Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Стефан Манов: България проспа момента, в който можеше да повлияе върху пакета „Мобилност“

Стефан Манов
Снимка: Ани Петрова, БНР

Приемането на пакета „Мобилност“ не беше първа новина в новинарските емисии във Франция. Това далеч не е първа новина в дневния ред на френското общество. Това каза пред БНР Стефан Манов, който следи обществения живот във Франция. Той е категоричен, че названието на пакета „Макрон“ е некоректно, тъй като директиви за пръв път са вкарани в процедура едва две седмици след избирането на френския парламент.

„Когато говорим за този пакет „Мобилност“ трябва да сме наясно, че България проспа момента, в който можеше да повлияе върху тези процеси – 2015-2017 година“.

Некоректни са и внушенията за разделяне на Европа на център и на периферия заради пакета, коментира той в предаването „Преди всички“ по „Хоризонт“:

„Основен докладчик на единия от трите проекта за директива е финландски депутат, а по-периферна от Финландия едва ли има. Във вота вчера, ако погледнем гласуванията по групи, също нямаме такова разделение – периферия - център, каквото се опитват някои наши политици да представят. Депутати от френската десница подкрепиха отхвърлянето на пакетите, тоест гласуваха „против“. Нека гледаме малко по-реалистично. Трябва да знаем, че последните предложения за изменения на българските депутати към тези пакети дойдоха на 22-ри март - преди две седмици. Нали разбирате, че не се работи така в институции, които имат дълъг ход. Това не е българското Народно събрание, когато в 12.00 през нощта може да промените коренно преференциите и избирателната система в страната, ако направим намигване към господин Кирилов“.

„ЕС е доброволен съюз на държави, които са се събрали, с цел засилване на икономическото, социалното и териториалното сближаване“, припомни той.

„Когато по-бедна страна стане член на ЕС, по-богатите изливат в тези държави помощи като кохезионни фондове и фондове за укрепване на конкуренцията, защото целта на ЕС е хората живеят по-добре“, каза Манов и даде за пример Португалия, Испания и Гърция. 

Според Манов в транспортния сектор е имало „шмекерувания, тарикатлъци и откровени измами“ и с битките срещу пакета се защитават правата на работодателите, а не на работниците:

„Много е просто да разберем, че когато една фирма има да пренесе стока от Франкфурт до Барселона, примерно, и при нея се явят двама превозвачи - единият немски, а другият източноевропейски, и двамата карат един и същи тип камиони, наливат един и същи дизел на една и съща цена, разликата е работната заплата и времето за работа. Разликата в себестойността не идват тук оттук. Достатъчно е да видите в сайт какви са офертите за международни превозвачи - шофьори 3000 до 5000 лева или около 2600 евро. Средната заплата във Франция е 1700 евро. 2600 евро е началната заплата на инженер в „Еърбъс“ или крайната заплата на учител в средното образование след години трудов стаж. Значи не е проблемът в заплатата! Къде е проблемът? Ами, че тези 5000 лева заплата, която ще получи този шофьори, не са заплата. Това са командировъчни, върху които работодателят не отделя социални начисления в България. Ощетените са тези, които очакват здравеопазване, пенсии детски надбавки, безработица. Проблемът е, че тези работници се осигуряват за смешно ниски заплати – 800-1000 лева. Това е социалният дъмпинг. Той не е спрямо френските транспортни фирми, а спрямо българските пенсионери, безработни и здравеопазването. В една солидарна система, каквато е българската, е важно колко се внасят в НОИ. Това е ощетяването“.

Много македонски и албански фирми са регистрирани в България от хора, получили българско гражданство от ДАБЧ и оперират само на европейския пазар:

„Заобикалят се смисъла и духа на европейските правила чрез такива фирми. Това не го казвам аз, а депутат от ВМРО в стенограма на Комисията по политики за българите в чужбина в НС“.

Манов изтъкна, че е имало българско предложение за промени в пакета - когато камионът се движи с под 25 км в час, това да не се брои за работно време:

„Разбирате ли за какво става дума! И това е депозирано от български евродепутати преди две седмици. Значи човек, когато е в задръстване в някой център на голям европейски град или виси на границата, това да не му се начислява за трудово време. Очевидно е, че е тук елементарните права на хората зад волана не са изобщо в обекта на битките в момента в ЕП“.

Манов не очаква да пакетът „Мобилност“ да бъде гласуван в ЕП на второ четене преди края на мандата му.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Ресторантьорите от Кюстендилско се включват в националния протест на бранша

Ресторантьорите и хотелиерите от Кюстендилско се включват активно в националния протест на бранша под наслов "Политици, не ни гасете лампите завинаги“, съобщават от Сдружението по туризъм в областния град. Предвидено е кюстендилските ресторантьори да се съберат на една от бензиностанциите край града и в протестно шествие да заминат за..

публикувано на 19.03.25 в 09:31

Журналист от Кочани: Има верига на вината, не е само на собственика на дискотеката

"Цялата вина не бива да се прехвърля собственика на дискотеката.  За да работи той, някой му е подписал документите . Той работи от 12 години. Има верига на вината ."   Това мнение изказа пред БНР Илия Стефановски от Радио "Кочани" дни след трагедията, довела до смъртта на 59 души и близо 200 ранени. По думите му, инцидентът с пожара е..

публикувано на 19.03.25 в 09:25
Искрен Иванов

Доц. Искрен Иванов: Очертават се два сценария за войната в Украйна

Преговорите не са крачка напред в установяването на мир, а са по-скоро установяване на диалог . Това заяви пред БНР доц. Искрен Иванов - политолог, международен анализатор и преподавател в Софийския университет "Св. Климент Охридски", в коментар за разговора между президентите на САЩ и Русия - Доналд Тръмп и Владимир Путин...

публикувано на 19.03.25 в 09:00

Ресторантьорите се заканиха: Идват на жълтите павета с хлебопроизводителите

Обединеният ресторантьорски бранш излиза на протест заради връщането на 20% ДДС. Предвиждат се блокади на пътища в цялата страна. Браншът остана най-дълго време с по-ниската ставка – 9% , въведена заради пандемията, в сравнение с всички останали, за които беше в сила по-нисък ДДС. Заведения затварят в знак на протест срещу връщането на..

публикувано на 19.03.25 в 08:52

Стачка на железопътния транспорт в Италия

Осемчасова национална стачка на железопътния транспорт ще се проведе в Италия.  Организирана от различни профсъюзи в железопътния транспорт, стачката ще се проведе между 9 – 17 часа местно време като засяга всички основни железопътни компании. На площад "Порта Пиа" в Рим ще се проведе  протестен митинг. Поводът за недоволството на..

публикувано на 19.03.25 в 08:43

"Правосъдие за всеки" на нов протест в София

Протест ще има и довечера в столицата. Той е организиран от гражданската инициатива "Правосъдие за всеки" под надслов: "Вън Пеевски от властта" и е насочен срещу лидера на "ДПС-Ново начало" Делян Пеевски. Очаква се демонстрацията пред Съдебната палата по-късно да премине в шествие до Народното събрание.  Един задържан в края на протеста на..

публикувано на 19.03.25 в 08:20
ДПБ - с. Карлуково

Продължава протестът на работещите в психиатричните болници у нас

Продължават протестите на работещите в психиатричните болници из страната, които настояват за увеличаване на заплатите с 50%, както и промяна на условията и категорията им на труд. Работещите в Държавната психиатрична болница в село Карлуково излизат днес на протест от 13:30 ч. пред лечебното заведение с искания за увеличение на работните..

публикувано на 19.03.25 в 08:12