Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Непознатите герои сред нас в кампанията "ЕС: По-защитени заедно"

Игнат Арсенов прави потребителската защита по-достъпна и разбираема

Директорът на Европейския потребителски център смята за важно хората да са запознати с правата си

| обновено на 26.03.19 в 10:35
Игнат Арсенов
Снимка: Личен архив

Игнат Арсенов е директор на Европейския потребителски център от 2010 година. Той е магистър по право от СУ „Св. Климент Охридски“. Занимава се със защита на потребителите повече от 17 години - първо като специалист в правния отдел на Комисия за защита на потребителите, после като адвокат, специализиращ в потребителското право. 

Работата му включва участие в европейски проекти и изнасяне на презентации с акцент помощ и съвети на потребителите, алтернативно разрешаване на потребителски спорове, европейски трансгранични съдебни процедури - европейска заповед за плащане и европейска процедура за искове с нисък материален интерес. Игнат Арсенов е един от героите на кампанията "ЕС - По-защитени заедно".
   

В офиса му са натрупани купчини брошури, разясняващи правата - ако сте в самолет и полетът ви закъснее или пък ви загубят багажа, ако наемате автомобил или какво да направите, ако се окажете излъгани при онлайн резервация.

Още като студент Игнат Арсенов започва работа в Комисията за защита на потребителите. „Това е едно ново законодателство за България. Още не бяхме влезли в Европейския съюз. Тепърва въвеждахме неща, които в България никога не ги е имало, а в други държави те фигурират от 60-те, от 70-те години на миналия век“, пояснява Арсенов.  

Центърът, свързан със защитата на потребителските права, съществува от 2008 година. Услугите му са безплатни, защото се финансира от Европейската комисия и от бюджета. Игнат Арсенов пояснява, че той и колегите му се занимават само с казуси физическо лице – търговец, с трансграничен характер.

Вариантите засегнато лице да се обърне за помощ към Центъра са много - по електронен път, по пощата, на място. Най-често чрез методите на медиацията успяват да разрешат случая. „Успяваме в над 50% от случаите да постигнем споразумение в полза на потребителите, даже има години, в които достигаме до над 70% успеваемост. За всички останали случаи ние търсим алтернативно решение“, изтъква директорът на Европейския потребителски център.

Игнат Арсенов уточнява, че не могат да представляват потребителите пред съда, но им предоставят информация как могат да продължат да си търсят правата.

Понякога се ядосва, че още в началото си личи измамата, която потребителите не са забелязали. „Потребителят си купува нещо от интернет от сайт, който впоследствие изчезва, не можем да го намерим, въпреки че сайтът е бил .bg или .uk. Всъщност това е китайски или друг търговец, не е ясно кой е точно търговецът, въпреки че има посочен адрес на сайта. И в този случай няма как да помогнем на потребителите.“

Изключително важно е хората да си знаят правата, подчертава Игнат Арсенов. Затова правят кампании както в София, така и в по-малки населени места.

Според Игнат Арсенов българите знаят по-малко правата си от гражданите на другите страни от ЕС. И въпреки че непрекъснато се занимава с правата на потребителите, на него също му се е налагало да си ги търси. „Една авиокомпания ми загуби багажа и бях на едни много важни срещи пет дена с хавайска тениска и дънки.“

Хората потърсили веднъж помощ, откриват смисъла да си търсят правата. Сергей Генчев, използвал услугите на Европейския потребителски център, разказва за провалена почивка в Гърция, където вече резервиран и заплатен хотел отказал да приеме семейства с деца. Генчев смята, че когато индивидуално търсим правата си, шансът да ги защитим е по-малък, отколкото ако го правим през ЕПЦ.

За полезността на Европейския потребителски център разказват и партньори на Игнат Арсенов. Камен Балкански от „Творческа Европа“ го нарича „едно от най-практичните звена на информационните центрове“.

