Шест поредни дни светът се фокусира върху блокадата на Суецкия канал, а различни експерти изчисляват щетите. Цените на суровините, пренасяни през изкуствения воден път, веднага скочиха. Недостигът на стоки също започна да тревожи редица компании, а оттам веднага дойде и предупреждението за допълнително поскъпване на редица стоки за крайните потребители.
„Като се има предвид, че каналът е бил блокиран два пъти в средата на 20-и век, цялостният ефект е бил сравнително малък на фона на цялата световна търговия в онези времена. Сега всичко е доста по-мащабно, но няма чак толкова голяма разлика. Това означава, че ефектът всъщност е сравнително малък“. Това заяви в интервю за предаването „Събота 150“ австралийският икономист Джон Куигин.
Първата блокада на канала е през 1956 година, а мнозина експерти вярват, че Суецката криза тогава е можела да доведе до ядрена война. Макар и в наши дни геополитическата ситуация да е доста различна, натовареният морски път остава гореща точка. Към момента каналът е управляван от Египет, а загубите заради шестдневната блокада от огромния товарен кораб „Евър Гивън“ за страната надхвърлят милиард долара. И до днес там има британски военни бази, припомня Мико Меред - професор по геополитика със специален интерес върху морските превози, преподавател в различни учебни заведения:
„Всъщност, най-голямото предизвикателство за мореплавателите и собствениците на компании за морски превози е да намерят алтернативни маршрути. А те не са толкова много. Вариантите са или да се премине през нос Добра Надежда, една от най-южните точки на Африка, или да се избере плаване на север през Арктика. Тези две възможности не са толкова добри, колкото е Суецкият канал. Суецкият канал е и ще остане топ приоритет, но аз съм сигурен, че в следващите дни, седмици и месеци ще чуем призиви за драгиране на Суецкия канал. Също така предполагам, че ще чуем гласове и от Арктика, и от Африка, които ще се опитат да убедят мореплавателите да използват съществуващите алтернативни морски пътища“.
Проф. Ханцзюн Ян, който преподава икономика на транспорта в Университета за международен бизнес и икономика в Пекин, припомня, че 12% от глобалната търговия преминава през Суецкия канал:
„Което означава, осреднено по 3 милиона тона карго превози дневно. Стойността е около 10 милиарда долара. Стоките, които преминават през Суецкия канал, са всякакви - електроника, дрехи, играчки, както и суровини като петрол и природен газ. През този канал преминават 10 процента от световната търговия на нефтени продукти. Знаете, че когато започна блокадата на този ключов морски път, цената на петролните фючърси веднага се покачи“.
Пламен Нацков, старши търговски експерт в компанията VesselsValue:
„Не трябва да се минимизира ефектът върху веригите за доставки. Когато корабите преминат Суецкия канал и достигнат Европа, ще има задръстване в пристанищата за разтоварване“.
Той е убеден, морският транспорт остава най-добрата алтернатива, а инциденти като блокадата на Суецкия канал са толкова редки, че не биха променили коренно ситуацията. От Пекин анализът е друг:
„Чуват се гласове, че други видове транспорт може да се радват на по-голяма популярност в световната търговия. Например - жп линията, която свързва Китай с Европа. По този път могат да се транспортират стоки от Китай до Евразия и дори да се достигне до Португалия. Има две основни трасета - едната линия преминава през Русия, за да достигне Европа. Другата линия преминава през Централна Азия, влиза в Турция, а оттам се разклонява към Балканите и достига до Чехия. България е важен потребител на жп линията между Китай и Европа. Наистина има много сериозен интерес от вашата страна, а аз мисля, че основното предимство на този вид транспорт е по-краткото разстояние и следователно по-бързата доставка на стоките. Проблемът е, че цената е двойно или дори още по-висока“.
Авиацията също е вариант, но е в пъти по-скъп, макар и много по-бърз, категорични са и четиримата анализатори. Тя се използва обикновено за спешни случаи - например, ваксините срещу Covid-19 се доставят единствено по въздушен път.
Какъв е урокът, който може да научим от ситуацията в Суецкия канал?
