Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Необходимо ли е да се отдават магистралите на концесия

Снимка: BGNES

Една от точките в управленската програма на партията "Има такъв народ", която представи Слави Трифонов, е отдаването на магистралите на концесия и дострояването на недовършените аутобани. Това предложение обаче среща сериозно недоверие сред хората, които се притесняват, че с концесионирането на магистралите пътни такси ще поскъпнат. Приложим ли е такъв модел за строителство на високоскоростните пътища у нас и ще плащаме ли повече, когато пътуваме по магистрала, отдадена на концесия?

Отдаването на концесия на автомагистралите срещна остри критики сред хората в социалните мрежи, където по въпроса тече разгорещена дискусия.

Ето какво коментираха шофьори:

"Пълен абсурд - навсякъде по света магистралите и основните шосета са държавна собственост, за да могат да бъдат ремонтирани".

"Без концесии - ограбиха ни тези концесии, тази държава беше цветуща, доведоха я до пустиня".

"Възможни са всякакви икономически решения - това е едно легитимно решение. Аз никога не съм подкрепял такива решения. Личната ми подкрепа е нула".

Публично-частното партньорство в пътното строителство е практика в редица страни, казва инженер Ясен Ишев от Научно-техническия институт по транспорта, според когото концесията има значителни предимства:

"При един добър договор концесионен ползите и за двете страни се очаква да бъдат добри. Парламентът и правителството трябва да вземат решение и то дългосрочно за стратегия за изграждане на нашата пътна мрежа, да определят всяка една магистрала по какъв начин да бъде достроена или построена".

Повече ли ще плащаме, ако магистралите бъдат концесионирани:

"Не бих казал, че ще плащаме повече. Концесионният договор би трябвало да уточни всички тези параметри предварително и да се знае, че таксата, която ще плащаме ще бъде такава, каквато е за други магистрали", допълни Ишев.

По-бързо ли се ще строят магистралите, ако бъдат отдадени на концесия?

"Самите изпълнители ще има нужда по-бързо да я въведат в експлоатация, за да може по-бързо да започнат да си връщат средствата, които са вложили. Сега се строи с теглене на кредит, с постановление на Министерския съвет", подчерта експертът.

Снимка: БГНЕС

Губи ли държавата от концесия на магистралите, когато таксите прибира конценсионерът, а не отиват в бюджета за поддръжка на пътища?

"Държавата няма да има никакви ангажименти или ще бъдат минимални ангажиментите на държавата при финансиране на строителството на магистралата. След това таксите ще отиват в концесионера, няма държавата да има ангажименти за поддържането на магистралата. Държавата си подготвя концесионния договор по проекта и от тук нататък започва да контролира".

Вече изградената тол система по магистралите ще помогне за определяне на условията на концесионния договор обяснява бившият началник на ТОЛ управлението проф. Олег Асенов:

"Важно е да се отбележи, че с вече изградената системата за пътно таксуване могат да бъдат постигнати две цели. Първата цел е привличането на служители за концесиониране, тъй като на база на тази система има възможност да се направят  сериозни анализи за трафика и от там оценката на ефективността на бъдещата инвестиция".

Идеята, предложена от партията на Слави Трифонов за концесия на магистралите не е нова. Такива намерения съществуваха и по време на управлението на НДСВ. Защо обаче моделът на концесиониране на аутобаните по света не е приложен до момента и у нас?

Ето мнението на бившия директор на Пътната агенция по време на правителството на НДСВ Павел Диковски, сега заместник-председател на Браншовата камара „Пътища“:

"По политически причини концесията стана мръсна дума. В България се намесиха различни лобита,  политически, които започнаха да обясняват това, което се шири сред хората, че ще струва много скъпо".

Повече можете да чуете в звуковия файл.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Ще паднат ли зелените площи жертва на Зелената зона за паркиране?

Ще паднат ли зелените площи жертва на Зелената зона за паркиране? Има голяма вероятност това да се случи. Примерът е от столичния квартал "Гоце Делчев", където снощи жители алармираха, че там вече се сече поголовно.  Тази сутрин съкварталци се събраха на мястото, където вече има отсечени дървета, за да протестират и в очакване да получат..

публикувано на 26.09.25 в 10:01

Чавдар Влъчков: Поне с десетилетие сме закъснели с мерките за безводието

Поне с десетилетие сме закъснели с мерките за справяне с безводието.  Това заяви пред БНР Чавдар Влъчков от Националната мрежа за развитие - организатор на форум на тема "Национални политики и местни решения за водните ресурси", който ще се проведе днес в Пловдив.  Зафиров: За най-спешните дейности по подмяна на ВиК мрежата трябват 3,7..

публикувано на 26.09.25 в 07:14
Венеция Караманова

Детският радиохор представя традиционния си концерт в рамките на Дните на японската култура

Тази вечер от 19 часа в Аулата на Софийския университет "Св. Климент Охридски" Детският радиохор ще представи своя традиционен концерт в рамките на 36-ите Дни на японската култура в България. "Вече десетилетие и повече Детският хор на БНР участва в Дните на японската култура. В тези концерти, а и извън тях, ние показваме красотата на японската..

публикувано на 25.09.25 в 12:36
Калин Танев, Георги Илиев и Константин Поборников

"Литературата не е музей": Как да накараме младите да четат повече?

Факултетът по славянски филологии на Софийския университет "Св. Климент Охридски" и 203 Профилирана езикова гимназия "Св. Методий" в София започват заедно да изпълняват пилотната програма "Литературата не е музей". "Това е инициатива, която се роди спонтанно. Решихме с колегите по български език да създадем проект, като включим и СУ, за това..

публикувано на 25.09.25 в 11:42

Удоволствие, химия на наградата, зависимост... и потъваш

Как и кога удоволствието и радостта могат да се превърнат в зависимост? Има ли ефект, едно вещество се разпространява , без оглед на вредите от него и в името на печалбата, казва Иво Иванов, преподавател в Софийския университет "Св. Климент Охридски", в лекция пред ученици, посветена на т.нар. дизайнерски наркотици. Синтетичните..

публикувано на 25.09.25 в 11:07

Димитър Димитров: Паркирането в София е прекалено евтино

Кметът на София Васил Терзиев и общински съветници предлагат два пъти по-скъпи зони за паркиране в столицата. Решението идва след проведена анкета сред близо 22 хил. столичани. Предвижда се синята зона за паркиране в София да се разшири, а цената ѝ да стане 4 лв. на час. Тя ще работи и в неделя. Зелената зона ще струва 2 лв., а платеното паркиране ще..

публикувано на 25.09.25 в 09:53
Цветан Цеков

Цветан Цеков: Ще загубим традиционни производства. Нарушаваме националните интереси!

Производители на плодове и зеленчуци ще протестират. Причината: по подобие на Украйна, ЕС освобождава от мита вноса от Молдова . "Засяга безмитен внос на ябълки, череши, чесън, гроздов сок, десертно грозде и сливи. Изключително сериозна група плодове . Традиционни производства в България ще бъдат много сериозно засегнати. Виждаме този..

публикувано на 25.09.25 в 09:40