Много ме заинтригуваха спектаклите на оперните театри извън Европа, предлагани в платформата OperaVision. След много добрите впечатления от Пекинската опера и Националния център за изпълнителски изкуства в Момбай гледах спектакъла на Театро Мунисипал де Сантяго – националната опера на Чили. Тяхното предложение бе видеозапис на операта „Севилският бръснар“ от Росини - много забавен и жизнен спектакъл, приятен за гледане, а и за слушане, защото в него повечето от участниците бяха млади и много перспективни певци, носители на престижни награди от оперни конкурси. Ще отбележа, обаче, че само хорът и оркестърът бяха чилийци, вероятно и статистите, и сценичните работници, останалите изпълнители бяха от различни страни на света.
Ще започна с диригента Хосе Мигел Перец Сиера - млад испански музикант, блестящ пианист, работил като асистент на Габриеле Феро, Алберто Дзеда и с Доминго на конкурса му за млади дарования във Валенсия. Започнал кариерата си през 2005, следващата година той е най-младият диригент, явявал се на фестивала Росини в Пезаро и там до днес често дирижира. Известността му непрекъснато расте и въпреки младостта му го смятат за “експерт“ в музиката на Росини. Тези си качества той демонстрира и в спектакъла на „Севилският бръснар“ в Чилийската опера. Хосе Мигел Перец Сиера владееше сцената. Въпреки че изпълнителите бяха от много краища на света, с различна гласова школовка, различен подход към ролите, спектакълът премина стройно и без никакви разклащания, ансамблите бяха образцови, мъжкият хор много строен.
Постановката на „Севилският Бръснар“ бе на известния италиански оперен и театрален режисьор Фабио Скарволи, който също често работи на фестивала Росини в Пезаро. Предложи ни една постановка в рамките на традицията, но с вмъкнати много интересни хрумвания, които правеха спектакъла много атрактивен. На сцената имаше няколко мима, които създаваха интересни ситуации по време на някои от най-любимите арии в операта. Въобще през цялото действие имаше непрекъснато движение по сцената, което придаваше голяма динамичност на спектакъла. Декорът на художника Джорджо Рикели беше също щастливо хрумване. В средата на празната сцена бе домът на Доктор Бартоло - прозрачен, без стени, за да се вижда действието и вътре в къщата.
Певците, ангажирани в този „Севилски бръснар“, бяха великолепни, с отношение към музиката на великия Маестро. Фигаро бе едно известно име в последните години - руският баритон Радион Погосов, познат по оперните сцени именно с ролите на Фигаро, Папагено /с нея дебютирал на 19 години в родината си/, Марсел от „Бохеми“, Дандини, Гулиелмо. Завършил програмата за развитие на млади артисти на Метрополитън, Погосов често гостува на престижната сцена, а и в цяла Европа и САЩ. Неговият Фигаро бе великолепен и певчески, и актьорски. Очарователна бе и неговата сънародничка - мецосопранът Виктория Яровая, в ролята на Розина. Красив, плътен глас, подвижен, с изрядна вокална техника, музикална и артистична. И тя е постоянен гост на фестивала в Пезаро, известна с ролите на Розина, Изабела, Анжелина, позната и на престижните оперни сцени и фестивали в Европа. Ветеран в спектакъла в Чили бе баритонът Хосе Фардила -португалец, започнал кариерата си преди 36 години - през 1984, и пял на най-големи сцени по света: Ковънт Гардън, Миланската Скала, Залцбургския музикален фестивал, Виенската опера, Майските музикални тържества във Флоренция и др. Прочут е с ролите на Бартоло, Малатеста, Дон Манифико, Фалстаф. И в този спектакъл личеше опита му, правеше убедителен образ, пееше много добре, интересен бе за гледане заради изработените детайли в ролята му. Още един много гласовит руснак - басът Павел Червински, в ролята на Дон Базилио. Кариерата му все още е съвсем кратка - от 2012 година след много награди от престижни певчески конкурси и стаж в Болшой театър. В чилийската постановка Дон Базилио не е с расо, явно за този мощен глас са търсили по-страховит вид и се е получило. Той си е мошеник, защо да го крият под расо?! Оставих за края Граф Алмавива, защото той е нещо по-специално - цветнокожият южноафрикански тенор Леви Секгапене. Носител е на награди на конкурсите Белведере, „Монсера Кабайе“ и през 2017 на първа награда на конкурса на Пласидо Доминго „Опералия“. Фактически Секгапене е на оперната сцена от три години, а целият му репертоар е насочен към белкантовата опера - Граф Алмавива, Дон Рамиро от „Пепеляшка“, Ернесто от „Дон Паскуале“, дебютира и в „Семирамида“, “Турчинът в Италия“, „Идоменей“ и за тези три години е гостувал на много от оперните сцени и фестивали в Европа. Природата му е дала много лек, с неограничени височини глас, вокалната му техника е много добра и все пак, още му трябва упорита работа, за да постигне съвършенството, което заслужава неговият талант. Той показа голямо дръзновение в спектакъла като изпълни финалната ария на Алмавива от операта – ария, която почти всички тенори грижливо избягват да пеят по време на представление. Заслужава похвала, това е почти подвиг!
