Приемането на пакета „Мобилност“ не беше първа новина в новинарските емисии във Франция. Това далеч не е първа новина в дневния ред на френското общество. Това каза пред БНР Стефан Манов, който следи обществения живот във Франция. Той е категоричен, че названието на пакета „Макрон“ е некоректно, тъй като директиви за пръв път са вкарани в процедура едва две седмици след избирането на френския парламент.
„Когато говорим за този пакет „Мобилност“ трябва да сме наясно, че България проспа момента, в който можеше да повлияе върху тези процеси – 2015-2017 година“.
Некоректни са и внушенията за разделяне на Европа на център и на периферия заради пакета, коментира той в предаването „Преди всички“ по „Хоризонт“:
„Основен докладчик на единия от трите проекта за директива е финландски депутат, а по-периферна от Финландия едва ли има. Във вота вчера, ако погледнем гласуванията по групи, също нямаме такова разделение – периферия - център, каквото се опитват някои наши политици да представят. Депутати от френската десница подкрепиха отхвърлянето на пакетите, тоест гласуваха „против“. Нека гледаме малко по-реалистично. Трябва да знаем, че последните предложения за изменения на българските депутати към тези пакети дойдоха на 22-ри март - преди две седмици. Нали разбирате, че не се работи така в институции, които имат дълъг ход. Това не е българското Народно събрание, когато в 12.00 през нощта може да промените коренно преференциите и избирателната система в страната, ако направим намигване към господин Кирилов“.
„ЕС е доброволен съюз на държави, които са се събрали, с цел засилване на икономическото, социалното и териториалното сближаване“, припомни той.
„Когато по-бедна страна стане член на ЕС, по-богатите изливат в тези държави помощи като кохезионни фондове и фондове за укрепване на конкуренцията, защото целта на ЕС е хората живеят по-добре“, каза Манов и даде за пример Португалия, Испания и Гърция.
Според Манов в транспортния сектор е имало „шмекерувания, тарикатлъци и откровени измами“ и с битките срещу пакета се защитават правата на работодателите, а не на работниците:
„Много е просто да разберем, че когато една фирма има да пренесе стока от Франкфурт до Барселона, примерно, и при нея се явят двама превозвачи - единият немски, а другият източноевропейски, и двамата карат един и същи тип камиони, наливат един и същи дизел на една и съща цена, разликата е работната заплата и времето за работа. Разликата в себестойността не идват тук оттук. Достатъчно е да видите в сайт какви са офертите за международни превозвачи - шофьори 3000 до 5000 лева или около 2600 евро. Средната заплата във Франция е 1700 евро. 2600 евро е началната заплата на инженер в „Еърбъс“ или крайната заплата на учител в средното образование след години трудов стаж. Значи не е проблемът в заплатата! Къде е проблемът? Ами, че тези 5000 лева заплата, която ще получи този шофьори, не са заплата. Това са командировъчни, върху които работодателят не отделя социални начисления в България. Ощетените са тези, които очакват здравеопазване, пенсии детски надбавки, безработица. Проблемът е, че тези работници се осигуряват за смешно ниски заплати – 800-1000 лева. Това е социалният дъмпинг. Той не е спрямо френските транспортни фирми, а спрямо българските пенсионери, безработни и здравеопазването. В една солидарна система, каквато е българската, е важно колко се внасят в НОИ. Това е ощетяването“.
Много македонски и албански фирми са регистрирани в България от хора, получили българско гражданство от ДАБЧ и оперират само на европейския пазар:
„Заобикалят се смисъла и духа на европейските правила чрез такива фирми. Това не го казвам аз, а депутат от ВМРО в стенограма на Комисията по политики за българите в чужбина в НС“.
Манов изтъкна, че е имало българско предложение за промени в пакета - когато камионът се движи с под 25 км в час, това да не се брои за работно време:
„Разбирате ли за какво става дума! И това е депозирано от български евродепутати преди две седмици. Значи човек, когато е в задръстване в някой център на голям европейски град или виси на границата, това да не му се начислява за трудово време. Очевидно е, че е тук елементарните права на хората зад волана не са изобщо в обекта на битките в момента в ЕП“.
Манов не очаква да пакетът „Мобилност“ да бъде гласуван в ЕП на второ четене преди края на мандата му.
Русия се подготвя за конфронтация със страните от ЕС, докато САЩ пренасочват вниманието си към Индо-Тихоокеанския регион, заяви председателката на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен, цитирана от "Ройтерс". "Русия разшири капацитета си за производство на военнопромишлени стоки. Тези инвестиции захранват войната в Украйна, като..
Русия се е съгласила на 30-дневно прекратяване на ударите по енергийната инфраструктура на Украйна. Това стана ясно след телефонния разговор между американският президент Доналд Тръмп и руския му колега Владимир Путин. АФП: Путин е приел да спре ударите срещу енергийни обекти в Украйна за 30 дни Прекратяването на ударите по енергийната..
Увеличение на разходите за персонал с 5 процента от 1 януари тази година е предвидено в проектозакона за държавния бюджет за 2025 година за всички структури в системата на здравеопазването, включително и за държавните психиатрични болници. Това съобщиха от Министерството на здравеопазването (МЗ) за БТА. Психиатриите у нас: Мизерно заплащане,..
Две големи български болници - "Пирогов“ и ВМА, заедно с Националния център по трансфузионна хематология посрещаха стотиците желаещи да помогнат като дарят кръв. "Страшно е да няма кой да ти подаде ръка", каза младеж, докато попълваше формуляра за даряване на кръв. Неговият номер на опашката беше 38-ми. Но още от ранните часове коридорът..
Ресторантьори от Монтана излизат на протест с автомобили утре, за да се присъединят към националния протест на собствениците на заведения, които настояват за запазване на 9 % ДДС в бранша. Ресторантьори блокират основни пътища у нас заради повишаването на ДДС-то Собственици на ресторанти и заведения от Монтана излизат на мирен протест утре...
На преговорите в саудитския град Джеда на 11 март Украйна е обозначила пред Съединените щати своите "червени линии". Това заяви Андрий Ермак, ръководител на офиса на украинския президент, цитиран от " Украинская правда". "Украйна не обсъжда неутрален статут и намаляване на числеността на своите въоръжени сили. Никога няма да признаем временно..
Български компании имат сериозен интерес към Европейския фонд за отбрана, който предоставя един млрд. евро годишно безвъзмездно финансиране за иновативни високотехнологични проекти. През 2024 година е регистрирано рекордно участие на фирми и организации, а оценката на проектите се очаква през май. Според министъра на икономиката Петър Дилов..
Република Северна Македония скърби. Пожарът в дискотеката в град Кочани отне живота най-малко на 59 души. Млади хора и деца. В държавата е обявен 7-..
В България имаме лѝстова демокрация! Ако си близък на лидера - попадаш в листите на партията за изборите. Това мнение изказа пред БНР ПР експертът..
Има транспортирани от Северна Македония пациенти и в болници в Пловдив и Варна. Трима са във Военноморската болница във Варна - д ве момчета и едно..