Обявеният от пресата за „италианско хореографско чудо” млад хореограф Фреди Франдзути постави за трупата на балета на Софийската опера знаменитата сценична кантата „Кармина Бурана” от Карл Орф. Премиерата се състоя в рамките на юбилейното Х-то издание на летния фестивал „Опера в парка”, а след това спектакълът беше представен и на фестивала „Опера на върховете“ в Белоградчик.
Знаем от спомените на самия немски композитор Карл Орф как му хрумва да създаде своето най-популярно произведение, донесло му световно признание. Разхождайки се безцелно по книжарниците в края на пролетта на 1934 г., нехайно разглеждал сбирката на малко букинистко магазинче, където се натъкнал на поетичен сборник на голиардите, а именно „Carmina Burana” в издание на Йохан Андреас Шмелер от 1847. Вдъхновението му било толкова силно, че съзадал клавира само за няколко дни. За своята „Carmina Burana” Карл Орф избира ХХІV стихотворения на латински и раннонемски с различна дължина – от моностишия в един ред, до разгърнати стихове в няколко строфи, не по-малко различни по жанр и тематично съдържание. От пролетни танци, празнични хороводи, до любовни признания – някои възвишени, невинно срамежливи до откровено чувствени, хедонистични и дори непристойни, песни за маса, сатирично-пародийни и др. Творбата започва с пролог от философско-скептически стихове на свободомислещи хора, наречен „Фортуна – господарка на света” и се разгръща в три основни картини „Ранна пролет”, „В таверната”, „Съд на любовта”, като на финала всичко се затваря с повторение на основния мотив от пролога.
Всеки опит обаче да се претвори сложния и многопластов музикален език на „Кармина Бурана” изисква не само значителен художествен опит, творчески хъс и дръзко въображение, но и способност да се съчетаят в едно цяло противоречивите начала на самата творба и нейния своеобразен характер.
Дали и колко се е справил хореографът Фреди Франдзути и за интерпретацията на артистите от трупата на Софийския национален балет можете да научите от рецензията в звуковия файл.
Фестивалът "Литературни срещи 2025" тази година е посветен на археологията на паметта. Събитията се провеждат в района на Ларгото, Археологическия институт с музей към БАН и алтернативното пространство "Щрак!". Тридневният фестивал съдържа и инсталация "Под центъра на тежестта", която е активна само вечер – разположена е в подлеза..
В рубриката "Помните ли..." на предаването "Алегро виваче" отбелязваме 120-ата годишнина от рождението на големия български композитор и педагог проф. Георги Златев - Черкин. Неговият професионален път в музиката е свързан със София и Виена - и в двата града той учи и по-късно работи, а също и с три консерватории в Китай, в които преподава през..
Първите записи с оркестър на пианистката Злата Чочиева излизат под егидата на френското издателство Naïve Records . Злата Чочиева е с осетински корени, но е израснала в Москва, където талантът ѝ е открит рано и още когато е 14-годишна е поканена да учи при големия пианист и диригент Михаил Плетньов. Завършва Московската консерватория, а..
Проф. Греди Асса представя изложбата "Изгорелите книги" в Столичната библиотека по случай Деня на книгата и авторското право. Откриването е днес от 18 часа. Куратор на експозицията е философът и публицист Тони Николов. " Ще видите една изложба, в която ще се почувствате като в гора, а гората винаги има тайни ", акцентира проф. Асса пред..
Националното училище за музикални и сценични изкуства "Христина Морфова" в Стара Загора започна интригуващ проект в специалната година, в която празнува своя юбилей. Той е озаглавен "По стъпките на Христина Морфова" и отведе 24 изявени ученици от училището в Прага, за концерт на 14 април в престижната и красива барокова Огледална зала на..
В 28-ото издание от 32-я сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: - За първи път в България ще гостува оригиналната Бродуейска продукция на мюзикъла “Чикаго“ от Джон Кендър – с три спектакъла на 20-и и 21-и май в зала 1 на НДК. Как стана възможно трупата да включи и София в..
Младият продуцент и аудиоинженер Георги Киров – D-ZastA избира пътя на самопродуциращ се артист, за да създава музикални партньорства с някои от най-нашумелите български изпълнители. Той започва своята професионална музикална кариера през 2011 г., когато записва първата си авторска песен - "ПОСЛАНИЕ (ЧАСТ 1)", а от тогава има издадени два..
Моето верую е - моля се всеки ден да има утре, сподели от Франкфурт в интервю пред БНР желязната петица на звездния национален отбор по футбол на..
Обществото не е убедено, че бюджетът ще бъде харчен прозрачно. Предвиденото увеличаване на външния дълг поражда съмнения за потенциален корупционен..
Заради демографската криза са необходими решения за пенсионната система с дългосрочен характер . Това заяви пред БНР Зорница Русинова, председател..