Надявам се, че предизвиках любопитството Ви и че това ще Ви накара да чуете и видите този много атрактивен спектакъл!
Мария Костакева и Божидар Спасов живеят в Германия от 1990 г. И двамата, освен творци, са и университетски преподаватели, автори на научни трудове и книги. Божидар Спасов е един от изявените български творци от поколението, заявяващо себе си през втората половина на ХХ в. Той е автор на многобройни инструментални, вокално-инструментални и оперни..
Международният фестивал "Мартенски музикални дни" ще се проведе за 64-ти път в Русе. Организатор е Община Русе, а програматор отново е дългогодишният артистичен директор на форума Ива Чавдарова. Програмата е богата и интензивна: Началото ще постави на 14 март в Доходното здание Русенската филхармония под диригентството на Найден Тодоров, а солисти ще..
На 28 февруари се навършиха 120 г. от рождението на известната българска пианистка и клавирна педагожка проф. Евгения Ковачева. Нейният професионален път е белязан от обучението й в България при един от първите концертиращи пианисти Иван Торчанов и във Франция, където продължава музикалното си образование в Парижката консерватория при именитите..
Завърши първото столично издание на Международния конкурс за пианисти „Панчо Владигеров“. От началото през 1986 до неотдавна състезанието се провеждаше ту на национално, ту на международно ниво в Шумен, а тази година домакинството пое Националната музикална академия, която също носи името на патриарха на българската класика. Седемчленно жури,..
Симфоничният оркестър на БНР ще представи концерта "Съдбовни знаци" утре от 19 часа в зала "България". Радиосимфониците ще представят "Импровизация и токата" от Панчо Владигеров, Марио Хосен ще е солист в Концерт за цигулка и оркестър от Юлиус Конюс, а Смесеният хор на БНР и басът Диман Панчев ще се включат в изпълнението на поемата "Екзекуцията..
29-ият международен филмов фестивал София филм фест започва днес и ще продължи до края на месеца. Откриването е тази вечер от 19 часа в зала 1 на НДК с българския филм "Залог" на режисьора Светослав Овчаров. Българското кино е във фокуса на тазгодишното издание на фестивала, а прожекции ще има освен в София, и в Пловдив, Бургас и Варна...
На 12 март е официалното откриване на XXV Европейски музикален фестивал в София със звездно събитие - рецитал на сопрана Красимира Стоянова и пианиста Людмил Ангелов. Форумът ще има пролетно и есенно издание. Ще приключи на 2 декември, а организаторите за поредна година предвиждат някои от събитията да са със свободен вход за публиката...
Ударихме дъното с тази ситуация , заяви пред БНР политологът Първан Симеонов - създател на социологическа агенция "Мяра". " Каквото и да постанови..
" Да излезем, за да защитим правовата държава и свободните и честни избори " – с тези думи в социалните мрежи гражданска инициатива "Правосъдие за..
"Бюджетът е с изпуснати разходи . Дефицитът не е 3%, той е поне 6% и това се вижда ясно в заложените параметри на дълга. През задната врата се..