Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Кой е зад волана или как се контролират рискови състояния на водачите

Купуват ли се тестове по Интернет и защо няма обмен на информация за шофьорите с психични разстройства

Снимка: БГНЕС

Кой, как и кога следи за психичното състояние на водачите на МПС и има ли пукнатини в системата, които превръщат рискови състояния на водачите в заплаха за самите тях и за околните? 

Между институциите няма обмен на информация, знае се само броят на психотестовете, през които минават хората с отнети книжки и професионалните водачи, казва в предаването "Хоризонт до обед" Владимир Тодоров, председател на Асоциацията на пострадалите при катастрофи.

Според него има пробив в системата за психологически изследвания. Влизайки в Интернет, вие можете 100 лева да си платите и куриерска фирма ще ви донесе такъв тест. Един такъв тест се минава три-четири часа, с лично участие, но системата е пробита и може да се поръча от Интернет.“

Владимир Тодоров  Снимка: БГНЕС

Относно хората с хронични психични заболявания, които се водят на отчет в психодиспансерите, Тодоров отбелязва, че няма връзка и обмен на информация между психодиспансерите, Пътната полиция и Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“.

"Не става дума за това този регистър да е публичен, а определен кръг държавни институции да имат възможност да правят проверки. Никой не иска да има публичен регистър за психичното здраве на хората.“

Едно от решенията за контрол над провежданите психотестове Владимир Тодоров вижда в поставянето на видеонаблюдение в лабораториите, които ги извършват.

Илюстративна снимка  Автор: БГНЕС

На психологическо изследване подлежат няколко категории водачи – професионалните шофьори – на таксита, камиони и автобуси, както и загубилите правоспособност или лишени от правото да управляват МПС заради определени нарушения.

До 2010 година психологическите изследвания са били поверени на ИА „Автомобилна администрация“. След това промяна в законодателството ги прехвърля към  частни медицински центрове, разполагащи с психолог и получили разрешително за това от агенцията.

Проверки се правят редовно, но лабораториите, извършващи такива изследвания в страната, са над 200, уточнява пред "Хоризонт" Бойко Рановски, изпълнителен директор на ИА „Автомобилна администрация“. Агенцията извършва съвместни проверки с МВР и НАП.

Преди проверка се знае броят на хората, записани в дадена лаборатория за деня. Когато има неявили се, те се отразяват като такива и не им се издават документи, посочи Рановски, който обаче потвърди, че трябва да се търсят начини да се намалят злоупотребите. Видеонаблюдението според него е вариант. Дискусионно по думите му е дали психологическите лаборатории и изследвания трябва да останат във вида, в който са в момента.

„Дали не трябва да бъдат редуцирани, дали броят на лицата, които ще се изследват, трябва да бъде точно този, който е определен сега.“

Бойко Рановски  Снимка: БГНЕС

За лицата, шофирали след като са употребили алкохол или наркотици, или са изгубили правоспособност, няма спор, че трябва да минават през такова изследване и дори да се търсят варианти за изпращане на лечение на част от тях, подчерта Бойко Рановски.

Когато един водач два пъти не издържи теста в психологическа лаборатория, третото му явяване вече е в „Автомобилна администрация“. За 2019 година от 7762 лица, които са били лишени от право да управляват МПС или са изгубили правоспособност, допуснати са били 6968 души, а 795 на първото изследване са получили заключение, че не се допускат, съобщи Бойко Рановски. 

Трябва да има единен регистър на издадените свидетелства – да се знае кой лекар си е поставил подписа под медицинското свидетелство на определено лице, смята Рановски.

Връщане на лабораториите към автошколите, за да има по-строг контрол предлага Йонко Иванов, председател на Съюза на преподавателите по автомотоподготовка.

„Къде отидоха тези стотици хиляди левове, които Министерството на транспорта даде на един екип от БАН да разработи нова методика за психологическите изследвания“, пита Иванов. 

Йонко Иванов  Снимка: БГНЕСПсихологическите лаборатории продават психологически изследвания, твърди той. Йонко Иванов разказа как многократно е показвал как по телефона може да се купи такова изследване „и никаква реакция от страна на „Автомобилна администрация“.

„Погледнете такситата къде минават – в определени лаборатории. Няма да видите таксиметров шофьор на такси да отиде в случайна психолаборатория“, изтъква Иванов, според когото трябва да се провери къде има по-голям поток.

„Ако се проследи, че в психологическата лаборатория Х за годината има 5 хиляди човека, които са минали и в другата има 50 за годината, ясно е, че там има нещо и нещо се случва“, коментира той. 

Физическата годност на водачите се установява чрез медицински прегледи и заключение от специална комисия за кандидатите с ТЕЛК. Заболяванията, при които се налагат ограничения, са описани в подробен списък с над 70 диагнози и състояния. За шофьорите любители медицинското свидетелство се попълва и издава от личния лекар. Прегледи при специалисти не се изискват, освен ако не е наложително.      

Документът за правоспособност е със срок на годност 10 години и въпросът кой следи за физическата пригодност на шофьорите през цялото това време е напълно основателен. При очните болести например в млада възраст не се получават значими изменения, но при хронични заболявания и с напредването на възрастта нещата се променят, коментира офталмологът д-р Веселин Даскалов.

