Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Образование на две или повече скорости

Ефекти и дефекти на дистанционното обучение

Немалък брой състоятелни деца не са се включили в онлайн формата

Снимка: Веселина Киричева

Освен тежкия ромски проблем и невключването на голям процент ромски деца в дистанционното обучение, има и голям дял деца, които уж не бе трябвало да имат проблеми и които също изпадат от онлайн обучението по една или друга причина. Това заяви в предаването „Хоризонт до обед“ Марта Методиева, преподавател в Класическата гимназия (НГДЕК), Софийския университет „Св. Климент Охридски“ и редактор на платформата за човешки права „Маргиналия“. Тя е част от екип, който по инициатива на Гьоте институт прави проучване върху проведеното дистанционно обучение. „Тепърва ще се установи, че немалък брой състоятелни деца също не се включиха в образователния дистанционен процес по други причини“, посочи Методиева.

Като най-основна и обединяваща причина за всички невключили се тя отбелязва неспособността на децата да учат добре, която се забелязва от години и е в основата на лошите средни резултати от различните изпити. "И това въобще не е проблем само на дистанционното обучение."

Водещи за невключването са техническите причини, каза още Марта Методиева. „Поради което бяхме призовани да не пишем прекалено ниски оценки, защото не си даваме сметка при какви трудности живеят децата, които не са от София.“ В най-централните училища образованието на две скорости ще е най-слабо застъпено, но извън столицата и в по-крайни населени места може би ще се окаже, че не са две скорости, а три, коментира тя.

Бедността е сложно понятие, не само на финансово или на техническо ниво. „Тя е като цяло неспособност на целия семеен организъм да се включи в общото образование на децата. Не става въпрос само да дадеш на едно дете компютър, телефон или таблет. Ти трябва да му дадеш контекст, в който то да ги ползва, да му дадеш пространство и хора, които да го подкрепят, докато се бори с нещо, което е трудно и в нормални обстоятелства. Бедността за мен е опростяващо понятие“, подчерта Марта Методиева. 

Около 10% от учениците или близо 1300 деца в Ловешка област не са взели участие в електронното дистанционно обучение заради липсата на интернет или мобилни устройства и компютри. Повечето от тези ученици са от малцинствени общности или от социално слаби семейства. Разполагали са с материали на хартиен носител, попълвали са тестове, решавали са задачи, но на практика пълноценен учебен процес не е имало.      

Лятното присъствено обучение в област Ловеч се провежда в 30 училища. В него могат да се включат и децата, които смятат, че имат пропуски заради нетрадиционната форма на дистанционното обучение, изтъква образователният експерт Иваничка Буровска. Защото „прекият контакт, начинът на обяснение, когато се работи с по-малък брой ученици, е съвсем различен.“

Всяко училище си има график за провеждане на допълнителното обучение. Директорът на средищното училище „Панайот Пипков“ в Ловеч Валери Митев пояснява, че дистанционната електронна форма на обучение е обхванала 60 на сто от учениците. На останалите са били раздавани материали на хартиен носител. Сформирани са 15 групи за допълнително обучение през летните месеци. Децата се извозват, подсигурени са храна и дезинфектанти.  

„Работим върху материала, който не сме успели да усвоим през учебната година. На децата не им е тежко, не им е досадно. В края на обучението ще направим няколко теста, за да установим какво и колко са усвоили през това време“, разказва учителката по български език Християнка Петкова.  

При нашите условия дистанционното обучение не беше най-добрият вариант, защото децата ни пътуват от селата, имаме по-трудна комуникация с тях, липсват им устройства, нямат компютри вкъщи, нямат интернет“, допълва преподавателката.

Наесен учителите ще трябва да положат доста повече труд, за да наваксат пропуснатия материал. За мен тази форма, дистанционна, дори на хартиен носител, не е най-удачната форма, категорична е Илияна Стоянова, която води допълнителните часове по математика. Тя подчертава, че за много от децата самостоятелната работа с учебник е трудна дори в училище, когато има надзор от учител. "И се получава една много голяма дупка в образованието“, обобщава тя.

Различните гледни точки чуйте и в звуковите файлове.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Служители на градския транспорт в София излизат на нов протест

Работниците от градския транспорт на София излизат на нов протест в четвъртък пред сградата на Столичната община, преди заседанието на Столичния общински съвет.  Те настояват да получат увеличението на заплатите им с по 300 лева, което беше забавено заради връщането бюджета на София за тази година от кмета Васил Терзиев. На заседанието на..

публикувано на 23.06.25 в 12:35

Гергана Ефремова: Промените в Закона за образованието не са добре обмислени

Повече от 25 експертни организации настояват за по-дълъг и професионален разговор за промените в Закона за предучилищното и училищното образование.  " Тези промени не са добре обмислени, не са добре обосновани, не е ясно на какво стъпват. Включително администрацията на Министерския съвет в своето становище казва, че липсва задълбочена оценка..

публикувано на 23.06.25 в 10:16
Иранският президент Масуд Пезешкиан,  на преден план вляво, на протеста след атаките на САЩ срещу ядрени обекти в Иран, Техеран, 22 юни 2025 г.

Президентът Пезешкиан се включи в демонстрация, предизвикана от ударите на САЩ срещу Иран

Техеран заяви, че е готов да се защити с "всички необходими средства" след безпрецедентните удари на САЩ по ядрените ѝ съоръжения, предава АФП. Съединените щати удариха иранския подземен ядрен комплекс във Фордо Президентът на САЩ заплаши с още удари Иран, ако скоро не бъде постигнат мир Иран: САЩ и Израел взривиха дипломацията "Иран е..

публикувано на 22.06.25 в 19:24

МС: Защита на потребителите и ясна информация за въвеждане на еврото

Правителството излезе с нова публикация тази сутрин във Фейсбук за въвеждането на еврото в България и гаранциите на държавата, които включват защита на потребителите могат и ясна информация. * Постоянен контрол върху цените и етикетите ще осъществяват от Комисията за защита на потребителите, Националната агенция за проходите и Комисията за..

публикувано на 22.06.25 в 10:07
Весела Чернева

Весела Чернева: Европейците все повече разбират, че войната в Украйна е за Европа

" Европейците все повече разбират, че това е една война за Европа, една война, в която Европа трябва да спечели, а не просто да не оставят Украйна да загуби ".  Това заяви пред БНР Весела Чернева - зам.-директор на Европейския съвет за външна политика.  "Фрагментирането на Запада е голям въпрос. За пълно фрагментиране не може да става дума на..

публикувано на 21.06.25 в 12:11
Йордан Божилов

Йордан Божилов: Иран има интерес от война на изтощението

На този етап Израел има само тактическо предимство. Говорим обаче за стратегическа дълбочина на една държава - във военния компонент трябва да се включат и други измерения:  численост на населението, брой войски – тук Иран има превъзходство. Израел има стратегически съюзници, готови да помогнат. Иран остана без съюзници – дори Русия говори..

публикувано на 21.06.25 в 10:00

Змиеловецът Владо Русев предупреди: Змиите често се пренасят с багаж!

Нашите водни змии не само че не са отровни, но и не хапят. Това увери пред БНР общинският змиеловец  Владо Русев. Той работи за община Харманли и се отзовава на такива сигнали.  Той подчерта, че често змии се пренасят с багаж, когато хората се прибират от друго място - от село или риболов например.    По думите му змиите по принцип излизат..

публикувано на 20.06.25 в 19:21