Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Тодор Калайджиев: Почти всеки аспект от автомобила се контролира от софтуер

Снимка: личен архив

Софтуерът в автомобилите ще е също толкова важен, колкото и характеристиките на колата и в бъдеще ще играе значителна роля. Това казва Тодор Калайджиев, бивш инженер в Google и Amazon, основател на фирма за софтуер за автомобилна диагностика. 
Стратегическият отдел на "Прайсуотърхаускупърс" подготви доклад, свързан с развитието на автомобилния сектор. Автомобилите малко или много ще станат интелигентни – в това вече никой не се съмнява. Но докладът на консултантската компания отчита тенденции, които могат да изненадат
Минавало ли ви е през ума, че в бъдеще може да не ходите на сервиз, защото операционната система на колата сама ще подава данните през 5G мрежата, ще получава ъпдейти и в краен случай може сама да „отиде“, за да ѝ направят ремонт. Последното е все още далече, но Тодор Калайджиев твърди, че автомобилостроенето е излязло от времето, в което контролните системи са били самостоятелни.

"В днешно време почти всеки аспект от автомобила се контролира от софтуер, дори и отварянето на един прозорец не е както преди жичка - физически свързана с електромотор, който отваря прозореца. Сега става въпрос за електронен модул на копчето, който изпраща съобщение до електронен модул на мотора, който комуникира с главния контролен модул и той подава друг сигнал към мотора да отвори прозореца. Това им дава възможност да правят нещата конфигуруеми, дава им възможност да не опасват целите автомобили с толкова жици, колкото биха били нужни. Дава им възможност да внедрят системи, които не са възможни само с механичен контрол. Най-базовото нещо, с което са започнали да се внедряват компютрите в колите, това е електронно впръскване на гориво, т.нар. инжекцион".

Тодор Калайджиев                  Снимка: личен архив

Според експертите от доклада разработката за софтуер за новите модели автомобили ще се удвои през следващите 10 години. Значителна част, около 45% ще бъдат с автономно управление. Вече се говори за обединяването на сензорите в малко на брой, но по-мощни компютри, така наречените домейн-контролери. Софтуерът на колата ще се обновява редовно от „облака“, автомобилните производители трябва да се обединят, в резултат на което ще се появят една, две или три нови операционни системи за колите на бъдещето. Което пък дава шанс на изцяло софтуерни компании да влязат в бизнеса с автомобили. Това е логична посока на развитие, смята Тодор Калайджиев.

"Google от години се занимава със собствен проект - експериментален, за автомобил, който се управлява сам".

Тодор Калайджиев казва, че разработката на системите за електромобили е една от основните мотивации изобщо за софтуер в колите. Българските специалисти също са ориентирани добре в тази зараждаща се ниша за софтуер.

"Доказателство за това е самият факт, че в България се произвеждат доста компоненти за много от световните автомобилостроители, включително и софтуерът, и електрониката. И на друго ниво като нас - има фирми, които правят неща извън вградените в автомобила, правят неща, които или комуникират с автомобилите, или създават платформи, свързани с поддръжка на автомобили, менажиране на трафик, на паркоместа. До момента сме се опитали да се свържем с големите автомобилостроители, като цяло контактът с тях е труден, имаме успех при някои", разказва Калайджиев.   

Тодор Калайджиев не вижда проблем с глобалния недостиг на чипове заради коронавируса:

"Софтуерът е много гъвкав като продукт, възможно е една и съща функционалност да се извършва от три различни модули или да се обедини в един модул. Ако имаме такъв лимит на брой чипове или на друг хардуер, съм сигурен, че програмистите ще измислят начин да ги внедрят всички тези функционалности в по-малък брой модули или в по-малък брой от нещо, което не достига". 

Целия репортаж можете да чуете в звуковия файл.

Снимки: Личен архив на Тодор Калайджиев




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Калоян Гешев спечели златото по умствена калкулация сред участници от 22 държави.
Четвърта световна титла.

Калоян Гешев: Надявам се един ден да преподавам и да разпространя уменията за скоростна калкулация

Надявам се един ден да преподавам и да разпространя тези умения за скоростна калкулация, които имам . Това каза в предаването "РадиоТочка" 14-годишният Калоян Гешев, четирикратен световен шампион по ментална аритметика и носител на световен рекорд по скоростно смятане, ученик в Първа частна математическа гимназия(ПЧМГ). Той е в топ 3 на Световната..

публикувано на 24.10.25 в 19:12
Мирела Петкова

Мирела Петкова: България е на последно място в Европейския съюз по медийна грамотност

"България е на последно място в Европейския съюз по медийна грамотност" . Това отбеляза пред БНР Мирела Петкова , член на Управителния съвет на Коалиция “Медийна грамотност”: "Повечето хора прекарват все повече време пред екрани - било то лаптоп, телефон, дори стария и добре познат телевизор. Информацията и медийните познания са нещо, с което се..

публикувано на 24.10.25 в 14:37

Сопраното Лилия Кехайова: През 21 век операта не е вече толкова недостъпна

"Операта е част от нашата култура, културата, която възпитава и би трябвало да възпитава в ценности" . Това коментира пред БНР сопраното Лилия Кехайова , артист и солист на Софийската опера и балет: "Операта определено е високо изкуство , защото можеш докато гледаш един спектакъл, както да нахраниш душата си, така и да си зададеш въпроси, така..

публикувано на 24.10.25 в 11:13
Светослав Бенчев

Светослав Бенчев: Няма причини за притеснение по отношение на котировките на суров петрол

"За момента не мисля, че има някакви причини за притеснение по отношение на котировките на суровия петрол" . Това каза пред БНР Светослав Бенчев , председател на Българската петролна и газова асоциация: "От вчера до днес нищо не се е случило. Всичко в страната продължава да функционира, бензиностанциите работят, рафинерията работи, налични..

публикувано на 24.10.25 в 10:02
Димитър Георгиев

Димитър Георгиев: Пазарът на петрол постепенно ще се напасне към новите условия

"За пръв път от началото на войната и Китай, и Индия, които на практика са най-многолюдните и едни от най-големите икономики в света, спират или поне намаляват доставките на петролни продукти от Русия , което със сигурност сериозно ще удари руската икономика , която и без това тази година вече за пръв път изпитва истински затруднения и която е..

публикувано на 24.10.25 в 08:54
Вера Найденова

Ден на отворените врати в Районен съд - Плевен

Днес в Плевенския районен съд е организиран Ден на отворените врати. Инициативата е посветена на Европейския ден на гражданското правосъдие . В Съдебната палата плевенчани могат да се възползват от безплатните съвети на адвокати в областта на гражданското право.   Пред БНР съдия Вера Найденова обясни: "На 25 октомври..

публикувано на 24.10.25 в 08:28
Село Челопек

Второ издание на Фестивала на книгата, добрините и традициите в село Челопек

Знаете ли какво свързва Вазовата героиня баба Илийца и маорите - коренното население на Нова Зеландия? Въпросът, макар и шеговит, не е приумица, а е част от колорита на една покана. Отговорът на въпроса е Челопек - първото българско село на книгата . През почивните дни там ще се проведе второто издание на Фестивала на книгата, добрините и..

публикувано на 24.10.25 в 07:38