Няма гара в Израел без пиано в чакалнята. Докато хората поглеждат кога ще дойде влака често някой от пътниците свири, а другите, насядали по пейките, слушат. Дори се чете досада по лицата им, ако мобилният телефон на някого позвъни. Ако друг пътник си носи в калъф инструмент, бързичко го разопакова и се присъединява към свирещия. Могат да участват и певци. И това не е рядкост. Но за да се стигне до тази традиция е извървян дълъг път.
Вкусовете трябва да бъдат възпитавани и в наши дни. За първите стъпки на днешните деца помагат необикновени кътове в парковете, в които има музикални съоръжения за деца. Техен проектант е Елиас Пелес, който заедно със свои приятели създава улични „инструменти“ за деца, а често и за тези, които ги водят на разходка. Най-често това са разновидности на перкусии, на камбанки и мобайли с различни по големина стъклени плоскости, на тимпани и други. До всяко от тези музикални съоръжения има записани музикални текстове, които при желание могат да бъдат изпълнявани от дошлите да си играят. В повечето случаи за това се изисква да се познават нотите. Но за най-малките различните тонове са отбелязани с различни цветове, а половинките или четвъртинките ноти личат по това, че цветните кръгчета може да са половинки или четвъртинки. На самото съоръжение отделните звукови плоскости са в съответния цвят.
Според Елиас Пелес децата на различна възраст се отнасят към музикалните съоръжения по различен начин. За тригодишните е изненада, че те издават звуци и това е тяхното лично откритие. Десетгодишните не само че могат да изсвирят кратките музикални текстове, записани от тези, които са поставили съоръжението, а се опитват да нотират и изсвирят и популярни мелодии. Дванайсетгодишните правят друг експеримент. Всеки свири на различно от музикалните съоръжения в градината, но се опитват да постигнат ансамбъл в изпълнението на една и съща мелодия. Понякога тези деца може и да не се познават предварително, а да са се срещнали на площадката за музикални игри.
Първите „учители“ на децата на парковите музикални съоръжения са тези, които са ги довели на разходка. Случвало се е бавачка да свири на ксилофона приспивни песнички на бебето в количката. Нерядко баба или дядо се опитват именно чрез инструмента на висящите камбанки да накарат внучето да забрави, че има мобилен телефон и да започне да общува с хора не само посредством техниката. Създатели на тези музикални кътове заявиха, че съвсем съзнателно са се отказали от всякаква електроника. Дори не са включили в съоръженията нещо подобно на синтезатор или електрическо пиано. Това е мястото за чисто механично общуване с музиката.
В много от началните училища или в детските градини също са поръчали от музикалните съоръжения. Често те дават подтик детето само да си избере инструмент, на който да свири. Доволни са и учителките по солфеж. На тези градински перкусии правят първите музикални загадки за малчуганите. Едно е особено важно за създателите: съоръженията им да не издават фалшиви тонове. Най-често последващият сервиз е за настройването им. Подобни музикални кътове се правят поне на 150 метра от жилищни постройки.
Фестивалът "Литературни срещи 2025" тази година е посветен на археологията на паметта. Събитията се провеждат в района на Ларгото, Археологическия институт с музей към БАН и алтернативното пространство "Щрак!". Тридневният фестивал съдържа и инсталация "Под центъра на тежестта", която е активна само вечер – разположена е в подлеза..
В рубриката "Помните ли..." на предаването "Алегро виваче" отбелязваме 120-ата годишнина от рождението на големия български композитор и педагог проф. Георги Златев - Черкин. Неговият професионален път в музиката е свързан със София и Виена - и в двата града той учи и по-късно работи, а също и с три консерватории в Китай, в които преподава през..
Първите записи с оркестър на пианистката Злата Чочиева излизат под егидата на френското издателство Naïve Records . Злата Чочиева е с осетински корени, но е израснала в Москва, където талантът ѝ е открит рано и още когато е 14-годишна е поканена да учи при големия пианист и диригент Михаил Плетньов. Завършва Московската консерватория, а..
Проф. Греди Асса представя изложбата "Изгорелите книги" в Столичната библиотека по случай Деня на книгата и авторското право. Откриването е днес от 18 часа. Куратор на експозицията е философът и публицист Тони Николов. " Ще видите една изложба, в която ще се почувствате като в гора, а гората винаги има тайни ", акцентира проф. Асса пред..
Националното училище за музикални и сценични изкуства "Христина Морфова" в Стара Загора започна интригуващ проект в специалната година, в която празнува своя юбилей. Той е озаглавен "По стъпките на Христина Морфова" и отведе 24 изявени ученици от училището в Прага, за концерт на 14 април в престижната и красива барокова Огледална зала на..
В 28-ото издание от 32-я сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: - За първи път в България ще гостува оригиналната Бродуейска продукция на мюзикъла “Чикаго“ от Джон Кендър – с три спектакъла на 20-и и 21-и май в зала 1 на НДК. Как стана възможно трупата да включи и София в..
Младият продуцент и аудиоинженер Георги Киров – D-ZastA избира пътя на самопродуциращ се артист, за да създава музикални партньорства с някои от най-нашумелите български изпълнители. Той започва своята професионална музикална кариера през 2011 г., когато записва първата си авторска песен - "ПОСЛАНИЕ (ЧАСТ 1)", а от тогава има издадени два..
"Вчера по обедно време, беше празничен ден и повечето хора бяха в домовете си – стана това земетресение. След няколко минути последва второ, с висок..
Обществото не е убедено, че бюджетът ще бъде харчен прозрачно. Предвиденото увеличаване на външния дълг поражда съмнения за потенциален корупционен..
Ю Хуа е сред най-четените китайски автори по света и е за първи път в България, благодарение на "Прочети София". Срещата с него ще бъде в..