Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Необходимо ли е да се отдават магистралите на концесия

Снимка: BGNES

Една от точките в управленската програма на партията "Има такъв народ", която представи Слави Трифонов, е отдаването на магистралите на концесия и дострояването на недовършените аутобани. Това предложение обаче среща сериозно недоверие сред хората, които се притесняват, че с концесионирането на магистралите пътни такси ще поскъпнат. Приложим ли е такъв модел за строителство на високоскоростните пътища у нас и ще плащаме ли повече, когато пътуваме по магистрала, отдадена на концесия?

Отдаването на концесия на автомагистралите срещна остри критики сред хората в социалните мрежи, където по въпроса тече разгорещена дискусия.

Ето какво коментираха шофьори:

"Пълен абсурд - навсякъде по света магистралите и основните шосета са държавна собственост, за да могат да бъдат ремонтирани".

"Без концесии - ограбиха ни тези концесии, тази държава беше цветуща, доведоха я до пустиня".

"Възможни са всякакви икономически решения - това е едно легитимно решение. Аз никога не съм подкрепял такива решения. Личната ми подкрепа е нула".

Публично-частното партньорство в пътното строителство е практика в редица страни, казва инженер Ясен Ишев от Научно-техническия институт по транспорта, според когото концесията има значителни предимства:

"При един добър договор концесионен ползите и за двете страни се очаква да бъдат добри. Парламентът и правителството трябва да вземат решение и то дългосрочно за стратегия за изграждане на нашата пътна мрежа, да определят всяка една магистрала по какъв начин да бъде достроена или построена".

Повече ли ще плащаме, ако магистралите бъдат концесионирани:

"Не бих казал, че ще плащаме повече. Концесионният договор би трябвало да уточни всички тези параметри предварително и да се знае, че таксата, която ще плащаме ще бъде такава, каквато е за други магистрали", допълни Ишев.

По-бързо ли се ще строят магистралите, ако бъдат отдадени на концесия?

"Самите изпълнители ще има нужда по-бързо да я въведат в експлоатация, за да може по-бързо да започнат да си връщат средствата, които са вложили. Сега се строи с теглене на кредит, с постановление на Министерския съвет", подчерта експертът.

Снимка: БГНЕС

Губи ли държавата от концесия на магистралите, когато таксите прибира конценсионерът, а не отиват в бюджета за поддръжка на пътища?

"Държавата няма да има никакви ангажименти или ще бъдат минимални ангажиментите на държавата при финансиране на строителството на магистралата. След това таксите ще отиват в концесионера, няма държавата да има ангажименти за поддържането на магистралата. Държавата си подготвя концесионния договор по проекта и от тук нататък започва да контролира".

Вече изградената тол система по магистралите ще помогне за определяне на условията на концесионния договор обяснява бившият началник на ТОЛ управлението проф. Олег Асенов:

"Важно е да се отбележи, че с вече изградената системата за пътно таксуване могат да бъдат постигнати две цели. Първата цел е привличането на служители за концесиониране, тъй като на база на тази система има възможност да се направят  сериозни анализи за трафика и от там оценката на ефективността на бъдещата инвестиция".

Идеята, предложена от партията на Слави Трифонов за концесия на магистралите не е нова. Такива намерения съществуваха и по време на управлението на НДСВ. Защо обаче моделът на концесиониране на аутобаните по света не е приложен до момента и у нас?

Ето мнението на бившия директор на Пътната агенция по време на правителството на НДСВ Павел Диковски, сега заместник-председател на Браншовата камара „Пътища“:

"По политически причини концесията стана мръсна дума. В България се намесиха различни лобита,  политически, които започнаха да обясняват това, което се шири сред хората, че ще струва много скъпо".

Повече можете да чуете в звуковия файл.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Ангел Престойски: Всеки в тази държава може да ползва вода колкото си иска без да я плаща!

Над 410 населени места у нас с 420 хил. жители са на воден режим, а други 456 изобщо не знаят какво е това водоснабдяване и канализация. Над 50% от водата се губи по мрежата заради течове от остарелите тръби или кражби. Това са малка част от констатациите, които направиха от "Зелено движение".  Пред БНР председателят на Съюза на ВиК операторите и..

публикувано на 28.08.24 в 15:32

"Школо": Не са водени разговори с нас за наредбата за е-дневниците

Подготвяме се за началото на учебната година. Отворени сме за диалог по всяка тема . Насреща сме да коментираме какво ще е най-добро за българското образование, за да върви напред.  Това заяви пред БНР Любомир Ваньов - изпълнителен директор на системата "Школо", която администрира по електронен начин дневниците в българските училища. В..

публикувано на 28.08.24 в 10:04

Потушен е пожарът в района на варненското село Тополи

Потушен е пожарът, който възникна днес в местността Клисе баир в района на село Тополи край Варна.  Огънят обхвана сухи треви, няма опасност за населеното място. Пожар край варненското село Тополи в местността Клисе баир    

публикувано на 27.08.24 в 20:55
проф. Иван Желев

Проф. Иван Желев: Целта на разкола в УПЦ е да се завземат огромни църковни имоти

Не мисля, че има в какво да бъде обвиняван патриарх Даниил за изказването. Той не е направил официално изявление, той  е говорил от амвона в църквата "Св. Иван Рилски" в Перник като глава на БПЦ. Това каза богословът проф. Иван Желев, бивш директор на дирекция „Вероизповедания“ в интервю пред БНР по повод изказването на главата на БПЦ за..

публикувано на 26.08.24 в 18:05

Симеон Ананиев: Красимира Стоянова ще е подложена на много голям натиск

" БДЖ няма да е на печалба . Никога железницата не е била на печалба. Тя косвено е на печалба, защото осигурява мобилност на хората, на бизнеса и оттам държавата печели. Въпросът е друг - че за всяка област ние трябва да имаме някаква разписана програма - с финансиране и отговорности . Докато не стане това, всеки следващ министър ще се снима,..

публикувано на 26.08.24 в 15:37

Владислав Михайлов: ЗНП и БДС са на 99% еднакви, разликата е в произхода на суровината

Киселото мляко и сиренето, с които ще се хранят децата в ясли, детски градини, ученически лагери, училищни столове и лафки, трябва да бъдат със защитени наименования за произход (ЗНП) в ЕС, вместо да отговарят на Българския държавен стандарт (БДС). Това предвиждат изготвени от Министерството на земеделието промени в наредба, регламентираща..

публикувано на 26.08.24 в 10:03

Как да минеш годишния технически преглед с катализатор под наем?

Катализатор с кратък живот от Китай или нов катализатор , но под наем за прегледа. Това е дилемата пред онези собственици на автомобили, които имат притеснения, че не биха минали годишния технически преглед . Министерството на транспорта затегна мерките за изгорелите газове преди месец. Но и започна промяна в наредбата, за да може..

публикувано на 25.08.24 в 20:30