Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Стефан Манов: България проспа момента, в който можеше да повлияе върху пакета „Мобилност“

Стефан Манов
Снимка: Ани Петрова, БНР

Приемането на пакета „Мобилност“ не беше първа новина в новинарските емисии във Франция. Това далеч не е първа новина в дневния ред на френското общество. Това каза пред БНР Стефан Манов, който следи обществения живот във Франция. Той е категоричен, че названието на пакета „Макрон“ е некоректно, тъй като директиви за пръв път са вкарани в процедура едва две седмици след избирането на френския парламент.

„Когато говорим за този пакет „Мобилност“ трябва да сме наясно, че България проспа момента, в който можеше да повлияе върху тези процеси – 2015-2017 година“.

Некоректни са и внушенията за разделяне на Европа на център и на периферия заради пакета, коментира той в предаването „Преди всички“ по „Хоризонт“:

„Основен докладчик на единия от трите проекта за директива е финландски депутат, а по-периферна от Финландия едва ли има. Във вота вчера, ако погледнем гласуванията по групи, също нямаме такова разделение – периферия - център, каквото се опитват някои наши политици да представят. Депутати от френската десница подкрепиха отхвърлянето на пакетите, тоест гласуваха „против“. Нека гледаме малко по-реалистично. Трябва да знаем, че последните предложения за изменения на българските депутати към тези пакети дойдоха на 22-ри март - преди две седмици. Нали разбирате, че не се работи така в институции, които имат дълъг ход. Това не е българското Народно събрание, когато в 12.00 през нощта може да промените коренно преференциите и избирателната система в страната, ако направим намигване към господин Кирилов“.

„ЕС е доброволен съюз на държави, които са се събрали, с цел засилване на икономическото, социалното и териториалното сближаване“, припомни той.

„Когато по-бедна страна стане член на ЕС, по-богатите изливат в тези държави помощи като кохезионни фондове и фондове за укрепване на конкуренцията, защото целта на ЕС е хората живеят по-добре“, каза Манов и даде за пример Португалия, Испания и Гърция. 

Според Манов в транспортния сектор е имало „шмекерувания, тарикатлъци и откровени измами“ и с битките срещу пакета се защитават правата на работодателите, а не на работниците:

„Много е просто да разберем, че когато една фирма има да пренесе стока от Франкфурт до Барселона, примерно, и при нея се явят двама превозвачи - единият немски, а другият източноевропейски, и двамата карат един и същи тип камиони, наливат един и същи дизел на една и съща цена, разликата е работната заплата и времето за работа. Разликата в себестойността не идват тук оттук. Достатъчно е да видите в сайт какви са офертите за международни превозвачи - шофьори 3000 до 5000 лева или около 2600 евро. Средната заплата във Франция е 1700 евро. 2600 евро е началната заплата на инженер в „Еърбъс“ или крайната заплата на учител в средното образование след години трудов стаж. Значи не е проблемът в заплатата! Къде е проблемът? Ами, че тези 5000 лева заплата, която ще получи този шофьори, не са заплата. Това са командировъчни, върху които работодателят не отделя социални начисления в България. Ощетените са тези, които очакват здравеопазване, пенсии детски надбавки, безработица. Проблемът е, че тези работници се осигуряват за смешно ниски заплати – 800-1000 лева. Това е социалният дъмпинг. Той не е спрямо френските транспортни фирми, а спрямо българските пенсионери, безработни и здравеопазването. В една солидарна система, каквато е българската, е важно колко се внасят в НОИ. Това е ощетяването“.

Много македонски и албански фирми са регистрирани в България от хора, получили българско гражданство от ДАБЧ и оперират само на европейския пазар:

„Заобикалят се смисъла и духа на европейските правила чрез такива фирми. Това не го казвам аз, а депутат от ВМРО в стенограма на Комисията по политики за българите в чужбина в НС“.

Манов изтъкна, че е имало българско предложение за промени в пакета - когато камионът се движи с под 25 км в час, това да не се брои за работно време:

„Разбирате ли за какво става дума! И това е депозирано от български евродепутати преди две седмици. Значи човек, когато е в задръстване в някой център на голям европейски град или виси на границата, това да не му се начислява за трудово време. Очевидно е, че е тук елементарните права на хората зад волана не са изобщо в обекта на битките в момента в ЕП“.

Манов не очаква да пакетът „Мобилност“ да бъде гласуван в ЕП на второ четене преди края на мандата му.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Григор Сарийски

Доц. Григор Сарийски: Инфлацията нараства с ограничаване на надценката на определени продукти

Напълно очаквано е инфлацията да нарасне с налагането на ограничение на надценката на определена категория продукти. Това каза пред БНР доц. Григор Сарийски от Института за икономически изследвания при БАН и обясни:  "Когато наложите ограничения върху една категория продукти, търговецът компенсира с увеличаване на цените на други категории..

публикувано на 19.03.25 в 14:24

Затруднено е движението по "Цариградско шосе" в София заради катастрофа

Затруднено е движението по столичния булевард "Цариградско шосе" заради катастрофа между два автомобила.  От столичната полиция съобщиха, че инцидентът е станал около 13 часа.  Леко е пострадал водача на един от автомобилите.

публикувано на 19.03.25 в 14:11

Значително се е увеличил интересът сред българските студенти към следване в Испания

Интересът към Испания, като дестинация за придобиване на висше образование в чужбина, е нараснал със 74 на сто спрямо същия период на миналата година, съобщават образователни експерти, които организират повече от 20 години форума "Световно образование". Тази година той ще се проведе от 22 до 25 март в градовете София, Пловдив, Бургас и Варна,..

публикувано на 19.03.25 в 14:08
Валери Найденов

Валери Найденов: Зеленски се съобразява със силни украински играчи, които искат войната да продължи

Реално няма нищо ново, споразумение също, след снощния 90-минутен разговор между Тръмп и Путин. Като прочетох комюникетата, излезли след разговора, това си е чист пържен въздух, дори и това споразумение да не удрят по енергийната инфраструктура, коментира журналистът и създател на в. "24 часа" Валери Найденов в интервю пред БНР. "Помня през..

публикувано на 19.03.25 в 14:03
Лидерът на

Приоритетите на "Величие" - борба с корупцията, образование, здравеопазване, земеделие

Борбата с корупцията, образованието, здравеопазването, земеделието и околната среда ще бъдат сред основните приоритети на партия "Величие", обяви председателят ѝ Ивелин Михайлов. По-рано днес 10-имата депутати от новата група положиха клетва в 51-вото Народно събрание. Депутатите удължиха заседанието си до приемането на бюджетите на ДОО и НЗОК..

публикувано на 19.03.25 в 13:55

Жители на пернишки квартал протестират заради превърнат в гето жилищен блок

Жители на пернишкия квартал "Хумни дол" протестираха пред Общината заради превърнат в гето недостроен жилищен блок. В него са се самонастанили роми, които палят огньове в сградата, хвърлят камъни по хората, нарушават обществения ред и застрашават сигурността на гражданите. Местните жители заявиха, че са подложени на денонощен терор от..

публикувано на 19.03.25 в 13:29

Депутатите удължиха заседанието си до приемането на бюджетите на ДОО и НЗОК

В парламента продължават разискванията по бюджета на държавното обществено осигуряване. От "Демократична България“ се обявиха за запазване на максималния осигурителен праг и поетапно пребалансиране на осигурителната тежест на държавните служители.  Според Мартин Димитров в срок от шест години те трябва да поемат част от осигуровките си, които..

публикувано на 19.03.25 в 13:21