Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Урокът от ситуацията в Суецкия канал

Кораб преминава през Суецкия канал. Снимката е илюстративна
Снимка: ЕПА/БГНЕС

Шест поредни дни светът се фокусира върху блокадата на Суецкия канал, а различни експерти изчисляват щетите. Цените на суровините, пренасяни през изкуствения воден път, веднага скочиха. Недостигът на стоки също започна да тревожи редица компании, а оттам веднага дойде и предупреждението за допълнително поскъпване на редица стоки за крайните потребители. 

„Като се има предвид, че каналът е бил блокиран два пъти в средата на 20-и век, цялостният ефект е бил сравнително малък на фона на цялата световна търговия в онези времена. Сега всичко е доста по-мащабно, но няма чак толкова голяма разлика. Това означава, че ефектът всъщност е сравнително малък“. Това заяви в интервю за предаването „Събота 150“ австралийският икономист Джон Куигин. 

Първата блокада на канала е през 1956 година, а мнозина експерти вярват, че Суецката криза тогава е можела да доведе до ядрена война. Макар и в наши дни геополитическата ситуация да е доста различна, натовареният морски път остава гореща точка. Към момента каналът е управляван от Египет, а загубите заради шестдневната блокада от огромния товарен кораб „Евър Гивън“ за страната надхвърлят милиард долара. И до днес там има британски военни бази, припомня Мико Меред - професор по геополитика със специален интерес върху морските превози, преподавател в различни учебни заведения:

Всъщност, най-голямото предизвикателство за мореплавателите и собствениците на компании за морски превози е да намерят алтернативни маршрути. А те не са толкова много. Вариантите са или да се премине през нос Добра Надежда, една от най-южните точки на Африка, или да се избере плаване на север през Арктика. Тези две възможности не са толкова добри, колкото е Суецкият канал. Суецкият канал е и ще остане топ приоритет, но аз съм сигурен, че в следващите дни, седмици и месеци ще чуем призиви за драгиране на Суецкия канал. Също така предполагам, че ще чуем гласове и от Арктика, и от Африка, които ще се опитат да убедят мореплавателите да използват съществуващите алтернативни морски пътища“.

Проф. Ханцзюн Ян, който преподава икономика на транспорта в Университета за международен бизнес и икономика в Пекин, припомня, че 12% от глобалната търговия преминава през Суецкия канал:

„Което означава, осреднено по 3 милиона тона карго превози дневно. Стойността е около 10 милиарда долара. Стоките, които преминават през Суецкия канал, са всякакви - електроника, дрехи, играчки, както и суровини като петрол и природен газ. През този канал преминават 10 процента от световната търговия на нефтени продукти. Знаете, че когато започна блокадата на този ключов морски път, цената на петролните фючърси веднага се покачи“. 

Пламен Нацков, старши търговски експерт в компанията VesselsValue: 

„Не трябва да се минимизира ефектът върху веригите за доставки. Когато корабите преминат Суецкия канал и достигнат Европа, ще има задръстване в пристанищата за разтоварване“. 

Той е убеден, морският транспорт остава най-добрата алтернатива, а инциденти като блокадата на Суецкия канал са толкова редки, че не биха променили коренно ситуацията. От Пекин анализът е друг:

Чуват се гласове, че други видове транспорт може да се радват на по-голяма популярност в световната търговия. Например - жп линията, която свързва Китай с Европа. По този път могат да се транспортират стоки от Китай до Евразия и дори да се достигне до Португалия. Има две основни трасета - едната линия преминава през Русия, за да достигне Европа. Другата линия преминава през Централна Азия, влиза в Турция, а оттам се разклонява към Балканите и достига до Чехия. България е важен потребител на жп линията между Китай и Европа. Наистина има много сериозен интерес от вашата страна, а аз мисля, че основното предимство на този вид транспорт е по-краткото разстояние и следователно по-бързата доставка на стоките. Проблемът е, че цената е двойно или дори още по-висока“.

Авиацията също е вариант, но е в пъти по-скъп, макар и много по-бърз, категорични са и четиримата анализатори. Тя се използва обикновено за спешни случаи - например, ваксините срещу Covid-19 се доставят единствено по въздушен път.

Какъв е урокът, който може да научим от ситуацията в Суецкия канал?

Поуката е, че подобни проблеми са почти винаги решими. Загубите не са толкова съществени, особено ако ги сравним с други явления, например - пандемията от Covid-19, която наистина сериозно подкопа основите на световната икономика. За съжаление, драматичните снимки, които хората видяха, ги накараха да си мислят: „Това е голям кораб, който блокира голям канал. Това означава, че и проблемът е голям“, коментира от дома си в Австралия Джон Куигин, който - макар и да смята проблемът за маловажен, на няколко пъти произнесе една важна дума - а именно „голям“. Веднага след блокадата редица морски капитани сигнализираха, че през последните 10 - 15 години товарните кораби стават все по-големи, а техническите средства и екипажите остават непроменени, дори хората не получават допълнителна квалификация.

