На 21 и 24 май българската оперна звезда Соня Йончева имаше триумфална изява на сцената на Виенската Щатсопер в ролята на Тоска от едноименната опера на Пучини.
След отпадането на ограниченията за изяви в културния сектор в Австрия, директорът на театъра Богдан Рошчич специално адаптира програмния афиш, за да осъществи този дългоочакван от публиката гастрол, който беше многократно отменян поради пандемията от Ковид-19. Като партъори на Соня Йончева на елитната сцена се изявиха известни изпълнители – тенорът Пьотр Бечала в ролята на Марио Каварадоси и баритонът Амброджо Маестри в образа на барон Скарпия. Диригент на спектаклите беше Маестро Аксел Кобер.
Сценичната реализация на „Тоска“ във Виенската Щатсопер е легендарна. Тя е дело на режисъорката Маргарете Валман и датира от 3 април 1958 г. Премиерата преди 63 години е била дирижирана от Херберт фон Караян, а звездният състав е включвал Рената Тебалди, Джузепе Дзампиери и Тито Гоби. Вече десетилетия наред тази историческа прочута постановка е бижу в репертоара на Щатсопер и любима за публиката във Виена, а спектаклите на 21 и 24 май бяха 618-и и 619-и поред в дългия сценичен живот на тази оперна продукция. Сценографията и костюмите са красиви, издържани в традиционен класически стил и съхранили въздействието на своята естетика.
Десетки са имената на най-големите оперни звезди, които са гастролирали в спектакли на "Тоска" на сцената на Виенската опера, като силно впечатляващо е българското присъствие. В различни периоди през годините теноровата партия на Марио Каварадоси е изпълнявана от Тодор Мазаров, Венко Венков, Димитър Узунов, Никола Николов, Михаил Светлев, Емил Иванов и Костадин Андреев. През 1981 и 1982 г. Руслан Райчев е дирижирал два спектакъла на "Тоска" на пулта на Щатсопер. В ролята на самата примадона Флория Тоска на тази сцена са се превъплатили пет великолепни български сопрани: Люба Велич, Галина Савова, Гена Димитрова, Анна Томова-Синтова и, разбира се, емблематичната интерпретаторка на този възпламеняващ образ - Райна Кабаиванска.
В спектаклите на 21 и 24 май взискателната публика на Щатсопер откри своята нова Тоска – забележителна приемственост в лицето на Соня Йончева - и я аплодира продължително с възторг, изправена на крака. Световноизвестният български сопран има утвърден статус на една от големите оперни прими днес, а виенската публика и преса бяха впечатлени от нейния талант още през 2013 г. , при дебюта й в операта “Ромео и Жулиета“ от Гуно. “Дойде, пя и победи!“ – озаглави своя статия тогава един от музикалните критици във Виена. През 2014 г. Соня Йончева се представи успешно и като Маргарита в три спектакъла на операта “Фауст“ от Гуно, а на 19 май 2017 г. тя бе сред специално поканените звезди за галаконцерта по повод 50-годишната кариера на Пласидо Доминго на сцената на Виенската Щатсопер.
Ценителите на класическото оперно изкуство познават Соня Йончева в ролята на Тоска от забележителната продукция на Метрополитън опера от сезон 2017/2018 г., чийто запис бе излъчван многократно онлайн. Но виенските меломани очакваха и останаха завладени от своята “жива“ сценична среща с българската оперна прима.
Австрийските медии, сред които изданията Die Presse, Kurier, Kronen Zeitung, Der neue Merker и др. също откроиха нейното завладяващо вокално и сценично присъствие. Интерпретацията на молитвата на Тоска “Vissi d'arte“ от Соня Йончева бе оценена от критиката на Kurier като “изумително красива“. За същото изпълнение на арията Die Presse пише: “Безупречна линия на звукоизвличане във всички регистри, ясна дикция, фини цветове и нюанси в тембъра на гласа, усещане за затрогваща имтимна изповед“. Изданието Der neue Merker отбелязва: “Блестящият сопранов глас на Соня Йончева е добил плътност и мощност, а техниката й при пеене на пасажите в легато е забележителна. Тембърът й е със сребристо-кадифена обагреност, като певицата беше силно впечатляваща в любовния дует от първо действие, в който гласът й достигна височини с божествено звучене.“
Висока класа в спектаклите на “Тоска“ показаха и сценичните партньори на Соня Йончева – италианският баритон Амброджо Маестри в ролята на демоничния барон Скарпия и любимецът на виенската публика – полският тенор Пьотр Бечала в ролята на Марио Каварадоси, който след нестихващите овации на публиката в трето действие на операта изпълни на бис прочутата ария “E lucevan le stelle“.
Кореспонденцията от Виена можете да чуете в цвуковия файл.
Книгата "Музеят на моето време" на Слава Янакиева представя колекция от фрагменти, в които личното свидетелство се превръща в общо послание за памет, род, загуби и надежда. Янакиева е културолог, преводач и университетски преподавател. Започва своето търсене в тишината на Covid пандемията. "Цялото бреме на времето, което мъкнем, трябва..
Международният театрален фестивал "Сцена на кръстопът", чийто основоположник е Стефан Данаилов, се открива за 29-а поредна година. Домакин е Пловдивският драматичен театър. Първото представление в афиша е спектакълът „Без кръв“ на Пловдивската трупа по едноимения роман на Алесандро Барико. Режисьор е Диана Добрева, а сценичната адаптация..
Книгата "Етюд-и-те на София. 10 години в кадри" на фотографа Иван Шишиев запечатва едни от най-интересните и впечатляващи хора, места и събития в столицата ни през последното десетилетие. "Вече има публикувани над 18 000 кадъра, които разказват какво се случва в София и България. Публикувал съм и снимки от Ирак, Албания, Киргистан,..
Започна юбилейният 25-и международен майсторски клас на оперната дива Райна Кабаиванска, организиран от Нов Български Университет. Той отбеляза рекорден интерес – за участие се записаха 140 млади оперни певци от 30 държави. Ето кои са избраниците на Маестрата, след прослушването на 4-и септември на сцената на Софийската национална опера и балет:..
В 14-ото издание от 32-я летен сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20-21 ч.: - Най-грандиозното музикално събитие на столична сцена през месец август беше фестивалът в две вечери – на 28-и и 29-и август, “Гала в София“, организиран от българската оперна дива Соня Йончева и нейната..
Нов графит от неуловимия уличен художник Банкси се появи отстрани на сградата на Кралския съд в центъра на Лондон, но ще бъде премахнат. Стенописът изобразява съдия с традиционна перука и черна тога, който удря протестиращ, легнал на земята и държащ опръскан с кръв плакат. Въпреки че стенописът не е препратка към конкретна кауза или..
"Надпяване" е класация за народна музика, чиято цел е всеки месец да представя произведения в различни стилове, подредения в няколко категории, състезаващи се в рамките на една календарна година. Форматът обхваща авторски произведения, нова, етно, традиционна музика, която се доближава до вкусовете на аудитория от различни възрасти, с различни..
Свидетели сме на една груба злоупотреба с правосъдие , престъпление срещу правосъдието, тъй като на четирима младежи им се вменява действие, което те..
Това е отделен кадър, никой не знае кога е започнал конфликтът . Аз видях един откъс, в който между неясни фигури има някакъв диалог, който може да е..
Съпругата на старши комисар Николай Кожухаров сподели пред БНР актуални данни за състоянието му: " Възстановява се, в Интензивно отделение е"...