В значимо събитие се превърна завръщането на голямата руска оперна певица Мария Гулегина на сцената на Софийската национална опера – в концертно изпълнение на операта „Набуко“ от Верди и на „Турандот“ от Пучини. Имах удоволствието да се срещна с нея в навечерието на музикалните събития за ексклузивно интервю.
Българската публика Ви цени много и очаква с вълнение всяко Ваше гостуване. А за Вас какво означава да се завръщате на сцената на Софийската опера?
„Много е важно, когато хората те обичат и те очакват! Тогава е и по-трудно, защото те очакват много високо качество от теб. Трябва да бъдеш в добра физическа форма и да отдадеш цялото си сърце и душа. Любовта на публиката е най-важното нещо и трябва да бъдеш честен към нея!”
Когато гостувахте за първи път в София, Ви гледахме в „Парсифал“, в нов репертоар за Вас. А сега имаме възможност да Ви гледаме в някои от коронните Ви роли. Как се промени погледът Ви към тях през годините?
„О, надявам се, че е така! Направих тук „Бал с маски“ – роля, с която дебютирах в Миланската Скала през 1968 г. Постановката на акад. Пламен Карталов е много красива! Сега съм много щастлива да пея в концертната версия на „Набуко“. По отношение на това как се променя погледът ми към една роля през годините, това е като израстването на едно дете. Всеки път, когато отворя партитурата, аз откривам нещо ново, нещо, което не съм забелязвала преди. Това е много интересно! Това се отнася не само до музиката. Аз израствам, моята душа израства и съответно моето разбиране за образа се променя. Хората и ситуациите, които срещам извън театъра, в живота, след това мога да открия в оперната творба.”
Вие сте жена с много силен характер. А какви оперни персонажи Ви привличат най-много – силните или пък противоречивите характери?
„В момента аз съм влюбена в Мини от „Момичето от Златния запад” на Пучини! Винаги съм отказвала да я пея, защото избягвах това, което би било опасно за моя глас в по-младите ми години. Мини – това е изключителен образ, но никой не трябва да разбере, че вокалната партия е истински ад. Трябва да направиш всичко с лекота и да изявиш само драмата на героинята, без хората да си мислят дали ще успееш да постигнеш високите тонове. Тази роля е моята последна рожба, която се роди на 12 юли и се надявам, че ще я изпълнявам още много пъти! По отношение на различните пластове на оперния герой бих добавила, че дори когато интерпретирам Лейди Макбет, аз се стремя да покажа, че тя също е човешко същество, което страда. И смятам, че това е много важно! Всички страдаме. Животът за никого не е само червен килим! А дори и на червения килим можеш да паднеш и да си счупиш крака.”
Гледам как се усмихват очите на Мария Гулегина и си мисля откъде е почерпила своята сила. Като малка тя е имала здравословни проблеми и трудности с прохождането. Заради това родителите й са я записали на балет. А след това е стъпила и на оперната сцена, на която царува вече толкова години! Занимава се с благотворителност, за което предпочита да не разказва, както повелява християнското разбиране – едната ръка да не знае какво добро е направила другата. Важна част от благотворителната й дейност е свързана с параолимпийските състезания. Попитах я какъв е най-важният урок, който е научила от тези състезатели. Споделих с нея разбирането си, че основата, от която ние естествено сме черпили сили през вековете, дори и през най-тъмните – вярата в Бога, е била много силно наранена по време на социализма. И днес ние се чувстваме изгубени. Градим кули, но без основи. Попитах я какво е решението, според нея.
„Да, така е, но ние трябва да продължим напред. Животът продължава. Трябва да си припомним своите корени. Ключът е в любовта, надеждата и децата. И благотворителността – правила съм, правя и ще правя! Да, от параолимпийците можеш да научиш нещо велико! Ние, които сме здрави, имаме две ръце, два крака, глава и мозък понякога, често се оплакваме: „О, не, толкова съм изморен! Не мога да направя това!” А те без ръце или без крака отиват и го правят! И наистина е изумително, когато отиват до плувния басейн, свалят своите протези крака или ръце и плуват който с каквото има. Те имат ограничения в движенията си, но имат безграничен дух! Това са невероятни хора! Трябва да се учим от тях как да живеем и как да ценим всяка секунда от своя живот!”
Партнирали сте си с най-големите оперни певци на нашето време. Няма да Ви питам кои са любимите ви партньори на сцената, но бихте ли споделили някой от спомените си?
