Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Културата винаги е била резлутат от смесване и една голяма част от нея е създадена от емигранти"- Горан Брегович преди трите концерта в България

На 4 октомври във Варна е първият от трите концерта на Горан Брегович, част от турнето „The Best of Goran Bregovic“с прословутия „Оркестър за сватби и погребения“. На 5 октомври същото шоу ще гледат във Велико Търново, а заключителният концерт е в София на 6 октомври. Преди да пристигне в България Горан Брегович даде интервю за предаването „Евробокс“. Разговорът ми със световно известният музикант започна с една от последните му съвместни изяви в сингъла „El Futuro Es Nuestro“ на многократно отличавания с наградата „Грами“пуерторикански рапър Residente. Горан Брегович си спомня:„Residente има наистина много интересна концепция. Мога да го сравня с Чехов. Казвам това, защото подобно на Чехов изследва генетичните корени и действително открива прилики дори с балканите. При това  много пътува по света и работи с музиканти, които са родени на съответните места. Така стигна и до Балканите и ме попита дали искам да направим нещо заедно. За мен беше истинско удоволствие да работя с човек като него. По- късно се срещнахме на концерт в Бразилия, ако не греша и беше наистина много забавно.

Започнахте кариерата си като рок звезда в бивша Югославия, но още с издаването на първия албум с групата „Bijelo Dugme” шокирахте музикалната сцена в родината ви с нестандартната комбинация между хард рок, фолк рок, прогресив рок, ню уейв и щипка джипси музика, типична за Балканите. Днес звучността на The Balkan brass music  продължава да е съществена част от композициите, с които не спирате да изненадвате света. Но какво мислите за регетон музиката, която превзема все повече територии и дори много често е сравнявана с балканската музика.

„Стилът регетон като ритъм наподобява много бавна румба или звученето типично за Балканите. Общото и при двата стила, е че хората могат да танцуват на тази музика „секси“. Не може да си безразличен и да танцуваш и точно това е нещото, което обединява регетонът и балканската музика, те са „секси“.“

Когато прослушах и представях вашия албум „Three Letters from Sarajevo“ останах силно развълнувана от това, колко детайлно познавате трите общности- християнска, мюсюлманска и еврейска, за да ги опишете толкова пълноценно и въздействащо в този албум. Кое беше водещото чувство и на каква идея беше подчинено създаването на албума „Three Letters from Sarajevo“.

„Три писма от Сараево“ започна като един проект. Бях упълномощен от базиликата „Сан Вени“ в Париж да напиша концерт за цигулка и Националния симфоничен оркестър на Франция. Започнах използвайки две метафори от Сараево, защото знаете, че съм от Сараево и това беше моята първа метафора. Казвам това, защото за мен самия Сараево е метафора на нашето време. Днес можем да сме много добри съседи, а утре да стреляме един срещу друг, просто защото сме различни. Това е характерно за целия свят днес, но ние лично видяхме това за първи път през 1992 година в Сараево. След това се появи друга метафора, която породи музиката към първата метафора. Тя беше изпълнена на цигулка. Това е първият инструмент, на който започнах да свиря. Цигулката  изпълнява двете основни насоки- едното е християнското направление, което е свързано с класическата музика. Другото направление е еврейското, което е изразено най- добре от стила  „клейзмер“, отново изсвирено на цигулка, но по напълно различен начин. И накрая дойде ориенталската част, която пак е поверена на цигулката, но по начина, по който мюсюлманите свирят своята музика в Ориента. Всъщност това, което направих беше да напиша концерт за трима цигулари, които станаха представители на трите  изброени традиции и добавих симфоничен оркестър.  Така започна всичко. Впоследствие разбира се написах няколко песни, предназначени за моите любими християнски, еврейски и мюсюлмански изпълнители. На практика албумът представлява проект от две части- първата е с песни и три малки откъса от цигулковата част на концерта. Тази част от проекта беше издадена преди малко повече от една година. Втората част от този проект , която ще съдържа самия цигулков концерт с оркестър ще излезе през пролетта."

