„Все още сме далеч от ситуации, в които автономните камиони ще са господарите на пътя, но пътят към подобни автономни машини вече е поет. Производители и дистрибутори вече пробват интереса на клиентите си поне с полуавтономни машини“, каза в „Хора, пътища, автомобили“ Александър Бабанин от Асоциацията на автомобилните производители:
„Всички работят в тази посока. Шофьорът трябва да е вътре и да пусне волана да работи сам, като спазва осовата линия, до края на пътното платно, като се правят и завои, но трябва да има коректна маркировка и пътен ръб“.
Александър Бабанин поясни, че подобен тип системи, като начало, ще бъдат прилагани само на магистрални участъци:
Контролът, поне за Европа, ще е в нови регламенти, които се обсъждат и подготвят. Но дебатът за това кой как да носи отговорността на пътя е вкаран в по-голямата дискусия за регулациите на изкуственият интелект. Системите за автономните автомобили бяха определени като високорискови в наскоро предложената от ЕК класификация на риска при използването на изкуствен интелект. Това означава, че при пускането им в употреба, доверието в тях ще е най-ниско и те винаги трябва да бъдат под наблюдение. Татяна Евас от генералната дирекция, която отговаря за координация на политиката за изкуствен интелект в ЕС обяснява:
„Автомобилният сектор определено ще е заинтересован от тези регулации. Защото елементи от тях попадат в групата на системите с висок риск. Затова в предложението сме включили изисквания като на например, данните от обучителния процес да бъдат висококачествени. Да има проследима документация, да има определено ниво на прозрачност, за да може потребителят да знае как да ползва системата. Изискваме потребителят да има възможност да „надзирава“ действията на системата, както и мерки, свързани с киберсигурността на системата.
Автомобилният сектор уверява, че вече се работи по създаването на сигурни методи за тестване на автономните превозни средства. Консорциумът за автоматизирана безопасност на превозните средства, който обединява доста световни производители, вече е фокусиран върху безопасното внедряване на автоматизирани системи за управление от 4-то и 5-то ниво“, уверява Ейми Чу:
„Ние вярваме, че събирането на възможно най-много данни е важно не само, когато се случи някакъв инцидент, за да можем после да го реконструираме. Но е и важно, за да разберем какво е поведението на системата, което да доведе и до подобряване на сигурността. Данните, които записваме, стават особено важни когато трябва да обучим системата която автоматично трябва да се ориентира. Тези действия обикновено се изпълняват от човека-шофьор, но в един момент ще бъдат поети от изкуствения интелект, който ще се намира в автомобила. Интересува ни какво прави този автономен автомобил. Втората категория я нарекохме „откровеност“. Тоест, какво самият автомобил е помислил, че е важно да бъде отчетено. Това е важно, защото преди да поеме управлението, трябва да сме сигурни, че изкуствен интелект е изпълнил определени процедури. Като например какъв е бил статусът на подадените сигнали - за спирачките, за мигачите. В третата голяма група данни влиза статистиката за това какво са „видели“ сензорите“.
Дебатите за сигурността на автономните автомобили продължават да са пълни с множество технически детайли. Но очевидно е, че вървят заедно с развитието да законодателството за автономните коли. Последният пример е от Германия. Преди седмици германските депутати одобриха законодателство, което ще позволи на превозните средства без шофьор да тръгнат по обществените пътища до 2022 г.
Александър Бабанин от Асоциацията на автомобилните производители свидетелства, че България е далече от подобни мерки:
„Това ще дойде и у нас рано или късно, когато се осъществява и връзка между движещите се превозни средства, но такава система все още не ни е била представена. Мисля, че има такива определени трасета на Запад – от точка А до точка Б, които ще бъдат изпробвани как се експлоатират такива превозни средства. Може и да се отделят лентите първоначално автономните от неавтономните автомобили".
Още по темата в звуковия файл.
"Тогава, когато една държава се развива като модерна държава, в нейната основа е заложено образованието , а един от основните приоритети в това образование, е неговото качество ". Това отбеляза пред БНР проф. д-р на науките Стойко Стойков , инженер и полковник от запаса: "За съжаление, точно плагиатството, което придоби изключително широк..
" Много е трудна връзката с близките ми в Газа, защото нямат ток и ако успеят да си заредят телефоните, могат на седмица около 20 минути да говорят, колкото да се чуем. Положението е много тежко. Хора падат по улиците , много е тежко наистина. Даже аз имам едно видео, което показва журналист на "Ал Джазира", докато снима на живо, хора падат след..
"Продължаваме промяната" имат пълно основание да твърдят, че институциите по някакъв начин злоупотребяват по отношение на тях с правомощията си ". Това коментира пред БНР Ивет Добромирова , журналист, PR експерт: " Проблемът е, че те са част от този проблем . Те спомогнаха за това институциите да бъдат превърнати в репресивен орган и сега се..
"Творчески терминал България - Израел" е с четвърто издание сега и е обратна връзка на Международния фестивал на българското изкуство или българските изкуства "Българска душа на святата земя" . Това каза пред БНР Весела Райчинова , кореспондент на БНР в Израел: " Това не е религиозен фестивал . Това е фестивал, който беше създаден под..
"Смяната на противопоставянето от Изток-Запад на статукво-промяна дава възможност за някакъв опит за сближаване, за синхронизация, но в никакъв случай не и на някакви директни общи действия на тези политически сили, защото там различията са прекалено големи, особено между "Продължаваме промяната" - "Демократична България" и "Възраждане" . Това заяви..
Плевенска фирма изнесе данни за неплатени суми от Община Плевен по договор като подизпълнител на "Паркстрой“ . Каква е причината за тази ситуация след твърдението, че Общината няма финансови проблеми? Какво се случва с оранжерията и закупената техника на "Паркстрой“, след като управителят беше освободен от Общинския съвет, но заведе съдебни дела и..
" Самоубийството може да бъде израз на много неща , но като че ли на първо място бих могъл да кажа, че самоубойството е израз на екзистенциална субективна криза у личността ". Това обясни пред БНР Даниел Генков , криминален психолог: "Тогава, когато индивидът е изправен пред непреодолима обективна или пък субективно преживяна ситуация, която..
Извънредната ситуация с пожара край Костинброд се е развила много бързо – в рамките на 30 минути, не е имало време да се изпрати съобщение чрез..
Не очаквам да има среща между Путин и Зеленски, Русия иска капитулация на Украйна! Това мнение изказа пред БНР о.р. кап. I ранг Васил Данов от..
"Тогава, когато една държава се развива като модерна държава, в нейната основа е заложено образованието , а един от основните приоритети в това..