На 4 октомври във Варна е първият от трите концерта на Горан Брегович, част от турнето „The Best of Goran Bregovic“с прословутия „Оркестър за сватби и погребения“. На 5 октомври същото шоу ще гледат във Велико Търново, а заключителният концерт е в София на 6 октомври. Преди да пристигне в България Горан Брегович даде интервю за предаването „Евробокс“. Разговорът ми със световно известният музикант започна с една от последните му съвместни изяви в сингъла „El Futuro Es Nuestro“ на многократно отличавания с наградата „Грами“пуерторикански рапър Residente. Горан Брегович си спомня:„Residente има наистина много интересна концепция. Мога да го сравня с Чехов. Казвам това, защото подобно на Чехов изследва генетичните корени и действително открива прилики дори с балканите. При това много пътува по света и работи с музиканти, които са родени на съответните места. Така стигна и до Балканите и ме попита дали искам да направим нещо заедно. За мен беше истинско удоволствие да работя с човек като него. По- късно се срещнахме на концерт в Бразилия, ако не греша и беше наистина много забавно.“
Започнахте кариерата си като рок звезда в бивша Югославия, но още с издаването на първия албум с групата „Bijelo Dugme” шокирахте музикалната сцена в родината ви с нестандартната комбинация между хард рок, фолк рок, прогресив рок, ню уейв и щипка джипси музика, типична за Балканите. Днес звучността на The Balkan brass music продължава да е съществена част от композициите, с които не спирате да изненадвате света. Но какво мислите за регетон музиката, която превзема все повече територии и дори много често е сравнявана с балканската музика.
„Стилът регетон като ритъм наподобява много бавна румба или звученето типично за Балканите. Общото и при двата стила, е че хората могат да танцуват на тази музика „секси“. Не може да си безразличен и да танцуваш и точно това е нещото, което обединява регетонът и балканската музика, те са „секси“.“
Когато прослушах и представях вашия албум „Three Letters from Sarajevo“ останах силно развълнувана от това, колко детайлно познавате трите общности- християнска, мюсюлманска и еврейска, за да ги опишете толкова пълноценно и въздействащо в този албум. Кое беше водещото чувство и на каква идея беше подчинено създаването на албума „Three Letters from Sarajevo“.
„Три писма от Сараево“ започна като един проект. Бях упълномощен от базиликата „Сан Вени“ в Париж да напиша концерт за цигулка и Националния симфоничен оркестър на Франция. Започнах използвайки две метафори от Сараево, защото знаете, че съм от Сараево и това беше моята първа метафора. Казвам това, защото за мен самия Сараево е метафора на нашето време. Днес можем да сме много добри съседи, а утре да стреляме един срещу друг, просто защото сме различни. Това е характерно за целия свят днес, но ние лично видяхме това за първи път през 1992 година в Сараево. След това се появи друга метафора, която породи музиката към първата метафора. Тя беше изпълнена на цигулка. Това е първият инструмент, на който започнах да свиря. Цигулката изпълнява двете основни насоки- едното е християнското направление, което е свързано с класическата музика. Другото направление е еврейското, което е изразено най- добре от стила „клейзмер“, отново изсвирено на цигулка, но по напълно различен начин. И накрая дойде ориенталската част, която пак е поверена на цигулката, но по начина, по който мюсюлманите свирят своята музика в Ориента. Всъщност това, което направих беше да напиша концерт за трима цигулари, които станаха представители на трите изброени традиции и добавих симфоничен оркестър. Така започна всичко. Впоследствие разбира се написах няколко песни, предназначени за моите любими християнски, еврейски и мюсюлмански изпълнители. На практика албумът представлява проект от две части- първата е с песни и три малки откъса от цигулковата част на концерта. Тази част от проекта беше издадена преди малко повече от една година. Втората част от този проект , която ще съдържа самия цигулков концерт с оркестър ще излезе през пролетта."
Какво ще представите пред българската публика, която ще дойде да ви гледа в три български града- Варна, Велико Търново и София, в началото на октомври. Какво сте заложили в програмата, която озаглавихте „The Best of Goran Bregovic“
"На концертите в тези три града разбира се ще изпълня всичко от новия ми албум „Три писма от Сараево“ и разбира се някои от неща от филмовата ми музика, както и от операта ми „Кармен с щастлив край“, няколко песни от албума „Шампанско за цигани“. Ще е луда вечер, ако не си малко луд, значи не си нормален. Трябва да умееш да продуцираш не само музика, но също и малко лудост, това е нещото, което най- много ми харесва."
Цялото интервю можете да чуете в приложения аудио файл.
В рубриката "Нов компактдиск" на предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" имаме удоволствието да направим българската радиопремиера на дебютния албум на Трио "Бронте". Ансамбълът, избрал за име фамилията на три талантливи и смели писателки от първата половина на XIX век - сестрите Шарлот (1816–1855), Емили (1818–1848) и Ан (1820–1849) Бронте - е..
Силен отзвук предизвика скръбната вест, че на 9 ноември, след кратко боледуване, в софийска болница е починала певицата Стефка Евстатиева – една от най-уважаваните личности в оперния свят. След повече от три десетилетия в САЩ, неотдавна тя се завърна в Родината - с неотменната усмивка, земна и щедра, каквато всички ще я запомним. Съкрушени..
Проф. Асен Диамандиев е личност, направила много за музикалното образование в своя роден град Пловдив, но и за цяла България. Композитор, диригент, педагог, той е автор на ценна образователна литература, най-вече по солфеж, с която се обучават поколения музиканти. Огромна е заслугата му за създаването на Висшия музикално-педагогически институт в..
Отваря се нова страница в музикалния театър у нас! - така организаторите от Fest Team определят новия проект на творческия екип, който стои зад мюзикъла „Тайната на музиката“ с музика на Любомир Денев-син по либрето на Александър Чобанов и текстове от Михаела Филева. Певицата ще бъде и една от звездите на сцената, заедно с Владимир Зомбори,..
В събота, 8 ноември, в зала „България“ се роди едно музикантско партньорство. За първи път заедно на сцена застанаха музикантите от ансамбъла „КласикАрт“ към Софийската филхармония и много изявеният млад пианист Емануил Иванов, който ни радва с успехите си у нас и по световните сцени, и с изключително интензивното си развитие. За първата си..
„Модерни инвенции - инструментална музика от времето на Галилей“ е наречен концертът, който ще привлече почитателите на фестивала „Изкуството на барока“ на 12 ноември в Аулата на Софийския университет "Св. Климент Охридски" от 19:30 ч. Гостите, поканени от артистичния директор Зефира Вълова, този път са от Гърция, което прави събитието особено..
Поклонението пред оперната прима Стефка Евстатиева ще се състои на 13-и ноември /четвъртък/ от 11 ч. в столичния храм “Свети Седмочисленици” . Същата сутрин от 10 до 10.30 ч. във фоайето на Софийската национална опера ще се състои кратка възпоменателна церемония в нейна памет в присъствието на най-близките на голямата изпълнителка. Ще бъде..
От 5 януари зоните за платено паркиране в София ще бъдат разширени и ще поскъпнат двойно. Това прие Общинският съвет с 35 гласа "за" и 12 "против"...
Възможностите на тази партия, която ще се учреди в събота – Алианс за права и свободи (АПС), са ограничени, заяви в интервю пред БНР Гюнер..
Ако през 2015 г. Иван Портних не беше скрил факта, че мръсната тръба не е заровена под дъното на езерото, както е предвиждал проектът за 5 млн...