Какво ще представите пред българската публика, която ще дойде да ви гледа в три български града- Варна, Велико Търново и София, в началото на октомври. Какво сте заложили в програмата, която озаглавихте „The Best of Goran Bregovic“

"На концертите в тези три града разбира се ще изпълня  всичко от новия ми албум „Три писма от Сараево“ и разбира се някои от неща от филмовата ми музика, както и от операта ми „Кармен с щастлив край“, няколко песни от албума „Шампанско за цигани“. Ще е луда вечер, ако не си малко луд, значи не си нормален. Трябва да умееш да продуцираш не само музика, но също и малко лудост, това е нещото, което най- много ми харесва."

Цялото интервю можете да чуете в приложения аудио файл.







Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Иван Пеев - художник, откриване на изложба в Смолян

Иван Пеев с ретроспективна изложба графика в Смолян

Десетки жители на Смолян се събраха в Художествената галерия в града за откриването на ретроспективната изложба с графика на художника Иван Пеев.  Той е роден на 10 април 1955 г. в смолянското село Соколовци.  Завършил е Художествена гимназия в София, където изучава рисуване, живопис, скулптура, шрифт и история на изкуството.  През 1980 г...

публикувано на 06.07.25 в 05:35

Дафина Коен: В изложбите храната е главно действащо лице

"В една нощ - 60 години", така се нарича честването на юбилея на един от музеите, с най-много експонати в света "Музей Израел" в Ерусалим. Археология, фолклор, изобразително изкуство са само част от направленията на дейност. Зад интересните постоянни и временни експозиции, стои труда на много хора. Този път на всеки посетител му се дава..

публикувано на 06.07.25 в 05:20
 Яна Местдаг

Младата цигуларка Яна Местдаг: Мечтая да стана добра цигуларка и добър човeк

Срещаме ви с младата цигуларка Яна Местдаг.  Тя е от българо-белгийски произход. Майка й е българка, а баща й белгиец. И двамата са музиканти в Симфоничния оркестър на Антверпен. От малка Яна започва да свири на цигулка. Явявала се е на различни конкурси, печелила е награди, включително и в България. Преди дни завърши средното си образование и..

публикувано на 05.07.25 в 08:15

Военноисторическият музей открива изложбата "Глад 2.0"

Днес, в 16 часа, ще бъде открита изложбата "Глад 2.0". С нея Националният военноисторически музей отбелязва своята 109-годишнина . Изложбата може да бъде видяна в следващите 3 месеца.  " Това е едно пространство за изживяване, едно пространство за рефлексия, място, в което посетителите да дойдат и да съпоставят факти от нашето минало и..

публикувано на 03.07.25 в 10:47

A to Jazz от 3-ти до 6-и юли

Световен джаз в София от 3-ти до 6-и юли. A to JazZ – най-големият фестивал за градска култура , се завръща за 14-и път с музика, свобода на изразяване, споделени емоции и пълно потапяне в пъстротата на по-високото изкуство.  Програмата събира някои от най-добрите международни джаз, соул, фънк, ар-ен-би и етно изпълнители  - вокалисти,..

публикувано на 02.07.25 в 18:23

27-мия фестивал "ДокAвив" се проведе в Тел Авив

Сега, когато над Израел се сипят иранските балистични ракети, всяко събиране на повече от 30 човка е нежелателно, за да се минимизират жертвите от паднала ракета, но в навечерието на войната с Иран завърши в Тел Авив - Яфо 27-мия фестивал "ДокAвив". На нашата кореспондентка в Израел Искра Декало й се струваше, че всичко е върха на..

публикувано на 01.07.25 в 12:45
Израелската опера в Тел Авив

Премиера на “Ариадна на Наксос“ в Телавивската опера

Допреди около половин век в Израел е било немислимо да се изпълняват произведения на Вагнар и Рихард Щраус. Докато отдавна преминалия в отвъдното Вагнер не може да бъде обвиняван, че пред камерите на смъртта във фашистките концлагери е изпълнявана негова музика, Рихард Щраус е бил почти две години председател на Музикалната камара на Райха, назначен..

публикувано на 30.06.25 в 20:30