Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Портрет на актьорите като млади или за „бесовете“ на 20-годишните

Трима студенти от НАТФИЗ „беснеят“ в студиото на „Изотопия“ в Световния ден на изкуството

Кадър от постановката „Бесове“ от Албер Камю, по романа на Фьодор Достоевски
Снимка: Теодора Тодорова
В Световния ден на изкуството - „Изотопия“ заложи на млад актьорски поглед в лицето на триото София Джустрова, Ивана Керанова и Теодор Каракачанов, който дойдоха в студиото. Освен че са в един клас в НАТФИЗ, тримата играят в постановката „Бесове“ от Албер Камю в учебния театър на академията.
Премиерата на спектакъла беше в края на февруари и оттогава продължава да се играе Предстоящите дати са на 27 април, 13 и 29 май. На сцената участват студенти от специалност “Актьорство за драматичен театър” от класа на проф. Снежина Танковска. Сред тях са и тримата ни гости.


Хвърляме ги в „бясното“ и дълбокото

Ивана Керанова: „Надявам се всеки път, когато публиката гледа това представление, да почувства същото, което и ние на сцената, занимавайки се не само с Достоевски и Камю, но и с нашите човешки и актьорски природи.“

София Джустрова в „Бесове“ от Албер Камю

Колко живи са днес бесовете? Отговаря Теодор Каракачанов:  „Бесовете стават все по-бесни и това не е никак случайно. Не спираме да усещаме този особен дух на сцената докато играем това представление, защото е изключително актуално. Всеки живее със своята истина и поне веднъж в живота си е искал да каже, че тя е една. Само че светът не работи така. Във връзка с това с живи ли са бесовете - виждате наскоро какво се случваше по площадите. Не само тук, но и по света. В момента живеем в един огромен бяс.“

София Джустрова вижда движещата сила на бесовете: „Личният бяс у човека го движи в живота. Ако нямаме бесове, значи нямаме цел, нещо, с което да се борим.“

Затворено/Отворено

Ситуацията с коронавируса и антиковид мерките засегнаха сериозно хората, занимаващи се с театър. Салоните първо бяха затворени, после отваряха и отново затваряха. Сега работят с определени ограничения. Според Теодор „бесът“ в младия човек е провокиран от тази несигурна ситуация, но е градивен - „желанието му да кипи, да работи, да има непрекъснато движение с проекция напред.“

Теодор Каракачанов в „Бесове“ от Албер Камю

Положителната страна на тази въртележка е, че в един момент твоят личен „бяс“ започва да става кауза и някак чрез общуването, чрез намирането на хора, които го споделят, започва да става малко по-лесно и на теб. „Защото „бесът“ е нещо, което всеки един от нас - аз, ти, тя, ние задържаме в себе си като хора“, продължава Теодор.

Бесен театър „Мотус“

Младите актьори гледат към театралното си бъдеще с романтичен оптимизъм и с идеи за създаване на нещо свое.

София Джустрова: „Всеки един от нас непрекъснато си блъска главата в търсене на нови решения и този текст („Бесове“) наистина дойде като начин да изкажем това огромно желание да намерим мястото си в света. Нашият клас направи свое сдружение - театър „Мотус“.

Теодор Каракачанов: „Една от основите цели е да продължим да работим с идеята, която проф. Танковска ни даде за театъра и усещането за него като събитие, като живот, като мислене“.

Съхраняване на единството, след като въртележката на живота „завърти“ младите актьори и всеки поеме по своя път. Теодор продължава: „Искаме да имаме едно място, на което всички да работим и горим по начина, по който го правеше проф. Танковска.“

Кандидатстване по проекти, свободата да избираш екип и луксът за по-дълъг репетиционен период. Но най-вече: „да не чакаме някой от някъде да ни извика“.

Треска за театър

Извикването за проекти на театър „Мотус“ е въпрос на време. Но нека видим каква е за младите актьори онази особена тръпка преди излизането пред публика - сценичната треска. Ивана и Теодор споделят за своите любопитни ритуали.

