Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Как пилотите на бързи коли приемат „ореола“

Снимка: скрийншот YouTube FIA

Не за първи път технологията спасява пилоти от сериите за най-бързите коли. Само в първата година на използването на „ореола“ - 2018 г., състезателят от Формула 2 Тадасуке Макино обявява, че е жив, благодарение на новата технология. А Шарл Льоклер остава жив при старта на Гран при на Белгия, защото предпазният ореол поема тежестта на стоварилия върху него „Макларан“ на Фернандо Алонсо. 

През 2019 година младият състезател във Формула 3 Алекс Перони остава жив, след като излита от пистата „Монца“, превърта се три пъти и се забива в страничните прегради. И последния случай – с Ромен Грожан в Гран при на Бахрейн отпреди седмица, когато болидът излетя от пистата, разцепи се на две, запали се. Но за почуда на всички, секунди след това Грожан излезе от пламъците и се отдалечи бързо. Без фрактури. По-късно, с бинтовани заради изгарянията по ръцете, той направи видео от болницата и обяви:

„Здравейте всички! Исках да кажа, че съм добре… всъщност нещо като добре… Много ви благодаря за съобщенията, които ми изпратихте. Аз също не бях за тази нова система, за този „ореол“, който се слага в кокпита. Преди няколко години мислех така. Но пък, ако в момента я нямаше тази технология, и аз нямаше да съм тук, за да мога да говоря с вас. Много благодаря на медицинския състав“. 

Ореолът“ е извита рамка от титан, поставена върху кокпита на автомобила за защита на главата на водача. Той е свързан с рамката на превозното средство в три точки. В своята версия през 2016 година ореолът тежи 7 кг, но през 2017 година се повишава до 9 кг. Системата е външна разработка. Но е одобрена от Международната автомобилна федерация и е еднаква за всички превозни средства. 

При изпълнение на симулация от FIA са използвани данните за 40 реални инцидента. „Ореолът“ е довел до 17% увеличение на степента на оцеляване на водача на теория. А последните инциденти го доказват и на практика, че този процент може и да по-голям. Директорът на Формула 1 Рос Браун, който е един от основните фактори за въвеждане на тази система за сигурност, даже признава пред Скай Спортс, че оцеляването на Ромен Грожан в Гран в Бахрейн е именно заради тази система, казва:

Разцепването на бариерата е класически проблем отпреди много години и е нормално това да е причина за фаталния инциденти. Но тук вече се намеси и тази технология – т.нар. ореол, който на практика спаси положението. И тук заслугите са за тима, че настояваха и в предишни години да бъде въведена тази технология“.

Този случай накара дори настоящият шампион във Формула 1 Люис Хамилтън да промени мнението си. В началните тестове той смяташе системата за „най-зле изглеждащата модификация в историята на Формула 1“, но сега е благодарен, че е спасила живота на Грожан.

Българския автомобилен рали пилот Димитър Илиев казва, че реакцията и на Грожан и на Хамилтън е нормална - да се премине от пълно отрицание до пълно приемане на новите системи за сигурност:

„Навремето, когато бях състезател и въведоха „Ханс“ системите, всички бяхме против. Недоволствахме, че ни ограничават движенията на главата. Но след това, при тежка катастрофа, като видяхме резултата на тази „Ханс“ система, всички бяхме „за“. И така с две ръце подкрепяхме използването. Това е нещо като яка, което се закача на каската с едни малки доста здрави въженца. И се притиска от колана. При челен удар, това заради което най-много пилоти загиваха при челен удар, от шийни травми. Камшичният удар, да, вече не се получава благодарение на тази „хан“ система“. 

Илиев подчертава, че заради спецификата на т.нар. „ореол“ няма как той да се използва в стандартните автомобили. Но допълва, че има и други технологии, които скоро ще се появят, за да стане пътуването по-безопасно.

