Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Образование на две или повече скорости

Ефекти и дефекти на дистанционното обучение

Немалък брой състоятелни деца не са се включили в онлайн формата

Снимка: Веселина Киричева

Освен тежкия ромски проблем и невключването на голям процент ромски деца в дистанционното обучение, има и голям дял деца, които уж не бе трябвало да имат проблеми и които също изпадат от онлайн обучението по една или друга причина. Това заяви в предаването „Хоризонт до обед“ Марта Методиева, преподавател в Класическата гимназия (НГДЕК), Софийския университет „Св. Климент Охридски“ и редактор на платформата за човешки права „Маргиналия“. Тя е част от екип, който по инициатива на Гьоте институт прави проучване върху проведеното дистанционно обучение. „Тепърва ще се установи, че немалък брой състоятелни деца също не се включиха в образователния дистанционен процес по други причини“, посочи Методиева.

Като най-основна и обединяваща причина за всички невключили се тя отбелязва неспособността на децата да учат добре, която се забелязва от години и е в основата на лошите средни резултати от различните изпити. "И това въобще не е проблем само на дистанционното обучение."

Водещи за невключването са техническите причини, каза още Марта Методиева. „Поради което бяхме призовани да не пишем прекалено ниски оценки, защото не си даваме сметка при какви трудности живеят децата, които не са от София.“ В най-централните училища образованието на две скорости ще е най-слабо застъпено, но извън столицата и в по-крайни населени места може би ще се окаже, че не са две скорости, а три, коментира тя.

Бедността е сложно понятие, не само на финансово или на техническо ниво. „Тя е като цяло неспособност на целия семеен организъм да се включи в общото образование на децата. Не става въпрос само да дадеш на едно дете компютър, телефон или таблет. Ти трябва да му дадеш контекст, в който то да ги ползва, да му дадеш пространство и хора, които да го подкрепят, докато се бори с нещо, което е трудно и в нормални обстоятелства. Бедността за мен е опростяващо понятие“, подчерта Марта Методиева. 

Около 10% от учениците или близо 1300 деца в Ловешка област не са взели участие в електронното дистанционно обучение заради липсата на интернет или мобилни устройства и компютри. Повечето от тези ученици са от малцинствени общности или от социално слаби семейства. Разполагали са с материали на хартиен носител, попълвали са тестове, решавали са задачи, но на практика пълноценен учебен процес не е имало.      

Лятното присъствено обучение в област Ловеч се провежда в 30 училища. В него могат да се включат и децата, които смятат, че имат пропуски заради нетрадиционната форма на дистанционното обучение, изтъква образователният експерт Иваничка Буровска. Защото „прекият контакт, начинът на обяснение, когато се работи с по-малък брой ученици, е съвсем различен.“

Всяко училище си има график за провеждане на допълнителното обучение. Директорът на средищното училище „Панайот Пипков“ в Ловеч Валери Митев пояснява, че дистанционната електронна форма на обучение е обхванала 60 на сто от учениците. На останалите са били раздавани материали на хартиен носител. Сформирани са 15 групи за допълнително обучение през летните месеци. Децата се извозват, подсигурени са храна и дезинфектанти.  

„Работим върху материала, който не сме успели да усвоим през учебната година. На децата не им е тежко, не им е досадно. В края на обучението ще направим няколко теста, за да установим какво и колко са усвоили през това време“, разказва учителката по български език Християнка Петкова.  

При нашите условия дистанционното обучение не беше най-добрият вариант, защото децата ни пътуват от селата, имаме по-трудна комуникация с тях, липсват им устройства, нямат компютри вкъщи, нямат интернет“, допълва преподавателката.

Наесен учителите ще трябва да положат доста повече труд, за да наваксат пропуснатия материал. За мен тази форма, дистанционна, дори на хартиен носител, не е най-удачната форма, категорична е Илияна Стоянова, която води допълнителните часове по математика. Тя подчертава, че за много от децата самостоятелната работа с учебник е трудна дори в училище, когато има надзор от учител. "И се получава една много голяма дупка в образованието“, обобщава тя.

Различните гледни точки чуйте и в звуковите файлове.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Елена Поптодорова

Елена Поптодорова: Европа започна да предприема стъпки за своето оформяне като геополитически фактор

Русия винаги е измервала себе си спрямо великата сила на деня. Това обясни пред БНР Елена Поптодорова, бивш посланик на България в САЩ и основател на Атлантическия клуб, преди срещата между президентите на САЩ и Русия, която трябва да се проведе на 15 август.  Много е важна, но  не идва краят на войната , посочи бившият ни посланик в..

публикувано на 11.08.25 в 16:00
Адвокат Мартин Костов

Мартин Костов: Законодателството за контрол на средна скорост е неясно

Законодателството, което беше прието преди ваканцията на Народното събрание, свързано с въвеждането на контрол за средна скорост, е изключително неясно . Тези неясноти отварят въпроси и  създават притеснения за административен произвол , който може да бъде налаган. Това каза пред БНР адвокат Мартин Костов във връзка с предстоящото да влезе в сила..

публикувано на 11.08.25 в 14:23

Теодора Димитрова: Увеличават се желаещите да станат учители

Над 900 души от цялата страна вече са заявили участие във входящо обучение и въведение в приложното образование, с което на 16 септември започва второто издание на приложната програма за нови учители в Академия "Синдео". Програмата е насочена към хора с висше образование, които искат да се развиват като учители. "Синдео" е академия, която..

публикувано на 07.08.25 в 10:54

Парите за отбрана - откъде да дойдат и за какво да се харчат

Сътрудничество с индустрията у нас и много повече пари за отбрана ще трябва да защитават и ресорното министерство, и правителството след лятната ваканция.  България пое ангажимента през пролетта да вдигне процента за отбрана от 2,09 до 3,5 от брутния вътрешен продукт в следващите 10 години . Поиска и милиарди заеми за нови способности.  18..

публикувано на 07.08.25 в 07:43

Кабинетът създаде държавно дружество "Магазин за хората"

Правителството одобри създаването на държавно дружество „Магазин за хората“. Целта е осигуряване на достъпни български стоки, уточняват от правителствената пресслужба. Идеята за създаването на верига магазини за храни, които да предлагат евтини български продукти, беше лансирана в началото на годината от лидера на ДПС-Ново начало Делян..

публикувано на 06.08.25 в 12:10
Мартин Атанасов

Мартин Атанасов: Когато институциите мълчат, по-важно е да не мълчим ние

Два месеца след като беше представена публично, интерактивната карта "Черна писта" – разработена от 18-годишния Мартин Атанасов – е била посетена от над 300 000 души, а в пиковите дни средно 70-80 хиляди души са влизали в нея. Платформата визуализира повече от 177 000 пътнотранспортни произшествия, регистрирани от 2021 г. насам, и показа как..

публикувано на 04.08.25 в 19:03
Никола Рахнев

Граждани в борбата с пожарите: Доброволци купуват автомобили и помощни средства за гасене

"Вече дарихме една пожарна кола в Хисаря и тя е участвала в гасенето на над 30 пожара.  В момента сме в процес на закупуване на втора и на трета. Едната ще отиде в Пловдив, другата – вероятно в Тополовград". Това разказа пред БНР Никола Рахнев, създател на доброволческата инициатива Гората.бг. "Когато държавата не е достатъчно активна,..

публикувано на 04.08.25 в 13:20