Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Как казусът със заседналия контейнеровоз в Суецкия канал се отразява на световната икономика

Снимка: ЕПА/БГНЕС

Контейнеровозът „Евър Гивън“, който блокира Суецкия канал, се раздвижи. Петролните фючърси започнаха да поевтиняват след позитивната информация за преместването на гигантския плавателен съд.

Контейнеровозът възпрепятства движението по Суецкия канал от вторник насам. Близо едноседмичната блокада стана причина за огромни икономически загуби, доведе до поскъпване на петрола, до забавени доставки и недостиг на суровини, оборудване и ключови компоненти за изработка на електроника.

Каналът има важно геополитическо значение и е един от най-важните източници на приходи в хазната на Египет.

Малко преди да бъде съобщено, че контейнеровозът е преместен по начин, който позволява да се преминава по него, на опашка вече чакаха 369 товарни кораба.

Суецкият канал е открит с грандиозната церемония през 1869 година. През 2015 г. е разширен за пореден път и движението вече е двупосочно.

Пред „Дойче веле“ капитан Джон Конрад заяви, че не само „Евър Гивън“, но и други кораби с подобни огромни размери може да бъдат изправени пред подобен проблем.

„Тези кораби станаха много по-големи само за десет години. През този период от превоз на 10 000 контейнера се стигна до 20 000 контейнера на борда. И не говорим само за дължината на кораба, който е с 60 метра по-дълъг от най-големите самолетоносачи в света, но и за неговото тегло. С удвояването на превозваните на борда контейнери, теглото на целия плавателен съд става 200 или 300% по-голямо спрямо десет години по-рано, но на борда се използват технологии и оборудване, произведени преди 10, дори 20 години.“

Снимка: ЕПА/БГНЕС„Задръстването, което се получи в Червено море, принуди много компании да пренасочат корабите си през нос Добра надежда, където пътуването се удължава с две седмици близо, до най-ликвидните пазари в Западна Европа. Съответно ценовите котировки, специално за Европа, поскъпнаха значително“, подчерта в предаването „Хора, пътища, автомобили“ на БНР Мартин Владимиров от Центъра за изследване на демокрацията.

„Може би трябваше да се случи това нещо, за да се разбере колко важен е този канал. През него преминават почти 12% от годишната търговия между Азия и Европа“, обясни в предаването „Хоризонт до обед“ Лъчезар Динев, председател на Българо-китайската търговска камара.

Нос Добра Надежда не е единственият алтернативен маршрут. Северният морски път е по-кратък, отбеляза Динев.

По думите му от началото на годината само по железопътната линия, която се утвърждава през последните десет години между Китай и Европа, са минали 2 хиляди композиции. Преминаването по този маршрут от Китай до Германия например отнема девет дни в най-добрия случай и може изцяло да промени цялата търговия, смята Лъчезар Динев. „Защото преминаването само през Суецкия канал понякога отнема повече от едно денонощие.“

Част от процедурите по отместването на контейнеровоза  Снимка: ЕПА/БГНЕС

Цените на таксите за контейнер през последните няколко месеца се увеличиха драстично, коментира още Лъчезар Динев, според когото „те са над три пъти от това, което беше стандартно през миналата година септември“.

„Това стана заради пандемията, но не само. „Войната“ между САЩ и Китай се намеси страшно в този конфликт.“

Миналата година сме завършили с ръст в износа към Китай със 17,64% и то в година на пандемия, а българските предприятия са показали, че могат да работят добре, независимо от международната конюнктура, изтъкна Динев.

Според Лъчезар Динев българските производители следва да се възползват от връщането на контейнерите.

В момента връщането на контейнерите дава възможност на българските производители почти безплатно да закарват стоките си от България към Китай. От Шанхай примерно до Пекин цената на един контейнер може да надхвърли 2 или 3 хиляди евро, докато от село Орехово до Шанхай е около 1 000 долара. Ние трябва да се възползваме максимално и може да изнасяме всичко.“

Повече чуйте в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Туризмът след бедствието във Валенсия

Туристите, които са записали екскурзии до Валенсия, не се отказват от пътуването си въпреки първоначалните притеснения след наводнението в областта . Това заяви в интервю за БНР Кирил Стамов - управител на туроператорска фирма, която води туристи от България в Испания и има туристически програми за Валенсия.  "Въпреки настоящата ситуация във..

публикувано на 05.11.24 в 11:36

Разбират ли в София какво означава влакът за Кардам?

През октомври Българските държавни железници обявиха новия си график за движение на влаковете за 2025 г. В него се посочва, че е предвидено подобряване на обслужването по железопътните линии в страната, заложени са нови възможности за пътуване между Северна и Южна България, по-бързи влакове по линията София – Бургас, по-удобни разписания в..

публикувано на 05.11.24 в 10:45

Пациентска асоциация настоява за спешни действия при ревматичните заболявания

Асоциацията на пациентите, активни в здравеопазването, организира събитие под надслов " Без време за чакане. Спешни действия за ревматичните пациенти в България ".  Пред БНР председателят на Асоциацията Анета Драганова подчерта, че вече 14 години работят по тези теми.  " Ние сме постигнали ранна диагностика и благодарение на нея има все пак..

публикувано на 05.11.24 в 10:13
Доналд Тръмп и Камала Харис

Харис или Тръмп? В САЩ гласуват за президент

В САЩ гласуват за президент. С разлики в социологическите проучвания в рамките на статистическата грешка , битката между Доналд Тръмп и Камала Харис е една от най-оспорваните в историята на САЩ.  Заради часовата разлика избирателните секции в САЩ още не са отворили врати. От няколко седмици обаче американците могат да подадат своя глас..

публикувано на 05.11.24 в 06:47

Проевропейската президентка Мая Санду спечели втория тур на изборите в Молдова

Проевропейската президентка Мая Санду печели втория тур на изборите в Молдова, като победи приятелски настроения към Русия кандидат Александър Стояногло. 55,41% от отишлите до урните в неделя са подкрепили Санду, сочат резултатите при почти 100% обработени протоколи. Голяма част от западните лидери я поздравиха за победата, а проруските..

публикувано на 04.11.24 в 18:00
Милена Кирова

Милена Кирова, БНТ: От ЦИК ни обясниха, че видеонаблюдението е само наблюдение

" В случая с изчезналите гласове на "Величие", които ние открихме и се появиха, първоначално аз получих един сигнал за секция в Пазарджик, където  гласовете на тази партия са изчезнали . Разгледах протокола, изгледах и видеоналбюдението, така установих това пренасяне на гласовете. В РИК-Пазарджик обаче се бяха усетили и бяха поправили протокола,..

публикувано на 04.11.24 в 14:32

Българи след наводненията във Валенсия: Невероятно е да се види солидарността на хората!

След наводненията в района на Валенсия хората се опитват да разчистят улиците и домовете си, да издирят изчезналите и да превозят телата на загиналите. Все още има труднодостъпни места в засегнатия район, където се разчита предимно на взаимопомощ. В района живеят десетки българи, които солидарно ежедневно се включват в необходимите дейности...

публикувано на 04.11.24 в 10:31