Във война с ограниченията за работа и публика влязоха в последната пандемична година творците на културата във Велико Търново. Повече от година творците на културата в града се борят за всяка среща с публиката. Театралните салони и концертните зали затваряха и отваряха, публиката продължава да влиза с маски на спектаклите, зрителите сядат през седалка или две, а емоцията е стаена. Работата на творците е на приливи и отливи и това действа обезкуражаващо, споделят актьорите от Музикално-драматичния театър „Константин Кисимов“.
Пиесата „Червило“ по съвременни американски автори беше една от първите, с които великотърновският театър възобнови срещите с публиката.
„В началото никой не вярваше, че това може да продължи толкова дълго и чакахме с нетърпение ден след ден да си се върнем на работа. Когато се разбра, че това е един по-дълъг процес – от едната крайност до другата се лутах, но театърът липсва, работата много липсва“, сподели Стефка Златкова.
„В такива ситуации като тази, която е неподвластна на нас, ние не можем нищо да направим, в живота на всеки един актьор става ясно дали театърът е съдбата му, или това е място за ходене на работа“, заяви Иван Митев.
„Нашето изкуство без публика е невъзможно. Представете си една комедия, ярка, смислена, хубава и хората стоят на разстояние 2 метра един от друг. Психологията на публиката е такава, че те се смеят по-активно и реагират по-бурно, когато са плътно един до друг. Театърът е създаден като едно взаимодействие между актьорите и публиката. То се прави заедно“, коментира Милен Иванов.
Постепенно великотърновските театрали възстановиха спектаклите, тръгнаха на турнета из страната, поставиха две премиери – на повестта „Гераците“ от Елин Пелин и на пиесата „Животът – това са две жени“ от Стефан Цанев. Режисьор и на двата спектакъла е Невена Митева, която е категорична, че броят на зрителите, пред който играят актьорите, не е без значение:
„Не е все едно в този спектакъл на колко човека играеш. Първата част е много комична. Когато публиката не е плътно човек до човека, тя някак си се притеснява да реагира, да се засмее и тогава човек има чувството, че салонът е празен. Да, в „Гераците“ няма значение дали ще влязат 100 човека или 300 човека, там е друга ситуацията. Тук има значение обаче и тайно се надявам тези 30 и няколко човека да реагират като 100 човека, за да усетят и актьорите каламбурния текст. Изисква се от актьорите страхотна мобилизация, на 100%, за да не усетят вътрешно, да не се смутят от това, че публиката е плаха в реакциите си или въобще отсъстват реакции, което също е възможно“.
За певците ограниченията на пандемията минаха като вятър през вода, както се пее в хита „Твоят пръв урок“ на дует „Амфибия“. Днес сестрите от дуета Цветомира Крусева и Катя Иванова са на противоположни мнения за последствията:
„На мен ми помогна много духовно. Себепознанието, себеразвитието, обърнах се към себе си. Специално тази година беше много ключова. Все пак човек трябва да се позамисли за човечното в себе си, за положителните качества, с какво може да допринесе към хората, с какво може да е полезен на другите, да не е само за себе си, защото е безсмислено. Когато правиш добро към другите, всъщност ти го правиш към себе си“, заяви Цветомира.
„С нея понякога се разминаваме в мненията. Тази цялата ситуация, това затваряне, да не можеш да изразиш себе си в песента, това нещо убива хората на изкуството, да стоиш затворен, да нямаш тази комуникация с публиката, да не пееш, това, което трябва да го отдаваш на хората. Това е дарба, която трябва да я показваш. И тази пандемия, цялата обстановка просто духовно съсипа хората на изкуството“, коментира Катя.
Позитиви от ограниченията извлече в творчески план диригентът Владимир Бошнаков:
„Благодарение на тази пандемия разбрахме колко сме зависими от изкуството, колко много имаме нужда от него. Тази пандемия аз лично успях да я използвам по един много добър начин. Отдаде ми се възможността да направя 30 репетиции за „Спящата красавица“ – балет на Стара Загора. Имаме идея балетите вече да се правят вече с оркестър и това беше най-подходящото време. Публиката винаги ни липсва. Ние живеем, ние работим, ние творим, лягаме и ставаме заради това общуване с публиката. Ние имаме нужда от тях, ако те имат нужда от нас, значи любовта ни е взаимна“.
С балета „Спящата красавица“ по музиката на Чайковски и под диригентската палка на оркестъра от маестро Бошнаков Старозагорската опера ще открие на 3 юли летния оперен фестивал „Сцена на вековете“ в крепостта „Царевец“.
Репортажа по темата можете да чуете в звуковия файл.В рубриката "Помните ли..." на предаването за класическа музика "Алегро виваче" по "Хоризонт" отбелязваме 100 години от рождението на проф. Димитър Русков - един от големите български хорови диригенти от средата и втората половина на ХХ век. На 1 август се навършиха 100 г. от неговото рождение. Свързваме името му предимно с Българската хорова капела..
Млади кюстендилски художници, възпитаници на школата "Новите майстори", рисуват уличен стенопис в Босилеград, Сърбия. Оригиналният пърформанс, подкрепян от Общината в сръбския град и сдружението "Глас", се прави за четвърти път и ще продължи до неделя, 24 август. Тазгодишното издание е под мотото "Стените, които ни свързват", а стенописите..
Село Антон се превръща в своеобразна сцена за музикални експерименти и място за срещи на специалисти и меломани, заинтригувани от съвременните тенденции в музикалното творчество и интерпретация. На 23 и 24 август в подножието на Стара планина ще се проведе третото издание на Фестивала за съвременна музика "Мишовите звукови пейзажи" , посветено на..
Варненци и гостите на морската ни столица са големи късметлии - особено ако са орепомани, защото от Варна ще започне да се пише историята на българските постановки на операта "Русалка" от Антонин Дворжак. А Държавна опера - Варна може да се похвали с присъствието на една от най-високо ценените изпълнителки на главната роля – оперната прима..
В 12-ото издание от 32-я летен сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: - Отзвук от спектакъла на операта “Риналдо“ от Хендел на студентите от оперната студия на Йерусалимската опера /кореспонденция на Феня и Искра Декало/ - Отзвук от спектакъла на операта “Дама Пика“..
На 82-годишна възраст в Габрово почина проф. Венцеслав Николов - един от забележителните български виолончелисти, уважаван педагог и общественик, а също и плодовит писател. Роден през 1943 г. в Русе, той получава първите си уроци по виолончело от баща си – известния русенски виолончелист, диригент и педагог Мишо Николов. Първият си концерт изнася,..
В разгара на летните месеци музикалните афиши в австрийската столица продължават да бъдат привлекателни, предлагайки на меломаните разнообразие от събития в класическия жанр. Един от тези артистични форуми е Международният музикален фестивал във Виена (Internationales Musikfest in Wien), който се проведе за осми път като партньорство между..
Фирмата, предлагаща парасейлинг, при който в Несебър загина 8-годишно момче, не е била проверявана за трудовите договори от Инспекцията по..
Чистка в Столична община явно има и смятам, че това е неетично. Явно не е на база работиш – не работиш, може би причината е, че си работил по..
Има специална наредба за водноатракционни услуги , приета през 2009 г. и е актуализирана през 2012 г. По случая със загиналото дете в Несебър възниква..