Режисьори са Зая и Маурицио Бенацо от Италия, които живеят в САЩ. Те тръгват по стъпките на световноизвестния канадския лекар д-р Габор Мате, който отправя своето послание за общество, информирано за ефектите на травмата.
Габор Мате е пенсиониран канадски лекар. Има няколко книги, издадени на 15 езика. Според него в емоционално интелигентното общество родители, учители, лекари, законодатели и държавници не само се опитват да поправят поведението, да поставят диагнози, да потискат симптомите и да осъждат, а се стремят и да разберат източниците, от които извират тревожните поведения и болести на душата.
Желанието да разбере повече за собствената си травма е повело и Зая (Ралица) Бенацо по пътя на опознаването.
„Това, което повтаряме в нашите интимни връзки, е това, което сме научили от нашите родители, а те носят от техните родители. Повечето травми започват поколения преди нас.“
„Неговата дефиниция за травма не са лошите неща, които са ни се случили, а това, което се случва вътре в нас в резултат от това, което се е случило. Двама души могат да изживяват едно и също нещо и да имат различна травма“, разказва Бенацо.
Травмата не се изразява само в катастрофи, заболявания, смърт в семейството. Травмата може да бъде много по-дълбока, макар на повърхността това да не личи, пояснява още Зая Бенацо, осветявайки философията на Габор Мате за травмата.
„Той затова казва – ако някой смята, че има щастливо детство, трябват ми 5 минути, за да го разпитам и ще покажа, че всеки от нас носи травма в себе си, болка в себе си. Това, което се надяваме да покажем с този филм е, че не сме сами в нашата болка.“
Габор Мате свързва травми от детството със заболявания, които развиваме по-късно.
Има нужда обществото да е информирано за травмата, е едно от посланията на филма. Ние можем да се свързваме с другите, да се сближим чрез нашата травма и това дава надежда, казва Зая Бенацо. „И имаме куража да споделяме тези трудни места.“
Тя цитира данни, според които 70 на сто от затворниците например са изживели невероятни травми в детството си.
„И когато не се обърне внимание на травмата, тя се развива и води до насилие, до престъпления.“
Голяма част от травмата според Габор Мате се изразява в това, че сме сами с болката и докато не я споделяме, няма шанс да се излекуваме. Травмата е портал към свободата, вярва Зая Бенацо.
„Травмата е блокаж в живота ни, който не ни дава възможност да се изразим напълно, но същевременно има и много мъдрост в нея. Травмата от една страна е нашето предизвикателство в живота, от друга страна е портал към нашата същност.“
Тя обикновено започва в началото на живота ни, докато сме малки, но определени събития могат да я активират. Така е и с пандемията, изтъква Зая Бенацо и допълва за големия брой самоубийства в САЩ.
„Депресии, паник атаки – това се вижда по цял свят, във всяко едно общество. Защото ние не сме свикнали да сме сами. Ние сме социални създания и имаме нужда един от друг. Когато се изолираме, това активира тези дълбоки рани в нас.“
Габор Мате ще бъде в България следващото лято.
„Той каза, че иска да отиде на опера в София и да се потопи краката в Черно море.“
Духовен подтик отвел Зая Бенацо в САЩ преди години. Тя се включила в занятията на Карлос Кастанеда. „Оттам постепенно се разрасна погледът ми.“
С Маурицио Бенацо са правили и филм за духовен учител в Индия. След това са се посветили на организирането на конференции за различни духовни практики и учения в Калифорния в САЩ и в Холандия и Италия в Европа.
Прожекциите на „Мъдростта на травмата“ у нас са част от световната премиера на филма. Първата седмица след премиерата филмът е бил гледан от 4 милиона души от 230 страни. Това опровергало опасенията на Зая и Маурицио Бенацо, които мислели, че са направили филм огледало само за Северна Америка. Получили над 3 хиляди писма от хора от всякакви култури.
Повече по темата чуйте в звуковия файл.
"Най-впечатляващо беше в Боливия, на соленото езеро Салар де Уюни, където при дъждовния сезон се образува тънък слой вода и чувството е неописуемо – звездите слизат на земята, буквално. Все едно си в открития космос . Там се виждат неща, които не можем да видим от северното полукълбо, от България, и успях да запаметя с камерата си много красоти...
Тази седмица във фоайето на Регионалната библиотека "Любен Каравелов" в Русе бе представен луксозен като изработка и изключително ценен като съдържание албум. Под заглавието "Русе в миналото. Градът във времето между двете световни войни 1920 - 1940 г." притежателите на фото албума имат редкия шанс да видят част от колекциите на съставителите Йовчо..
През тази седмица Монтана бе домакин на Международно полево учение за справяне при наводнение. Към 300 пожарникари, спасители и доброволци от 7 държави показаха възможностите си за реакция при природното бедствие. Това бе второто подобно учение с международен характер. Посланикът на Федерална Република Германия посети учението. Монтана бе..
Историята на 46-и пехотен добрички полк разказва изложба, подредена в Регионалния исторически музей в Добрич. Акцентът на експозицията е върху участието на безстрашните над 2 000 войници в заключителните битки преди края на Втората световна война. Изложбата е съвместна с Регионалния клуб „46-и Пехотен Добрички полк“. „Пътят към победата“ е..
В Плевен с тържествен концерт отбелязаха 35 години от създаването на Държавната финансово - стопанска гимназия „Интелект“. На тази годишнина е посветен и филм, създаден от две момичета в 11 клас - възпитанички на училището. За идеята, мотивите и за гимназия „Интелект“, Латинка Светозарова разговаря с Радинела Павлова и Габриела..
За първи път в историята на националния фестивал на българското кино „Васил Гендов“, Столична община учреди и връчи специална награда за филм със социална значимост. Отличието бе част от церемонията на Съюза на българските филмови дейци – най-престижното признание за родното кино. Наградата беше присъдена на документалния филм „Училище за надежда“ –..
Правителството отпуска 9,5 милиона лева на "Български пощи", за да може дружеството да се подготви технически за въвеждане на еврото във връзка с..
Днес - 21.05, Димитър Воев – една от най-ярките, загадъчни и провокативни фигури на българската алтернативна музикална сцена от края на 80-те и..