Ивана Керанова: „Денят ми започва винаги с един и същ плейлист с песни, нещо леко. Имам определен брой напитки, които трябва да изпия преди и по време на представлението.“

Теодор Каракачанов: „Аз пръскам парфюм. Иначе не мога да изляза на сцената - това е моят странен ритуал“. София Джустрова споделя, че няма особени ритуали. Просто се старае да излезе по-бързо на сцената. 


Вие не е нужно да излизате никъде. Може просто да си пуснете цялото интервю с младите актьори в звуковия файл.

СНИМКИ: Теодора Тодорова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Филмов фестивал МЕНАР

Започва филмовият фестивал МЕНАР

Днес в Дома на киното в София се открива филмовият фестивал МЕНАР. Той запознава българската публика с културата и традициите на Югоизтока и ислямския свят. Това е 17-тото му издание. Зрителите да очакват една добра селекция от игрални, документални и късометражни филми, които ще се се излъчват до 30 януари, обясни пред БНР Здравко..

публикувано на 17.01.25 в 12:06

Премиера на "2084. RЕХ. Или последният цар на света" в Пловдив

На сцената на Пловдивския театър тази вечер ще се състои премиерата на спектакъла "2084. RЕХ. Или последният цар на света" . Автор на пиесата е руският драматург Кирил Фокин , а постановката е на македонския режисьор Деян Пройковски .  Ироничната антиутопия ще поведе зрителите към близкото бъдеще – свят, в който човечеството е постигнало..

публикувано на 16.01.25 в 14:50
Woomb

Българският дует Woomb излиза на сцената на фестивала "Евросоник" в Грьонинген

Българският дует Woomb ("Уумб"), носител на награда от конкурса "Пролет" на БНР, ще излезе на сцената в Грьонинген тази вечер като един от номинираните за престижните музикални награди. Българската група Woomb е сред номинираните за наградите MME Public Choice Award Наградите Music Moves Europe, организирани от европейския шоукейс..

публикувано на 16.01.25 в 08:23

Силен старт на Международния кларинетен конкурс "Сава Димитров" 2025

От 17 до 21 януари 2025 г. София ще бъде домакин за трети път на Международния кларинетен конкурс „Сава Димитров“ – културно събитие, което все повече трупа престиж и привлича световния музикален елит. Организатори са Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ и фондация „Проф. Сава Димитров“, със съдействието на Министерството..

публикувано на 15.01.25 в 16:52
Мартина Табакова и Албена Врачанска

Радиооркестърът представя световната премиера на нов български клавирен концерт

На 15 януари в Първо студио на БНР от 19.30 ч. Симфоничният оркестър на БНР ще продължи поредицата си, в която през този сезон представя програми изцяло с българска музика. На диригентския пулт ще застане Константин Добройков - ръководител на камерния ансамбъл "Софийски солисти", с когото радиосимфониците са работили многократно и в концертни, и в..

публикувано на 15.01.25 в 15:56

Влиянието на ИИ във фокуса на Венецианското биенале по архитектура 2025

19-ото издание на Венецианското биенале по архитектура е планирано за периода от 10 май до 23 ноември 2025 г. Темата тази година изследва влиянието на изкуствения интелект и новите технологии върху архитектурата и обществото.  Българският павилион ще бъде подготвен от архитект Ясен Марков . Неговият проект "Псевдоприрода" спечели първо..

публикувано на 13.01.25 в 18:34
Росица Кавалджиева, Ирена Гъделева, Красимира Йорданова и Татяна Иванова

"Алегро виваче" на 35!

Първото издание на предаването за класическа музика "Алегро виваче" е на 6 януари 1990 г. Оттогава, вече 35 години, водещите, редакторите и репортерите му се стараят да отстояват високите стандарти, задавани ежедневно в ефира на Програма "Хоризонт", с актуални новини и динамичен стил, подсказани и от самото име - термин в музиката, озвачаващ "весело,..

публикувано на 13.01.25 в 14:57