Институциите на Европейския съюз са постигнали съгласие по два от най-спорните въпроси в пакета "Мобилност", на които обаче България се противопоставя.
Става дума за срока, в който шофьорите на камиони трябва да се връщат в страната и за техните почивки.
Водачите на тежкотоварни камиони ще могат да спят не повече от 45 часа в кабините, а през останалото време в хотел, който трябва да се плаща от работодателя. Това е част от постигнатото тази нощ споразумение по пакет "Мобилност" между Европейската комисия, Европарламента и Съвета.
Шофьорът ще бъде задължен да се връща в страната, в която е регистрирано превозното средство, поне веднъж на 4 седмици, независимо къде се намира.
Камионите пък ще трябва да се връщат в държавата, в която е регистрирана фирмата, поне веднъж на 8 седмици.
Според председателката на транспортната комисия в Европарламента Карима Дели така се слага край на фирмите "пощенски кутии".
"Въпреки натиска на много страни членки и техните представители в Европейския парламент ние никога не сме се отказвали от каботажа и спечелихме тази битка", казва Дели.
Камионите и микробусите трябва да бъдат оборудвани с т.нар. "умни тахографи", които да отчитат международните операции, първите - до 2025-а, а вторите - до 2026-а година.
Потвърдено е обаче изключването на командироването на транспортните работници от общата директива за командироването.
Министърът на транспорта Росен Желязков каза, че когато законодателните изменения по пакета станат факт, България ще заведе дело пред Съда на ЕС:
„Заявили сме ясно намерението си, че ще търсим арбитража на съда, защото предложените мерки са непропорционални“, подчерта министърът след срещна с представители на международните превозвачи“.
Предварителното споразумение е неприемливо за България
България ще сезира Съда на ЕС, ако предварителното споразумение между евроинституциите за пакета "Мобилност" бъде окончателно утвърдено. Това заяви пред "Хоризонт" председателят на парламентарната комисия по транспорт Халил Летифов. Той изрази недоволство от договореното изискване не само шофьорите, но и камионите де се връщат в страната си през определен период от време:
"За мене е изненадващо това, което са направили Комисията по транспорта и Европейският парламент, защото е пипнато тук-там, но ограниченията за нас си остават. Целта е да се накаже периферията, разбирайте балтийските държави, Румъния, България, което е жалко".
Халил Летифов очаква правителството ще проведе разговори по темата следващата седмица и прогнозира протести на превозвачи.
Предстоят дебати
Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи, заяви в предаването "12+3":
"Приетото решение за връщане на камионите на осем седмици не кореспондира със заявената цел на председателя на Европейската комисия за един по-зелен континент… Това е предварително решение, на 18-и ще има следваща комисия… Предполагам, че ще настъпи разногласие и от страните, подкрепили пакета… Казали сме докъде можем да правим компромиси и връщането на камиона не можем да приемем с компромис".
"Не ми се вижда прекрасно. Първоначалното предложение беше камионите да се връщат на три седмици, сега говорим за шест пъти в годината… В текстовете не е посечен механизъм как ще се проверява дари водачът се е прибрал. Силно ме тревожи връщането на камиона. Истина е, че от другата страна се правят компромиси и е истина, че в началото имахме позиция, която не ни позволяваше да сме гъвкави и да преговаряме с никои от страните, които подкрепят пакета. Това обаче се промени", допълни евродепутатът Андрей Новаков.
Скандално опорочена процедура
В предаването "Нещо повече" евродепутатът Ангел Джамбазки каза:
"Нашите политически противници в ЕП по пакета "Макрон" ни убеждаваха, че на Европейския съюз му трябва нова зелена сделка, няколко часа по-късно същите хора ни убеждаваха, че десетки и стотици празни камиони трябва да бъдат разкарвани нагоре-надолу из Европа на всеки четири седмици, да горят тонове нафта, да вдигат прах по пътищата, защото така е добре за техния бизнес. Представителите на Съвета, на комисията и Карима Дели ни съобщиха, че са постигнали споразумение. Настъпи смут, гняв и разочарование сред представителите на всички групи. Тук не става дума само за България, а за скандално опорочена процедура".
