Институциите на Европейския съюз са постигнали съгласие по два от най-спорните въпроси в пакета "Мобилност", на които обаче България се противопоставя.
Става дума за срока, в който шофьорите на камиони трябва да се връщат в страната и за техните почивки.
Водачите на тежкотоварни камиони ще могат да спят не повече от 45 часа в кабините, а през останалото време в хотел, който трябва да се плаща от работодателя. Това е част от постигнатото тази нощ споразумение по пакет "Мобилност" между Европейската комисия, Европарламента и Съвета.
Шофьорът ще бъде задължен да се връща в страната, в която е регистрирано превозното средство, поне веднъж на 4 седмици, независимо къде се намира.
Камионите пък ще трябва да се връщат в държавата, в която е регистрирана фирмата, поне веднъж на 8 седмици.
Според председателката на транспортната комисия в Европарламента Карима Дели така се слага край на фирмите "пощенски кутии".
"Въпреки натиска на много страни членки и техните представители в Европейския парламент ние никога не сме се отказвали от каботажа и спечелихме тази битка", казва Дели.
Камионите и микробусите трябва да бъдат оборудвани с т.нар. "умни тахографи", които да отчитат международните операции, първите - до 2025-а, а вторите - до 2026-а година.
Потвърдено е обаче изключването на командироването на транспортните работници от общата директива за командироването.
Министърът на транспорта Росен Желязков каза, че когато законодателните изменения по пакета станат факт, България ще заведе дело пред Съда на ЕС:
„Заявили сме ясно намерението си, че ще търсим арбитража на съда, защото предложените мерки са непропорционални“, подчерта министърът след срещна с представители на международните превозвачи“.
Предварителното споразумение е неприемливо за България
България ще сезира Съда на ЕС, ако предварителното споразумение между евроинституциите за пакета "Мобилност" бъде окончателно утвърдено. Това заяви пред "Хоризонт" председателят на парламентарната комисия по транспорт Халил Летифов. Той изрази недоволство от договореното изискване не само шофьорите, но и камионите де се връщат в страната си през определен период от време:
"За мене е изненадващо това, което са направили Комисията по транспорта и Европейският парламент, защото е пипнато тук-там, но ограниченията за нас си остават. Целта е да се накаже периферията, разбирайте балтийските държави, Румъния, България, което е жалко".
Халил Летифов очаква правителството ще проведе разговори по темата следващата седмица и прогнозира протести на превозвачи.
Предстоят дебати
Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи, заяви в предаването "12+3":
"Приетото решение за връщане на камионите на осем седмици не кореспондира със заявената цел на председателя на Европейската комисия за един по-зелен континент… Това е предварително решение, на 18-и ще има следваща комисия… Предполагам, че ще настъпи разногласие и от страните, подкрепили пакета… Казали сме докъде можем да правим компромиси и връщането на камиона не можем да приемем с компромис".
"Не ми се вижда прекрасно. Първоначалното предложение беше камионите да се връщат на три седмици, сега говорим за шест пъти в годината… В текстовете не е посечен механизъм как ще се проверява дари водачът се е прибрал. Силно ме тревожи връщането на камиона. Истина е, че от другата страна се правят компромиси и е истина, че в началото имахме позиция, която не ни позволяваше да сме гъвкави и да преговаряме с никои от страните, които подкрепят пакета. Това обаче се промени", допълни евродепутатът Андрей Новаков.
Скандално опорочена процедура
В предаването "Нещо повече" евродепутатът Ангел Джамбазки каза:
"Нашите политически противници в ЕП по пакета "Макрон" ни убеждаваха, че на Европейския съюз му трябва нова зелена сделка, няколко часа по-късно същите хора ни убеждаваха, че десетки и стотици празни камиони трябва да бъдат разкарвани нагоре-надолу из Европа на всеки четири седмици, да горят тонове нафта, да вдигат прах по пътищата, защото така е добре за техния бизнес. Представителите на Съвета, на комисията и Карима Дели ни съобщиха, че са постигнали споразумение. Настъпи смут, гняв и разочарование сред представителите на всички групи. Тук не става дума само за България, а за скандално опорочена процедура".
