В Силистра продължават протестите заради затворения в града граничен пункт с Румъния за тежкотоварни камиони.
Превозвачи, търговци и земеделски производители настояват онези от тях, чиито контрагенти в Румъния са по сухопътната граница, да бъдат допуснати да преминават през контролно-пропускателния пункт, защото, ползвайки фериботния комплекс извън града, трупат големи загуби - и финансови, и времеви.
В започналата преди месец протестна вълна първи бяха транспортните фирми, търгуващи с Румъния. След тях гражданите, страхуващи се да станат отново заложници на километричните опашки от ТИР-ове, по централни силистренски улици.
Превозвачите този път бяха подкрепени от земеделски производители и търговци, които също имат взаимоотношения с Румъния. Сред тях е и Димитър Димитров, представител на фирма в силистренската община Ситово, произвеждаща фураж.
"Изнасяме в Румъния. Основната ни търговска част е с румънската част, в района на Констанца над 100 хиляди тона изнасяме за румънския пазар годишно. И се оказва, че ние го губим този пазар. С нас присъстват и наши румънски колеги, от румънски транспортни фирми, които участват в този протест. Ние загубихме поради затваряне на КПП Силистра за товарни автомобили един пазар, който беше на територията на република Румъния, включващ сухопътната част между България и Румъния. В момента целия трафик, който преминава между страните България и Румъния е насочен изцяло между фериботния комплекс, който е в Айдемир, Кардам и Дунав мост. Ситуацията на Дунав мост и Кардам е ужасяваща, опашките са много часове, транспортните фирми губят много пари, ние сега, за да превозим стоки, който е на 20 километра в Румъния, ние трябва да минем от порядъка на 400 километра".
Иван Петров е работил в същата тази фуражна фирма, но днес е без работа, заради промените в маршрутите.
"Заради тези фериботи напуснах работа, тук за 20 километра отиват 3 дена. Аз в Европа 3 хиляди и 500 километра правя за една седмица. Мен ме е срам да стоя тук и хората да ми плащат и аз да стоя там да вися на този ферибот".
Земеделци оставиха пред сградата на Областната управа изгнили череши и кайсии, за да покажат какво се случва с продукцията им, когато трябва да пътуват по-дълги разстояния.
"Производител съм на череши, стоката се разваля, времето за транспорт е прекалено много, двойно…В Румъния, където да си реализирам продукцията за половин час, този полови час в момента е над 24 часа. Има изградена сухоземна част, ние трябва да пътуваме през два ферибота, което е свързано с много разходи и време".
Имаше и представители на румънски фирми, чийто бизнес също страда от усложнената обстановка със забраната за преминаване през градското КПП. Юлиян Кимойка е един от тях. Има търговски обекти и филиали в няколко населени места. Купува от България основно строителни материали, но сега дори един камион пясък му се оскъпява с 250 евро.
"Ние сме свикнали да имаме бизнес в България, да купуваме стоки от България, да купуваме български стоки, доставяни от български фирми у нас. Строителни материали, пясък, цимент. При вас са по-евтини и са по изгодни за нас".
Областният управител Ели Тодорова заяви, че е направена проверка в хронологичен ред на целия проблем с изграждането на фериботния комплекс и защо той не е проработил ефективно в годините. Този въпрос е сложен, тъй като е с международно-правен характер. Неговото разрешаване е от поне 7-8 министерства и институции. Това изисква време и няма да бъде разрешен от областния управител.
До Министерски съвет са направени и предложения да се помисли как съществуващата инфраструктура ГКПП Кайнарджа - Липница - в момента с ограничение за автомобили до три тона и половина, да бъде адаптирана за тежки товарни машини или да бъде изграден нов граничен пункт в местността „Осми пост“.
Разбира се, отново е поискано изграждане на мост в района на Силистра - Кълъраш.
Повече можете да чуете в звуковия файл.
Руската война срещу Украйна трябва да спре, а това може да стане, само ако Русия прекрати агресията си и изтегли своите военни от Украйна, заяви германският канцлер Олаф Шолц в Рио де Жанейро, където участва в среща на върха на Г-20. Шолц сподели мнението, че включването на севернокорейски войници във войната срещу Украйна не бива да бъде търпяно и..
Най-малко пет танкера с втечнен природен газ са били пренасочени от Азия към Европа през последните дни, след като руският гигант "Газпром" обяви в събота, че спира доставките за австрийската OMV, сочат данни на аналитичната група "Кплер" (Kpler), цитирани от "Ройтерс". От утре спират доставките на руски газ за Австрия Руската компания..
3 януари ще е неучебен за учениците от община Монтана. Решението е на кмета Златко Живков, който има право три дни в годината да пуска учениците във ваканция. Учениците от община Монтана няма да ходят на училище на 3 януари следващата година според заповед на кмета Златко Живков. Така ваканцията за учениците за Коледа и Нова година се..
Кризите изискват редица структурни решения и реформи, поради което всички заедно с общи усилия трябва да се опитаме да посочим тези реформи, за да помогнем те да видят бял свят и да можем чисто..
Заради сухото и горещо време през летните месеци се отчита спад на производството на слънчоглед и царевица - съответно с 11,5 и с 38,1 на сто на годишна база, съобщи служебният министър на земеделието Георги Тахов на заседанието на Съвета на ЕС по земеделие и рибарство в Брюксел. "Изкупните цени към края на октомври не са в състояние да компенсират това..
В Рио де Жанейро започна срещата на върха на Г-20, на която бразилският президент Лула да Силва обяви създаването на глобален алианс за борба срещу бедността и глада. 81 държави са се включили в инициативата, както и редица регионални и световни организации, сред които Европейският съюз, както и частни филантропи. В речта си при откриването на форума..
Синдикатите в Гърция насрочиха обща стачка за сряда. Протестните действия включват спиране на сухопътния и морски транспорт 24-часови протести ще обхванат и държавния, и частния сектор. Федерацията на моряците съобщава, че всички пристанища на страната ще останат блокирани. Няма да се движат фериботи. Железничарите спират влаковете...
Не мога нито аз да пресъздам, нито проф. Денев да разкаже всичко, което съдържа неговата най-нова книга "Мадара - отразената история", но поне..
Централата на ДПС на бул. "Александър Стамболийски" не е предоставена по реда за политическите партии. Тя е предоставена по договор за наем от 1996 г.,..