„Пяла съм с Лучано Павароти, с Пласидо Доминго, Лео Нучи, Ренато Брузон, дори с Джузепе Тадеи. Имахме хубави взаимоотношения с Рената Тебалди, Рената Ското, Лейла Геншер. Може би Пласидо Доминго е един от най-важните колеги за мен. Когато майка ми се парализира, трябваше да пея в „Набуко“ в неговия театър в Лос Анджелес. Аз му позвъних и му казах: „Пласидо, не мога да я изоставя и да дойда!“ Той ми отговори: „Да, остани при майка си, но искам да знаеш, че във всеки момент, когато ти си готова, ние ще те приемем!“ Можете ли да си представите?! Защото ако закъснееш дори един ден, договорът ти изтича. И след това, когато майка ми почина, вече бяха преминали 3 седмици от техния репетиционен процес, аз отново позвъних на Пласидо Доминго. Казах му: „Не мога да дойда, защото съм съкрушена.“ Той ми отговори: „Ела и тогава ще прецениш.“ Месец-два по-рано той също беше изгубил своята майка и сподели, че оперната сцена е била за него единственият начин да се спаси от мъката. Пристигнах и Пласидо Доминго ми каза: „Не, не на репетиции, отиди до Океана!“ След това той ме въведе детайлно във всичко и аз успях, защото той ме държеше здраво в ръце и ме вдигна. След това в Ню Йорк, когато аз трябваше да пея „Аида“, а Пласидо Доминго дирижираше, по време на оркестровите репетиции аз изгубих бебе, бях в 14-тата седмица на бременността. Друг диригент би казал: „Не, след операцията тя не може да участва в репетициите и не може да пее в спектаклите!“ Но той каза: „Ела!“ Аз отидох и изпях тази Аида. Павароти беше първият ми тенор, в Ла Скала, моят първи Рикардо. Но наистина Пласидо Доминго е най-специалният, той много ме подкрепяше, той промени живота ми!“ сподели Мария Гулегина. И още, че след Кундри в „Парсифал“ на Рихард Вагнер може би ще продължи към Маршалката в „Кавалерът на Розата“ на Рихард Щраус, но също така иска да направи и Ортруд, и Брунхилда. Харесва българската постановка на тетралогията „Пръстенът на Нибелунга“ на акад. Пламен Карталов, която счита за много интелигентен прочит, и би гостувала в нея в ролята на Брунхилда във „Валкюра“.
Поредно постижение за България. 3 бронзови медала от олимпиада по изкуствен интелект донесоха ученици от българския национален отбор. Състезанието беше в Пекин, Китай. Преди дни премиерът Росен Желязков връчи отличията на българските ученици, спечелили медали от международни олимпиади по природни науки през цялата 2025 година. Общият брой..
Срещаме ви с една от най-самобитните български дизайнерки, жена, която превърна болката в сила, а преждата в бъдеще - това е Аксел Харди . Личност, която носи в себе си и силата на оцеляването, и финеса на въображението . Родена е в малкото планинско село Плетена . Място, чието име по съдба я свързва с плетивото, превърнало се в нейна..
Съединението и Независимостта са две от най-важните исторически събития след освобождението на България. През 1908 година България е била все още васално княжество на Османската империя от международно-правна гледна точка. Тук е голямата роля на Съединението, което на практика и "де юре" ликвидира Източна Румелия, затова между двете събития –..
През 90-те години г-жа Донка Паприкова заедно със свои приятелки доброволки пазаруваха, готвеха, носеха храна на болни и възрастни хора. Създадоха "Хоспис Милосърдие". Днес разговарям с дъщерята на г-жа Паприкова. Зоя Крутилин е изкуствовед, но носи същото горещо сърце за хората и има желание да бъде полезна. Искам да се впуснем в корените на..
Художник, поет и издател , Стефка Попова живее в свят, в който думите, картините и духовността се преплитат в едно . Родена е през 1951 г. в Чирпан, като духът на града я съпровожда през целия живот. Нейната нова стихосбирка "Пепел и плам" е своеобразно свидетелство за силата на вътрешния огън, който никога не угасва, колкото и тежки да са..
Д-р Румен Велев е потомствен лекар. Баща му е бил зъболекар, майка му - невролог. Той е директор на АГ болница „Шейново“ в София. Роден е в болницата, която е много специална за него. Никога не е имал съмнение, че ще бъде акушер-гинеколог. Започва работа в болницата в Петрич, след което специализира в „Майчин дом“ през 1988 година. Взима..
В "Закуска на тревата" ви срещнаме с изявената млада цигуларка с български корени - Роберта Верна . В меката на класическата музика - Германия, талантът й е оценен много високо и от началото на септември музикантката е първи концертмайстор на Дойче опер Берлин . Роберта Верна е родена и израсла в Германия , в семейство на музиканти. Завършила..
С исковата молба в съда в Люксембург целим да докажем, че решението на Съвета на ЕС за присъединяването на България към еврозоната и двата..
Има триединство на КПК, Прокуратура и дирижирано назначени съдебни състави чрез неслучайно разпределение на делата. Това каза пред БНР адвокат..
Започна протестът пред централата на "ДПС-Ново начало" в защита на кмета на Варна Благомир Коцев под надслов "За свободна България - без Пеевски,..