"В сегашния си начин на функциониране ЕС защитава до голяма степен интересите на Франция и на Германия. Митът за Европа на две скорости е факт. Франция и Германия си гонят чисто икономическите интереси и гледат на останалите държави от Съюза като на периферия, от която могат да изсмукват работната ръка. Това е истинското лице на Брюксел", допълни Джамбазки.
Той поясни, че при първия етап голямата тежест ще падне върху плещите на транспортния министър Росен Желязков:
"На него се пада нелеката задача да се опита да формира блокиращо малцинство в Съвета на министрите на транспорта. Ако това не бъде постигнато, то върху нас се връща тежестта да се гоним в ЕП".
Джамбазки уточни, че засегнатият бранш включва 120 000 души и че транспортният бранш е третият по големина, който внася пари в БВП.
Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.
"Не коментирам партийни лидери". Така вицепрезидентът Илияна Йотова отговори на вчерашното искане на лидера на ГЕРБ Бойко Борисов президентството да се извини за позицията ѝ за легитимността на предсрочния вот. Критиките на лидера на ГЕРБ Бойко Борисов към Президенството и очакванията му от "Дондуков" 2 да се извинят, дойдоха след коментар на..
Очаква се новата администрация на Доналд Тръмп да води твърда политика към Китай, обаче вероятно ще търси решения чрез преговори. Това мнение изказа пред БНР Аврам Агов, преподавател по история на Азия в Лангара колидж и в Университета на Британска Колумбия във Ванкувър. " Китай нямаше интерес от президентството на Тръмп. Много ясни..
След пет години разследване и експертни доклади все още не е ясна точната причина за пожара от 2019 г., който опустоши парижка катедрала "Нотр Дам", предаде БГНЕС. Прокурорите съобщиха, че разследващите вече са наредили да се създаде 3D симулация на началото на пожара, като се използват направените по това време снимки. Разследването е към своя..
Продължават действията за пълно изгасяване на депото за утайки край садовското село Катуница, вече чрез „запръстяване“ и гасене в дълбочина с изпомпване на вода от река Чая. Очаква се до една седмица тлеещото депо да бъде загасено по този начин. След това обаче ще остане под наблюдение. Заради продължаващото обгазяване от тлеещото втора..
Победата на Доналд Тръмп на президентските избори в Съединените щати беше посрещната възторжено от израелския премиер Бенямин Нетаняху и от радикалните партньори в правителството му. Радостта им е обяснима заради близкоизточната политика на Тръмп през първия му мандат, когато демонстрира пълна незаинтересованост от съдбата на палестинците и правото..
За единадесета година възрожденският град Елена посреща хиляди гости за Празника на еленския бут. Майсторите балканджии днес и утре ще демонстрират кулинарното си изкуство. Повече от 1500 еленски бута са приготвили за гостите си домакините. Освен прословутият еленски климат, който е задължително условие за неповторимия вкус на деликатеса..
Преди да нахлуе в Украйна, руският президент Владимир Путин написа писмо на американците с копие до НАТО, с което поиска Алиансът да спре разширяването на изток и дори да се върне на позициите си от 1997 г. Или с други думи - Източна Европа да излезе от НАТО. Путин искаше да се разбере с американците и по-малко с европейците. Какво се случи след това..
Безредици пред Народния театър "Иван Вазов" предшестват премиерата на постановката "Оръжията и човекът", режисирана от Джон Малкович...
" Директорът на Народния театър е виновният. Някой плаща, за да се извърши тази провокация". Това заяви пред БНР Иван Гранитски , издател и член на..
Днес е втората премиерна дата на постановката на Джон Малкович „Оръжията и човекът“ в Народния театър "Иван Вазов" . Снощи, по време на първото..