Това е определението на DJ Marty – Мартин Гьорев, за собствената му професия. Той работи най-вече по клубове, но има участия и по частни събития.
Простата причина за формулировката му е, че каквито и лични проблеми да има диджея, щом празненството или партито започне, той или тя трябва да ги забравят, и да се посветят изцяло на веселието.
„По-голям наркотик от сцената надали има. Цялата енергия, която ти дава аудиторията пред теб, те зарежда, и превключваш рязко на момента. Започваш да генерираш и ти, за да продължи да действа това положително енергополе. И забравяш, че си имал някакъв проблем“, казва по въпроса DJ Defo – Даниел Денчев. Той се изявява повече по партита, сватби, рождени дни и корпоративни събития. За забавленията по частни събития казва:
„Когато ние – диджеите, накараме хората да бъдат съпричастни, да дадат своята енергия за общото щастие, например по сватби или рождени дни, виждаме, че те дават повече от себе си и нещата стават по-истински. Така не се разчита на алкохола да донесе доброто настроение.“
За психологията на това да избираш песни
Оказва се, че за да работиш като диджей е нужно да бъдеш и в известна степен психолог. По стайлинга и държанието на човек, трябва да се придобие представа за музикалния му вкус. Необходимо е диджеят да е многопластов и да анализира желанията, характера, моментните чувства и енергията на хората, които трябва да удовлетвориш, за да се намери „общата честота“.
Диджеите страдат заради работата си. Например когато слушат едни и същи песни буквално хиляди пъти – като миналогодишния хит „Despacito“ или често пусканата по сватби „Бяла роза“, меко казано вече не им се наслаждават така, както им се радват публиката. Забавлението не означава единствено и само поп фолк, уверяват още двамата диджеи.
„Ние сме артисти. Трябва да влезем в роля и си плащаме за това“, казва DJ Defo.
Диджеите също така разграничават работата от удоволствието – не допускат личните им музикални предпочитания да оказват влияние на партитата: „Ако клиентът поиска да му пуснеш най-омразната ти песен – пускаш я. Най-важното е хората да се забавляват“, казва DJ Marty, и допълва: „На сватби не е мястото, където диджеят да покаже майсторството си, като скречове, миксове и т.н., а да покаже отношение и да пресъздадем правилната атмосфера.“
В края на миналата година двамата основават „Национална асоциация на професионалните сватбени дисководещи“. Основната причина за това, по думите на DJ Defo, е:
„Всяка уважаваща себе си група от хора, които мислят и работят в една посока, в един бранд и организация, трябва да имат шапка, която да ги обединява.“
DJ Marty алармира и за проблемите в бранша:
„Много неща не са уредени около професията „дисководещ“ – например как стоят нещата с авторските права. Категорията труд също е наболял въпрос. Има много неща, по които трябва да се работи и законово, а и професията ни отново да стане уважавана.“
Тайни от професията
Въпреки, че работи най-вече по клубове, където пуска музика за голям брой хора, DJ Marty избира един човек, който да служи като съдържателен образ и барометър на тълпата. „Ако този човек седне, значи бъркам в нещо много сериозно“, казва DJ Marty.
На диджейски език песните, служещи за „взривяване на настроението“, са известни като „повдигачки“. Те се използват например след някоя нова, все още непопулярна сред масите песен.
„Според мен хитовете трябва да бъдат разпределени като синусоида – засилване с няколко хита, последвано от нещо по-второстепенно, след което отново засилка с хит. Ако се пускат само хитове, в един момент купонът се срива.“, споделя DJ Marty, и е категоричен:
„Ако диджей каже, че не е правил гафове никога, значи или не е диджей, или много жестоко лъже – може би сам себе си.“
За да се получи „спойката“ между диджея и компанията, той не трябва да се изолира от партито, категорични са двамата диджеи, и въпреки че се е превърнало в клише – да харесваш работата си.
Снимки: личен архивЦялото интервю DJ Defo и DJ Marty чуйте в звуковия файл.
Книгата "Музеят на моето време" на Слава Янакиева представя колекция от фрагменти, в които личното свидетелство се превръща в общо послание за памет, род, загуби и надежда. Янакиева е културолог, преводач и университетски преподавател. Започва своето търсене в тишината на Covid пандемията. "Цялото бреме на времето, което мъкнем, трябва..
Международният театрален фестивал "Сцена на кръстопът", чийто основоположник е Стефан Данаилов, се открива за 29-а поредна година. Домакин е Пловдивският драматичен театър. Първото представление в афиша е спектакълът „Без кръв“ на Пловдивската трупа по едноимения роман на Алесандро Барико. Режисьор е Диана Добрева, а сценичната адаптация..
Книгата "Етюд-и-те на София. 10 години в кадри" на фотографа Иван Шишиев запечатва едни от най-интересните и впечатляващи хора, места и събития в столицата ни през последното десетилетие. "Вече има публикувани над 18 000 кадъра, които разказват какво се случва в София и България. Публикувал съм и снимки от Ирак, Албания, Киргистан,..
Започна юбилейният 25-и международен майсторски клас на оперната дива Райна Кабаиванска, организиран от Нов Български Университет. Той отбеляза рекорден интерес – за участие се записаха 140 млади оперни певци от 30 държави. Ето кои са избраниците на Маестрата, след прослушването на 4-и септември на сцената на Софийската национална опера и балет:..
В 14-ото издание от 32-я летен сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20-21 ч.: - Най-грандиозното музикално събитие на столична сцена през месец август беше фестивалът в две вечери – на 28-и и 29-и август, “Гала в София“, организиран от българската оперна дива Соня Йончева и нейната..
Нов графит от неуловимия уличен художник Банкси се появи отстрани на сградата на Кралския съд в центъра на Лондон, но ще бъде премахнат. Стенописът изобразява съдия с традиционна перука и черна тога, който удря протестиращ, легнал на земята и държащ опръскан с кръв плакат. Въпреки че стенописът не е препратка към конкретна кауза или..
"Надпяване" е класация за народна музика, чиято цел е всеки месец да представя произведения в различни стилове, подредения в няколко категории, състезаващи се в рамките на една календарна година. Форматът обхваща авторски произведения, нова, етно, традиционна музика, която се доближава до вкусовете на аудитория от различни възрасти, с различни..
Свидетели сме на една груба злоупотреба с правосъдие , престъпление срещу правосъдието, тъй като на четирима младежи им се вменява действие, което те..
Това е отделен кадър, никой не знае кога е започнал конфликтът . Аз видях един откъс, в който между неясни фигури има някакъв диалог, който може да е..
Съпругата на старши комисар Николай Кожухаров сподели пред БНР актуални данни за състоянието му: " Възстановява се, в Интензивно отделение е"...