Отдаването на концесия на автомагистралите срещна остри критики сред хората в социалните мрежи, където по въпроса тече разгорещена дискусия.
Ето какво коментираха шофьори:
"Пълен абсурд - навсякъде по света магистралите и основните шосета са държавна собственост, за да могат да бъдат ремонтирани".
"Без концесии - ограбиха ни тези концесии, тази държава беше цветуща, доведоха я до пустиня".
"Възможни са всякакви икономически решения - това е едно легитимно решение. Аз никога не съм подкрепял такива решения. Личната ми подкрепа е нула".
Публично-частното партньорство в пътното строителство е практика в редица страни, казва инженер Ясен Ишев от Научно-техническия институт по транспорта, според когото концесията има значителни предимства:
"При един добър договор концесионен ползите и за двете страни се очаква да бъдат добри. Парламентът и правителството трябва да вземат решение и то дългосрочно за стратегия за изграждане на нашата пътна мрежа, да определят всяка една магистрала по какъв начин да бъде достроена или построена".
Повече ли ще плащаме, ако магистралите бъдат концесионирани:
"Не бих казал, че ще плащаме повече. Концесионният договор би трябвало да уточни всички тези параметри предварително и да се знае, че таксата, която ще плащаме ще бъде такава, каквато е за други магистрали", допълни Ишев.
По-бързо ли се ще строят магистралите, ако бъдат отдадени на концесия?
"Самите изпълнители ще има нужда по-бързо да я въведат в експлоатация, за да може по-бързо да започнат да си връщат средствата, които са вложили. Сега се строи с теглене на кредит, с постановление на Министерския съвет", подчерта експертът.
Губи ли държавата от концесия на магистралите, когато таксите прибира конценсионерът, а не отиват в бюджета за поддръжка на пътища?
"Държавата няма да има никакви ангажименти или ще бъдат минимални ангажиментите на държавата при финансиране на строителството на магистралата. След това таксите ще отиват в концесионера, няма държавата да има ангажименти за поддържането на магистралата. Държавата си подготвя концесионния договор по проекта и от тук нататък започва да контролира".
Вече изградената тол система по магистралите ще помогне за определяне на условията на концесионния договор обяснява бившият началник на ТОЛ управлението проф. Олег Асенов:
"Важно е да се отбележи, че с вече изградената системата за пътно таксуване могат да бъдат постигнати две цели. Първата цел е привличането на служители за концесиониране, тъй като на база на тази система има възможност да се направят сериозни анализи за трафика и от там оценката на ефективността на бъдещата инвестиция".
Идеята, предложена от партията на Слави Трифонов за концесия на магистралите не е нова. Такива намерения съществуваха и по време на управлението на НДСВ. Защо обаче моделът на концесиониране на аутобаните по света не е приложен до момента и у нас?
Ето мнението на бившия директор на Пътната агенция по време на правителството на НДСВ Павел Диковски, сега заместник-председател на Браншовата камара „Пътища“:
"По политически причини концесията стана мръсна дума. В България се намесиха различни лобита, политически, които започнаха да обясняват това, което се шири сред хората, че ще струва много скъпо".
Повече можете да чуете в звуковия файл.Ще паднат ли зелените площи жертва на Зелената зона за паркиране? Има голяма вероятност това да се случи. Примерът е от столичния квартал "Гоце Делчев", където снощи жители алармираха, че там вече се сече поголовно. Тази сутрин съкварталци се събраха на мястото, където вече има отсечени дървета, за да протестират и в очакване да получат..
Поне с десетилетие сме закъснели с мерките за справяне с безводието. Това заяви пред БНР Чавдар Влъчков от Националната мрежа за развитие - организатор на форум на тема "Национални политики и местни решения за водните ресурси", който ще се проведе днес в Пловдив. Зафиров: За най-спешните дейности по подмяна на ВиК мрежата трябват 3,7..
Тази вечер от 19 часа в Аулата на Софийския университет "Св. Климент Охридски" Детският радиохор ще представи своя традиционен концерт в рамките на 36-ите Дни на японската култура в България. "Вече десетилетие и повече Детският хор на БНР участва в Дните на японската култура. В тези концерти, а и извън тях, ние показваме красотата на японската..
Факултетът по славянски филологии на Софийския университет "Св. Климент Охридски" и 203 Профилирана езикова гимназия "Св. Методий" в София започват заедно да изпълняват пилотната програма "Литературата не е музей". "Това е инициатива, която се роди спонтанно. Решихме с колегите по български език да създадем проект, като включим и СУ, за това..
Как и кога удоволствието и радостта могат да се превърнат в зависимост? Има ли ефект, едно вещество се разпространява , без оглед на вредите от него и в името на печалбата, казва Иво Иванов, преподавател в Софийския университет "Св. Климент Охридски", в лекция пред ученици, посветена на т.нар. дизайнерски наркотици. Синтетичните..
Кметът на София Васил Терзиев и общински съветници предлагат два пъти по-скъпи зони за паркиране в столицата. Решението идва след проведена анкета сред близо 22 хил. столичани. Предвижда се синята зона за паркиране в София да се разшири, а цената ѝ да стане 4 лв. на час. Тя ще работи и в неделя. Зелената зона ще струва 2 лв., а платеното паркиране ще..
Производители на плодове и зеленчуци ще протестират. Причината: по подобие на Украйна, ЕС освобождава от мита вноса от Молдова . "Засяга безмитен внос на ябълки, череши, чесън, гроздов сок, десертно грозде и сливи. Изключително сериозна група плодове . Традиционни производства в България ще бъдат много сериозно засегнати. Виждаме този..
Абсурдно е в България 46% от всичко, което се произвежда за годината, политиците да го изхарчват, няма как да имаш икономически растеж. Сингапур не..
С исковата молба в съда в Люксембург целим да докажем, че решението на Съвета на ЕС за присъединяването на България към еврозоната и двата..
Българското национално радио стартира конкурс за двама водещи на ново предаване на български жестов език . Това е уникално събитие, защото става въпрос..