да помогнем на потребителите.“

Изключително важно е хората да си знаят правата, подчертава Игнат Арсенов. Затова правят кампании както в София, така и в по-малки населени места.

Според Игнат Арсенов българите знаят по-малко правата си от гражданите на другите страни от ЕС. И въпреки че непрекъснато се занимава с правата на потребителите, на него също му се е налагало да си ги търси. „Една авиокомпания ми загуби багажа и бях на едни много важни срещи пет дена с хавайска тениска и дънки.“

Хората потърсили веднъж помощ, откриват смисъла да си търсят правата. Сергей Генчев, използвал услугите на Европейския потребителски център, разказва за провалена почивка в Гърция, където вече резервиран и заплатен хотел отказал да приеме семейства с деца. Генчев смята, че когато индивидуално търсим правата си, шансът да ги защитим е по-малък, отколкото ако го правим през ЕПЦ.

За полезността на Европейския потребителски център разказват и партньори на Игнат Арсенов. Камен Балкански от „Творческа Европа“ го нарича „едно от най-практичните звена на информационните центрове“.

Борислав Мавров от „Европа Директно“ също се оказва с нарушени права заради нарушен график на полетите. Смята, че политиката на Европейския потребителски център да разяснява правата на по-широк кръг хора е добра. „Те се опитват да излязат извън тясната черупка на своя офис и търсейки контакт с хората да направят Европейския съюз по-разбираем, в частност потребителските права по-разбираеми.“

Екипът в Центъра е малък, но мотивиран, става ясно от думите на Ива Боцева, консултант в Европейския потребителски център.

„Имали сме случаи, които сме разглеждали 700 дни – това са две години, и пак сме стигали до положително разрешение.“

Още детайли за работата на Игнат Арсенов чуйте в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Васил Пандов

ПП-ДБ предупреди за опасност от липса на безплатни лекарства за деца от 1 юли

От "Продължаваме промяната-Демократична България" предупредиха за опасността децата до 7-годишна възраст да нямат безплатни лекарства от 1 юли. Тази мярка е заложена в бюджета на касата за тази година и важи за определени заболявания. Депутатът от ПП-ДБ Васил Пандов предупреди: "Това, което разбираме тези дни, е, че можачите от..

публикувано на 22.05.25 в 13:05

Населените места, които се водоснабдяват от язовир "Йовковци", не са заплашени от воден режим

Населените места, които се водоснабдяват от язовир "Йовковци", не са заплашени от воден режим поне за една година при продължаващата тенденция за малко валежи, които да пълнят водоема. Това увериха от ръководството на водоснабдителното дружество и на язовира, след нарасналото гражданско напрежение и започнатата петиция до държавните институции за..

публикувано на 22.05.25 в 13:00

Постоянното ни представителство в НАТО отрече да е имало заплаха за киберсигурността му

От постоянното ни представителство в НАТО отрекоха да е имало заплаха за неговата киберсигурност. "Това не е вярно. Такава заплаха не е засечена нито от българска страна, нито от службите на пакта", казаха за БНР от представителството. По-рано депутатът от ПП-ДБ Ивайло Мирчев съобщи за такъв пробив, който, по думите му, е станал през април,..

публикувано на 22.05.25 в 12:47

Евродепутатите одобриха увеличаване на митата за някои стоки от Русия и Беларус

Евродепутатите одобриха предложението на Комисията за увеличаване с 50% на митата за селскостопански продукти от Русия и Беларус, които все още не са били облагани допълнително.  Комисия в ЕП одобри увеличаване на митата за някои стоки от Русия и Беларус Сред продуктите, които ще бъдат засегнати, са захар, оцет, брашно и фуражи. Решението..

публикувано на 22.05.25 в 12:47

НС отхвърли предложението за отпадане на хартиената здравна книжка

Парламентът отхвърли предложението на ПП-ДБ за отпадане на хартиената здравноосигурителна книжка и задължително уведомяване по електронен път на осигурените лица за извършените спрямо тях медицински дейности. Приет беше законопроектът, внесен от БСП, който  предвижда разпределение на функциите в Здравната каса между двама подуправители с цел..

публикувано на 22.05.25 в 12:46
Илияна Йотова на откриването на изложбата на Моста на влюбените в София.

Илияна Йотова откри изложба, посветена на жените в науката

Фасовете, които туристите оставят на пясъка на плажа, наред с пластмасовите отпадъци, са основните замърсители на Черно море - за това алармира главен асистент Радослава Бекова от Института по океанология при Българската академия на науките: "Бутилки, лъжички и вилички за еднократна употреба и фасове. Това е нещо, което се среща вече и на..

публикувано на 22.05.25 в 12:44

В Перник отслужиха молебен и водосвет по повод земетресението от 2012 година

За 13-та поредна година в Перник бяха отслужени молебен и водосвет по повод земетресението от 22 май 2012 година. Перничани се събраха пред централния храм "Св. Иван Рилски", за да благодарят на Господ, че земетресението не взе човешки жертви. След молебена бе раздаден курбан.  Християнската вяра ни учи, че дори и в страданието има смисъл,..

публикувано на 22.05.25 в 12:39