„Поуката е, че подобни проблеми са почти винаги решими. Загубите не са толкова съществени, особено ако ги сравним с други явления, например - пандемията от Covid-19, която наистина сериозно подкопа основите на световната икономика. За съжаление, драматичните снимки, които хората видяха, ги накараха да си мислят: „Това е голям кораб, който блокира голям канал. Това означава, че и проблемът е голям“, коментира от дома си в Австралия Джон Куигин, който - макар и да смята проблемът за маловажен, на няколко пъти произнесе една важна дума - а именно „голям“. Веднага след блокадата редица морски капитани сигнализираха, че през последните 10 - 15 години товарните кораби стават все по-големи, а техническите средства и екипажите остават непроменени, дори хората не получават допълнителна квалификация.
„Екстремни природни явления като пясъчната буря, довела до кризата с „Евър Гивън“ е възможно да се случват по-често заради климатичните промени. Суецкият канал продължава да бъде гореща геополитическа точка. Това е място, където в средносрочен или дългосрочен план е възможно да се стигне до въоръжен конфликт или някакво политическо напрежение в Египет, които да попречат на нормалния трафик през канала“, каза Мико Меред. Той се надява инцидентът да не даде идея на терористични организации да атакуват Суецкия канал, но признава, че това е сериозен риск.
Геополитическата обстановка в региона също не изключва военни конфликти или вътрешнополитически проблеми в Египет, които да доведат до нова блокада - риск, който ще бъде все по-ясно изчислен в застрахователните премии. А това, както и много други фактори, имат своята цена, а тази на таксите за преминаване през Суецкия канал вече е по-висока.
Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.
Не знам как ще изглежда този мандат, нямам отговор, но да чакаме разрешаване на конфликта в Близкия Изток , не знам след колко време, но рисковете за българите се увеличават. Днес най-големият риск е просто да чакаме ситуацията да се реши от самосебе си. Наясно съм с мотивите и целите на властите в Сана. Така евродепутатът Елена..
Испанските банки предлагат тримесечен мораториум върху плащанията по ипотечни кредити, по заемите за самостоятелно заети и малки предприятия, засегнати от наводненията в Югоизточна Испания, предаде "Ройтерс“, като се позова на местни банкови асоциации. Кредитните институции са в контакт с Държавната кредитна агенция, за да очертаят други..
Среща на вътрешните министри от България, Румъния и Австрия в Будапеща може да развърже възела "Шенген", пишат австрийски медии. Домакин на срещата на 22 ноември е унгарското европредседателство, потвърди австрийското министерство на вътрешните работи. "Движим се по правилния път, но още не сме стигнали целта", коментира австрийският..
Конфедерация на труда "Подкрепа" излезе със специална позиция по повод жалбата, която Асоциацията на индустриалния капитал в България внесе до Върховния административен съд за отмяна на правителственото постановление за ръста на минималната заплата на 1077 лева от 1 януари като незаконосъобразно. Според синдиката мотивите на..
Европа трябва да си стъпи на краката във военностратегическо отношение и победа на Харис би дала време на този процес, докато изборът на Тръмп би лишил от време този процес. Това каза пред БНР дипломатът Стефан Тафров и подчерта , че интересите на Европа са интереси на България. Кремъл иска победа на Доналд Тръмп , защото "той е..
Обстановката в Каталуния се нормализира след проливните дъждове в Барселона и Тарагона. Голяма част от трафика по пътищата и движението на влаковете са възстановени. Железопътният превозвач Renfe съобщи, че всички влакове се движат нормално с изключение на композициите до Салоу и Порта Вентура. Две пътни отсечки в Тарагона остават затворени..
ЦИК изпраща на прокурор видеозаписите от броенето в 7 избирателни секции заради разминаването с протоколите с резултатите. Иска се прокурорите да проверят дали са налице данни за съставяне на документи с невярно съдържание, съобщи председателят на ЦИК Камелия Нейкова: "В случай че бюлетините, които са в чувалите, след тяхното преброяване не..
"Не може да не се гордеем, че ние сме тези, които водим едни нации на Антарктида". Това заяви пред БНР председателят на Българския антарктически..
Непрекъснато трябва да се говори за психичното здраве. Това обясни пред БНР Албена Дробачка, ръководител на къща "Скрити лайкове". Пространството..
" В случая с изчезналите гласове на "Величие", които ние открихме и се появиха, първоначално аз получих един сигнал за секция в Пазарджик, където..