Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Зелен паспорт" като условие за достъп до култура

Интерактивен спектакъл на танцовата трупа на Ясмин Годар - "глътка въздух" след локдауна

Пристанището на Яфо
Снимка: pixabay.com

За зажаднялата за култура „на живо“ публика всяка покана за премиера след едногодишния локдаун в Израел е като глътка въздух. Проблемът е една изкуствена бариера - наличието на „зелен паспорт“, за да може да се влезе в залите. Дори на стадиона в Яфо, където имаше концерт с популярна музика, се изискваше регистрация чрез телефонния код, показваща ,че зрителят е „безопасен“. По тази причина поканата за балет под открито небе, без споменаване за необходима проверка, звучеше повече от притегателно! Имаше само предупреждение, че зрителите ще могат да влизат на „капсули“ от по 20 души. Импровизираните сцени бяха патиото, голямата тераса и плоският покрив на културния дом „Мендел“ в Яфо, само на метри от стадиона, където седмица преди това „селекционираха“ публиката и се оказа, че останалите на улицата са много повече от тази, на които бе позволено да присъстват. Добре, че озвучителната уредба кънтеше и от съседната градинка се чуваше не по-зле, отколкото на стадиона.

Трупата на Ясмин Годар от Театъра на движението „2:2“ ни покани на премиера на серия от миниатюри под общо название „Напрежение в емпатия“. Според хореографката трупата изследва състоянието на среща с другия, различния, на съединение или отблъскване, на всекидневната дилема пред взаимоотношенията с околните. Мястото на репетиции за този спектакъл са били запуснати дворове, към които гледат възможно най-малко прозорци, или празни складове. Просто забраната да се събират по време на локдауните можеше да доведе до плащане на огромни глоби, ако някой донесеше до властите, че някъде са се скупчили 12 танцьори, тяхната хореографка и драматуржката на трупата Моника Джилет. Затова спектакълът няма дори музика, ако не се смятат звукът на повей на вятър, на далечно говорене или на пеене на птички. Иначе актьорите сами си акомпанират с гърлени звуци, с въздишки, кратък вик, със смях или хълцане.

Повечето от миниатюрите бяха за двама или трима актьори. След запълването на 20 стола, които обграждаха „сцената“на съответното разстояние един от друг, се канеха още двама или трима зрители, настанявани направо в пространството, определено за танцуване. Трябваше да седнат на самата сцена. Няма нищо по-трудно от това да седиш на сцената, без да имаш никаква задача. Това е един от първите етюди при изучаване на системата на Станиславски. Затова много бързо, след няколко минутно наблюдение на танцьорите, те се съгласяваха „да се включат“ в танца им. Особеностите на хореографията на Ясмина Годер е, че основа са обикновените, всекидневни движения, които човек извършва несъзнателно. Той дори не забелязва, че жестовете му са „невидим танц“, който много говори както за характера, така и за моментното му състояние. От зрителите на сцената се изискваше да повторят в реално време, почти синхронно с танцьорите, техните движения. Предполагаше се, че дошлите на спектакъла зрители също са изкушени в танца и много бързо ще се ориентират. Така и беше. Само в една миниатюра на публиката с думи обясниха какво се иска да прави, за да бъде част от кор де балета.

Имаше определена градация в това къде ще се гледа съответният танц. Движенията в спектаклите на патиото бяха по-леки и естествени. На голямата тераса на втория етаж се изискваше по-голяма концентрация, за се се влезе в ритъма, по-сериозна координация на движенията. На покрива се танцуваше с много скокове, пируети, дори с премятания.

