Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

„Конкорд“: Закуска в Лондон и обяд в Ню Йорк - възможно ли е отново?

45 години след първия полет с пътници на свръхзвуковата машина гледаме към песимистичното настояще и мечтаното бъдеще на авиотранспорта

2
Конкорд
Снимка: REUTERS

21 януари 1976 г. 

Първият полет с пътници на борда на „Конкорд“. Приказката, луксозното изживяване, приключението, продължило 27 години започва. За да се приземи окончателно на 26 ноември 2003 г., когато е прощалният полет на свръхзвуковата машина.
Дали може да очакваме ренесанс? Никой не знае. Една иновативна идея и провален бизнес модел, казват икономисти от времето на най-силните години на свръхзвуковия самолет, прекосяващ Океана само за три часа и половина.
В „Изотопия“ се понасяме високо в небесата. Говорим си за бляскавата и трагична история на „Конкорд“, вечната мечта и стремеж за скъсяване на разстоянията, както и за приземените от коронакризата самолети.
журналистът Николай Петров минути, след като е летял на борда на Airbus A380
За свръхзвуков авиокоментар си поканихме журналиста от програма „Хоризонт“ Николай Петров, който има отявлени интереси и познания в областта на гражданската авиация. 

Уникалността на проекта „Конкорд“ 

„Конкорд“ сбъдва мечтата на човек не просто да лети, а да го прави два пъти по-бързо спрямо другите самолети. И това се случваше близо 30 години, казва Николай.
Да стигнеш от Париж или Лондон до Ню Йорк за три часа и малко, при положение, че се лети нормално между 6 и 7 часа, си е тръпка“, продължава журналистът. Стойността на тръпката е няколко пъти по-висока от тази за обикновен полет, но със сигурност си е заслужавала. 

Бързо и с чар

Няма как да не обърнем внимание на дизайна на „Конкорд“. Тези широки криле и провесеният нос, който придава отличителен характер на машината.
Прилича малко на игла с този чупещ се нос при кацане и при излитане. Всичко е в името на максимално добрата аеродинамика. За да лети с такава скорост, не трябва нищо да му пречи. Затова и комфортът в салона не е толкова добре изразен в сравнение с другите авиолайнери. Тук има един много тесен фюзелаж, влизаш като в някаква тръба. Ако го сравним с Бойнг 747, който има 10 седалки на ред в конфигурация 3-4-3, тук имаме само две от едната и две от другата страна. И само 120 седалки в целия салон. Така че при „Конкорд“ комфортът беше несравнимо по-малък, продължава Николай Петров. По думите това, което е карало много хора да плащат високата цена да летят с „Конкорд“, е самото изживяване: да летиш с 2200 км/ч на 18 км височина и да стигнеш два пъти по-бързо от другите самолети, както и високият клас на обслужване вътре.
Скъпата поддръжка, високият разход на гориво, катастрофата от 2000 г., при която загиват всички на борда плюс няколко души на пистата, сянката на 11 септември 2001 г., покачването на цените на петрола. Това са основните обстоятелства, които катализират окончателното приземяване на „Конкорд“ от двете компании, които извършват полети с него - Air France и British Airways.

Конкорд
Лошата слава го прави прочут

Щеше ли да е толкова забележителен и легендарен „Конкорд“, ако нямаше това лошо стечение на обстоятелствата и тези неблагоприятни фактори, които се струпват през годините?
Николай Петров отговаря: „Щеше, защото така или иначе до ден днешен той щеше да е единственият свръхзвуков пътнически самолет. Скоростта на масовите самолети, с някои малки разлики, е 900 км/ч., а на „Конкорд“ е над два пъти по-висока. Така че той щеше да продължи да е уникален“.

Според журналиста в един момент „Конкорд“ просто е станал прекалено скъп и без нито един авионцидент дори, поредицата от събития незибежно води до края на свръхзвуковата приказка.

И все пак не единственият

В разгара на Студената война от другата страна на Желязната завеса, още през 1968 г. има свръхзвуков самолет. Това е машината Ту-144, която полита тестово за първи път през декември същата година, като по този начен изпреварва с два месеца първия полет на „Конкорд“.
Животът на Ту-144 е кратък, разказва ни Николай. 