Наистина 10 години период между 20 и 30 години е нещо, между 30 и 40 е нищо. Между 40 и 50 вече става нещо – тогава започват някои проблеми, особено ако имате и други странични заболявания. 10 години е страшно много за един диабетик. Могат да настъпят много изменения.“

При глаукома централното зрение много често е запазено, но е пациентът няма периферно  зрение и не вижда странично от себе си, когато седне на волана. Има и отпадни части от зрителното поле – места, в които пациентът с глаукома не вижда. Ако например малко дете попадне в тази проблемна зона, той няма да го види, пояснява офталмологът.

Има категорични забрани за придобиване на шофьорска книжка при някои категории пациенти – например при заболявания на очите, при които зрението е под 50% двуочно.

Д-р Валери Първанов Снимка: Александровска болница

Хората с психични заболявания могат да бъдат правоспособни любители шофьори, стига да се лекуват. Медицинското за придобиване на свидетелството за правоуправление се издава от личния лекар, уточнява психиатърът от Александровска болница д-р Валери Първанов. В такива случаи пациентът трябва да се яви пред транспортна лекарска експертна комисия, която да прецени дали състоянието му позволява да седне зад волана. 

Когато се лекуват адекватно, психично болните пациенти имат дълги периоди на ремисия. Затова право да придобиват шофьорска книжка имат пациенти с всякакви психиатрични диагнози, дори и най-тежките като шизофрения например, казва д-р Първанов.

„Шизофренният болен може да направи епизод с налудности, халюцинации и след това 10 години да си води напълно пълноценен живот. След това не е гарантирано, че пак няма да направи нещо подобно.“

Системата за психиатрични грижи не предвижда специално наблюдение на пациентите с шофьорска правоспособност и уведомяване на съответните органи при влошаване на тяхното състояние.

"Има достатъчно стигми за нашите пациенти, за да ги накараме евентуално да не бъдат и шофьори", допълва психиатърът. 

Всички изразени мнения чуйте в звуковите файлове. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Антон Хекимян

ГЕРБ-СДС изпращат на прокуратурата сигнал за нередности в завода за отпадъци на София

Общинските съветници от ГЕРБ-СДС в София изпращат в прокуратурата сигнал за нередности в завода за преработка на отпадъците на столицата. Председателят на групата Антон Хекемян посочи, че при проверка миналата седмица са открили нерегламентираното сметище от отпадъци за рециклиране, както и бали, подготвени за горене, които вместо да бъдат..

публикувано на 08.04.25 в 14:00

Янислав Янчев, МЗХ: В диалог сме с МОСВ, търсим решение за пашуването в националните паркове

България поиска традиционната сезонна паша в българските планини да стане част от нематериалното културно наследство на ЮНЕСКО . Номинационното досие беше подписано преди дни от посланика на Република България във Франция и постоянен представител към ЮНЕСКО Радка Балабанова. Към номинацията се присъединяват още пет държави. Под "Пасищни..

публикувано на 08.04.25 в 11:31

Край на злоупотребите с общински жилища в София? Оптимизират режима

С нова наредба за общинските жилища съветниците от различни политически групи в градския парламент на София предлагат по-социална, по-справедлива и по-устойчива жилищна политика . Идеята е общинските жилища в София да се предоставят за срок от 5 години, а безсрочно да могат да се ползват само от хора с увреждания над 71% и граждани  над..

публикувано на 08.04.25 в 11:06

ВКС осъди ПИК да премахне от сайта си клеветнически публикации срещу съдия Цариградска

Върховният касационен съд осъди ПИК да премахне от сайта си клеветнически публикации срещу съдия Владислава Цариградска . Това беше продължение на нейната битка със сайта, който в годините назад публикува многобройни статии срещу нея, уронващи името ѝ. Тя получи обезщетение, но продължи битката до ВКС, а решението беше определено като "пробив"...

публикувано на 08.04.25 в 10:17
д-р Женя Лазарова

Д-р Женя Лазарова: Религията е субективна, няма как да се преподава по обективен начин

Какво означава това, че Съюзът на българските учители се включва в дискусиите около въвеждането на нов задължителен учебен предмет "Добродетели и религии" заедно с представител на Светия синод? И какво означава това в контекста на нуждата образователната ни система да отговаря по-добре на нуждите на един бързо трансформиращ се съвременен свят...

публикувано на 07.04.25 в 12:56
Изглед към фрегатата Тритон на датския флот в Гренландия, архив, юли 2024 г.

Ледовете на Арктика – арена на горещ геополитически сблъсък

Залежи на нефт, газ и редкоземни елементи. Нови търговски маршрути и военни позиции – това са предпоставките за задаващата се нова Студена война между САЩ от една страна, и Русия и Китай от друга, за стратегическо предимство в тази част на света. Арктика ще бъде една от основните морски шамхатни дъски в новото противоборство  както през..

публикувано на 05.04.25 в 11:26

Двама бивши министри за безводието: Вода има, въпросът е къде отива?

Темата се поде и вече не се сваля – предпоставка за събуждането, отчита бившият министър на земеделието Кирил Вътев. "Вода в България има много, обаче се пилее и не се оползотворява . Престъпно е да имаме население без вода и земеделие без поливане!", смята той. В предаването "Преди всички" Вътев акцентира върху оптимизирането на..

публикувано на 04.04.25 в 07:59