Необходимо е време, за да се свикне със специфичния хореографски език на трупата. Тя също е експериментаторска, както и някои от вече признатите ансамбли за модерен балет на Израел като „Бат Шева“. Завършилите университетите по изкуствата в Израел са твърде много, за да ги приемат във вече утвърдените и държавно или частно финансирани колективи. Затова изникват трупи от професионалисти, които упражняват професията си в свободното си време. Трудят се в нещо не толкова интересно, но доходно, защото трябва да хранят семействата си. И това не е само в областта на танца. Неотдавна писах за израелска актриса, която взе награда на кинофестивала във Венеция. В самолета на връщане тя намери къде да се преоблече. Сгъна внимателно взетата под наем дълга рокля. Скри и статуетката, която получи от строгото жури. Трябваше да се преведе в „приличен вид“, за да застъпи веднага след излизането от летището на смяна като сервитьорка. За съжаление, много от творците– и мъже, и жени, имат всекидневна роля на Пепеляшка, при която дворецът е изкуството, където влизат почти неканени. Затова може само да ръкопляскаме на българката Мария Бакалова, която едва ли не „от раз“ влезе през парадния вход на Холивуд и не се налага да доработва с какво ли не, за да може да обикаля кастингите, та дано забележат таланта й!

Тези,които не са избрани веднага, са не по-малко талантливи или с по-малко интересни идеи. Такава е и трупата „2:2“ от Яфо, която търси своя път към публиката с провокация, със сътрудничество, с изграждане на съмишленици.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Част от основния актьорски състав в

"Шогун" в очакване на триумф на наградите "Еми"

Новата телевизионна адаптация на романа "Шогун" на писателя Джеймс Клавел се очаква да триумфира на американските награди "Еми" - телевизионният еквивалент на "Оскарите". Церемонията ще се състои в Лос Анджелис тази нощ българско време. Наградите "Еми" ще бъдат връчени за 76-и път и се очаква за първи път носителят на най-престижната..

публикувано на 15.09.24 в 08:54

Новият албум на пианиста Иван Янъков вече е на световния пазар

От днес, 13 септември, на световния музикален пазар излиза най-новият албум на българския пианист Иван Янъков . В него са включени произведения за соло пиано от Цезар Франк, Йозеф Хайдн и Сергей Рахманинов.  Изпълнителят споделя, че това е музика, която познава отдавна, но сега се връща към нея, за да я изработи в детайли и да я представи студийно...

публикувано на 13.09.24 в 16:50

Голямата меса от Антон Брукнер ще звучи в чест на 200-годишнината му в София

На 20 септември от 19:00 часа в зала „България” почитателите на класическата музика ще има шанса да чуят една от мащабните творби на Антон Брукнер – Голяма меса № 3 във фа минор за солисти, хор и оркестър. Концертът е посветен на 200-годишнината от рождението на забележителния австрийски композитор, станал особено популярен със своите..

публикувано на 13.09.24 в 15:44
Габровският камерен оркестър

Дни на камерната музика - за 48-и път в Габрово

И тази година габровската публика има шанса предсезонно да се радва на ценни музикални събития - традиционните Дни на камерната музика започват на 15 септември и ще продължат шест поредни вечери. Фестивалният афиш, съставен за пореден път от диригента на Габровския камерен оркестър Иван Стоянов, предвижда гостувания в града на български изпълнители,..

публикувано на 13.09.24 в 15:05
Любомир Пипков

Спомен за хоровите шедьоври на Любомир Пипков

На 6 септември се навършиха 120-годишнината от рождението на един от най-ценените български композитори - Любомир Пипков.  В своето творчество той пресъздаде духа на епохата - независимо от жанра, в който композираше. Но за една личност с толкова богата душевност и едно толкова извисено творчество е трудно да се говори в малкото минути,..

обновено на 13.09.24 в 14:37
Пламен Димитров

Пламен Димитров - Между "Гласът на България" и операционната

"Трябва ми много малко време, да видя някои сцена и в мен да се зароди песен, сподели за "Нощен хоризонт" музикалната звезда Пламен Димитров – участник в "Гласът на България" . "Или да напиша стих, или за това, че аз се занимавам с театрални занимания с деца, да реша кое произведение да избера , така се запалва искрата, тръгва от някъде -..

публикувано на 13.09.24 в 09:27

Пето издание на фестивала за документално кино Sofia DocuMental

Петото издание на фестивала за документално кино Sofia DocuMental ще се проведе от 28 септември до 6 октомври . 30 премиерни за България филми ще бъдат показани в рамките на фестивала . Голяма част от лентите са носители на престижни международни награди, разказа за БНР фестивалният директор Мартичка Божилова .  Sofia DocuMental е..

публикувано на 12.09.24 в 15:44