Не за първи път технологията спасява пилоти от сериите за най-бързите коли. Само в първата година на използването на „ореола“ - 2018 г., състезателят от Формула 2 Тадасуке Макино обявява, че е жив, благодарение на новата технология. А Шарл Льоклер остава жив при старта на Гран при на Белгия, защото предпазният ореол поема тежестта на стоварилия върху него „Макларан“ на Фернандо Алонсо.
През 2019 година младият състезател във Формула 3 Алекс Перони остава жив, след като излита от пистата „Монца“, превърта се три пъти и се забива в страничните прегради. И последния случай – с Ромен Грожан в Гран при на Бахрейн отпреди седмица, когато болидът излетя от пистата, разцепи се на две, запали се. Но за почуда на всички, секунди след това Грожан излезе от пламъците и се отдалечи бързо. Без фрактури. По-късно, с бинтовани заради изгарянията по ръцете, той направи видео от болницата и обяви:
„Здравейте всички! Исках да кажа, че съм добре… всъщност нещо като добре… Много ви благодаря за съобщенията, които ми изпратихте. Аз също не бях за тази нова система, за този „ореол“, който се слага в кокпита. Преди няколко години мислех така. Но пък, ако в момента я нямаше тази технология, и аз нямаше да съм тук, за да мога да говоря с вас. Много благодаря на медицинския състав“.
„Ореолът“ е извита рамка от титан, поставена върху кокпита на автомобила за защита на главата на водача. Той е свързан с рамката на превозното средство в три точки. В своята версия през 2016 година ореолът тежи 7 кг, но през 2017 година се повишава до 9 кг. Системата е външна разработка. Но е одобрена от Международната автомобилна федерация и е еднаква за всички превозни средства.
При изпълнение на симулация от FIA са използвани данните за 40 реални инцидента. „Ореолът“ е довел до 17% увеличение на степента на оцеляване на водача на теория. А последните инциденти го доказват и на практика, че този процент може и да по-голям. Директорът на Формула 1 Рос Браун, който е един от основните фактори за въвеждане на тази система за сигурност, даже признава пред Скай Спортс, че оцеляването на Ромен Грожан в Гран в Бахрейн е именно заради тази система, казва:
„Разцепването на бариерата е класически проблем отпреди много години и е нормално това да е причина за фаталния инциденти. Но тук вече се намеси и тази технология – т.нар. ореол, който на практика спаси положението. И тук заслугите са за тима, че настояваха и в предишни години да бъде въведена тази технология“.
Този случай накара дори настоящият шампион във Формула 1 Люис Хамилтън да промени мнението си. В началните тестове той смяташе системата за „най-зле изглеждащата модификация в историята на Формула 1“, но сега е благодарен, че е спасила живота на Грожан.
Българския автомобилен рали пилот Димитър Илиев казва, че реакцията и на Грожан и на Хамилтън е нормална - да се премине от пълно отрицание до пълно приемане на новите системи за сигурност:
„Навремето, когато бях състезател и въведоха „Ханс“ системите, всички бяхме против. Недоволствахме, че ни ограничават движенията на главата. Но след това, при тежка катастрофа, като видяхме резултата на тази „Ханс“ система, всички бяхме „за“. И така с две ръце подкрепяхме използването. Това е нещо като яка, което се закача на каската с едни малки доста здрави въженца. И се притиска от колана. При челен удар, това заради което най-много пилоти загиваха при челен удар, от шийни травми. Камшичният удар, да, вече не се получава благодарение на тази „хан“ система“.
Илиев подчертава, че заради спецификата на т.нар. „ореол“ няма как той да се използва в стандартните автомобили. Но допълва, че има и други технологии, които скоро ще се появят, за да стане пътуването по-безопасно.
„В България има един център, в който се разработват точно такива технологии, които да спасяват човешки живот. Тези технологии, с тях скоро ще започнат да бъдат въвеждани в серийните производства на автомобилите. Над 300 човека – софтуерни, инженери специалисти, произвеждат няколко основни детайла. Едното е Surround bio systems. Система, която наблюдава и прави пълен мониторинг около автомобила за потенциални опасности. Да не изскочи пешеходец внезапно, да спре внезапно автомобилът. Следи дистанцията на автомобилите отстрани, на тези пред вас... Това са сензори, видеокамери, интелигентни системи, които наблюдават, предвиждат, планират. Тоест, до някаква степен се опитват да заместят човешката грешка. Това, което е най-типично за нас - да допускаме грешки. И това, заради което всъщност стават най-много инциденти по пътищата“, това казва още Илиев.
Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.
Хайтов много се гневеше на чуждите думи в българския език, но ако знаеше, че не това е бедата, а това, че езикът ни много се опростачва . Това каза пред БНР Елена Хайтова, дъщеря на писателя Николай Хайтов. "Все пак чуждите думи внасят своя колорит. Но да казваш нещо от незнание или малокултурие, това е смешно. ... Написала съм едно есе точно за..
Протест в края на септември готвят седем браншови организации, обучаващи нови шофьори . Причината са обнародваните във вторник в Държавен вестник две наредби за промени в условията при обучението. Диалогът е нарушен, казва Йонко Иванов от Съюза на преподавателите по авто-мотоподготовка . А министерството на транспорта обяснява, че..
Между 12 и 15 септември българската структура на германската научна правителствена фондация "Александър фон Хумболт" организира Хумболтов колегиум на тема: "Човекът и изкуственият интелект в науката и обществото". Форумът ще събере млади и утвърдени български и чуждестранни специалисти в София в "Гранд хотел Милениум". Те ще дискутират..
Важният въпрос днес е: Може ли ислямският ум да бъде спасен? Така журналистът Мохамед Халаф синтезира акцента в новата си книга "НЕподчинение. Ислямът и реформаторите", която представи пред БНР. "Кризата на исляма днес е колкото политическа, толкова и културна, и религиозна. Тя носи в себе си много други кризи, свързани с невъзможността да се..
Вътрешна баня в къща на 260 години - берковчанис гордост разказват за така наречената Ипеклийска къща, в която е живял поетът Иван Вазов. В съседство с нея има и по-млада на години баня, която е на век и половина и е част от Сърбинската къща. Двете са част от Музейния комплекс в Берковица. Към Ипеклийска и Сърбинската къща има голям..
В близост до планинския масив в Харц, в германската провинция Саксония Ахалт от дни бушува пожар. Властите смятат, че е възможно да става дума за умишлен палеж. Горският пожар на Брокен може да е бил предизвикан умишлено. Има индикации за това, казва пред местния вестник "Фолксстийм" началникът на районната пожарна служба Кай-Уве Лозе...
"Ние сме децата на реката", под това мото в Пловдив се подготвя най-новият фестивал , който ще се проведе край река Марица. Целта на организаторите от Фондация InBetween и Община Пловдив е чрез различни форми на изкуството жителите на града да станат съпричастни на концепцията на администрацията за социализация на пространствата около..
Застудяването, обхванало страната, ще отмине в близките дни и отново ще станем свидетели на поредно затопляне и стойностите на термометрите ще..
" Политическата нестабилност е само външно проявление на войната между олигархичните кланове и тези, които владеят завладяната държава в тяхната борба..
"Джентълменските им споразумения ги видяхме. Лъжливите джентълмени от ГЕРБ, ДПС и ПП-ДБ се наиграха едни с други и всъщност унищожиха Конституцията,..