Смъртта на 16-годишния младеж в София, загинал от токов удар, стъпвайки на улична шахта, предизвиква опасения и коментари доколко безопасни са шахтите на публичните места.
Какво е положението с шахтите във Велико Търново и какви са притесненията на хората?
Капаците на шахтите са проблем не от вчера или от днес в града. В социалните мрежи непрекъснато гъмжи от сигнали и коментари за липсващи или разбити капаци и решетки, както на дъждоприемните шахти по пътното платно, които са предпоставка за катастрофи, така и по тротоарите, където са шахтите на енергодружеството и на далекосъобщителните компании, кабелните телевизии и доставчиците на интернет. От едните тротоарни шахти с разбити капаци може да ни „удари“ ток, а от другите – със сигурност е гарантирана среща с личния лекар или по-дълготраен престой в ортопедията.
Положението с капаците на шахтите не е цветущо, казват великотърновци:
„Мърляшка работа за мен, притеснява ме, разбира се, нелеп инцидент, който не си е свършил работата. Където можем, гледаме. Вечерта не можеш да гледаш никъде, има шахти начупени, стъпваш, чупиш си крака, отговорник няма“.
„Не винаги се чувствам в безопасност, когато вървя по тротоарите. Мисля, че може и повече“.
„Има какво да се желае, със сигурност. Много често ми се е случвало да има проблем с шахтите – да няма капак, да стърчат някакви неща. Трябва като имам някакъв проблем, да се оправи“.
„Институциите трябва да си вземат мерки, има си Община, има си кмет. Тротоарите трябва да се водят към общината“.
„Би трябвало да има група, която да проверява от Общината и да отстранява нещата, да не разчитат само на хората“.
Би трябвало да има контрол на шахтите от Общината, защото стопанин на тротоарите е тя, тъй като тротоарите са публична общинска собственост. Според инж. Динко Кечев, директор на общинската дирекция по устройство на територията, шахтите във Велико Търново са в добро състояние, но скоро проверки за състоянието на капаците им не са правени. По думите му отговорността на Общината се свежда до това дали капаците на шахтите по тротоарите са здрави и цели:
„На този етап не мога да отговоря на въпроса дали ще тръгнем да проверяваме шахтите на енергото дали има ток и кабели обезопасени. Шахтите с нарушени капаци в града не са на енергото. Тези са, които са особено по много, са на кабелните оператори. На енергото са големи с чугунени капаци, затворени и т.н. Шахтите на кабелните оператори не представляват опасност за гражданите. Те са слаботокови, няма ток никакъв. Няма вътре по какъвто и начин, освен ако не паднеш, разбира се, да те наранят. Където ги знаем, сме се обадили, пратили сме на хората, оправили са ги. Сега в момента не сме обикаляли да видим след зимата какво е, но в момента нямаме информация за такива“.
Последният сигнал за стърчащи кабели от капак на шахта във Велико Търново е от днес по обяд. Проводниците са изолирани и са от мрежа за интернет, но не са в шахтата, а над нея, в района на паркинга на старите хали в града. Токов удар няма да последва, но може да предизвика спъване, падане и травма, защото мястото на кабела не е над капака на шахтата. Да, сигналът не е до Общината, а е в социалните мрежи, в група, където членуват и много от общинарите.
Да не става инцидент, защото тогава със сигурност институциите ще започнат да си прехвърлят отговорността, коментират гражданите:
„Системата ни е такава - то не е нашето, то не е вашето. На кого е – на убития, това е“.
„Така са свикнали всички органи. Безотговорно. Просто българинът е непредпазлив в това отношение. Не сме научени, но ще се научим“.
И понеже все сме свикнали да се сравняваме с „белите държави“, как е в Шотландия с шахтите по тротоарите разказва млада жена от Велико Търново, която живее и учи там:
„Там много рядко може да видите шахти по тротоарите, така че доста предпазни мерки се вземат, много добре е осигурено всичко и няма никакъв страх за живота ти. Не зная защо в България продължава да има страх, вървейки по тротоарите. Българското общество малко не мисли за здравето на хората. Просто българите сме такива, че гледаме себе си и не ни интересува много какво се случва около нас“.
А случващото се около нас е важно, за да я няма поредната шахта убиец.
Министерството на правосъдието публикува за обществено обсъждане пакет от предложения за законови промени срещу забавянето при делата за тежки пътнотранспортни произшествия. Пакетът включва предложения за промени в Наказателно-процесуалния кодекс, в Закона за съдебната власт и в Наредбата за вещите лица - за затягане на режима за вещите лица по..
Разследва се нов сигнал за отровени кучета в Бобов дол, като такъв случай имаше преди два месеца, каза за БНР кметът на миньорския град Елза Величкова. По случая е образувано досъдебно производство, уведомен е дежурен прокурор, съобщиха от Областната дирекция на полицията в Кюстендил. Труповете на трите кучета са намерени на различни места..
По време на правителството на Николай Денков правителството е осигурило пари за изготвяне на проект за основен ремонт на пътя край село Телиш, където миналата седмица загина 12-годишната Сияна. Това заяви във Велико Търново бившият финансов министър Асен Василев от "Продължаваме промяната". Не е вината в управлението на..
"Ако САЩ нямат яснота за целите на митата, до няколко месеца е много вероятно да станем свидетели не само на американска, но и на световна рецесия". За това предупреди в ефира на БНР икономистът Евгений Кънев. "Не е ясно дали тези мита са инструмент за натиск и постигане на някакви други цели на Тръмп, или са нещо, което ще бъде трайна..
Започва сериозно преструктуриране на "БДЖ-Товарни превози", което ще включва намаляване на разходите и промяна на тарифите. На среща със синдикални представители министърът на транспорта Гроздан Караджов е съобщил, че оборотът на дружеството е 140 милиона лева, а просрочените задължения са 33 милиона лева. По тази причина са ограничени всякакви външни..
Министрите на отбраната на България и на Румъния Атанас Запрянов и Ангел Тилвар подписаха в София съвместно писмо до турския си колега относно покана за присъединяване към Меморандума за разбирателство между ведомствата в София и Букурещ за изграждането на Щаб на регионалното компонентно командване на специалните операции. МС одобри проект на писмо..
Палестинският Червен полумесец и агенциите на ООН, които работят в палестинските територии, настояват за международно разследване срещу израелската армия за масово убийство. Ръководителят на Червения полумесец - Юнис ал Катиб - обяви днес, че от аутопсиите на убитите на 23 март край Рафах 15 медици и членове на гражданската защита става ясно, че са били..
Голяма част от поддръжниците ни желаят реално нашето участие във властта и категорично заявяваме, че за това, което сме се споразумели, че всички..