„Екстремни природни явления като пясъчната буря, довела до кризата с „Евър Гивън“ е възможно да се случват по-често заради климатичните промени. Суецкият канал продължава да бъде гореща геополитическа точка. Това е място, където в средносрочен или дългосрочен план е възможно да се стигне до въоръжен конфликт или някакво политическо напрежение в Египет, които да попречат на нормалния трафик през канала“, каза Мико Меред. Той се надява инцидентът да не даде идея на терористични организации да атакуват Суецкия канал, но признава, че това е сериозен риск. 

Геополитическата обстановка в региона също не изключва военни конфликти или вътрешнополитически проблеми в Египет, които да доведат до нова блокада - риск, който ще бъде все по-ясно изчислен в застрахователните премии. А това, както и много други фактори, имат своята цена, а тази на таксите за преминаване през Суецкия канал вече е по-висока. 

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

В Рияд и Париж започват важни преговори за Украйна и европейската отбрана

Днес в столицата на Саудитска Арабия Рияд започват предварителните преговори между американски и руски представители за примирие в Украйна, предадоха световните агенции. За тази седмица е планирана и среща между руския външен министър Сергей Лавров и американския държавен секретар Марко Рубио. Това е първата подобна среща между двете държави за последните..

публикувано на 17.02.25 в 05:24

В Северна Ирландия са унищожени над 60 хил. птици заради птичи грип

Около 64 000 птици са унищожени в Северна Ирландия след предполагаем случай на птичи грип в комерсиална птицеферма, съобщиха от британското министерство на земеделието, околната среда и селските райони. Главният ветеринарен лекар на Северна Ирландия Брайън Духър заяви пред "Скай нюз", че е било взето решение всички птици в птицефермата в Дънганън,..

публикувано на 17.02.25 в 05:20

Топло време се очаква тази седмица във Великобритания

Във Великобритания температурите може да достигнат 14 градуса до средата на седмицата след продължителен период на изключително мрачно и студено време, съобщиха от метеорологичната служба. Синоптиците съобщиха добрата новина, че хората могат най-сетне да се порадват на слънчевите лъчи още днес в някои части на страната.  Почти през целия февурари досега..

публикувано на 17.02.25 в 04:59

Ще бъдат подписани първите договори за газовите находища около Кипър

Първите споразумения за търговска експлоатация на газови находища в кипърската изключителна икономическа зона ще бъдат подписани днес в Кайро. Те са между Кипър, Египет и 5 международни енергийни компании, работещи в региона. На церемонията ще присъстват президентите на Кипър и Египет Никос Христодулидис и Абдел Фатах Ас-Сиси и вицепремиерът на Италия..

публикувано на 17.02.25 в 04:56
Марко Рубио

Марко Рубио за разговорите в Рияд: Предварителни, истинските ще включват Украйна и Европа

Както Украйна, така и Европа трябва да играят роля в сериозните преговори със САЩ и Русия за прекратяване на войната, заяви държавният секретар на САЩ Марко Рубио пред Си Би Ес, цитирана от БГНЕС. Разговорите в Саудитска Арабия са предварителни, уточни Рубио, а "истинските преговори" ще включват Украйна и Европа. Рубио се подготвя да пътува до..

публикувано на 16.02.25 в 22:29
Френският външен министър Жан-Ноел Баро.

Френският външен министър не изключи връщане на Русия в Г-8 при постигнат "справедлив и траен мир" в Украйна

Френският външен министър Жан-Ноел Баро днес заяви, че е "немислимо" Русия да се присъедини към Г-7, предаде АФП. Изявлението на Баро е във връзка с казаното от американския президент Доналд Тръмп. Президентът на САЩ каза, че Русия трябва да бъде допусната отново в Г-7 "Днес това е немислимо. Г-7 е група на най-развитите големи демокрации...

публикувано на 16.02.25 в 22:20
Снимката е илюстративна, архив.

Висока избирателна активност на вота в селата Лесковец и Крива бара

74 на сто активност е отчетена в края на изборния ден за кмет оряховското село Лесковец, съобщиха от Общинската избирателна комисия в Оряхово. Гласуването премина спокойно, без драстични нарушения. Частични местни избори за кмет на две врачански села Също без нарушения и при висока активност - близо 80 на сто, премина частичният местен вот..

публикувано на 16.02.25 в 22:05