Режисьори са Зая и Маурицио Бенацо от Италия, които живеят в САЩ. Те тръгват по стъпките на световноизвестния канадския лекар д-р Габор Мате, който отправя своето послание за общество, информирано за ефектите на травмата.
Габор Мате е пенсиониран канадски лекар. Има няколко книги, издадени на 15 езика. Според него в емоционално интелигентното общество родители, учители, лекари, законодатели и държавници не само се опитват да поправят поведението, да поставят диагнози, да потискат симптомите и да осъждат, а се стремят и да разберат източниците, от които извират тревожните поведения и болести на душата.
Желанието да разбере повече за собствената си травма е повело и Зая (Ралица) Бенацо по пътя на опознаването.
„Това, което повтаряме в нашите интимни връзки, е това, което сме научили от нашите родители, а те носят от техните родители. Повечето травми започват поколения преди нас.“
„Неговата дефиниция за травма не са лошите неща, които са ни се случили, а това, което се случва вътре в нас в резултат от това, което се е случило. Двама души могат да изживяват едно и също нещо и да имат различна травма“, разказва Бенацо.
Травмата не се изразява само в катастрофи, заболявания, смърт в семейството. Травмата може да бъде много по-дълбока, макар на повърхността това да не личи, пояснява още Зая Бенацо, осветявайки философията на Габор Мате за травмата.
„Той затова казва – ако някой смята, че има щастливо детство, трябват ми 5 минути, за да го разпитам и ще покажа, че всеки от нас носи травма в себе си, болка в себе си. Това, което се надяваме да покажем с този филм е, че не сме сами в нашата болка.“
Габор Мате свързва травми от детството със заболявания, които развиваме по-късно.
Има нужда обществото да е информирано за травмата, е едно от посланията на филма. Ние можем да се свързваме с другите, да се сближим чрез нашата травма и това дава надежда, казва Зая Бенацо. „И имаме куража да споделяме тези трудни места.“
Тя цитира данни, според които 70 на сто от затворниците например са изживели невероятни травми в детството си.
„И когато не се обърне внимание на травмата, тя се развива и води до насилие, до престъпления.“
Голяма част от травмата според Габор Мате се изразява в това, че сме сами с болката и докато не я споделяме, няма шанс да се излекуваме. Травмата е портал към свободата, вярва Зая Бенацо.
„Травмата е блокаж в живота ни, който не ни дава възможност да се изразим напълно, но същевременно има и много мъдрост в нея. Травмата от една страна е нашето предизвикателство в живота, от друга страна е портал към нашата същност.“
Тя обикновено започва в началото на живота ни, докато сме малки, но определени събития могат да я активират. Така е и с пандемията, изтъква Зая Бенацо и допълва за големия брой самоубийства в САЩ.
„Депресии, паник атаки – това се вижда по цял свят, във всяко едно общество. Защото ние не сме свикнали да сме сами. Ние сме социални създания и имаме нужда един от друг. Когато се изолираме, това активира тези дълбоки рани в нас.“
Габор Мате ще бъде в България следващото лято.
„Той каза, че иска да отиде на опера в София и да се потопи краката в Черно море.“
Духовен подтик отвел Зая Бенацо в САЩ преди години. Тя се включила в занятията на Карлос Кастанеда. „Оттам постепенно се разрасна погледът ми.“
С Маурицио Бенацо са правили и филм за духовен учител в Индия. След това са се посветили на организирането на конференции за различни духовни практики и учения в Калифорния в САЩ и в Холандия и Италия в Европа.
Прожекциите на „Мъдростта на травмата“ у нас са част от световната премиера на филма. Първата седмица след премиерата филмът е бил гледан от 4 милиона души от 230 страни. Това опровергало опасенията на Зая и Маурицио Бенацо, които мислели, че са направили филм огледало само за Северна Америка. Получили над 3 хиляди писма от хора от всякакви култури.
Повече по темата чуйте в звуковия файл.
В това предаване на "Пътувай с Хоризонт" хващаме горските пътеки и навлизаме в Национален парк "Централен Балкан" , където над главите ни се извисяват вековните буки. Наш водач е Сергей Александров, експерт в парковата дирекция - " ЦЕНТРАЛЕН БАЛКАН". Още по темите слушайте в звуковите файлове.
Тя не е нито филмова, нито поп звезда, но се радва на популярност за която мнозина биха й завидяли. Името й знаят много от децата и възрастните. И не само в Чикаго, а и в САЩ. Търсят я за какво ли не. Винаги е готова да помогне. Казва,че за нея успехът не е в материалното, а в това да сбъднеш идеята . А тя знае как да го направи. С..
Цялата история чуйте в звуковия файл. Изображения: генерирани с Midjourney по описания на Лора Търколева
Професията акордьор е една от най-рядко срещаните и специалистите се броят на пръстите на ръката. Всяко пиано и всеки роял се нуждаят от акордьор, казва Стефан Топалов - един от най-добрите майстори в настройката на тези инструменти. "Пиана със струни на над 30 години не може да не се подменят . Трябва да се подменят всички, звукът и..
Цяла секция с над 1000 избиратели е регистрирана на един адрес в ромската махала в град Стамболийски. Това съобщиха от служба ГРАО в града. На улица "Петко Рачов Славейков" №31 живеят над 1200 души. Казусът бе огласен от депутата от "Възраждане" Кръстьо Врачев, който обяви в парламента данни от проверка на Областна администрация в Пловдив...
Едно от най- посещаваните селища в Община Сандански безспорно е Мелник, най- малкият град в България. Някои го свързват с мелнишкото вино, други с културните събития тук, но най- яркият белег на това място си остават десетките стари църкви, съградени по времето на Деспот Слав, който превръща селището в търговски и духовен център. Деспот..
Силен туристически сезон на остров „Св. Анастасия“ през това лято. Над 30 хиляди души са го посетили до края на август. Традиционно най-много са българските туристи, но многобройни са и чужденците, които посещават атрактивната дестинация. Тази година тя отбеляза 10 години от функционирането ѝ като туристически обект. Август е..
Всички небитови потребители ще могат да получат компенсации за разходите за скъпия ток до края на годината, реши правителството като промени програмата..
Децата търсят телефона, защото им става скучно в час и отговорността за това носят институциите, защото не успяват да догонят технологиите и да..