От 8 май на световния музикален пазар е нова продукция на Naxos - песни и романси от Сергей Прокофиев. Изпълненията са на младата певица Маргарита Грицкова, солистка на Виенската държавна опера, и българската пианиска Мария Принц, която от години живее във Виена и си партнира на сцената и в звукозаписното студио със световни звезди като сопрана Красимира Стоянова, баритона Мариас Гьорне, кларинетиста Андрю Маринър, флейтиста Патрик Галоа и редица други.
Сътрудничеството на Маргарита Грицкова и Мария Принц е от няколко години. Имали сме удоволствието да видим двете дами и на българска сцена през 2017 г. Това е вторият им съвместен компактдиск след албума им с вокална музика от Сергей Рахманинов от 2019 г., а вече е готов и третият – с творби от Шостакович, който предстои да излезе през есента.
Настоящата продукция с песни и романси от Прокофиев е особено интересна, защото това е много рядко изпълнявана по света музика. Записите са направени в Баварското радио в Мюнхен.
Мария Принц, благодарение на която имаме възможност да направим тази българска радиопремиера, споделя:
"Аз за себе си установих, че песенното творчество на Прокофиев е невероятно богато, невероятно интересно - нещо като лаборатория за неговите големи симфонични и инструментални произведения." Пианистката добавя, че съвсем съзнателно с дуетната й партньорка са подредили вокалните миниатри по хронология.
Мецосопранът Маргарита Грицкова е възпитаничка на консерваторията в Санкт Петербург, която завършва с отличие през 2010 г., а две години по-късно става солистка на Виенската държавна опера. Както разказа самата тя в интервю за “Алегро виваче” по повод излизането на компактдиска, този репертоар не е изпълняван от нея на сцена, дори в Русия, с изключение на песните по стихове на Анна Ахматова.
За композитора Сергей Прокофиев Грицкова казва:
„Неговият музикален език е много своебразен. Той е по-близък до инструменталната му музика.Това дава особено големи възможности за „оцветяване“ от певеца. В същото време ролята на дуета е по-голяма, отколкото при други композитори. Разбира се, това партньорство е важно в романсите на Чайковски, на Рахманинов и на Римски-Корсаков, но при Прокофиев всичко е така преплетено, че трябва да се подхожда с голямо внимание.
Особено ни харесва това, че музиката е напълно неочаквана. Пълна е с изненади и непредсказуемост. Нищо с нищо не си прилича. Вокалната музика на този композитор е част от целия му живот. В началото тя е по-сложна за възприемане, а към края на дните му става по-песенна. Но всичко е поразително и разнообразно.
Музиката на Прокофиев е като ребус и понякога е трудно да разгадаеш какво е имал предвид. Но е много важно да успееш, да намериш ключа към нея. Например, дори и да не изпълниш достатъчно добре романсите на Чайковски и Рахманинов, това все ще си е прекрасна музика, докато тази на Прокофиев е интересна и въздействаща, но трябва за разбереш значението на това, което се случва в нея.
За мен беше голямо щастие, че за нас с Мария беше толкова интригуващо и важно да намерим нашия ключ към тези произведения. Процесът на подготовка за диска беше чудесно време. За мен като човек беше радост, а като музикант – чест да се докосна до тези малко познати прекрасни произведения“.
Чуйте в звуковия файл какво още казват Мария Принц и Маргарита Грицкова за осъществяването на този нов звукозаписен проект.
В галерия "Багрена" към българския културен център "Българика" край Чикаго бе открита съвместна художествена изложба на Даниела Зекина и Петър Бояджиев. Даниела Зекина и Петър Бояджиев, български емигранти от Канада, са озаглавили изложбата си "АлтерЕго" или Другото Аз. Художниците, които живеят и работят в Монреал повече от 30 години,..
В Деня на народните будители Съюзът на българските музикални и танцови дейци и "Кантус Фирмус" АД раздадоха за 28-и пореден път наградите "Кристална лира" за върхови постижения в областта на музикалното и танцовото изкуство. Домакин на церемонията беше Националният музикален театър "Стефан Македонски". В три от категориите призове получиха представители..
На 15 октомври се навършиха 120 г. от рождението на един от големите артисти на българската оперна сцена и легендарен педагог - проф. Христо Бръмбаров. Ученикът му Асен Селимски споделя: "Никога няма да забравя неговите огромни очи, които приковаваха цялата зала… бях потресен от този чародеец на сцената - с неговите изключителни пианисими,..
На 2 ноември в зала "България" от 19:00 часа столичната публика ще има шанса да види и чуе музикалния проект "Глас: Симфонична интерпретация на българската музика". Под диригентството на Константин Илиевски - главния диригент на Симфоничния оркестър на БНР, Софийската филхармония ще представи оригинална симфонична интерпретация на емблематични..
Мюзикълът "Звукът на музиката" се завръща на сцената на Софийската опера и балет. "Това е изключителен мюзикъл. Той ще бъде на 31 октомври и 1 ноември ", анонсира Весела Делчева от Софийската опера. "Изключително сме щастливи, че точно тази класика стъпва на сцената на Софийската опера и балет. Това е много популярен мюзикъл навън, с..
След успешния старт през пролетта, сътрудничеството на големия български цигулар и педагог проф. Минчо Минчев и Софийската филхармония ще продължи с есенна поредица от три майсторски класа по цигулка, които започват на 31 октомври. Следващите дати са 28-30 ноември и 19-21 декември. Избраните след прослушване кандидати ще имат уроци в Студио "Музика" на..
Между 1990 и 2001 г. швейцарската фотографка Дорис Петер документира промените в българската столица. "София на дневна светлина 1990 - 2001" предлага съпричастен поглед към София и нейните жители. Триезичната фотокнига се състои от черно-бели снимки, разкази и текстове за хората и града, както и хроника на политическите и социални събития...
След т.нар. промени от 1989 г. България остана в ръцете на хората, които са я управлявали и преди това. Това мнение изказа пред БНР историкът и..