Навършиха се 80 години от рождението на забележителния бас Стефан Димитров - дългогодишен солист на Русенската опера, който си отиде от този свят през 2004 г., само на 64 години. Той имаше един от най-красивите басови гласове, които могат да се чуят - красив по тембър, мек, благороден, с голям обем и мощ, глас, който впечатляваше и будеше възхищение, глас, който бе забелязан не само у нас, но и в много страни на Европа.
Стефан Димитров е роден на 22 ноември 1939 г. в Бургас и отрано прави впечатление с красивия си глас - известният композитор на театрална музика Кирил Дончев специално пише за него песен, с която Стефан Димитров се явява за първи път пред публика в Летния театър на родния си град. Приемат го за хорист в Старозагорската опера, после учи една година в оперната студия на проф. Христо Бръмбаров. Явява се на конксурс за солисти в Пловдивската опера - закратко остава там и изпълнява малки роли в спектаклите на театъра. После, през 1967 г., по покана на директора на Русенската опера Крушовенски постъпва като солист в Русе - повече от 35 години остава там, всъщност до края на сценичната си кариера.
Дебютът му в Русенската опера е в ролята на Дон Базилио от операта „Севилският бръснар“ от Росини и има голям успех пред публиката. След няколко малки роли - като Лодовико от „Отело“, Сурин от „Дама Пика“, Абималех от „Самсон и Далила“ и др., Стефан Димитров поема големия басов репертоар на театъра - Зарастро от „Вълшебната флейта“ на Моцарт, Даланд от „Летящият холандец“ на Вагнер. Неговите певчески изяви са високо оценени при участието му в редица международни певчески конкурси - Хертогенбош, Тулуза, Будапеща. През 1973 г., на Петия международен конкурс за млади оперни певци в София той е удостоен с втора награда и специалната награда за изпълнение на българска оперна творба - ролята на Куцар от операта “Албена“ от Парашкев Хаджиев. Следващата година заминава на специализация в московския Болшой театър, където подготвя ролите на Борис Годунов, Кончак и Галицки от „Княз Игор“, Иван Сусанин - роли, станали основа на неговия репертоар, с които постига най-големите си успехи. Но не само внушителните герои - като Филип, Великия Инквизитор, Фиеско, Мефистофел - носят успех на певеца. Той е майстор и на комичните образи и тези, които са го виждали като Мама Агата от операта на Доницети „Вива ла мама“ ще си го спомнят с усмивка - как този едър, малко тромав човек умееше да се преобрази в жена и да бъде убедителен, невероятно смешен.
Стефан Димитрова изгради много успешно редица образи от български опери - Владимир Расате от „Лето 893-то", Мурад от „Мария Десислава“, Найден от „Майстори“, Хан Аспарух. Невероятно работоспособен, амбициозен и талнатлив, Стефан Димитров се наложи като един от водещите баси у нас. А много от успехите му се дължаха и на сериозната работа със съпругата му Малина Димитрова - известна пианистка и корепетиторка. Техният тандем създаде явлението Стефан Димитров.
В звуковия файл можете да чуете запис на Стефан Димитров, съхранен в Златния фонд на БНР - Монолог на Борис от операта "Борис Годунов" на Модест Мусоргски. Съпровожда Софийската филхармония под палката на Димитър Манолов.
Експозиция от 38 икони, създадени в периода 17-19 век вече имат самостоятелно зала в Художествената галерия на Русе . Те ще бъдат достъпни за посетителите целогодишно и тази промяна е част от новата концепция на галерията. С акапелни църковни произведения, изпълнени от камерния хор на Държавна опера - Русе, тържествено и с подобаващо..
Днес в Дома на киното в София се открива филмовият фестивал МЕНАР. Той запознава българската публика с културата и традициите на Югоизтока и ислямския свят. Това е 17-тото му издание. Зрителите да очакват една добра селекция от игрални, документални и късометражни филми, които ще се се излъчват до 30 януари, обясни пред БНР Здравко..
На сцената на Пловдивския театър тази вечер ще се състои премиерата на спектакъла "2084. RЕХ. Или последният цар на света" . Автор на пиесата е руският драматург Кирил Фокин , а постановката е на македонския режисьор Деян Пройковски . Ироничната антиутопия ще поведе зрителите към близкото бъдеще – свят, в който човечеството е постигнало..
Българският дует Woomb ("Уумб"), носител на награда от конкурса "Пролет" на БНР, ще излезе на сцената в Грьонинген тази вечер като един от номинираните за престижните музикални награди. Българската група Woomb е сред номинираните за наградите MME Public Choice Award Наградите Music Moves Europe, организирани от европейския шоукейс..
От 17 до 21 януари 2025 г. София ще бъде домакин за трети път на Международния кларинетен конкурс „Сава Димитров“ – културно събитие, което все повече трупа престиж и привлича световния музикален елит. Организатори са Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ и фондация „Проф. Сава Димитров“, със съдействието на Министерството..
На 15 януари в Първо студио на БНР от 19.30 ч. Симфоничният оркестър на БНР ще продължи поредицата си, в която през този сезон представя програми изцяло с българска музика. На диригентския пулт ще застане Константин Добройков - ръководител на камерния ансамбъл "Софийски солисти", с когото радиосимфониците са работили многократно и в концертни, и в..
19-ото издание на Венецианското биенале по архитектура е планирано за периода от 10 май до 23 ноември 2025 г. Темата тази година изследва влиянието на изкуствения интелект и новите технологии върху архитектурата и обществото. Българският павилион ще бъде подготвен от архитект Ясен Марков . Неговият проект "Псевдоприрода" спечели първо..
В споразумението между участващите в управлението формации има точка за прекратяване на нелегитимните влияния на партии и техните лидери в съдебната..
Още след изборите от ГЕРБ-СДС заявихме, че основен приоритет е стабилността на страната. Очертахме потенциалните партньори и реализирахме правителство..
ГЕРБ и Пеевски се опитват да запазят максимално контрол върху тази правосъдна система. Това заяви пред БНР а кад. Николай Денков, съпредседател на..