Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Защо София си няма градска железница

Веселин Кирев
Снимка: Ани Петрова

Защо в София не използваме градска железница подобно на много други големи европейски градове?
   

Още в началото на XX век цар Фердинанд издава указ за околовръстна железница на столицата. По-късно, през 1942 година, е взето решение за началото на пътническо движение по тази околовръстна железница. То е било планирано за след края на войната, но така и не се случва. По време на тоталитарната власт продължават споровете как да се развива, като има две тези – за метро и за надземна железница. След 1989 г. Висшето транспортно училище „Тодор Каблешков“ прави изследвания по темата.

„Но за момента тази тема остава по-скоро в миманса някъде и не се разглежда“, коментира в предаването „Хоризонт до обед“ Веселин Кирев от Гражданската инициатива за обществен и релсов транспорт. Тази вечер сдружението организира дискусията „Софийски жп и релсови възможности и транспортни решения“, което ще се проведе от 19 часа на ул. Триадица №5 в центъра на София. За пръв път ще бъдат представени данни и материали от неразказаната история на железницата в София.

Железницата имала урбанизираща роля

„В периода преди 44-та година тя е построена. Около 1940 година целият ринг е бил затворен и се е използвал. Днешните трасета около София до Подуяне са част от тази линия, както и до Захарна фабрика – те се използват активно и в момента. Другата част отива към пазара „Красна поляна“, гара "Сердика" – днешния парк „Възраждане“, минавала е по бул. „Иван Гешов“, "Хладилника", гара "Пионер" в Борисовата градина, "Арена Армеец"… Всъщност чрез нея градът е бил урбанизиран, благоустроен. Вече имаме информации как включително и водопровод и канализация в районите около бул. „Вардар“, днешния, са били направени от БДЖ.“

Подобна била и ролята на релсовата връзка на трамвай 5 между центъра на София и тогавашното село Княжево, защото районите на днешните спирки тогава са били почти безлюдни, разказа още Кирев.

Освен за тази околовръстна линия вече внесохме искане до Национална компания „Железопътна инфраструктура“ за възстановяване на съществуващи спирки по използваните днес линии. Например на Сточна гара е имало такава спирка, под моста "Чавдар" се е намирала т.нар. Царска спирка, освен тази в Казичене, която всички знаят, и една на „Фондови жилища“ – между захарна фабрика и Централна гара. Използвана е основно за товарно движение тази линия, но вече е мислено и в перспектива за пътническо движение.“

Според Кирев около 2/3 от въпросната железница като имоти и трасета са запазени. „Докато тя стои, на практика спира и строителните апетити. В момента, в който бъдат демонтирани трасетата, започва огромно строителство“, коментира той.

Симбиоза между трамвайни и жп релси, между градската железница и метрото

„Нашата концепция включва също използването на нормалните трамвайни релси – на №20 и на 22, при гара Искър има такава връзка между жп линиите и нормалните релси на трамвая, които са с едни и същи размери и могат да се използват. Връзка с третия метродиаметър, който ще стига до гара Горна баня. И нашето предложение, още когато се проектираше, беше да се свърже директно с жп мрежата и да излизат влаковете към Перник и към Радомир. Връзка към летището, високоскоростна и железопътна…“

Според Веселин Кирев трябва да се мисли за развитието на товарния транспорт, защото София е задръстена и от камиони, и коли, които снабдяват града, защото няма удобна гара, която да бъде като интермодален терминал.

На 26 октомври, в Деня за размисъл, от Гражданската инициатива за обществен и релсов транспорт организират и дискусионна разходка около зала "Арена Армеец", която е посветена на транспортните възможности на София и няма предизборен характер.

Цялото интервю слушайте в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Конкурсът "Хижа на годината" става все по-популярен, в кампания 2025 са гласували над 40 000

Над 40 000 души са гласували в тазгодишния конкурс "Хижа на годината". Гласуването е преминало в 8 категории. За първи път в тазгодишната кампания е имало категория "Хижар за пример" . Конкурсът се организира от медията за екстремни занимания "360 градуса" и Българския туристически съюз. "За трета поредна година организираме конкурса. За..

публикувано на 17.10.25 в 10:59

С бутане на старо детско легло доброволци поискаха по-добро детско здравеопазване

Национална програма за подобряване на условията в педиатричните отделения в областните болници у нас поискаха от фондация "За доброто“. Доброволци от организацията проведоха символична акция с бутане на старо детско легло по столичните улици, за да покажат състоянието на детското здравеопазване.  От педиатрията до Министерството: едно детско легло..

публикувано на 16.10.25 в 15:37
Спаска Тарантова

Спаска Тарантова: Библиотечните специалисти имат да се справят с много предизвикателства

Започва 10-тият Национален форум "Библиотеките днес: проактивни, достъпни, устойчиви". Десето издание на форума за библиотечни специалисти "Ние умело успяваме да съчетаем това разбиране да следваме световните тенденции в развитието на библиотеките и едновременно с това да ги прилагаме по най-добрия начин в България , така че ние сме..

публикувано на 16.10.25 в 14:35

Ръст на специализантите по обща медицина в МУ - Пловдив

В Пловдив откриват 101-вата среща на Европейската мрежа за проучвания на общата медицинска практика (EGPRN). Форумът ще продължи до 19 октомври и в него ще се включат делегати от 33 държави. Европейската мрежа популяризира научните изследвания в общата медицина, в помощ на личните лекари. Акцент на срещата ще бъде поставен върху следващото..

публикувано на 16.10.25 в 10:36
Проф. Христо Пимпирев

Проф. Христо Пимпирев: Смятаме с тази експедиция да надскочим летвата от предишната

"Смятаме с тази експедиция да надскочим летвата от предишната 33-та експедиция , защото имаме много амбициозни проекти, даже експедицията тръгва по-рано". Това заяви пред БНР проф. Христо Пимпирев , председател на Българския антарктически институт и ръководител на българските антарктически експедиции: "Първата група от 9 души българи ,..

публикувано на 16.10.25 в 10:30

Патриарх Даниил отслужи заупокойна литургия по повод 80 години от рождението на патриарх Неофит

В столичната митрополитска катедрала "Св. Неделя" беше отслужена заупокойна Света литургия по повод 80 години от рождението на покойния патриарх Неофит. В негова чест в сградата на Богословския факултет на Софийския университет "Св. Климент Охридски" е открита аула, носеща  неговото име.  Аула в Богословския факултет ще носи името на патриарх..

публикувано на 15.10.25 в 16:23
Ивет Добромирова

Ивет Добромирова: Единственият, който трупа негативи от това управление, е Бойко Борисов

"Влизаме в онзи момент, в който винаги съм мразила в училище, да разсъждаваме какво иска да ни каже авторът. Добре съм се справяла, била съм отличничка по литература, сега менажирам така политическите процеси, но винаги с едно на ум, разбира се, че  мнението ни е субективно като странични наблюдатели, без да знаем какво всъщност стои в основата на..

публикувано на 15.10.25 в 15:43