Ту-144
Когато „Конкорд“ прави първия си полет с пътници през 1976 г., съветският самолет вече лети, но изпълнява карго полети - превозва пощи и товари. Малко след това полита и с пътници, но този му живот продължава кратко. Оказва се, че машината има много несъвършенства, като високият разход на гориво, силен шум в салона и проблеми в аеродинамиката.
Николай Петров ни припомня, че има два тежки инцидента с Ту-144 по време на авиоизложения. Това отрежда на съветската машина само няколко години живот, по време на които изпълнява само вътрешни полети в рамките на СССР. Един от тях е Москва - Алмати (днешен Казахстан).
 
И така „Конкорд“ надживява Ту-144 с близо 30 години. 

Не слагаме кръст на свръхзвуковата мечта

Надежда за нов тласък на свръхзвуковите пътнически пътувания наскоро даде американската компания Boom Supersonic. Тя представи в края на миналата година първия си демонстрационен самолет X-B1. Изпитанията с него трябва да започнат през тази година. 
„Колкото и трудна да е поддръжката на такива самолети, колкото и скъпо да излиза, ще има нужда от тях. В един момент на човек няма как да не му се прииска отново да стига толкова бързо от една точка до друга. Където е текло, пак ще тече и където е летяло - пак ще лети“,смята Николай Петров.

Вие не отлитайте, а чуйте цялото интервю с жулналиста от Хоризонт Николай Петров за легендата „Конкорд“, бъдещето на авиопревозите и как се става авиофен доживот.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

"Светло бъдеще" за Мраченик, или мотиката като терапия

За трето поредно лято и четвърти пореден лагер в карловското село Мраченик доброволци се вписват в ежедневието на населеното място. Доброволческият проект "Светло бъдеще" се изпълнява по програма "Европейски корпус за солидарност" и ще продължи до 10 септември . С намигане и на шега решихме да наречем тази дейност "светло бъдеще", за..

публикувано на 25.08.25 в 11:17
Роднини и поддръжници на заложниците, държани от

Майки на заложници: Натаняху поддържа войната. Молим се на други да спрат кошмара!

Седмицата в Израел започна с протест заради операцията на премиера Бенямин Натаняху в Газа и страхове за живота на заложниците, държани от признатата от редица държави за терористична организация "Хамас". Това се случва в седмицата, в която министърът на отбраната одобри плана за превземане на град Газа, а делегация на "Хамас" получи от..

публикувано на 21.08.25 в 10:35

Нумизматът Костадин Везьов: Парите са история

Могат ли колекциите от ценни монети и банкноти да разказват историята на една държава? Българин е сред десетте колекционери на национални валути, получили световно признание от най-авторитетната корпорация – NGC , оценяваща и сертифицираща ценните колекции в областта на нумизматиката. Костадин Везьов, родом от Банско, живее в Чикаго..

публикувано на 20.08.25 в 11:04
Юрий Кацаров и Албена Дробачка

"Заповядай в моя свят" - визуални разкази на хора с психични затруднения

От днес до 2 септември в галерията на открито на Столичната община в градинката на "Кристал" може да се разгледа изложбата "Заповядай в моя свят" . 26 табла представят визуални разкази на хора с психични затруднения и разстройства . Без мегаломански амбиции, искаше ни се да го има и познавателния елемент по отношение на психичните..

публикувано на 19.08.25 в 10:34
 Мирослав Григоров

Мирослав Григоров за документалния си филм - "Още сънувам Босна"

Какво прави Българската армия на миротворческите мисии, какво се прави за хората и какво се случва по време на тези мисии - това разкрива Мирослав Григоров от Плевен, който работи над документалния филм "Още сънувам Босна" .  Очаква се премиерата на филма да бъде в края на септември .  "В Босна имам три миротворчески военни мисии, от 1998 г до..

публикувано на 18.08.25 в 12:33

Фарът в Шабла може да се разгледа в Ден на отворените врати

Фарът в Шабла привлича посетители в Ден на отворените врати, който е четвърти в рамките на това лято . "На 18 август през последните години правим отворени врати и фарът става достояние на много граждани. Направили сме вътре малка експозиция – със стар фар от 1934 г., със стари генератори. Хората да разгледат жилищните помещения, да се..

публикувано на 18.08.25 в 10:29
Положен бе основният камък на храм „Свети Седмочисленици“, с което бе дадено началото на изграждането на християнската църква в пограничното село Кирково

Започна строителството на нова църква в Кирково

За първи път в Кирково ще бъде изградена нова църква. Тя ще носи името "Свети Седмочисленици“ и ще се строи изцяло с дарения. За местните християни тя е дългогодишна мечта, а очакванията им са строежът да бъде завършен за две години.  В Кирково започва строителството на храм Строителството на новата църква беше дадено с първа копка и..

публикувано на 17.08.25 в 05:20