Нито една поискана поправка от България и периферните страни на ЕС по пакет "Мобилност" не бе приета на днешното заседание на транспортната комисия в Европейския парламент.
Комисията одобри регламента за командироване на водачите, тяхното време за почивка и каботажа от пакета „Мобилност“.
Членовете на комисията отхвърлиха внесените от българските евродепутати поправки за връщането на камиона в страната, в която е регистрирана фирмата, на 8 седмици, както и за седмичната почивка на водачите.
Пред "Хоризонт" евродепутатът от Прогресивния алианс на социалистите и демократите Петър Витанов, който е и единствен постоянен член на транспортната комисия от България, заяви:
"За мен този вот не е изненадващ. Ние направихме проучване и сондирахме мнението на нашите колеги от Централна и Западна Европа, които въпреки коронавируса, въпреки новите условия, въпреки ситуацията, на която разчитаха по време на най-тежката част на пандемията на източноевропейските шофьори, не бяха склонни да направят никакъв компромис във вижданията си. Надеждите ни не са свързани толкова с вота днес, нито този, който предстои в пленарна зала".
Девет страни, от които и България, заявиха, че ще заведат дело срещу пакета в Съда на ЕС веднага след като той получи зелена светлина.
Очаква се и оценката за въздействие върху околната среда от връщането на камионите, която изготвя Европейската комисия.
В тази връзка Витанов заяви:
"Опасението на Комисията, което напълно съвпада с нашето виждане, е, че връщането на камиона едно, че е дискриминационна мярка, но тя значително ощетява компании от Източна Европа, компании от периферията. Тя първо не е в съответствие със "Зелената сделка", защото ще доведе до значително увеличаване на газовите емисии, но второ тя противоречи на принципа на функциониране на единния пазар - ограничава се дейността на компании от ЕС".
Заседанието на комисията няма особено значение, освен да изпрати политически сигнал към евродепутатите, заявиха запознати.
Преди заседанието Петър Витанов от Прогресивния алианс на социалистите и демократите, член на транспортната комисия и Андрей Новаков от Европейската народна партия, неин заместващ член, заявиха за "Хоризонт":
„Моите надежди не са свързани толкова с предстоящото заседание на Комисията по транспорт, защото аз не виждам политическа воля за промяна на това статукво, което беше договорено преди няколко месеца.
Депутатите са останали същите, те са представители на новия Европейски парламент и няма нито един, който да не е запознат с казуса „Мобилност“ и няма нито един, който да не е получил съответните указания от своето национално правителство".
„Нека да кажем, че не очакваме чудеса, но работим за справедливост. Към момента, ако можем да се наречем всички ние - българите от различните партии в Комисията по транспорт, отбор, то нашият отбор е сплотен".
Вотът в пленарна зала по пакета е предвиден за 8 юли. За да бъдат приети внесените поправки по пакета, в т.ч. и от български евродепутати за връщането на камионите и водачите, е необходимо абсолютно мнозинство, което е малко вероятно да бъде постигнато.

Същевременно от Съюза на международните превозвачи и браншови организации от още шест държави прогнозираха повече вредни емисии и допълнително натоварване на пътищата и границите, ако европейските институции приемат задължителното връщане на камиони в страната на регистрация през 4 седмици.
Открито писмо на превозвачите е изпратено до членовете на Транспортната комисия в Европейския парламент.
Под общата позиция са се подписали фирми от България, Полша, Унгария, Румъния, Литва, Кипър и Малта.
Интервю на Ангелина Пискова с евродепутатите Андрей Новаков и Петър Витанов в ''Преди всички'' можете да чуете от звуковия файл.

Политическата нестабилност е във вреда на всички . Това каза пред БНР доц. Албена Танева, преподавател по публична администрация в Софийския университет. "От 2020 година насам научихме това на собствен гръб, което е неефективен начин за учене . Политическата нестабилност е тази игра, в която губят всички. Освен ако има някой, който няма..
Столичният общински съвет гласува увеличаване на капацитета на Столичното предприятие за третиране на отпадъците (СПТО). Ще бъдат назначени допълнително хора, които ще се включат в почистването на районите, в които изтичат договорите за сметосъбиране и сметоизвозване. В същото време Общината прекрати обществените поръчки за почистване на 1-ва..
Цялато система на заплащане в държавната администрация трябва да бъде преосмислена. Ние сме за държавните служители да си плащат осигурителните вноски. Разбира се, паралелно да отпаднат всякакви о граничения, да могат работят на повече от един трудов договор и да развиват самостоятелен бизнес, каза президентът на КТ "Подкрепа" Димитър Манолов в..
Кметът на София Васил Терзиев може да бъде санкциониран за неизпълнение на ангажиментите на общината по сметосъбирането и дейността на завода за отпадъци. Това каза министърът на околната среда и водите Манол Генов в ресорната парламентарна комисия: "През периода от декември 2024 година до настоящия момент регионалната инспекция е извършила редица..
Правителството утвърди нормативи за час програма на Българската национална телевизия и Българското национално радио за 2026 година за подготовка, създаване и разпространение на национални и регионални програми на БНТ - 1 378 евро, а на БНР - 345 евро. Те са съобразени с основните допускания при разработването на проекта на бюджет за догодина. От..
От КНСБ определиха проекта на бюджет за следващата година като възможен и с постигнат компромис, тъй като повишената осигуровка за пенсия ще се разпредели между бизнеса и наетите. Одобрен е проектът за държавен бюджет за 2026 г. Какви са параметрите на бюджета, одобрен от правителството? Президентът на синдиката Пламен Димитров..
Изготвен е проект за изграждането на над 7-километров довеждащ водопровод от река Джерман за Сапарева баня, каза за БНР кметът на курортния град Калин Гелев. Ще се търси бързо финансиране - около 5-6 млн. лева, отбеляза градоначалникът. Водохващането ще е на кота 1270 м надморска височина, където ще се изгради и резервоар с вместимост 2000..
Не е балансиращ проектът за бюджет за 2026 г., а е същият като тази година - лош. Сходството е, че са нереалистични в приходната си част , каза в..
Лекари от инициативата "Бъдеще в България" ще участват довечера в протестната демонстрация на "Правосъдие за всеки". Решението за присъединяване към..
Този бюджет е прахоснически, нереформаторски и изпуска възможности да приведе държавните финанси в ред , от което има нужда. Това каза пред БНР Милен..