Жители на село Българево, община Каварна, са готови за протести заради статута на един от най-красивите плажове у нас - Болата.
Недоволството им последва акциите на Министерството на туризма, екоинспекцията във Варна и местната полиция и масовото глобяване на шофьори за паркиране около плажа. Болата е част от резерват „Калиакра“ и според закона там не трябва да се плажува, забранен е и достъпът на автомобили.
Глоби от 1 000 до 3 000 лв. са получили плажуващите на Болата при акцията от последните дни. Хората споделят, че никъде няма указателни табели.
"Пристигнаха и ни награбиха. Тези коли спират, защото няма никакви знаци. Как може чужденците, които искаме да идват тук, да четат законите, а да няма едни нормални човешки табели. Да има предупредителна табела, направете един паркинг горе".
Още през 2017 година се заговори Болата да бъде изваден от резерват „Комплекс Калиакра“ и да бъде включен в защитената местност Степите, за да може тази зона от северното Черноморие да бъде поддържана, обезопасена и защитена от застрояване.
„Многократно сме писали до МОСВ, МОСВ ни прехвърлят в МРРБ. Пишем в МРРБ, МРРБ ни прехвърлят в „Пристанищна инфраструктура“ и „Морска администрация“. Така се въртим в един омагьосан кръг“, посочва Георгиев.
Ако се продължава само с репресивни действия, без допълнителна грижа за туристите, ще ги загубим не само за тази година, но и за следващата, категоричен е кметът на Българево.
Как може да искаме от чужденците да познават законите ни, след като няма табели за статута на района, пита Калина Стоилова. „По плажа няма кофи за боклук – най-елементарното. По плажа има фасове, хартии, кучета се разхождат. Такава мръсотия! Буквално трябва да се затвори в условия на пандемия.“

Избралите да прекарат своите летни дни на плажа „Болата“ споделят, че мястото е невероятно красиво, подходящо за семейства с малки деца и много предпочитано заради липсата на строителство и погубена природа. Но и всички са единодушни, че за залива никой не полага никакви грижи. Плажът отива към разруха, разказва посетител, който познава района отдавна.
„На северното Черноморие това е най-хубавият плаж, а за него нищо не се прави. От 30 години тука няма никаква промяна. Тези буни са направени 1963 година, които са ми „набор“. Започват да се рушат и никой нищо не възстановява. Въобще на кой е този плаж? Защо не се изчисти отстрани пътят? Ние сме като едни кози, не можем да се разминем на този път.“
Масовото недоволство тогава е било провокирано от ограничения достъп до плажната ивица с бетонни блокове. През май 2018 година бившият екоминистър Нено Димов подписва заповедта, с която плажът Болата се изважда от резервата Калиакра. Решението се взима в отговор на желанието на местните граждани.
Предложението за изваждането на плажа и на паркинга на нос Калиакра от резервата идва от страна на тогавашния кмет на община Каварна Нина Ставрева. Промяната на статута ще доведе до осигуряването на свободен достъп до плажа и гарантиране на сигурността на хората, които го посещават.

След изваждането от резервата, плажът на един от най-красивите Черноморски заливи трябва да бъде включен в границите на защитена местност Степите. Това ще гарантира, че всякакъв вид строителството ще остане забранено. Миглена Иванова, главен експерт „Защитени територии“ към РИОСВ – Варна, уверява, че по-облекченият режим няма да даде зелена светлина на инвестиционни намерения в местността.
Решението не е окончателно и ще влезе в сила, само ако бъдат приети законодателните промени, тоест народните представители последни ще имат думата. Финализирането на процедурата за изключването на Болата от територията на резерват Калиакра е свързано с промяна в Закона за защитените територии, пояснява Миглена Иванова.
Към настоящия момент Болата все още е територия в резерват. Междувременно от община Каварна настояват за облекчаване на достъпа до плажа. Имат проект за паркинг, но за да бъде осъществен, територията трябва да бъде извадена от резервата. Оказва се че пътят до Болата е опасен, но неговият ремонт също не може да се случи без законодателните промени да станат факт.
Трябва да се ремонтират брегоукрепителните съоръжения, едно от които е почти разрушено, категорична е тя. „Малки деца се движат, нещата ще излязат извън контрол.“

