Все по-често празничните дни се използват за пътуване в чужбина. Нискотарифните авиокомпании правят пътуването по въздух достъпно за все повече хора, а резервациите често правим сами по интернет. Данните на Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" показват, че няма завишение на жалбите от пътници в последните години. През 2017-та година е имало увеличение на жалбите заради проблеми с 2 авиокомпании. Ведомството съдейства на пътниците при отказан достъп на борда и отмяна или при голямо закъснение на полети.
При над 12 милиона пътници превозени до летища в България подадените за 2018 година жалби са 1193. Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" разглежда жалби на пътници по казуси, възникнали на наша територия. При резервация да се чете внимателно попълваната форма, да се прегледа отново за грешки, за да няма проблем при издаването на бордната карта, съветва Елисавета Димитрова от дирекцията.
"Което води пък съответно до плащане на такси за промяна на име или невъзможност за пътуване, т.е. да не бърза, когато прави резервацията. Внимателно да оглежда всеки един детайл от своята резервация. Да проверява съответно датите на полетите, правилно ли са попълнени, защото имахме такива случаи, в които примерно пътник е подал за една и съща дестинация, т. е. два пъти заминава, съответно губи след това своята резервация и проблеми с авиокомпанията възникват по отношение на коректността на подадените данни от него."
Необходимо е да се предвиди повече време между полетите при пътуване с прекачване, посочи още Димитрова.
"Когато избираме свързани полети, да не се избира вариантът най-краткото време между двата полета, а да се предвиди достатъчно време, което да позволи да се осъществи трансферът без проблем, дори и да закъснее минимално примерно първия полет. Да има достатъчно време - наш съвет е поне час и половина да им минимално трансферно време между полетите, а не да се избира най-краткото време за това."
Ако при изготвянето на резервацията се появи проблем, трябва възможно най-бързо да се обърнем към съответната авиокомпания.
"Възможно най-бързо да се свърже със съответния туроператор или въздушния превозвач, към който е направена резервацията, за да може това да се отстрани, тъй като повечето авиокомпании и туроператори в рамките на 24 часа до 48 - това нещо става безплатно за потребителя, без проблеми."
Информираността е на първо място. Изключително важно е да се четат общите условия на авиокомпаниите. Друг важен момент е свързан с документите за пътуване или с изискванията на страната, до която се пътува, подчерта още Елисавета Димитрова.
"Много често пътниците изпадат в проблем на самото летище - "не ме допуснаха до борда, тъй като нямам виза, нямам документ примерно за извършена медицинска ваксина" или което се изисква от държавата, до която се пътува. Откъде може да се запознае с необходимата информация при пътуване в тази страна? На сайта на Министерство на външните работи има отделна секция, в която са изброени всички тези неща, т.е какво е необходимо за нашето пътуване и,съответно, това е отговорността на пътника. Той трябва да е наясно с превозните документи, пътните документи, които трябва да има при явяване за полет."
Добре е да сме се запознали предварително с правата си като пътници, за да можем да се възползваме от тях. Вече има достъпни приложения за правата на пътниците, допълни Димитрова и добави, че може да се използва сайтът на Европейския потребителски център.
"Също така съветваме при започване на пътуване, когато има извънредни обстоятелства, да обръщаме внимание, да се информираме, ако авиокомпанията съответно не се е свързала с нас да ни информира, че има неблагоприятни условия, че полетът ще бъде отложен или ще бъде забавен. Все пак и ние да сме наясно с тези неща и да търсим информация от съответната авиокомпания какво ще се случи с нашия полет по-нататък."
Когато възникне проблем, съгласно процедурата за подаване на жалби по Регламент 261 пътникът на първо място трябва да се обърне към въздушния превозвач и то в кратки срокове, обобщи Елисавета Димитрова.
"Тъй като сроковете за подаване на жалби в различните държави са различни, съответно е хубаво в кратко време да се обърнем към въздушния превозвач. Препоръчителните срокове за отговор по жалбите са до два месеца. Вариант постигане на договореност между пътника и превозвача - това е най-лекият вариант за разрешаване на случая, изплаща се съответното обезщетение. Но когато нямаме отговор или примерно пътникът не е удовлетворен от отговора на превозвача, пътникът има право да се обърне напълно безплатно към нас като орган по регламент 261, както и към всеки един такъв орган в държавите членки, в зависимост от това къде е възникнало събитието, на чия територия, на чие летище е възникнало събитието, и вече към съответния орган да подаде жалба."
Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.
Близо 40% от родителите в България вярват, че шамарът възпитава и все още използват телесното наказание под една или друга форма. Всяко шесто от 10 деца на възраст между 2 и 14 години редовно е било подлагано на телесни наказания от страна на хората, които се грижат за него. Тези данни изнесе наскоро омбудсманът Велислава Делчева по..
Дигиталните здравни карти на учениците и децата в детските градини се оказват препъникамък. Голяма част от медицинските сестри в училищата нямат компютърни умения. Много от тях нямат дори електронна поща . Върви процес по издаване на електронни подписи на медицинските лица , за да имат достъп до системата. "Тук е само за пенсионери...
Патриотизмът не е само в датите, празниците и символите, които експлоатираме . Патриотизмът е в това да имаме съзидателно гражданско общество. Патриотизмът и родолюбието ги носи всеки от нас . Това мнение изрази пред БНР д-р Денислава Ангелова, председател на Сдружение "Младежки гвардейски отряди". Голяма част от отрядите са в..
За втори път в рамките на месец Съветът на НАТО ще се събере идната седмица, за да обсъди инцидент, застрашаващ сигурността и териториалната цялост на страна от Алианса. Инцидентите от подобен характер през последните дни всъщност станаха три. Вчера 3 изтребителя МиГ-31 прелетяха над островчето Вайндлоо във Финския залив и престояха във въздушното..
В Пловдив се провежда 11-ата национална конференция на тема "Безопасна пътна инфраструктура". Събитието е организирано от Българската браншова асоциация "Пътна безопасност". Целта е чрез споделяне на добри практики, научни постижения и иновативни решения да се стигне до начин за по-малко жертви и ранени по пътищата. " Движението по пътищата се..
Предизборната кампания в РСМ не е спирала. Това, което ще се случи на местните избори, е разгромяваща победа на Мицкоски срещу опозицията. Това е мнението на анализатора Владимир Владимиров. Пред БНР той коментира предстоящите след месец местни избори в страната. "След местните избори той ще препотвърди своята силна победа, която направи на..
" Картината на пазара на труда е стабилна, но виждаме едно умерено затягане ". Това заяви пред БНР Георги Първанов - експерт по Човешки ресурси, член на УС на Българската асоциация за управление на хора и на Българската конфедерация по заетостта. "В най-големия сайт за търсене на работа броят на отворените позиции е около 37 хил., което е..
Съединението и Независимостта са две от най-важните исторически събития след освобождението на България. През 1908 година България е била все още..
Мисля, че е важно нацията и една държава да знае приблизително, не само къде отива, а защо отива там. Защото, не на документи, ние се придвижваме..