„В България има един център, в който се разработват точно такива технологии, които да спасяват човешки живот. Тези технологии, с тях скоро ще започнат да бъдат въвеждани в серийните производства на автомобилите. Над 300 човека – софтуерни, инженери специалисти, произвеждат няколко основни детайла. Едното е Surround bio systems. Система, която наблюдава и прави пълен мониторинг около автомобила за потенциални опасности. Да не изскочи пешеходец внезапно, да спре внезапно автомобилът. Следи дистанцията на автомобилите отстрани, на тези пред вас... Това са сензори, видеокамери, интелигентни системи, които наблюдават, предвиждат, планират. Тоест, до някаква степен се опитват да заместят човешката грешка. Това, което е най-типично за нас - да допускаме грешки. И това, заради което всъщност стават най-много инциденти по пътищата“, това казва още Илиев.

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Йордан Лечков

Йордан Лечков: Ние нямаме национален стадион, искаме да имаме национален отбор

"Не виждам смисъл да говоря пред медиите , защото напоследък каквото се случва в държавата и по света е много говорене, но нищо не се случва. От говорене файда няма ". Това каза пред БНР Йордан Лечков , бивш футболист и бивш кмет на Сливен. В интервю за предаването "Радиоточка" по програма "Хоризонт" бившият кмет на Сливен сподели с какво се..

публикувано на 10.10.25 в 19:02
Пламен Бобоков

Пламен Бобоков: Живеем в много висока корупционна среда

"Трудно се прави бизнес в България, даже бих казал много трудно" . Това заяви пред БНР бизнесменът Пламен Бобоков : "Няма да обяснявам защо. Мисля, че уважаемите радио слушатели много добре знаят за какво иде реч. Живеем в много висока корупционна среда . Ние сме в една държава на абсурда, където тези, които са призвани да пазят закона, го..

публикувано на 10.10.25 в 18:15

Най-често използваната услуга на сайта на НЗОК е прегледът на пациентското досие

Всеки здравноосигурен у нас може да провери какво съдържа пациентското му досие чрез сайта на Здравната каса . Това е една от най-често използваните електронни услуги, предоставяни от институцията.  986 с достъп до здравни досиета Чрез сайта на Здравната каса можем да изберем личен лекар онлайн, да проследим статуса на протокол, чрез..

публикувано на 10.10.25 в 15:42

Студентите по медицина в Плевен ще използват виртуална реалност за обучение по анатомия

С първата по рода си у нас зала за обучение по анатомия ще разполага Медицинският университет в Плевен. " Системата е уникална . Създадена е от високотехнологична компания, която използва виртуалната реалност за обучение по анатомия на човек . В системата има над 13 000 структури и органи. Всеки студент във виртуалното пространство може да..

публикувано на 10.10.25 в 11:13
Явор Куюмджиев

Явор Куюмджиев: Няма нищо лошо всяка сделка със стратегически активи да се проверява максимално много

"Още при приватизацията на рафинерията "Лукойл Нефтохим Бургас“ държавата си остави т. нар.  "златна акция" , тоест т я има част от собствеността върху тези предприятия и правото да се изказва по темата за продажбата ". Това каза енергийният експерт Явор Куюмджиев , бивш министър на икономиката и енергетиката: "От друга страна въвеждането на..

публикувано на 09.10.25 в 14:20
д-р Веселин Гаврилов

Д-р Веселин Гаврилов със съвети за здравословен и дълъг живот

"Имам огромното удоволствие да съм част от екипа на най-голямата клиника за дълголетие в България и да споделим най-големите новости по отношение на дълголетието. Темата за дълголетието е изключително актуална не само в България, но и по целия свят ". Това каза пред БНР д-р Веселин Димитров Гаврилов , анестезиолог и интензивист с над 15 години..

публикувано на 09.10.25 в 11:55

Без лична карта: Колко врати се затварят за повече от 200 000 души у нас?

Много хора без лични документи изпадат в тежко положение, от което не могат да се измъкнат сами, без съдебна помощ.  По последни проучвания, извършени в рамките на Национална застъпническа кампания "Невидимите, които виждаме", за 2022 г. тези хора наброяват 220 000 . На фона на демографската картина в страната ни, това е загуба на човешки..

публикувано на 09.10.25 в 11:09