Все по-често празничните дни се използват за пътуване в чужбина. Нискотарифните авиокомпании правят пътуването по въздух достъпно за все повече хора, а резервациите често правим сами по интернет. Данните на Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" показват, че няма завишение на жалбите от пътници в последните години. През 2017-та година е имало увеличение на жалбите заради проблеми с 2 авиокомпании. Ведомството съдейства на пътниците при отказан достъп на борда и отмяна или при голямо закъснение на полети.
При над 12 милиона пътници превозени до летища в България подадените за 2018 година жалби са 1193. Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" разглежда жалби на пътници по казуси, възникнали на наша територия. При резервация да се чете внимателно попълваната форма, да се прегледа отново за грешки, за да няма проблем при издаването на бордната карта, съветва Елисавета Димитрова от дирекцията.
"Което води пък съответно до плащане на такси за промяна на име или невъзможност за пътуване, т.е. да не бърза, когато прави резервацията. Внимателно да оглежда всеки един детайл от своята резервация. Да проверява съответно датите на полетите, правилно ли са попълнени, защото имахме такива случаи, в които примерно пътник е подал за една и съща дестинация, т. е. два пъти заминава, съответно губи след това своята резервация и проблеми с авиокомпанията възникват по отношение на коректността на подадените данни от него."
Необходимо е да се предвиди повече време между полетите при пътуване с прекачване, посочи още Димитрова.
"Когато избираме свързани полети, да не се избира вариантът най-краткото време между двата полета, а да се предвиди достатъчно време, което да позволи да се осъществи трансферът без проблем, дори и да закъснее минимално примерно първия полет. Да има достатъчно време - наш съвет е поне час и половина да им минимално трансферно време между полетите, а не да се избира най-краткото време за това."
Ако при изготвянето на резервацията се появи проблем, трябва възможно най-бързо да се обърнем към съответната авиокомпания.
"Възможно най-бързо да се свърже със съответния туроператор или въздушния превозвач, към който е направена резервацията, за да може това да се отстрани, тъй като повечето авиокомпании и туроператори в рамките на 24 часа до 48 - това нещо става безплатно за потребителя, без проблеми."
Информираността е на първо място. Изключително важно е да се четат общите условия на авиокомпаниите. Друг важен момент е свързан с документите за пътуване или с изискванията на страната, до която се пътува, подчерта още Елисавета Димитрова.
"Много често пътниците изпадат в проблем на самото летище - "не ме допуснаха до борда, тъй като нямам виза, нямам документ примерно за извършена медицинска ваксина" или което се изисква от държавата, до която се пътува. Откъде може да се запознае с необходимата информация при пътуване в тази страна? На сайта на Министерство на външните работи има отделна секция, в която са изброени всички тези неща, т.е какво е необходимо за нашето пътуване и,съответно, това е отговорността на пътника. Той трябва да е наясно с превозните документи, пътните документи, които трябва да има при явяване за полет."
Добре е да сме се запознали предварително с правата си като пътници, за да можем да се възползваме от тях. Вече има достъпни приложения за правата на пътниците, допълни Димитрова и добави, че може да се използва сайтът на Европейския потребителски център.
"Също така съветваме при започване на пътуване, когато има извънредни обстоятелства, да обръщаме внимание, да се информираме, ако авиокомпанията съответно не се е свързала с нас да ни информира, че има неблагоприятни условия, че полетът ще бъде отложен или ще бъде забавен. Все пак и ние да сме наясно с тези неща и да търсим информация от съответната авиокомпания какво ще се случи с нашия полет по-нататък."
Когато възникне проблем, съгласно процедурата за подаване на жалби по Регламент 261 пътникът на първо място трябва да се обърне към въздушния превозвач и то в кратки срокове, обобщи Елисавета Димитрова.
"Тъй като сроковете за подаване на жалби в различните държави са различни, съответно е хубаво в кратко време да се обърнем към въздушния превозвач. Препоръчителните срокове за отговор по жалбите са до два месеца. Вариант постигане на договореност между пътника и превозвача - това е най-лекият вариант за разрешаване на случая, изплаща се съответното обезщетение. Но когато нямаме отговор или примерно пътникът не е удовлетворен от отговора на превозвача, пътникът има право да се обърне напълно безплатно към нас като орган по регламент 261, както и към всеки един такъв орган в държавите членки, в зависимост от това къде е възникнало събитието, на чия територия, на чие летище е възникнало събитието, и вече към съответния орган да подаде жалба."
Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.
Утре стартира 11-ият сезон на "Зелени библиотеки" в парковете на София. Началото е от парк "Гео Милев". "Има подготвена богата музикално-културна програма. Читателите ще имат възможност да се срещнат с известни български автори", посочи пред БНР д-р Светослава Тончева - ръководител направление "Библиотечни колекции" към Столичната библиотека...
4268 пожара от началото на годината - това е сериозната статистика за огнената стихия Турция, която и тази седмица активно се бори за потушаване на големи огнища като това в Бурса. Южната ни съседка е на първо място в Европа по капацитет за гасене на пожари по въздух и на второ място по този показател в света, съобщи в интервю за БНР кореспондентът..
Повече от 56 часа квартали в Добрич са без вода. Спирането ѝ става без предупреждение, без да е обявен воден режим, без първоначално дори да е ясно каква е причината услугата на ВиК оператора към част от жителите на областния център да бъде преустановена. Въпреки негодуванието водоноски са осигурени повече от 24 часа след спирането на..
В Русе е в сила забрана да се консумира алкохол извън заведенията. Решението е на Общинския съвет. Глобите ще бъдат налагани от полицията и са по 200 лева за първо провинение и по 500 лева за всяко следващо. "Русе не е град на пиянки. Това, че те не могат да се справят с някакви пиянки, не означава, че всички трябва да ни обявят за..
За първата половина на годината през античния град Хераклея Синтика са преминали около 20 хил. посетители. За цялата минала година са били над 60 хил. Това заяви пред БНР проф. Людмил Вагалински - ръководител на разкопките в Хераклея Синтика. "Силният сезон вече е в разгара си. Второто полугодие е по-силно за туризма. Миналата година..
Асоциацията на индустриалния капитал в България и Висшето транспортно училище "Тодор Каблешков" подписаха споразумение за сътрудничество по програмата "Път към успех", с което обединяват усилията и капацитета си за подготовка на квалифицирани кадри и осигуряване на заетост за хора от уязвими групи на пазара на труда. По думите на..
Милиони деца по света продължават да страдат от недохранване. Това сочи доклад по темата на УНИЦЕФ, Световната здравна организация и Световната банка, публикуван тази седмица. Над 150 милиона деца по света под 5-годишна възраст имат проблеми със спиране на растежа заради недохранване, сочат данните в доклада, който обхваща периода от 2000 до 2024 г...
Управлението на водите ни е наистина безобразно! Това заяви пред БНР инж. Димитър Куманов, сдружение "Балканка", съветник в парламентарната комисия по..
Увеличение на заплатите с 30% и изравняване на статута на горските служители, които работят на терен, с пожарникарите и полицаите. За това настоява..
"В тези седем дена в село Гложене, в Илинден и в София и сега, седейки си със слушалки във вашето студио си мисля - какъв ли вид слушалки трябва да си..