Борислав Мавров от „Европа Директно“ също се оказва с нарушени права заради нарушен график на полетите. Смята, че политиката на Европейския потребителски център да разяснява правата на по-широк кръг хора е добра. „Те се опитват да излязат извън тясната черупка на своя офис и търсейки контакт с хората да направят Европейския съюз по-разбираем, в частност потребителските права по-разбираеми.“

Екипът в Центъра е малък, но мотивиран, става ясно от думите на Ива Боцева, консултант в Европейския потребителски център.

„Имали сме случаи, които сме разглеждали 700 дни – това са две години, и пак сме стигали до положително разрешение.“

Още детайли за работата на Игнат Арсенов чуйте в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Много гърци са без работа след края на туристическия сезон

Множество гърци останаха без работа след края на туристическия сезон. Само за месец октомври на пазара на труда в Гърция са изгубени 120 хиляди работни места, според статистическата програма "Ергани" на министерството по труда. Секторите са предимно туризъм - поради приключване на сезона, заведения и хранителна промишленост. На част от..

публикувано на 26.11.25 в 10:57

Започна протестът пред Министерски съвет на служителите на федерацията по земеделие към КТ "Подкрепа"

Десетки служители от Националната федерация по земеделие и горско стопанство към КТ "Подкрепа" протестират пред Министерски съвет с искане за увеличение на заплатите. Те настояват в бюджета за следващата година да им бъдат отпуснати 65 милиона евро възнаграждения. Служителите обясняват, че всички те са високо квалифицирани кадри, но..

публикувано на 26.11.25 в 10:54
Председателят на

Костадинов: Бюджетът е гръмнал още преди да бъде съставен

Лидерът на "Възраждане" Костадин Костадинов отправи остра критика към управляващото мнозинство във връзка с работата по бюджета за 2026 г., състоянието на държавните финанси и действията около рафинерията в Бургас.  Той заяви, че предстои голямото изпитание при второто четене в Бюджетната комисия, но партията му ще защити над 80 внесени..

публикувано на 26.11.25 в 10:48

Ще се въведе ли ред в паркирането в София с разширените платени зони?

Дали промените в тарифите и разширяването на зоните за паркиране в София ще накарат жителите на столицата да предпочетат градския транспорт? Шансът да се намери място за паркиране след 10 часа е почти нулев.  За работещите хора синята и зелената зона не върши работа , защото може да се използва до два часа, а след Нова година ще стигне до..

публикувано на 26.11.25 в 10:45
Международното летище в Сан Франциско, архив

Десетки милиони американци са на път за Деня на благодарността

Десетки милиони американци вече са на път за утрешния Ден на благодарността. За хората в САЩ следват 4 почивни дни, които събират семействата заедно и обичайно това са дните с най-интензивно движение по магистрали и летища.  Федералната авиационна администрация очаква тази година Денят на благодарността да бъде най-натовареният за летищата за..

публикувано на 26.11.25 в 10:21

Мариета Гечева: Когато едно дете проявява агресивно поведение, това е свързано и с нуждата от внимание

Когато едно дете проявява агресивно поведение, това е свързано и с нуждата от внимание, обясни пред БНР  Мариета Гечева, директор на програма "Закрила на деца" към фондация "Лъчезар Цоцорков". Днес от фондацията ще изнесат подробни данни за нагласите на българите спрямо насилието на и сред деца. "Те разкриват интересна смесица от това..

публикувано на 26.11.25 в 10:20
Ивайло Мирчев

Мирчев: Борисов е пешката във войната на Пеевски срещу средната класа

Бюджетът за 2026 г. крие риск финансовата дисциплина  трайно да бъде изпусната . Това заяви депутатът от ПП-ДБ Мартин Димитров, позовавайки се на позиция на Европейската комисия. По думите му  сега е последният шанс за реформи, защото сметката за лошото управление ще бъде платена от българските граждани и най-вече от средната класа. ПП-ДБ..

публикувано на 26.11.25 в 10:12