"В сегашния си начин на функциониране ЕС защитава до голяма степен интересите на Франция и на Германия. Митът за Европа на две скорости е факт. Франция и Германия си гонят чисто икономическите интереси и гледат на останалите държави от Съюза като на периферия, от която могат да изсмукват работната ръка. Това е истинското лице на Брюксел", допълни Джамбазки.
Той поясни, че при първия етап голямата тежест ще падне върху плещите на транспортния министър Росен Желязков:
"На него се пада нелеката задача да се опита да формира блокиращо малцинство в Съвета на министрите на транспорта. Ако това не бъде постигнато, то върху нас се връща тежестта да се гоним в ЕП".
Джамбазки уточни, че засегнатият бранш включва 120 000 души и че транспортният бранш е третият по големина, който внася пари в БВП.
Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.
Обединеното кралство и ЕС постигнаха ново споразумение, определящо отношенията след Брекзит в области като правата за риболов, търговията и отбраната. Това стана на среща на високо равнище в Лондон. Среща на високо равнище между Великобритания и ЕС за "рестартиране" на Брекзит Великобритания и ЕС са близо до споразумение за "рестарт" на..
Заместник-председателят на "ДПС - Ново начало" и кмет на Кърджали Ерол Мюмюн даде заявка за политическа готовност на партията да управлява страната. По време на тържество за Деня на Джебел той призова за обединение, но без хора, подкрепящи Ахмед Доган. Според него Пеевски е единственият председател на ДПС, който "не видя партията като инструмент за лични..
Допълнителните 15 милиона лева, които държавата ще отпусне на Столична община, ще бъдат достатъчни за удовлетворяване на исканията на работещите в градския транспорт за увеличение на основните им заплати с 300 лв. Това гласи публикация на "Фейсбук" страницата на Федерацията на транспортните синдикати към КНСБ. Напълно възможно е утре в София да..
19-годишен шофьор от Монтана е в ареста, след като е хванат да кара след употребата на коктейл от наркотици. Нарушителят е засечен от патрул на Пътна полиция на една от главните улици в града. Малко преди полунощ 19-годишен шофьор е бил спрян за проверка от служители на пътна полиция в района на автогарата в Монтана. След като е бил тестван с..
Община Кърджали остава с най-ниско равнище на безработица в региона, докато най-много безработни са регистрирани в община Черноочене. Това съобщи директорът на Бюрото по труда в Кърджали Метин Хафъзсалим. "Равнището на безработица през март 2025 г. е 9,85%, при 5,51 за страната. Равнището на безработица е намаляло с 1,10 % спрямо март 2024 г. Тогава..
Румъния си избра президент шест месеца след отменените от Конституционния съд избори, спечелени от националиста Кълин Джорджеску заради съмнения за манипулации. Това вече е минало – търсим сега изводите от последния вот, спечелен от Никушор Дан. Някои западни медии го нарекоха "математикът, който прогони от Румъния призрака на крайната..
Лидерите на "Да, България" поискаха оставките на шефовете на транспортните дружества, назначени без конкурс от икономическото мнозинство в общинския съвет. Борисов към премиера Желязков за стачката: Помолете транспорта от утре да върви! "След като беше създадена изкуствена криза с транспорта в София, сега създалите я уж я решават с..
Пети ден продължава протестът на работещите в градския транспорт на София. И днес столицата осъмна без трамваи, тролеи и автобуси. Метрото продължава да..
Хубавото би било за въвеждането на предмета "Добродетели и религия, че ще има един стандарт – една учебна програма и учениците във всички училища..
А з отправих ясно предложение. Това заяви пред БНР Васил Терзиев, кмет на София, след като стана ясно, че продължава протестът на работещите в..