Красимира Йорданова си спомня:
"Не съм имала възможността да я видя и чуя на сцената, но през 80-те години имах лична среща с нея. Беше си пристигнала от Франция, където живееше, и отидох в дома й за интервю. Пазя най-скъпи спомени за този момент - посрещна ме възрастна дама, много приветлива и естествена, много сладкодумна. Разказва ми надълго и широко за ролите си, за колегите си и нито за момент не чух лоша дума за някого, а си представям колко горчивина е имало в душата й, като се има предвид какви нещастия в личния си живот и какви професионални унижения е преживяла. Беше засмяна, спокойна и общителна. Изпитах възхищение и преклонение пред нея."
Елисавета Йовович е родена на 23 март 1901 г. в София. Завършва музикалното училище - там учи при примадоната на Софийската опера Пенка Тороманова. Последните две години в училището е стажантка в операта - дебютира на 16 април 1924 г. като Миньон от едноименната опера на Тома. Същата година заминава на специализация в Италия и учи в Римската академия „Санта Чечилия“ при известния вокален педагог Ди Пиетро. Изявява се в оперния театър на Академията като Мими от “Бохеми“ на Пучини и в „Слугинята господарка“ на Перголези.
През 1927 г. продължава за една година специализацията си в Париж. От 1928 до 1942 г. е солистка на Софийската опера, като изпълнява ролите от лиричния сопранов репертоар: Виолета, Антонида, Маргарита, Неда, Манон, Таис, Памина, Мими, Чо-Чо-сан, Лиу, Татяна и др. Пее и в много български опери - тя е първата изпълнителка на ролята на Яна в операта на Любомир Пипков „Янините девет братя“, а по нейно признание - тя е накарала композитора да напише ария за героинята си.
Гастролира в оперните театри на Германия, Югославия и Чехия с голям успех. През 1944 г. съпругът й - адвокат, депутат в Народното събрание, е екзекутиран, а тя е изселена във Враца. Явно това, че е примадона на Софийската опера, не й е помогнало да продължи кариерата си, но все пак са преценили, че тя има още какво да даде на сцената и може да сподели опит, затова я “командироват“ (така се е наричало тогава отстраняването от работата й в Софийската опера) първо в Старозагорската опера, после в Русненската опера. И тя всеотдайно работи в тези театри с младите си колеги, допринася за издигането на професионалното ниво на новосъздадените оперни театри. През 1952 г. я връщат в София, като я допускат в Националната опера като хонорован асистент-режисьор и вокален педагог. След години заминава за Франция, където остава до края на живота си. Умира през 1996 г.
За съжаление в Златния фонд са съхранени само две арии в изпълнение на Елисавета Йовович и то със съпровод на пиано, а записите са направени, когато тя е вече в напреднала възраст.
Преди Арията на Чо-Чо-сан, изпълнена на български език, в звуковия файл можете да чуете и част от интервю с Елисавета Йовович, в което тя разказва забавна случка от нейно участие на сцената.
Заради ударната вълна от паднала наблизо ракета, която изпочупи стъкла на сградата на Операта в Тел Авив, премиерата на “Турандот“ от Пучини – последна за сезона, беше не в края на юни, а през юли. За най-нетърпеливите в едно от фоайетата се състоя концерт-лектория с избрани арии от творбата, изпълнени от студентите в специализирания клас на..
В осмото издание от 32-я летен сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: Разговор със сопрана Красимира Стоянова, диригента Павел Балев и продуцента Георги Еленков за звукозаписната работа по предстоящия моцартов албум на българската оперна прима със Симфоничния оркестър..
Ако сте ценители на съвременното изкуство, до 21 ноември в къщата музей "Вера Недкова" в София, която е филиал на Националната художествена галерия, можете да разгледате новата изложба "Метафора на паметта" на художничката Деница Тодорова. Тя е завършила живопис в Кралската академия за изящни изкуства в Антверпен. От 20 години..
От днес - 18.08, на големия екран тръгва документален филм за певицата Милена Славова. Лайтмотивът "И никой не пита защо" е избран за заглавие на лентата. Ние се познаваме повече от 30 години, разказа пред БНР режисьорът Марио Кръстев. "Тя наистина си задава много въпроси и се чуди защо другите не го правят. Милена е запазила чистотата си...
В столичната галерия "Арт 158" беше открита изложбата "Да запазим "Корал": Безполезни изкопаеми 2025". В нея се срещат изкуството, екологията и протестът срещу застрояването на българското Черноморие. Тя е свързана със стремежа да запазим това място, обясни пред БНР кураторът проф. Борис Сергинов. "Показват се неща, които са намерени..
Специалисти от Регионалния исторически музей в Плевен готвят изненади за поредното издание "Лято в музея 2025". То ще се проведе от 21 до 25 юли. За заниманията разказва Елвира Конова , ръководител отдел "Връзки с обществеността и медиите". "Децата ще могат отново да се вживеят в професията на археолога, в професията на летописците, като..
В Дома на киното днес - 15.07, ще бъде почетена паметта на един от най-значимите български документалисти – Атанас Киряков. Гилдията "Режисьори" на СБФД е организирала специална прожекция на 35-милиметрова лента, която ще събере пет от неговите кратки, но въздействащи филми, заснети между 1988 и 1990 година. "Атанас Киряков е..
"Борисов е заинтересован от съхраняване на правителството. Същевременно той изпраща послания, че няма да стои като заложник заради управлението. ГЕРБ..
Има шанс за голяма катастрофа и всички го знаем - партийни ръководители и на площада. И този път нещата са опрели на кокал, предупреди..
Опитът да се влезе в офиса с взлом беше акция за сплашване, натиск и смачкване на сдружение "Боец" , каза лидерът на сдружението Георги Георгиев в..