Балтаджиева описа в предаването "Хоризонт до обед" безсилието на общинската администрация да ремонтира или да укрепи пътя, който вече почти изчезва. „По този път аз не мога и пиронче да сложа, камо ли дъсчица или цимент. Нямам право. Попадайки, дали в резерват или в сипеи, няма да може да бъде ремонтиран. Започва да изчезва. Глобите на юридическите лица са още по-солени от глобите на физическите.“
Болата е един от трите плажа у нас, които попадат на територията на природни резервати, отбеляза Василка Танева, дирекция „Контрол на концесионната дейност“ в Министерство на туризма. Тези плажове не могат да бъдат отдавани на концесия или под наем, а Министерството на туризма управлява морските плажове именно чрез тези две правни форми, допълни тя.
Като неохраняем този плаж не може да бъде стопанисван, за него важат редица забрани по Закона за защитените територии, а промени в този закон засега не са направени. Паркирането на територията на всички морски плажове в България е забранено по Закона за устройството на черноморското крайбрежие, припомни още експертът.
Всички гледни точки чуйте в звуковите файлове.Сдружение „Млад планинар“ обединява деца и младежи в едно уникално пътуване през българската природа, история и културни традиции. Организацията не само че ги запознава с най-високите върхове на страната, но и ги приобщава към важни исторически събития и обекти. Това не е просто планинарска инициатива – това е мисия за възпитание на бъдещите поколения в..
Има пряка връзка между работата на ТЕЦ "Марица 3" и замърсяването на Димитровград със серен диоксид. Това заяви пред БНР Десислава Микова от "Грийнпийс" – България. Неизменно, откакто централата възобнови работа през 2021 г., когато включи своите мощности, се отчитат високи стойности на серен диоксид в града. Ни най-малко не е изненада..
В България и Румъния има едва 1,2 зарядни станции на 100 километра , а само в Хамбург има повече станции от България и Словакия, взети заедно. За сравнение – в Дания има 96 зарядни станции на 100 км, а в Нидерландия – 81. Голяма част от бензиностанциите в страната започнаха да се оборудват със зарядни станции за електромобили. В..
Над 3 милиона кубични метра вода са постъпили в езерото Сребърна при акцията по принудително препомпване от река Дунав. Така бе предотвратено пресъхването на резервата в периода на екстремни горещини през лятото. В момента нивото на водата е около 80 сантиметра. Ако зимата е с повече валежи, екоекспертите очакват стабилизиране на..
В декларация лидерът на "Величие" Ивелин Михайлов отправи критики към политиките за околната среда и управлението на екологичните проблеми в страната. Той посочи случаи на нарушения, свързани със замърсяване на питейната вода във Върбица и изливане на отпадъчни води в язовир "Тича". Документът бе оповестен преди изслушването на външния..
От края на ноември в Монтана започва подмяната на отоплителни уреди с екологично чисти. Ще бъдат монтирани близо 4200 климатика. 15 екипа ще работят в града и селата на общината. Повече от година жителите на община Монтана очакват да заменят старите си печки на дърва с екологично чисти отоплителни уреди. Процедурата се забави заради многото желаещи фирми..
Навсякъде по света се наблюдават екстремни явления, зачестяващи по сила, продължителност и необичайното време, в което се проявяват . Не всички тези явления можем да свържем с климата, отбеляза Валентин Симеонов, доктор по квантова електроника, изследовател във Федералния институт за технологии в Лозана. По думите му, следва да приемем, че..
916,68 лева годишна загуба през 2026-а, ако сега нетната ви месечна заплата е 3500 лева. С това изчисление започна интервюто пред БНР на..
"Корупцията в горския сектор заплашва да срине един от най-важните отрасли на българската икономика -управлението и стопанисването на държавните..
Не би трябвало да има размествания по бюджета. Това обясни пред БНР бившият финансов министър Владислав Горанов. "Бюджетът е една комуникация...