Размер на шрифта

Планината Каракорум, описана от адвокатите Димитър Петров и Никола Пенчев

Димитър Петров и Никола Пенчев
Снимка: Личен архив

Димитър Петров и Никола Пенчев са млади адвокати. Преди дни двамата се завърнаха от планината Каракорум, където изкачиха изкачиха връх Кохи Бробър, висок 5907 метра. Цялото пътуване е продължило около две седмици.

Димитър Петров и Никола Пенчев от няколко години обикалят планините по света. "Миналата година бяхме в Сибир, в планината Алтай. Тази година просто дръпнахме картата, погледът ни - малко на изток и стигнахме до Пакистан и Каракорум", разказаха пътешествениците в предаването "Нощен хоризонт".

"Първоначално искахме да посетим Индия и техните планини, но комуникацията, която водихме с местните гидове, не ни хареса. Цената, която обявиха, също беше доста скъпа и решихме да пробваме в Пакистан, защо пък не. За целта трябваше да си изберем връх под 6 хиляди метра, защото той не изисква допълнително плащане."

По време на изкачването на върха са преминали през ледник.

"По-ниските върхове в Пакистан предлагат нещо уникално, а това е, общо взето "частна планина", в която ние бяхме напълно сами. Нямаше други експедиции, нямаше други хора в нашия район, т.е. буквално едни шест дни си бяхме аз, Никола, нашият гид, нашият носач и нашият готвач, което звучи малко странно - двама човека експедиция и трима човека антураж, но нямаше абсолютно никакви други хора", описа пътуването Димитър Петров.

"Ние миналата година бяхме в Алтай по това време отново през юли месец. Дали така се случи като време или по принцип е така, но там условията бяха съпоставими с нашата зима в България. Валеше сняг, беше студено и неприятно, докато в Каракорум имаше моменти, в които е толкова топло, включително и на 5 хиляди метра, че дори е малко неприятно да стоиш и по тениска. Много са различни планините. Каракорум на практика е пустиня. Там почти не пада дъжд. Има доста реки, но те са ледникови реки, което много се отразява на самия пейзаж. Докато в Алтай, където падат дъждове, има растителност, има дървета, има трева, в Каракорум е повече камъни, пясък, сипеи, с много малки поляни, може да са и по-големи."

Димитър Петров и Никола Пенчев са прекарали пет нощи в планината. "Докато има слънце и дневна светлина, времето минава сравнително бързо, стига да се движим", обясниха те.

Маршрутът им преминал през много реки.

"Има един много известен път, който отива в Каракорум. Той е т.нар. каракорумска магистрала. Тя не е никава магистрала, но така се нарича просто. Върви много дълго време по поречието на река Инд в нейното горно течение. Тя дори в своето горно течение е една огромна река. Минава си през други реки, които, някои са нейни притоци, някои са доста големи реки. Това е по пътя, в който се движехме с кола. Впоследствие, когато трябваше да се движим пеш, имаше една рекичка - не малка, но все пак рекичка, която трябваше да пресичаме пеш на няколко пъти. Просто тя върви по един каньон, по който трябва да се изкачим. Пътят минава ту отляво, ту отдясно на реката и трябва да се пресича, понякога може да се прескочи, понякога можеш да я преджапаш, не е кой знае какво. Има наистина много интересни реки в Каракорум, но са по-скоро в по-ниското."

"Това, с което се отличава може би Каракорум или поне частта, в която ние бяхме, вероятно и останалата част от веригата е, че тя има много стръмни склонове - такива, с които не сме свикнали толкова по нашите планини. Много голяма част от върховете, когато ги погледнеш, изглеждат направо непристъпни. Виждаш ги отдалече и се чудиш откъде може да се подхване това нещо..."

Цялото интервю може да чуете в звуковия файл.

БНР подкасти:

Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

20 години в очакване на закон за доброволчеството

50-ото Народно събрание бе поредното, което не успя да приеме Закон за насърчаване на доброволчеството. България е единствената страна в ЕС, която няма такъв нормативен акт. Според доклад на "Евростат" едва 14% от младежите в България участват в доброволчески дейности - близо двойно по-малко в сравнение със средното за Европа. Мария Тончина:..

публикувано на 02.10.24 в 07:14

Бягане в подкрепа на незрящи хора ще се проведе за седма година в София

Благотворително бягане в подкрепа на трудноподвижни или незрящи хора ще се проведе тази вечер в София.  Организатор на събитието "Светулки RUN" е Софийски планински клуб и началото му е край езерото Ариана в Борисова градина. Информация за инициативата можете да немарите и във "Фейсбук" . Регистрацията започва в 19 часа, а самото бягане - от 20 часа...

публикувано на 01.10.24 в 05:08

Роботите стават все по-достъпни в българската икономика

Роботиката представлява голяма планина, която участниците се учат да изкачват заедно . По време на това изкачване те учат много за екипната работа, за реалния свят – как когато свържем две жички, напишем малко код и натиснем един бутон, виждаме как това, което сме направили, може да помогне на останалите около нас. Това обясни в интервю за..

публикувано на 27.09.24 в 11:32

Румяна Киризиева: В по-малките населени места са по-отворени към спорта

Последният петък на септември е Европейски ден на спорта в училище. Идеята е да се съчетаят физическа активност и забавление . Това е десето, юбилейно издание на кампанията у нас, в която се включват все повече училища и спортни клубове, отбеляза пред БНР  Румяна Киризиева от пловдивското сдружение "Бъди активен". По техни данни близо 800..

публикувано на 27.09.24 в 11:00
Петко Стоев

Петко Стоев за ролята на технологиите в съвременния свят

За ролята на технологиите в съвременния свят има много какво да се каже. Те стават все по-важна част от нашето ежедневие.  "В момента технологиите се развиват като симбиоза между човека и иновацията , защото винаги целта е технологията да помага на човека да се справя по-добре, да работи по-комфортно, по-удобно, каза за "Нощен Хоризонт"..

публикувано на 26.09.24 в 15:11
 Владислав Николов

На 28 септември във Варна ще се проведе 11-то събитие за събиране на капачки

"Ние никога не сме си мислили, че ще превземем по такъм сърцат начин хората, идеята ни беше да направим нещо от себе си, което да бъде чисто, същевременно полезно, каза за БНР Владислав Николов, създателят на първата в България благотворителна кампания за събиране на капачки в помощ на недоносени бебета "Аз Вярвам и Помагам" .  Всичко започва през..

публикувано на 26.09.24 в 11:45

Студенти от Стопанския факултет на СУ, доброволци и общинари обновиха подлеза на спирка „жк. Изток“

Мръсен, тъмен и издраскан, сборно място на футболни агитки – така доскоро е изглеждал подлеза под бул. "Цариградско шосе" в близост до кръговото на четвърти километър. Случайни минувачи разказват, че подлезът от години е оставен без поддръжка. „Беше ужасно мръсен, всичко беше нарисувано“, каза случен минувач. „Не съм минавала много често..